Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Dag medetweakers

Ik ben bezig met het opknappen van een fiets om deze weer dagelijks te gaan gebruiken, nu heb ik een mooie oude fietslamp gevonden en deze wil ik gaan moderniseren met een aantal felle LED'jes, Ik dacht eraan om een stuk of 6 van deze aan te sluiten op 2 AA batterijen: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=13871.

Zouden ze een geschikte hoeveelheid licht geven?

-
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kopman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
Een gloeilampje wat vaak in fietsen gebruikt wordt, is vaak 5watt -> Dit geeft circa 30lm
jou ledlichtje geeft omgerekend ongeveer 1.6lm

1 ledlichtje zal dus zeker wel wat mager zijn, deze led heeft een vrij kleine stralingshoek, hierdoor schijnt hij wel vooral recht vooruit. (En niet zoals een gloeilamp rondom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
Zou een stuk of 6 dan wel goed zijn? Zo nee heb je suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 16:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Witte powerled vanop dealextreme geen idee? Hoe ver wil je zelf gaan? Eigen behuizing maken zal meer werk zijn dan de elektronica iig. Je zal waarschijnlijk wel moeten zien voor koeling voor zo een ding. Alu achterkantje erop en je bent safe.

http://www.dx.com/p/seoul...er-led-emitter-u-bin-1445

Mocht je geen zin meer hebben in klussen.

http://www.dx.com/p/t6-wa...th-battery-pack-set-82510

Deze heb ik en ben ik heel tevree over. Volle stand doet ie 2-2.5u, halve helderheid doetie 3.5-4.5 u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
Zou zo iets http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=14182 bestel lieven in de buurt.

Edit: ik zie nu dat die 17v nodig heeft.

Dit beter? http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=2244

[ Voor 38% gewijzigd door Deodutie op 05-08-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Zal zeker en vast ook voldoen.Straal wel breed, 140°. Hopelijk richt je eigen montuur het licht een beetje. Eigen keuze natuurlijk van materiaal.
Ik ga er van uit dat je weet hoe zo een dingen moeten ingeschakeld worden.
Deze keuze is in ieder geval stuk beter geschikt als actieve verlichting.
Herlees wel net je OP, als je een oude fititng wil gebruiken, zal je wel moeten opletten met de koeling. Hebje geen foto van je oude fietslamp.

[ Voor 9% gewijzigd door Joindry op 05-08-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het ligt er ook aan wat het doel van je verlichting is. Is het voor in de stad puur om gezien te worden dan zijn die LEDjes prima. (Meer ligt dan een standaard fietslampje). Is het de bedoeling dat het daadwerkelijk de weg voor je verlicht dan is het te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
Gebruik je overigens sowieso geen naafdynamo? In de fiets van mijn moeder heb ik een Cree xt-e 5W led, waar op de ster direct een gelijkrichter is gesoldeerd en zo direct op de dynamo. De dynamo zit magnetisch zo in elkaar dat er nooit meer dan 400 mA, of 500 mA uitkomt, beiden prima binnen de marges, hij kan tot 1,5A. Die ster zit verder niet op een koellichaam. Dat is bij 1W niet het meest slimme, hij haalt wel een lager rendement, maar nog steeds komt er iets van 100 lumen uit. Dat is gericht voor een fietslamp heel veel.

Overigens is elke dynamo zo mooi gelimiteerd qua stroom, dus je kan gewoon een powerLED op elke dynamo stoppen met gelijkrichter.

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 05-08-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik gebruikte daarom ook de term "actieve verlichting". Gezien worden kan inderdaad perfect met lager vermogen. Beetje tweakert maakt hem modulair low (op dynamo) en high (met diy batterypack) natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
Joindry schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:21:
Zal zeker en vast ook voldoen.Straal wel breed, 140°. Hopelijk richt je eigen montuur het licht een beetje. Eigen keuze natuurlijk van materiaal.
Ik ga er van uit dat je weet hoe zo een dingen moeten ingeschakeld worden.
Deze keuze is in ieder geval stuk beter geschikt als actieve verlichting.
Herlees wel net je OP, als je een oude fititng wil gebruiken, zal je wel moeten opletten met de koeling. Hebje geen foto van je oude fietslamp.
Nee ik zet dat nieuwe lampje op de plek van de fitting. Dan zet ik er wel een oud koelblokje van een pc met een beetje koelpasta tegen de achterkant aan.
Is er nog een bepaalde reden dat er 2 +'en en - 'en zijn?
Sissors schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:26:
Het ligt er ook aan wat het doel van je verlichting is. Is het voor in de stad puur om gezien te worden dan zijn die LEDjes prima. (Meer ligt dan een standaard fietslampje). Is het de bedoeling dat het daadwerkelijk de weg voor je verlicht dan is het te weinig.
Ik wil kunnen zien wat er voor me ligt ja, fiets vaker door bossen en over smalle paadjes.
marcop23 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:27:
Gebruik je overigens sowieso geen naafdynamo? In de fiets van mijn moeder heb ik een Cree xt-e 5W led, waar op de ster direct een gelijkrichter is gesoldeerd en zo direct op de dynamo. De dynamo zit magnetisch zo in elkaar dat er nooit meer dan 400 mA, of 500 mA uitkomt, beiden prima binnen de marges, hij kan tot 1,5A. Die ster zit verder niet op een koellichaam. Dat is bij 1W niet het meest slimme, hij haalt wel een lager rendement, maar nog steeds komt er iets van 100 lumen uit. Dat is gericht voor een fietslamp heel veel.
Deze fiets heeft geen dynamo, ik gooi er een stel oplaadbare batterijen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Joindry schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:30:
Ik gebruikte daarom ook de term "actieve verlichting". Gezien worden kan inderdaad perfect met lager vermogen. Beetje tweakert maakt hem modulair low (op dynamo) en high (met diy batterypack) natuurlijk :P
Als je het goed wil doen, neem een Cree XM-L ofzo met 4 losse emitters. Soldeer ze zo aan je dynamo dat je 2 groepjes van 2 LED's in serie hebt, en die 2 groepjes zet je antiparallel. Je hebt dan geen gelijkrichter meer nodig, dus die verliezen heb je niet. Je zit nog steeds op 6V, dus je hoeft niet extra hard te fietsen voordat ze aan gaan (12V aan LED er aan hangen kan ook, maar dan gaan ze pas aan als je heel hard fietst). Je benut dan het volle vermogen van de dynamo, 2,4 of 3W.

Heb je enig idee hoeveel een halogeenlampje al aan licht geeft? 5x zo veel licht, door een veel hoger rendement, is echt veel licht hoor. Je moet dan serieus maatregelen nemen om tegenliggers niet te verblinden, ik richt mijn led het liefst al recht naar de grond in goed verlichte steden met veel verkeer.

Ik denk juist dat, om veel licht te hebben, een dynamo handiger is. Stel dat je 4 oplaadbare batterijen in serie hebt met 1 led eraan op 400 mA, dan is je battery pack in 4 uur leeg. Als je 2 in serie hebt, zoals met de configuratie hierboven, heb je zelfs 6 batterijen in serie nodig.

Je kan ook 2 batterijen gebruiken voor een powerled, maar dan zit je waarschijnlijk met schakelende DC/DC converters en zijn ze uiteraard sneller leeg.

Voor de TS: 4 oplaadbare batterijen in serie zetten, met een redelijk dikke (=>0.5W) weerstand 10 Ohm weerstand does the job. Met 4 volle batterijen zal de stroom ongeveer 200 mA zijn, met lege batterijen 100 mA. Let erop dat je de lamp niet aan laat staan als je de lichtsterkte erg af ziet nemen, er zit namelijk geen bescherming voor diepontlading bij op deze manier. Als je hem aan laat staan gaan je batterijen dood. De stroom is op deze manier 2x zo laag dan met een dynamo, maar je haalt wel ongeveer 10 uur op een lading.

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 05-08-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

marcop23 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:47:
Heb je enig idee hoeveel een halogeenlampje al aan licht geeft? 5x zo veel licht, door een veel hoger rendement, is echt veel licht hoor.
_O- Sorry hoor, maar mijn fiets was af-fabriek voorzien van een halogeen-koplamp en ik was er alles behalve tevreden mee. :F
Je moet dan serieus maatregelen nemen om tegenliggers niet te verblinden,
Dat wel of niet verblinden zit 'm meer in de vorm van de lichtbundel! En daar zit 'm de kneep - tenzij je goedkoop aan de juiste lenzen / reflectoren kan komen om het licht op de juiste manier te bundelen, kan je beter een ander hobbyprojectje zoeken en voor €15 iets kant-en-klaar kopen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
kELAL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:27:
[...]

_O- Sorry hoor, maar mijn fiets was af-fabriek voorzien van een halogeen-koplamp en ik was er alles behalve tevreden mee. :F
Je mag me 'uitlachen', maar er ik vond dat er meer licht uit kwam dan je zou verwachten van een 2,4W halogeenlampje. Het is waarschijnlijk zo'n 40-50 lumen exclusief reflectorverliezen.
Dat wel of niet verblinden zit 'm meer in de vorm van de lichtbundel! En daar zit 'm de kneep - tenzij je goedkoop aan de juiste lenzen / reflectoren kan komen om het licht op de juiste manier te bundelen, kan je beter een ander hobbyprojectje zoeken en voor €15 iets kant-en-klaar kopen.
Ik heb de LED in de fietslamp die er al was gebouwd, dus ook de reflector behouden. Omdat een halogeenlampje van zo'n vermogen niet verblindend is, zijn er in die fietslampen ook geen maatregelen tegen. Als je er vervolgens een LED in stopt, heb je dezelfde bundel, maar door de toegenomen lichtsterkte kan de lamp ineens verblindend werken. Dat bedoelde ik te zeggen, met degelijk sterke LED's zul je daar rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:27:

Overigens is elke dynamo zo mooi gelimiteerd qua stroom, dus je kan gewoon een powerLED op elke dynamo stoppen met gelijkrichter.
welke naafdynamo gebruik je daar dan voor? mijn fiets elektronica projectje kan wel wat meer vermogen gebruiken... (oftewel het accu pack wat sneller bij laden.. )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
Action heeft ook een goedkope fietslamp (<5 euro) waar een beste stoot licht uit komt vond ik (heb die lamp op de fiets van m'n vriendin gezet). Volgens mij zit daar één powerled in achter een lensje.

Zitten gewoon batterijen in, weet alleen niet wat voor type (lamp nog niet open gehad).
Pagina: 1