Upgrade Game PC, ~€600,-

Pagina: 1
Acties:

• Jelletb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03 20:54
Hallo allemaal!

Ik heb ongeveer 3 jaar terug een Budget-Basisgamesysteem gekocht waarvan de prestaties nu niet meer aan mijn eisen voldoen. Vandaar dat ik de afgelopen tijd veel op Tweakers heb gekeken om zo een idee op te doen voor mogelijke upgrades. Bij mijn build ligt de prioriteit op het spel Word of Warcraft. Ik ben zelf redelijk tevreden met de door mij gekozen upgrade. Toch zou ik graag jullie mening/advies willen over het systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
~600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige systeem is als volgt:
CPU: AMD Phenom II X4 965 BE
MoBo: Asus M5A78L-M/USB3
GPU: Sapphire Radeon HD 6770
RAM: 2x2GB Kingston ValueRAM
PSU: Corsair Builder CX430
CPU-Fan: CM Hyper 212 EVO
HDD: Samsung Spinpoint, 1TB
SSD: Samsung 840 EVO, 120GB
Behuizing: Thermaltake V3

Hierbij was ik van plan om de CPU-Fan, HDD, SSD en de behuizing mee te nemen naar mijn nieuwe systeem. Echter vraag ik mij af of de CPU-Fan goed genoeg is als ik ga overklokken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 203,50€ 203,50
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 99,80€ 99,80
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,48€ 65,48
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 580,68

CPU: Beter/Sneller, met de mogelijkheid om te overklokken.
MoBo 1150 Socket, Z97 Chipset, SATA Express, M.2.
GPU: Mooie tussenstap voor iets beters over ~2 jaar.
RAM: 8GB
PSU: Net iets meer power, wat nodig is voor toekomstige overklok? (Ik kan nog altijd maar moeilijk inschatten hoeveel Watt je nodig hebt voor een systeem en hoeveel Watt er bij komt met overklokken)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur, al lijkt mij een intel CPU beter voor een MMO als WoW.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Omdat WoW sterk afhangt van de prestaties van je CPU, ben ik wel van plan om te overklokken in de toekomst.

Alvast bedankt! _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom wil je overstappen naar een andere cpu+mobo? Je AMD zou nog prima mee moeten kunnen, al is je bordje vrij licht. Heb je bepaalde "klachten" in-game?

Je huidige cpu koeler is trouwens ook niet toereikend om mee over te klokken. Die AMD niet en ook die intel niet.

• bagpiper001
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
br00ky schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:27:
Waarom wil je overstappen naar een andere cpu+mobo? Je AMD zou nog prima mee moeten kunnen, al is je bordje vrij licht. Heb je bepaalde "klachten" in-game?

Je huidige cpu koeler is trouwens ook niet toereikend om mee over te klokken. Die AMD niet en ook die intel niet.
Moet je inderdaad gelijk geven, als je het puur doet voor het overklokken zou je inderdaad voor nieuw cpu met mobo kunnen gaan, maar mij lijkt dit een prima combo voor WoW. Overigens kun je met de Intel processor wel degelijk overklokken ;)

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

ik zou ook geen 8gb ram kopen maar gewoon 4gb erbij kopen scheelt ook weer wat geld.
Ook zou ik eerder voor een niet overclockbare cpu gaan, dat scheelt je al een hoop geld wat je weer ergens anders in kan steken. Waarom geen overclockbare cpu? Omdat games meer profijt hebben van een goede gpu dan een cpu die op 4,5ghz loopt het scheelt dan ook maar een paar fps.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
bagpiper001 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:33:
[...]

Overigens kun je met de Intel processor wel degelijk overklokken ;)
Dat klopt, alleen niet met zijn koeler.

• Jelletb
br00ky schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:27:

De klachten bestaan vooral uit fps drops bij bepaalde encounters. Ik ging er eigenlijk vanuit, omdat WoW vooral CPU based is, dat het aan de cpu lag en niet aan de gpu.

De cpu koeler was voor mij inderdaad ook een twijfel geval. Maar het is goed om te weten dat deze vervangen moet worden zodra ik ga overklokken.

• bagpiper001
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
br00ky schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:36:
[...]

Dat klopt, alleen niet met zijn koeler.
Je hebt gelijk, ik denk echter, gezien zijn doel, dat het niet echt zin heeft om voor een overklokbare machine te gaa.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Zoals Br00ky al aangaf, wat zijn de klachten? Merk je bijvoorbeeld dat (één van de cores van) de processor regelmatig volledig belast wordt? Indien niet dan is er geen CPU bottleneck. Indien wel dan kan deze update beterschap brengen. Immers deze core i5 is een stuk krachtiger.

Op zich heb je trouwens geen krachtigere voeding nodig, echter jouw voeding heeft, als ik me goed herinner, CapXon capacitors die niet gekend staan voor hun goede kwaliteit. In dit geval zou een upgrade naar bijvoorbeeld de XFX een goede keuze zijn.

Wat betreft de koeler, zoals al aangegeven: verwacht daar geen overklok wonderen van. Licht overklokken gaat wel, maar er zijn beter koelers als je wat serieuzer wilt overklokken. De vraag is of een overklokbaar systeem de prijs waard is. Je gaat daar immers niet zo maar spectaculair betere framerates mee behalen (als je überhaupt al betere framerates zou behalen).

Mij lijkt 8GB dan weer wel een goede investering. Kan je weer de nodige jaren verder, terwijl 4GB na verloop van tijd mogelijk wat krap wordt.

Experience the mountains!

• Jelletb
Kyle98 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:33:
ik zou ook geen 8gb ram kopen maar gewoon 4gb erbij kopen scheelt ook weer wat geld.
Ook zou ik eerder voor een niet overclockbare cpu gaan, dat scheelt je al een hoop geld wat je weer ergens anders in kan steken. Waarom geen overclockbare cpu? Omdat games meer profijt hebben van een goede gpu dan een cpu die op 4,5ghz loopt het scheelt dan ook maar een paar fps.
Ik heb even getwijfeld om 2x2GB ram erbij te halen, maar ik denk het voor de toekomst weer iets voordeliger gaat zijn om er nu 2x4GB in te stoppen.

WoW is een MMO. Ik vraag me af of de standaard GPU --> CPU hier voor op gaat. Ik heb natuurlijk ook research gedaan op verschillende WoW gerelateerde forums met betrekken tot het CPU/GPU verhaal. Hierbij word gesuggereerd dat het volgende geldt om je performance te verbeteren.

1. CPU
2. GPU
3. RAM
4. HDD --> SDD

Ik ben daarom ook geneigd om een CPU te halen die overklokbaar is.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Leuk dit, maar hoe is je performance nu? Een upgrade waar je weinig van merkt is een hele dure...

[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 05-08-2014 16:15 ]

• Jelletb
melwasul schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:38:
Zoals Br00ky al aangaf, wat zijn de klachten? Merk je bijvoorbeeld dat (één van de cores van) de processor regelmatig volledig belast wordt? Indien niet dan is er geen CPU bottleneck. Indien wel dan kan deze update beterschap brengen. Immers deze core i5 is een stuk krachtiger.
Als ik HWiNFO gebruik in combinatie met RTSS dan geeft die aan dat mijn RAM vrijwel continu volledig belast wordt. Ook de GPU zit vrij hoog ~90%. De cores lijken nu mee te vallen, waarbij de hoogste ongeveer 50% belast wordt. Echter is dit in een situatie die niet in de buurt komt van de situatie van mijn fps drops. Over deze situatie kan ik morgen pas meer informatie geven.

Graphics stonden op high/ultra en heb ~15 fps met deze settings

[ Voor 4% gewijzigd door Jelletb op 05-08-2014 16:40 ]

• melwasul
Uit de beschrijving die je nu geeft lijkt de GPU in eerste instantie de boosdoener. 15 fps is trouwens heel laag. De kans bestaat natuurlijk dat wanneer je upgrade naar een nieuwere en betere grafische kaart de cpu plots wel een bottleneck gaat worden...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar dat neemt niet weg dat het een goed idee is, eerst de GPU te vervangen. Tenzij je je geld natuurlijk sowieso wil uitgeven, maar dat lijkt me persoonlijk nooit een goed plan.

• Jelletb
br00ky schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:05:
Maar dat neemt niet weg dat het een goed idee is, eerst de GPU te vervangen. Tenzij je je geld natuurlijk sowieso wil uitgeven, maar dat lijkt me persoonlijk nooit een goed plan.
Aangezien deze Radeon HD 7950 GPU zonder verzendkosten bestelt kan worden bij Alternate, ga ik deze waarschijnlijk vandaag nog halen zodat ik hem morgen kan uitproberen onder de slechtere omstandigheden. Hopelijk ben ik zo onder de indruk van de prestaties dat ik de aankoop van MoBo+CPU ga uitstellen :P .

Ga ik genoeg hebben aan mijn 430W PSU voor deze GPU? Het maximale verbruik is namelijk 200W tov de 150W van de HD 6770.

• melwasul
Dit zou voldoende moeten zijn.

Pagina: 1