Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08 17:29
Dag Tweakers :)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Wij moeten nieuwe visitekaartjes bestellen, helaas heb ik (toen ik het logo maakte) een domme fout gemaakt om het logo in een RGB profiel te maken, en niet in CMYK. Dit heb ik toen gedaan omdat ik er toen weinig verstand van had, en eigenlijk alles in RGB dee. Nu blijkt helaas dat alle drukkers alles in CMYK willen hebben.

Nu zoek ik een oplossing om de kleur RGB(0,98, 255) of #0062FF om te zetten naar CMYK maar elke keer als ik Photoshop of Illustrator die kleur aan kies krijg ik ongeveer deze kleur te zien: RGB(67, 113, 186) of #4371BA.

Hoe kan ik die specifieke kleur RGB nu in CMYK krijgen?

Google levert 2 dingen op die ik zie:
1. CMYK kan geen/amper blauw printen, dus je moet maar kijken naar de kleuren in CMYK welke mooi is of het dichtst in de buurt komt.
2. Of ik moet een ander ICC profiel kiezen omdat standaard een oudere CMYK soort word weergegeven. (Geen idee wat dit betekend)

Weet iemand hier het antwoord op?

Alvast bedankt,
Jeffrey

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:10
Wat wij vaak doen is met een pantone waaier kijken welke kleur er het dichtste bij komt. Vervolgens kan je in illustrator een color book openen (pantone dus) en hier de juiste kleurcode selecteren. Dus je komt toch uit op optie nummer 1 ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
Niet het antwoord wat ik wil horen :P. Toch bedankt voor je reactie, ik wacht nog even en anders ga ik kijken naar een vervangende kleur.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Helaas is zo'n heldere blauw niet mogelijk met een cmyk profiel. Een ander profiel zal hier niet zoveel uit maken, je cyaan blijft cyaan, niet helder blauw, dus meer richting het blauw wat je wilt zal je het nooit kunnen krijgen. Met PMS kan je in de buurt komen, maar zelf dan kom je (bijna) nooit in de buurt van een RGB waarde.

Waarschijnlijk zul je dus een vervangende kleur moeten vinden. Het hangt er wel vanaf waar je drukt, want als je bijvoorbeeld een kleur uit het CMYK profiel niet in je logo gebruikt kan je heus een drukker vragen of ze een plaat met een PMS willen drukken. (dus drie tonen+1pms) Helaas is dat voor een visitekaartje wel veel werk (afhankelijk van oplage), dus dat brengt meestal kosten met zich mee. Ook hebben er best wat drukkerijen een CMYK+1 drukstraat, maar dan heb je weer hetzelfde als ik hierboven meldde: Het heeft allemaal een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
Oké, bedankt voor je antwoord. Dan ga ik opzoek naar een andere kleur in CMYK.

Jeffrey