Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik heb op het moment een contract van een jaar bij mijn huidige werkgever met een vast salaris. Het komt wel eens voor dat ik een in de vakantie periodes ontwikkel spurten heb (ben php developer) waar ik dan veel meer uren werk dan contractueel verwacht. Nou had mijn baas voorgesteld om ZZP'er te worden zodat ik hem kan factureren voor de extra uren die ik wel eens werk. Dan zou ik mijn contract ontbinden dus ben ik er ook niet meer in dienst. Hij zei dat het voordelen voor ons beiden mee brengt.

Nou is mijn vraag of het het waard is? Wat ik nu doe is een programmeer bijbaantje voor 12 uur in de week en dan verdien ik bruto EUR700 (ja daar ben ik lekker open over O-) ). Maar ik heb bijvoorbeeld afgelopen 3 weken fulltime gewerkt.

ZZP'er zijn is allemaal leuk en aardig, maar ik heb totaal geen overzicht van wat er allemaal bij komt kijken wat betreft belastingen. Een boekhouder inhuren zit ik ook niet op te wachten.

Wat zijn jullie meningen? Is het makkelijker dan het lijkt? Of zal ik er maar niet aan beginnen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ortixx op 05-08-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Nee je kan niet als zzp-er voor 1 opdrachtgever werken als je daar al in dienst bent. Zie voor info
http://www.ikwordzzper.nl...-heb-ik-nodig-voor-de-var

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
zzp-en geeft veel extra werk naast je bijbaan, zoals administratie, BTW aangifte doen en natuurlijk de nodige verzekeringen regelen.Ook moet je dan meerdere opdrachtgevers per jaar hebben. Voordeel is wel dat als alles een beetje goed gaat je een stuk meer kan verdienen dan in loondienst.

Ik stond ook voor deze keuze en heb bij de baas voorgelegd om een nul-uren contract te nemen zodat we beiden flexibel zijn in de uren die ik werk naast de studie.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Annie1980 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:18:
Nee je kan niet als zzp-er voor 1 opdrachtgever werken als je daar al in dienst bent. Zie voor info
http://www.ikwordzzper.nl...-heb-ik-nodig-voor-de-var
Het idee was om dan mijn contract te ontbinden en gewoon alles te factureren en niet alleen de extra uren. Sorry voor de onduidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij zei dat het voordelen voor ons beiden mee brengt.
Dit klopt tot een bepaalde hoogte.

Voor hem is het ook voordeliger omdat hij geen vaste medewerker meer heeft. Als hij een tijdje geen werk meer heeft hoeft hij je niet in te huren. Ook ligt het risico niet meer bij hem, geen ziekte, arbeidsongeschiktheid, pensioen etc.

Over het algemeen kost een externe meer dan een interne medewerker. Dat betekent dat zijn winst ergens anders in moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Kijk eens naar die link daar staat het uitgelegd wat wel en niet kan, in principe kan je voor 1 opdrachtgever werken maar dan als iemand die het bedrijf reorganiseert of een bedrijf door een specifiek proces leidt. Vast werken voor 1 bedrijf als zzp-er kan haast niet met maar 1 opdrachtgever. Krijg je problemen met de belastingsdienst en ik denk zeker als je eerst uit dienst gaat en dan vervolgens doodleuk terug hetzelfde werk gaat doen als zzp-er met maar 1 opdrachtgever.
Daarnaast wat viper zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Let je er ook op dat er grenzen zijn hoeveel je mag bijverdienen in combinatie met studiefinanciering? Ik weet niet of het nog zo is, maar toen ik studeerde was er een bovengrens. Alles wat je verdiende daarboven werd in mindering gebracht op je studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
www.tentoo.nl

Een bedrijf dat voor jou de boekhouding doet. Jij regelt werk en spreekt met de klant een bedrag af. Tentoo laat je weten wat er afgesproken is en zij sturen de factuur, regelen een deurwaarder als dat nodig is en geven jou elke maand geld. Erg handig voor iemand die enkel zichzelf en zijn kennis verhuurt, zodra je ook goederen aan de klant gaat verkopen kan je beter zelf de boekhouding doen en jezelf registreren als ondernemer.

Zoek op 'payroll' en je vindt nog vele andere bedrijven die hetzelfde aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nog los van of je zo kunt zzp'en voor 1 ex-werkgever:
Ortixx schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:13:
Hij zei dat het voordelen voor ons beiden mee brengt.
Behalve als je netto uurtarief veel hoger is dan nu: onzin. Je kunt nu ook "gewoon" meer betaald krijgen als je meer werkt dan de afgesproken 12u/week. Of bij een contract van precies 12u/week gewoon stoppen na 12u. Af en toe een uurtje meer werken kan best, maar onbetaald 3a4x zoveel werken is onzin. Je werkgever doet het (ook) voor het geld.

Straks liggen alle risico's bij jou. Ziek = geen geld. Vakantie = geen geld. Ongeluk = geen geld. Ontslag niet nodig. Etc. Geen pensioen. Geen ww.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
F_J_K schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:17:
Nog los van of je zo kunt zzp'en voor 1 ex-werkgever:

[...]

Behalve als je netto uurtarief veel hoger is dan nu: onzin. Je kunt nu ook "gewoon" meer betaald krijgen als je meer werkt dan de afgesproken 12u/week. Of bij een contract van precies 12u/week gewoon stoppen na 12u. Af en toe een uurtje meer werken kan best, maar onbetaald 3a4x zoveel werken is onzin. Je werkgever doet het (ook) voor het geld.

Straks liggen alle risico's bij jou. Ziek = geen geld. Vakantie = geen geld. Ongeluk = geen geld. Ontslag niet nodig. Etc. Geen pensioen. Geen ww.
Helemaal mee eens. Zolang er werk is en je gezond bent kunnen beide personen er beter van worden. Jij krijgt iets meer geld, hij hoeft geen pensioen en premies te betalen. Totdat je geen werk meer mag of kan doen, hij betaalt niets, jij krijgt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
jadjong schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:54:
[...]

Helemaal mee eens. Zolang er werk is en je gezond bent kunnen beide personen er beter van worden. Jij krijgt iets meer geld, hij hoeft geen pensioen en premies te betalen. Totdat je geen werk meer mag of kan doen, hij betaalt niets, jij krijgt niets.
Stiekem is hij gewoon een rat haha :+ Hij vroeg me laatst ook of ik mijn herkansingen en eerste paar weken TU wilde skippen om aan de software te zitten, terwijl ik meerdere malen duidelijk heb gemaakt dat mijn studie prioriteit 1 is 8)7

Thanks voor de tips guys! Ik laat hem gewoon de extra uren uitbetalen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Voor als er 'ruzie' komt: het intellectueel eigendom ("copyright") van alles dat je tot nu toe hebt gemaakt ligt bij je werkgever, behalve als je daar schriftelijk andere afspraken over hebt gemaakt.

Dat zou dan ook wel eens een leuk voordeel kunnen zijn van ZZP'en: bij een "slim" contract blijf jij dan eigenaar van alle code :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
F_J_K schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:48:
offtopic:
Voor als er 'ruzie' komt: het intellectueel eigendom ("copyright") van alles dat je tot nu toe hebt gemaakt ligt bij je werkgever, behalve als je daar schriftelijk andere afspraken over hebt gemaakt.

Dat zou dan ook wel eens een leuk voordeel kunnen zijn van ZZP'en: bij een "slim" contract blijf jij dan eigenaar van alle code :+

De software die ik voor ze maak is heel specifiek voor hun bedrijfstak en kan nergens anders ingezet worden. Heb wel ideeen hoe ik het met een paar lagen van abstractie wat algemener kan maken zodat het degelijk verkocht kan worden :+ Maar alles wat ik daar doe is gewoon als hobby. Ben een werktuigbouwkunde student, geen IT-er. Voor mij is het meer de ervaring dan geld verdienen

Anoniem: 717862

Knip. Een enquête spammen is zo niet de bedoeling, zeker niet meer dan eenmaal. Zie (Af)studeeronderzoeken en -enquetes - post ze hier.

[ Voor 86% gewijzigd door F_J_K op 17-12-2015 09:26 ]

Pagina: 1