Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VPN opzetten

Pagina: 1
Acties:

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Goedendag,

Ik heb een modem/router van UPC (cisco 3925), een router dlink dir 655 (deze verzorgt ook het wifi in mijn netwerk) , een switch netgear 108, een laptop en een freenas.

Bedoeling is om mijn bestanden die op de freenas staan buiten mijn eigen netwerk te kunnen benaderen op een veilige manier op een computer elders.

Als ik me goed heb laten informeren door Google moet ik dan gaan werken met VPN.

Als ik hier echter op ga googlen kom ik zo veel opties tegen en dan houdt mijn kennis op....

Via een jail op de freenas;
een router met vpn software (zodat deze kan functioneren als vpn server??);
een raspberry als vpn server;
een externe vpn;

Ik ben op zoek naar een goedekope, makkelijke oplossing voor een veilige en betrouwbare vpn voor bovenstaand doel.

Heeft iemand een suggestie?
Alvast bedankt voor de reactie.

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 23:23
Hallo Stitchie,

Dat klopt zo ongeveer wel, je zou ook de toegang tot je nas kunnen openzetten dmv port forwards maar dat is uiteraard niet erg veilig.
Je heb een VPN-endpoint nodig, dat kan idd een router zijn of een NAS, raspberry pi, etc..
Op een Freenas is dit mss iets minder evident (of voor mij toch, niet zoveel freeBSD ervaring)
Dus mss best eens kijken wat je nog hebt liggen dat kan dienen?

[ Voor 87% gewijzigd door Lunacy op 05-08-2014 13:58 ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
Je kan http://www.vpnbook.com/ eens proberen (freevpn.com) of Openvpn.net

• Verkenner
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-01-2023
Is het iemand gelukt om een eenvoudige VPN verbinding op te bouwen gebruik makend van:
- ingebouwde VPN server in Windows 8.1 (PPTP)
- standaard VPN client van Android 4.4.2 of IOS 8.1
- modem/router van Ziggo: EPC 3925.
Mij nog niet. Ik heb gebruik gemaakt van: http://computertotaal.nl/...lijke-vpn-instellen-50039
Ik zou het zeer op prijs stellen om de ervaring te horen van iemand, waarbij het wel gelukt is om met bovenstaande configuratie een werkende VPN verbinding op te bouwen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

PPTP is verre van ideaal...maar het kan.

Wat lukt je precies niet?
Waarom kaap je dit topic voor jouw vraag?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Verkenner
Bij het maken van de verbinding krijg ik ongeveer na een minuut: verbinding verbroken
De redenen om mijn vraag bij deze topic te stellen zijn de volgende:
- de initiator maak ook gebruik van een Cisco EPC 3925
- de initiator wilt ook een goedkope en makkelijke oplossing
- de topic heet "VPN opzetten". Dat is precies wat ik wil.
Wat zou ik anders moeten doen?
Als het beter is om een nieuwe topic te beginnen dan zal ik dat uiteraard doen.

Verwijderd

Volgens mij gaat dit je wel in de goeie richting duwen. Hij gebruikt het wel voor interne ipadressen, maar dit kan je ook gebruiken om de server extern te benaderen : externeipadres:1723

In de Cisco3925 zou je VPN-Passthrough ook nog moeten aanzetten. Zie de handleiding hoofdstuk 5/security

https://static.ziggo.nl/i...net_Cisco_tcm14-37172.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=yTaLFa7pFuw

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 12:16 ]

• Verkenner
Dank voor de link naar het instructie filmpje. Eea aangepast.
Ik krijg nog steeds op de Android client na enige tijd: verbinding verbroken.
Ik heb nu de volgende vragen:
1. Bij de VPN Server moet je Eigenschappen van binnenkomende IP-adressen wijzigen.
Was: Automatisch IP-adressen toewijzen via DHCP. Is veranderd in:
IP-adressen opgeven: van x.x.x.1 tm x.x.x.50.
Deze range heb ik opgegeven omdat ik ergens gelezen heb dat het (interne) IP-adres van de VPN server binnen de opgegeven range moet liggen.
Kom ik dan niet in conflict met de DHCP Server van de router ?
Die is enabled met Starting IP Address x.x.x.10 en Max Number of DHCP Users: 64
2. Op de router heb bij port 1723 het (interne) IP-address van de VPN Server opgegeven met Protocol: Both. Is dat ok ?
3. Moet ik iets doen met de Firewall van Windows ?
Ik heb ook geprobeerd of het zonder Firewall wel wilt lukken. Ook niet, maar wel met verschil dat de melding "Verbinding verbroken" dan direct verschijnt. Dus het lijkt er op dat ik vanuit extern de VPN server wel bereikt.
4. Moet er nog iets met de Firewall van de router veranderd worden ?
5. Of is het echt onmogelijk een VPN verbinding op te zetten bij gebruik van de Cisco EPC 3925 modem/router, geleverd door Ziggo ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Tip: probeer eerst te connecten met het IP adres van je Windows doos, extern IP adres in tweede instantie werkend maken (geen idee of je modem/router NAT loopback ondersteund)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Verkenner
Ik neem aan dat ik dan verbinding moet zoeken met de Windows doos binnen het netwerk via het interne IP adres van de Windows doos.
Heb ik gedaan. Echter geen verbetering. Reageert op dezelfde manier als via een extern IP adres.
Is er iemand die een dergelijke VPN verbinding (VPN server (Windows PPTP) - Ziggo Cisco modem/router EPC 3925 - VPN client Android) werkend heeft gekregen ?
Zo ja, wat waren de instellingen van de Windows VPN server en de router ?

Verwijderd

Moet je eerlijk zeggen dat ik het in de combinatie Cisco 3925 en Windows nooit actief heb gehad. Probeer wel met je mee te denken..

@1 Als je m nu laat staan op DHCP i.p.v. de range opgeven. Bij mijn server op de NAS laat ik dat de DCHP server ook doen. In jouw geval zal dus de DHCP van de router de ipadressen uitgeven.

@2 Both is prima. Heb je ook nog de beide VPN passthrougs ingesteld in je router, en niet vergeten op save te drukken.. 8)

@3 en @4 met de hardwarematige firewall in de router hoef je niets te doen. Ook niet met die in Windows. De laatste kan je ook gewoon uitschakelen.

@5 Lijkt mij dat het mogelijk moet zijn.

Neem aan dat als je op de VPN server inlogd met je Windows credentials?

• Verkenner
Nog steeds melding: Verbinding verbroken.
Is er iemand, die de VPN server van Windows (PPTP) heeft laten praten met een VPN client van Android ?
In eerste instantie met welke modem/router dan ook.
In tweede instantie met de EPC3925 van Cisco, geleverd door Ziggo.
Alvast dank voor de reactie.
Pagina: 1