Onze huidige Supermicro server is aan vervanging toe (jaar 2006) en bevat nagenoeg alle rollen (DC,DNS,DHCP,File- en printserver ..). We wensen een nieuwe server aan te kopen waarop we wensen te virtualiseren om onder andere bepaalde rollen te kunnen opdelen (bv. Back-up, licensing, fileserver, printserver, db server).
Van Dell heb ik een voorstel gekregen die past binnen ons budget. Namelijk een Dell Vrtx systeem (cluster in a box) met twee nodes die samen gebruik kunnen maken van de shared storage.
Het besturingssysteem die we hierop wensen te installeren is Windows 2012 R2 en Hyper-V als virtualisatieplatform.
Het plan zou zijn om de huidige fysieke server (Windows 2003 32 bit en domeincontroller) die momenteel dienst doet voor alle rollen (AD, DNS, DHCP .....) eerst met behulp van Disk2VHD om te zetten naar een virtuele machine, die op de nieuwe server te plaatsen/configureren en op de achtergrond om te zetten naar Windows 2012 R2 (met Windows 2008 nog als tussenstap moet gebruiken om alle rollen over te zetten).
Ik ben er nog niet helemaal uit wat de ideale configuratie moet worden op de nieuwe server.
in de offerte beschik ik over:
- twee nodes (elk 2x Intel Xeon E5-2620v2 2.1GHz, 15M Cache)
- per node 2x 146 GB schijven
- per node 64 GB RAM
- shared Storage van 12x 300 GB disks (2,5")
Wat betreft de configuratie had ik het volgende in gedachten:
1. Van beide nodes de 2x 146 GB schijven configureren als RAID 1
2. Op deze Raid 1 configuratie van beide nodes de hypervisor installeren
3. Daarna de VM's aanmaken en opslaan op deze RAID 1 configuratie
4. De 12x 300 GB disk configureren als Raid 10
5. De VHD’s van de verschillende VM's aanmaken en plaatsen op de shared storage
Is dit een aangewezen configuratie of wat zou er beter aan kunnen?
Andere vragen:
Zou ik tussen de twee nodes de domaincontroller laten repliceren of kies ik beter voor live migration?
Kies ik voor de shared Storage beter voor een cluster shared Storage? Ik had begrepen een domaincontroller niet op een cluster shared Storage te plaatsen omdat de cluster AD nodig heeft om te kunnen starten.
Wat doe ik best op vlak van de netwerkkaarten? Nic teaming met twee netwerkadapters aangesloten op twee verschillende netwerkswitchen?
Alvast bedankt voor de tips.
Van Dell heb ik een voorstel gekregen die past binnen ons budget. Namelijk een Dell Vrtx systeem (cluster in a box) met twee nodes die samen gebruik kunnen maken van de shared storage.
Het besturingssysteem die we hierop wensen te installeren is Windows 2012 R2 en Hyper-V als virtualisatieplatform.
Het plan zou zijn om de huidige fysieke server (Windows 2003 32 bit en domeincontroller) die momenteel dienst doet voor alle rollen (AD, DNS, DHCP .....) eerst met behulp van Disk2VHD om te zetten naar een virtuele machine, die op de nieuwe server te plaatsen/configureren en op de achtergrond om te zetten naar Windows 2012 R2 (met Windows 2008 nog als tussenstap moet gebruiken om alle rollen over te zetten).
Ik ben er nog niet helemaal uit wat de ideale configuratie moet worden op de nieuwe server.
in de offerte beschik ik over:
- twee nodes (elk 2x Intel Xeon E5-2620v2 2.1GHz, 15M Cache)
- per node 2x 146 GB schijven
- per node 64 GB RAM
- shared Storage van 12x 300 GB disks (2,5")
Wat betreft de configuratie had ik het volgende in gedachten:
1. Van beide nodes de 2x 146 GB schijven configureren als RAID 1
2. Op deze Raid 1 configuratie van beide nodes de hypervisor installeren
3. Daarna de VM's aanmaken en opslaan op deze RAID 1 configuratie
4. De 12x 300 GB disk configureren als Raid 10
5. De VHD’s van de verschillende VM's aanmaken en plaatsen op de shared storage
Is dit een aangewezen configuratie of wat zou er beter aan kunnen?
Andere vragen:
Zou ik tussen de twee nodes de domaincontroller laten repliceren of kies ik beter voor live migration?
Kies ik voor de shared Storage beter voor een cluster shared Storage? Ik had begrepen een domaincontroller niet op een cluster shared Storage te plaatsen omdat de cluster AD nodig heeft om te kunnen starten.
Wat doe ik best op vlak van de netwerkkaarten? Nic teaming met twee netwerkadapters aangesloten op twee verschillende netwerkswitchen?
Alvast bedankt voor de tips.