Welke router kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-07 15:56
Beste tweakers,

Op zolder en de vliering heb ik praktisch gezien geen wifi bereik (tussen de 0 en 4Mbit en het valt vaak weg). Reden genoeg om een nieuwe router te kopen dus! Aangezien ik 180 Mbit internet van ziggo heb (en dag verbazingwekkend genoeg ook red bedraad) zou ik graag een router willen die mijn internetsnelheid niet of bijna niet beperkt zowel over wifi als bedraad. Het moet dus gigabit ethernet switches hebben. Ook moet de router wifi AC aankunnen (er komt wellicht een nieuwe laptop+dat ik wil dat de router toekomstbestendig is). Het belangrijkste is echter nog dat de router betrouwbaar is (daarom valt de tp-link archer C2 af). Ook zou ik hem graag niet te duur hebben. Als maximale budget heb ik 90 euro ingesteld maar goedkoper is altijd fijn.

Alle vereisten op een rij:
-De router moet >150Mbit aankunnen (liefst >180Mbit)
-De router moet gigabit ethernet switches hebben
-De router moet wifi AC aankunnen
-De router moet betrouwbaar zijn
-De router mag maximaal 90 euro zijn

Als je dat bij de pricewatch invoert krijg je deze routers:
-Tp-Link archer C7
-Tp-Link archer C2 (schijnt onbetrouwbaar te zijn, valt dus af)
-Linksys AC 1600 (EA6400)
-D-link 850L
-Tp-Link archer C5
-Linksys AC 1200 (EA6300)
-Edimax BR-6478AC (schijnt onstabiel te zijn valt dus af)
-Sitecom X7 AC1200
-Sitecom WLR-5002
-Linksys AC900 (EA6200)
-Buffalo airstation WHR-1166D-EU (heeft 100Mbit switches niet 1Gbit staat dus fout op tweakers!)
-Netgear R6200
-D-link 860L
-trendnet AC1200

Daarvan zijn dit de meest interessante:
-Tp-Link archer C7
-Tp-link archer C5
-D-link 860L
-Linksys AC 1200 (EA6400)
-Netgear R6200

Ik heb ze in een vergelijkingstabel gedaan bij nl.hardware.info. Die vind je hier. Helaas is de archer C5 niet getest en de netgear R6200 is niet in 2013 getest. Uit de tabel heb ik de volgende informatie kunnen halen:
-De Linksys AC1200 (EA6400) presteerd het best op zowel 5GHZ als wifi AC.
-De Tp-Link Archer C7 heeft het sterkste signaal (verzwakt het minst tussen 3M en 10M). Reviews bevestigen dit.
-De D-Link 860L heeft beamforming en zou dus de antennes op jou moeten kunnen "mikken" voor een beter signaal.
-De Linksys was bij de 2012 test een van de traagste maar is in 2013 (door firmware updates?) veel sneller
-De Tp-Link Archer C7 vertraagd tussen 2012 en 2013???

Het lijkt erop dat de linksys de beste keuze is. Wat vinden jullie?

Groeten,
Budgetguy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08 21:40
Waarom overweeg je niet de ASUS RT-AC66U of AC68U, uiterste stabiel en prijs kwaliteit verhouding naar mijn mening is zeer goed.

Daarnaast zeer eenvoudig meer functies toe te voegen via Merlin/DD-WRT/Tomato firmware.

edit: Nevermind nog een keer je txt door gelezen.

Met jouw Budget raad ik de D-Link DIR-850L of 860L aan, ook stabiel heeft AC en incombinatie met een D-Link DAP-1520 zou je overal bereik moeten hebben. probeer het overigens eerst zonder range extender.

[ Voor 36% gewijzigd door Jonathan-458 op 05-08-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
Is wellicht een optie enkel is de ac66u 40 euro boven mijn limiet en de ac68u 70 euro erboven. Soms is het even doorsparen nuttig maar aan de andere kant kan je zo eeuwig doorgaan met electronica (betrap ik mezelf weleens op). Ik denk dat ik liever in het semi high end budget blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08 21:40
heb mijn eerder post even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowShape
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-03 17:24
Ik weet dat de Asus router(s) als erg betrouwbaar ervaren worden. Uiteraard is er altijd een stap beter, maar ik denk dat, gezien jouw eisen, je bij Asus goed zit. Zeker omdat je een flink pakket van Ziggo afneemt, dat per maand bijna net zoveel kost als je budget.

Ik raad je aan even door te sparen en voor een router te gaan die hier over het algemeen goed ontvangen wordt, voor de hoge snelheden draadloos (en bedraad natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Om even een paar dingen op te merken:

Je zegt dat de TP-Link het sterkste signaal heeft. Dat is in HUN testopstelling, een WiFi signaal wordt door letterlijk alles verstoord, muren, apparatuur, e.d.

Dat van die D-Link met beaming, weet niet of t echt werkt, klinkt eerder als een advertentiepraatje.

Als jij een betere WiFi dekking wil dan ben je naar mijn mening altijd beter af met losse/meerdere access points

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
Deze router is eigenlijk ook voor maar 1 verdieping bedoelt, de zolder dus. Ik ben de Asus wel aan het overwegen maar ben maar een arme student (dat abbonement betaal ik niet :P). Dat wordt een maandje met enkel noedels als dieet dan XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08 11:05
Beste Tweakers,

Als vraag hopelijk in aanvulling op Budgetguy's (wil je thread niet afsnoepen): heeft iemand ervaring met de Linksys AC 1200 (EA6400), D-Link 860L en/ of de Edimax BR-6478AC? Ik ben ook aan een router toe (zit nu aan het Cisco-modem van Ziggo dat op een lastige plek staat, en de verbinding achterin huis is nagenoeg 0), en mijn overwegingen zijn ongeveer dezelfde als die van Budgetguy.

Weet iemand bijvoorbeeld ook iets mbt compatibiliteit met het Ziggo Cisco modem?

Dank, groet en welterusten,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
Je snoept mijn thread zeker niet af hoor! Alle vragen die je steld ben ik zelf ook geinteresseerd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 09:35
Budgetguy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 14:46:
Op zolder en de vliering heb ik praktisch gezien geen wifi bereik (tussen de 0 en 4Mbit en het valt vaak weg). Reden genoeg om een nieuwe router te kopen dus!
Ga je de oude vervangen en die op de zelfde plek zetten, of ga je er eentje bij kopen en op zolder zetten?
In het eerste geval heeft een nieuwe router geen zin.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Doet het t beneden wel goed dan? Zo ja, koop een access point, n nieuwe router gaat niets uithalen qua bereik dan

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
Ik ga mijn router als acces point gebruiken en neem hem mee . Hij komt dus achter mijn ziggo router te hangen. als ik op kamers ga neem ik hem mee.

[ Voor 30% gewijzigd door Centelte op 06-08-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08 11:05
FYI:

Zojuist de ac66u besteld, niet zozeer om de 3 tientjes minder tov de ac68u, maar volgens reviews hier en daar stabieler (en dat is wat ik vooral wil: stabiliteit en zo groot mogelijk bereik, snelheid is meegenomen).

Groet,

Peter
Pagina: 1