Garantie afhandeling verlopen na op tijd melden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Vage titel, ik weet het.

Ik heb 2 harde schijfen die stuk zijn gegaan binnen de garantietermijn van 2 jaar. Contact met het bedrijf en retourformulier zijn ingevuld en goed bevonden. Door omstandigheden heb ik het pakketje pas drie maanden na ontvangst van het retourformulier op kunnen sturen, na de garantietermijn van 2 jaar. Nu claimt het bedrijf dat de garantietermijn verlopen is.

De 2 jaar termijn is nu inderdaad verlopen maar het contact en melding etcetera is wel binnen de termijn gedaan. Wie heeft er nu gelijk, ik, omdat ik er op tijd melding van heb gedaan of zij omdat de termijn inderdaad verlopen is bij versturen.

Voor mij is het niet duidelijk. Wie weet meer.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:00

ResuCigam

BOFH

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Anders zou je standaard een week voor datum voor al je spullen garantie kunnen claimen en ze dan een half jaar later als ze stuk gaan alsnog kunnen roepen: Ik heb het toch op tijd door gegeven.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:43

Marc H

- - Is wakker - -

Ik weet dat RMA aanvragen meestal maar een maand geldig zijn, en dat je daarna weer een nieuwe aanvraag mag doen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
Hm lastig geval, aan de ene kant zou je zeggen "mijn melding was binnen 2 jaar" (het product is ook BINNEN de termijn stuk gegaan), aan de andere kant: ze hebben RMA geregeld en zelf ben je er niet achteraan gegaan.

Als het echt 'uitzonderlijke' omstandigheden zijn (niet simpel 'vergeten') dan kan je het eea uitleggen aan de shop en kijken of ze een uitzondering kunnen maken. Je kan ook even het serienummer van de disk controleren op de site van de fabrikant, het zou zomaar kunnen dat hij daar wel nog net binnen de garantie valt!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhmmm,,, 2 jaar garantie??? EU wetgeving zegt minimaal 2 jaar.
NL wetgeving zegt deugdelijk product met verwachte levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:25:
Vraag is wat je verstaat onder een deugdelijk product en wat de verwachte levensduur daarvan is.

In het geval van harddisks worden er voor verschillende series verschillende termijnen afgegeven voor fabrieksgaranties. Ervaring met desktop class harddisks is dat het na 2-3 jaar gewoon over en uit is, bad sectors all over the place, SMART errors, etc etc.
Kan je zeggen dat 3-4 jaar de verwachte levensduur is voor een deugdelijke harddisk, maar praktijk wijst gewoon anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
De HD dus 2 jaar en drie maanden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:54
Kan je niet gewoon nu naar de fabrikant gaan? Meestal lopen die te schreeuwen met jaren fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Moby schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:59:
Door omstandigheden heb ik het pakketje pas drie maanden na ontvangst van het retourformulier op kunnen sturen, na de garantietermijn van 2 jaar. Nu claimt het bedrijf dat de garantietermijn verlopen is.
Ik heb jaren geleden wel gelezen dat je de verkoper binnen bepaalde tijd na constatering van het gebrek ook de kans moet geven het defect te verhelpen. Nu kan ik zo snel geen bron hierbij vinden, maar voor mijn gevoel is de eis van de verkoper redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Remz schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:46:
Kan je niet gewoon nu naar de fabrikant gaan? Meestal lopen die te schreeuwen met jaren fabrieksgarantie.
Ook na 2 jaar tijd moet een (web) winkel je helpen ;) je hebt recht op een degelijk product, het recht op minimaal 2 jaar garantie staat hier los van (Europees niveau).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:48:
[...]

Ook na 2 jaar tijd moet een (web) winkel je helpen ;) je hebt recht op een degelijk product, het recht op minimaal 2 jaar garantie staat hier los van (Europees niveau).
Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende dingen en soms kan de gang naar de fabrikant enorm veel tijd en moeite schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:36

VPI

Het bedrijf zou voor de kosten moeten opdraaien, ik vind de opmerking dan ook niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
link gevonden:
Om verkopers te beschermen tegen late klachten (en daarmee bewijsproblemen), bepaalt de wet dat de koper binnen een redelijke termijn nadat hij heeft ontdekt dat het product niet aan de overeenkomst voldoet, bij u moet klagen. De wet zegt expliciet dat als de consument binnen 2 maanden na ontdekking klaagt, hij op tijd is.
Hier staat echter niets over hoe lang de consument na de klacht mag wachten met het product aanbieden aan de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het probleem hier is dat de webshop vaak maar twee jaar garantie krijgt van de fabrikant. Door jouw laksheid zullen zij wellicht geen garantie meer kunnen claimen en daarom zullen ze niet staan te springen om garantie te verlenen.
Het probleem hier is dat je weliswaar binnen de garantieperiode het probleem hebt gemeld maar veel te laat was met het opsturen. Bij een week of twee kan je op enige redelijkheid rekenen, bij drie maanden lijkt mij dat toch lastig.

Ik zou eerder kijken naar het conformiteitsbeginsel, daar kan je meer mee bereiken dan een discussie of je na 3 maanden nog beroep mag doen op de garantieperiode.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:25:
Dit kan je wel heel hard schreuwen. Ik wens je succes met gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Via de Seagate website heb ik garantie tot maart 2016. Ik ga dat dus doen.

Edit: als ik het serienummer dat ik vind in mijn NAS invul krijg ik garantie tot maart 2016. Als ik het serienummer invul van de bon heb ik geen garantie meer. Hoe kan dat?

[ Voor 54% gewijzigd door Moby op 05-08-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komen die serie nummers niet overeen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Serienummer van de disk is geldig, staat op etiket. Bon heb je niet nodig om bij seagate te claimen, pakketje naar schiphol-rijk en 5 werkdagen wachten is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar een fabrikant mededelingen doet over garantie die gunstiger is dan wat de winkel stelt, is de winkel gehouden zorg te dragen voor de afhandeling. In praktijk is het echter vaak 'handiger' in een geval als dit direct naar de fabrikant te gaan.

Ik zou wel de winkel op de hoogte stellen: de garantie volgens de site is langer, en je bent bereid dat te pogen zelf met fabrikant op te lossen. Echter, als fabrikant kosten rekent, dat je die op de winkel verhaalt gezien hun verplichting de garantie die fabrikant aanzegt te honoreren. (Daar even reactie op afwachten)

Ga je zonder te informeren naar fabrikant, dan gooi je die rechten mogelijk weg omdat je winkelier niet de kans gaf het op te lossen naar hun smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
Moby schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:08:
Via de Seagate website heb ik garantie tot maart 2016. Ik ga dat dus doen.

Edit: als ik het serienummer dat ik vind in mijn NAS invul krijg ik garantie tot maart 2016. Als ik het serienummer invul van de bon heb ik geen garantie meer. Hoe kan dat?
Het serienummer in je NAS? is dat het nummer wat op je HDD staat of het nummer van je NAS? Als je de schijven los gekocht hebt, dan zal het serienummer van je bon gelijk moeten zijn aan die van het etiket op je betreffende schijf. Als die niet overeenkomen gaat het claimen van garantie moeilijk worden via de winkel (dan kun je alleen nog via de fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
Waarom heeft hier niemand de titel over de consumentenkoop erop nageslagen?

Artikel 7:23 lid 1 en 2

1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

2. Rechtsvorderingen en verweren, gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, verjaren door verloop van twee jaren na de overeenkomstig het eerste lid gedane kennisgeving. Doch de koper behoudt de bevoegdheid om aan een vordering tot betaling van de prijs zijn recht op vermindering daarvan of op schadevergoeding tegen te werpen.

Oftewel, na defect heb je een minimumtermijn van 2 maanden om het te melden. Echter, de vordering verjaart pas na 2 jaar. Mijns inziens moet je na ontdekking normaliter binnen 2 maanden melden, maar heb je dan nog 2 jaar de tijd om tot nakoming te komen.

In casu heeft de TS dus weinig verkeerd gedaan. De vordering tot herstel valt immers binnen die 2 jaar.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik twijfel sterk of dat stuk op deze wijze gebruikt kan worden. Immers dat zou dan betekenen dat je elk product op de laatste dag van de garantietermijn aanmeld voor garantie om zo nog twee jaar lang het product in te kunnen sturen wanneer je wilt.
En de vraag is of een RMA aanvraag indienen maar het product nooit opsturen el onder kennisgeving valt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Een kennisgeving van een gebrek is volgens mij juist dat het de verkoper ter kennis geven. Ik zou niet weten hoe ik dat anders zou moeten invullen.

Volgens mij is het recht op een vervanging dan ook een gevolg van de non-conformiteit, vandaar die 2-jaars termijn. Kan wellicht een van de andere juristen hierover zn licht laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Het bedrijf handelt correct, aannemende dat het bedrijf dit zo in de voorwaarden heeft staan. Hier wordt een beroep gedaan op handelsgarantie. De titel koop is dan niet relevant. Of TS moet een beroep willen doen op de wettelijke garantie. Daarvoor moet hij wel bij de verkoper zijn. In dat geval draagt TS de bewijslast voor zijn stelling dat hij bij aflevering een ondeugdelijk product heeft gekregen.

Kopers hebben een klachtenplicht. Bij consumten is deze minimaal twee maanden na de ontdekking, maar als de situatie daaraan aanleiding voor geeft is deze langer. De bewijslast op dit punt ligt bij de verkoper. Deze plicht houdt alleen in dat jij je jouw klacht meld bij de verkoper. De verkoper moet het product in principe komen op halen, dus niet brengen is geen grond om claims af te wijzen. De termijn van twee jaar betreft een verjaringstermijn en die kan gestuit worden, waarna de termijn van twee jaar opnieuw gaat lopen. Ieder briefje waaruit de verkoper moet opmaken dat je nog altijd aanspraak maakt op je rechten voldoet in principe.
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 07:50:
Waar een fabrikant mededelingen doet over garantie die gunstiger is dan wat de winkel stelt, is de winkel gehouden zorg te dragen voor de afhandeling.
Een dergelijke regel kan ik niet terug vinden in het wetboek.

[ Voor 13% gewijzigd door alfatrion op 08-09-2014 01:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Alfatrion: ging er al vanuit dat er hier een beroep op de wettelijke garantie gedaan zou worden omdat het bedrijf de handelsgarantie afwijst. Vandaar dat ik gelijk de wettelijke regeling van de consumentenkoop erbij gepakt heb.

Pagina: 1