Kleurverschil VGA/DVI meerdere beeldschermen

Pagina: 1
Acties:

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Misschien een vrij simpele vraag, maar zit hier al vrij lang mee in de knoop. Kan nergens eigenlijk het juiste antwoord vinden.

Ik heb twee pc's met meerdere beeldschermen, bij beide PC's zit er verschil in kleur tussen de beeldschermen.

PC1: 2x Iiyama ProLite E1906S - 1x VGA - 1x DVI
PC2: 3x Samsung Syncmaster 943 - 2x DVI - 1x VGA>HDMI

Het verschil zit ongetwijfeld in Analoog (VGA) en Digitaal (DVI), maar ik krijg maar geen vergelijkbare kleuren op deze monitoren.

Ik heb geprobeerd via Windows > 'Beeldschermkleur Kalibreren' de kleuren goed te krijgen, maar tevergeefs. Ook de 'Auto'-functie op de monitoren helpt hierbij niet.

Wat is hierbij de gebruikelijke/juiste oplossing? Nieuwe videokaart/converters/kalibratieapparaten of iets anders?

Thx! _/-\o_

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-02 08:05
Volgens mij zijn dat allemaal tn monitoren staan niet echt bekendom hun calibratie vanuit de fabriek.

Heb zelf ooit 3 tn minitoren in eyefinity gehad allemaal zelfde merk allemaal zelfde grootte en allemaal
Andere kleuren. Werd er gek van dus geswitched naar ips of pva.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:16
Bartosy heeft inderdaad een punt met betrekking op de TN-Panelen. Het schijnt zelfs met erg goede monitors moeilijk te zijn om ze gelijkmatig te calibreren. Maar voor jou is het toverwoord Color Management. Calibreren op het oog is onbegonnen werk, professionals gebruiken daarvoor een calibrator zoals pricewatch: X-Rite i1Display Pro of pricewatch: Datacolor Spyder4Pro .

Of het je waard is €100-€200 uit te geven voor waarschijnlijk minder dan optimaal resultaat is aan jou.