Toon posts:

OEM licentie geïnstalleerd zonder ADK

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een clean install gedaan van windows 8.1 OEM zonder een ADK cd/dvd, zelfbouwsysteem.
Ik ben bang dat het een en ander niet goed geïmplementeerd is.
Is een OEM installatie met een ADK verplicht? Ik heb daar geen lidmaatschap.

Ik had eind vorig jaar een nieuwe PC samengesteld win8.0 OEM erop geïnstalleerd. Daar is begin januari dit jaar de voeding van kapot gegaan ( SSD ondersteunde geen Standby, fout in stroomvoorziening (verlengkabel gesoldeerd in plaats van kabelhoedjes)). Bij demontage socket van moederbord gesloopt, nieuw moederbord nu met oude CPU en geheugen en nieuwe voeding, en andere opslag. Ik heb ook gelijk een nieuwe Windows licentie aangeschaft, aangezien de installatie-cd van 8.0 niet meer bruikbaar was na bijwerken naar 8.1 via de Store.

Ik heb wat vreemde foutmeldingen in de logboeken:

"Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."

Als ik deze foutmelding niet krijg na opnieuw opstarten of afsluiten en opstarten dan geeft de QCode op het moederbord 40 aan, dat het systeem uit hibernate komt.
Processor Vector ofzo?

Gelukkig loopt de foutief-afsluiten-teller/unexpected-power-off op m'n SSD-tje niet op...

Verder volgende log wat me puzzelt:

"Synchroniseren computerlicenties door Windows Store is mislukt. Resultaatcode 0x80070490".

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je topicstart is wel verwarrend moet ik zeggen, maar even samenvattend (als ik het goed heb):

Je had een machine gebouwd en daarop een OEM versie van Windows 8 gezet. Hardware in die machine is stuk gegaan en die heb je vervangen.

Als je de oude SSD met daarop Windows hebt overgezet naar je "nieuwe" PC dan krijg je een melding dat je licentie niet meer geldig is. Dat komt door je nieuwe moederboard. Normaal zou ik zeggen, gewoon licentie opnieuw invoeren en kijken of die activeert. Is mogelijk lastiger gezien dat je nu 8.1 hebt en een 8 key bezit.

Alternatief, doe een clean install. Herïnstalleer gewoon Windows 8 met je OEM key, upgrade daarna opnieuw via de store naar 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je zoals hierboven al eens gevraagd wordt je topicstart eens wat verduidelijken? Het is nu erg onduidelijk.

Verder mis ik totaal wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt om je problemen op te lossen. Een stukje eigen inzet (in plaats van alleen maar je problemen te posten) is toch wel gewenst.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen een en ander te verduidelijken.

Ik had begin oktober '13 een machine samengesteld. Asus Z87Pro-wifi, i7-4771, passend RAM, samsung 840Pro 128GB, met Win 8.0 Pro. Daarmee is begin januari '14 iets mee mis gegaan. Of het kwam doordat de SSD geen slaapstand functie heeft terwijl dat wel door het systeem was ingesteld, of het kwam door mijn eigen verlengkabel waarbij ik de draadeinden vertind had, die je dus kapot kunt schroeven. In ieder geval zette ik op die januaridag mijn pc aan en toen sloegen de zekeringen door in huis. Dus voeding uit, zekeringen aan, voeding aan en sloegen weer de zekeringen door. Ik rook het bekende transformatorgeurtje en hoorde geknetter. Ik dus m'n pc gedemonteerd, per ongeluk bij plaatsen van het beschermkapje van de socket de socket beschadigd. Ik dacht dat dat klepje onder de beugel moest. Tijdens nakijken van de voeding gemerkt dat er iets rammelde binnenin de voeding tijdens schudden. Daarna de woningbouwvereniging gebeld met het verzoek om de elektriciteitsvoorziening te controleren, waarna bleek dat dat geaard stopcontact, waarvoor ik dus speciaal een verlengkabel gemaakt had, helemaal niet op de aarde was aangesloten. Daarna even naar de verlengkabel gekeken en toen heeft die monteur me erop gewezen dat je niet moet vertinnen, maar kabelhoedjes moet gebruiken (ik noem het maar zo, ze lijken op binnenkabelhoedjes van een rem of versnellingskabel voor een fiets).

In juni heb ik dus een nieuw moederbord gekocht, de Asus Z97Pro-wifi, 2x Seagate ST1000MD003 in RAID 1 met een Intel530 M.2 SSD om te versnellen en een nieuwe Win 8.1 Pro licentie. Ik heb hem net 2 weken geleden in elkaar gezet. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik gisteren weer iets geprobeerd heb; bij de Component Services staan bij de eigenschappen van mijn computer bij COM beveiliging bij beperking en standaardwaarde enkele gebruikersgroepen. Ik had daar gisteren iets gewijzigd waarna ik welkom-scherm kreeg.. klaarmaken voor eerste gebruik enz. enz. enz. In ieder geval kon ik mijn pc niet meer herstellen en heb dus maar het systeemvolume geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd.

Ik kon in de BIOS geen raid-volume aanmaken met 1 HDD, ik weet niet of je Windows in RAID kan installeren op 1 HDD. Normaal had na aansluiten van de M.2 module Intel Rapid Start moeten inschakelen, echter kreeg een melding geen geldig volume, dan in Intel's Rapid Storage POST ctrl-i een volume aanmaken op de SSD, maar dat lukte niet. Ik heb het nu softwarematig ingesteld, volgens de Intel RST software werkt m'n systeem normaal; een RAID 1 volume versneld door een RAID 0 cache-volume met een rest RAID 0 volume. In schijfbeheer schijf 0: C, en schijf 1: partitie (cache volume niet zichtbaar) voor bv Steam-map voor games en evt programma's waar ik snel toegang tot wil hebben. Echter zit die software wel onder Delayed Launcher in het opstart menu.

Nu starte ik dus vanavond en heb alweer 1 kritieke melding en 2 foutmeldingen in het logboek.

kritiek: Kernel-Power, gebeurtenis-id 41, taakcategorie (63): Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

fout: Kernel-Boot, gebeurtenis-id 21, taakcategorie geen: Windows kan niet snel worden opgestart met de foutstatus 0xC00000D4.

fout: Eventlog, gebeurtenis-id 6008, taakcategorie geen: De vorige afsluiting van het systeem om 16:28:35 op ‎7-‎8-‎2014 is onverwacht gebeurd.

Mocht iemand een idee hebben.. via het meer help online knopje wordt ik niet wijzer..

Over Kernel ID 41:
hier echter mijn powerbuttonstamp =0, SleepInProgress 6, BootAppStatus 3221225684

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 00:04:
Daarna de woningbouwvereniging gebeld met het verzoek om de elektriciteitsvoorziening te controleren, waarna bleek dat dat geaard stopcontact, waarvoor ik dus speciaal een verlengkabel gemaakt had, helemaal niet op de aarde was aangesloten. Daarna even naar de verlengkabel gekeken en toen heeft die monteur me erop gewezen dat je niet moet vertinnen, maar kabelhoedjes moet gebruiken (ik noem het maar zo, ze lijken op binnenkabelhoedjes van een rem of versnellingskabel voor een fiets).
Dus je ging rommelen met stroom en blies de boel op....

Slaapstand op de PC heeft niets te maken met je SSD of HDD en wat die ondersteund. Als je Windows laat slapen (hibernate) dan wordt enkel het geheugen naar de schijf weggeschreven. Je moet voldoende ruimte hebben daarvoor. Maar verder hoeft de schijf niets bijzonders te ondersteunen.

Ondersteuning van de diverse stroom besparende maatregelen komen meer vanuit je CPU. Die moet de diverse slaap en stand-by functies ondersteunen.

Klinkt verder mij in de oren alsof minimaal je voeding ook gaar is. Mogelijk heeft al je hardware een klap gekregen. Computer hardware vindt het niet leuk sterke wisselingen of pieken in stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabelhoedjes op een verlengsnoer ? Dan is je verlengkabel in stijve draad ?
Ik zou het nu maar zo laten, maar normaal gezien raad een elektricien Wago klemmen aan (of iets dat er op lijkt natuurlijk)

Solderen is op zich niet fout, maar je moet je kabels dan wel opnieuw isoleren met krimpkous.
Dit is een stuk PVC dat men over een elektrische draad schuift en die wordt dan vast geschroeid op de draad.
Een computer kan ook best aangesloten worden op elektrische draad van 1,5 of 2,5 mm² !
Tot daar het elektriciteitsgedeelte...

"Synchroniseren computerlicenties door Windows Store is mislukt. Resultaatcode 0x80070490".

Is je Windows licentie wel geactiveerd ?

Indien wel, duid deze fout vaak op schijffouten.
Vaak wordt dit veroorzaakt door een slecht geformatteerde schijf of gewoon een slechte schijf.
Een schijfcontrole is enerzijds op zijn plaats,anderzijds komt dit een SSD niet echt ten goede...

Spannigsdippen & pieken werken deze fout in de hand uiteraard.
Probeer je computer eens op een ander stopcontact te gebruiken...

Om de fout te herstellen raad ik het volgende aan: Windows Update-fout 0x80070490

De andere fouten hebben als oorzaak eveneens schijffouten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet echt gerommeld met de elektriciteit. Ik had gewoon een stekker, draad en contactdoos aan elkaar gemonteerd. De draad is dik genoeg en gezorgd dat de spanning links staat, niet dat dat wat uitmaakt want je kan een stekker links- en rechtsom erin steken. Ik wou m'n systeem gewoon goed geaard hebben; wat ook niet echt een vereiste is. Er zijn volgens mij genoeg mensen die hun desktop niet op een geaard stopcontact hebben aangesloten. Ik had de draadeinden dus gewikkeld en gesoldeerd. Nadat m'n voeding dus kapotgegaan was heb ik nog een tijdje met m'n oude pc verder m'n ding gedaan, dus de stroom was goed. Voordat ik dus m'n nieuw systeem ging aansluiten heb ik dus de stroom voorziening laten nakijken en toen ben ik op die kabelhoedjes gewezen, want die gesoldeerde contacten die kun je makkelijk kapot draaien met de schroefjes, iets wat ook bijna gebeurt was. Gewoon een kabelhoedje erover, licht aanknijpen met een zijkniptang en de rest gaat wel met het schroefje.

Over die synchronisatiefout; misschien is m'n processor nu gelinked aan twee licenties en verdwijnt dat vanzelf.

Over de schijffouten: Intel's Rapid Storage Technology heeft dat gedeelte op zich genomen. Als ik in Windows-verkenner rechtsklik op de C-schijf en naar de eigenschappen ga heb ik onder het tabblad extra ga heb ik geen mogelijkheid de C-schijf te optimaliseren. Windows herkent hem als SSD-schijf. Wel kan ik de partitie die ik gemaakt heb op het tweede volume van de M.2 module optimaliseren, trimmen dus. Ik vind dit ook vreemd want ik dacht dat trim niet werd ondersteund op een RAID-volume. Mijn C-schijf, die 2 Seagates in RAID 1 zijn vanmiddag door Intel RST nog geverifieerd op fouten en geen fouten gevonden. Ik zal zometeen proberen of Windows foutcontrole vlekkeloos loopt met het cache-volume aan.

Per toeval heb ik de Windows ADK-kit kunnen downloaden. Ik ben op een link gestuit toen ik de online-help van Acronis True Image 2014 aan't bekijken was. Ik heb de Windows Assessment Console gedraaid wat betreft Fast Startup en Full Boot en het scheelt wel wat wat betreft het start-up scherm van de Intel RST option ROM, ik heb daar nu wat meer mogelijkheden. Voorheen kon ik alleen maar een volume verwijderen, maar nu kan ik ook bij het acceleratie gedeelte en meer. Ik heb die assessment gedraaid zonder netwerkverbinding, omdat ik een administrator-account nodig had zonder wachtwoord, en toen kreeg ik netjes de Intel RST OPTION ROM bootscreen met die puntjes, die timer kun je instellen in de BIOS, maar met netwerkkabel erin is dat binnen een paar seconden weer weg, als ik het überhaupt nog te zien krijg.

Wat is nu mijn vraag, uhm, weet ik niet, maar ik heb zo het gevoel..,

Ik vond het vreemd dat ik geen updates had afgelopen dinsdag. Dus ik naar aanleiding van bovenstaande link (link) sfc en DISM uitgevoerd en de updates waren meteen te zien. Ik vandaag "problemen met Windows Update oplossen" uitgevoerd, resultaat: update nooit uitgevoerd, laats gezocht naar updates nooit. Oeps????
Pagina: 1