Joindry schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:30:
Ik gebruikte daarom ook de term "actieve verlichting". Gezien worden kan inderdaad perfect met lager vermogen. Beetje tweakert maakt hem modulair low (op dynamo) en high (met diy batterypack) natuurlijk

Als je het goed wil doen, neem een Cree XM-L ofzo met 4 losse emitters. Soldeer ze zo aan je dynamo dat je 2 groepjes van 2 LED's in serie hebt, en die 2 groepjes zet je antiparallel. Je hebt dan geen gelijkrichter meer nodig, dus die verliezen heb je niet. Je zit nog steeds op 6V, dus je hoeft niet extra hard te fietsen voordat ze aan gaan (12V aan LED er aan hangen kan ook, maar dan gaan ze pas aan als je heel hard fietst). Je benut dan het volle vermogen van de dynamo, 2,4 of 3W.
Heb je enig idee hoeveel een halogeenlampje al aan licht geeft? 5x zo veel licht, door een veel hoger rendement, is echt veel licht hoor. Je moet dan serieus maatregelen nemen om tegenliggers niet te verblinden, ik richt mijn led het liefst al recht naar de grond in goed verlichte steden met veel verkeer.
Ik denk juist dat, om veel licht te hebben, een dynamo handiger is. Stel dat je 4 oplaadbare batterijen in serie hebt met 1 led eraan op 400 mA, dan is je battery pack in 4 uur leeg. Als je 2 in serie hebt, zoals met de configuratie hierboven, heb je zelfs 6 batterijen in serie nodig.
Je kan ook 2 batterijen gebruiken voor een powerled, maar dan zit je waarschijnlijk met schakelende DC/DC converters en zijn ze uiteraard sneller leeg.
Voor de TS: 4 oplaadbare batterijen in serie zetten, met een redelijk dikke (=>0.5W) weerstand 10 Ohm weerstand does the job. Met 4 volle batterijen zal de stroom ongeveer 200 mA zijn, met lege batterijen 100 mA. Let erop dat je de lamp niet aan laat staan als je de lichtsterkte erg af ziet nemen, er zit namelijk geen bescherming voor diepontlading bij op deze manier. Als je hem aan laat staan gaan je batterijen dood. De stroom is op deze manier 2x zo laag dan met een dynamo, maar je haalt wel ongeveer 10 uur op een lading.
[
Voor 14% gewijzigd door
marcop23 op 05-08-2014 22:53
]