• Paranoidnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-01 18:57

Paranoidnl

denkt teveel na over kippen

Topicstarter
Hallo!

ik heb een paar weken terug een eigen game PC gebouwd en ik loop een beetje tegen het volgende op:
Ik krijg CPU (amd FX-8320) temperaturen die naar mijn idee te hoog zijn tenminste op Idle!
ik zit Idle rond de 40/50 en zodra ik bijvoorbeeld battlefield 3 opstart vliegt de temperatuur omhoog naar 70/75.
ik heb ook gekeken naar GPU temperaturen en die zijn naar mijn idee normaal.
mijn build staat onderaan de post.

ik heb speccy gebruikt om een beetje een idee te krijgen wat er gebeurt, en daarnaast HWmonitor om de informatie die ik krijg te crossrefrencen en bijde programma's komen met de zelfde temperaturen.
nu heeft speccy een optie voor een grafiek en daarop zie ik wel dat under load de temperaturen stabiel blijven en idle draait die iets minder stabiel.

kleine situatie schets: PC staat op mijn (kurkenbureaublad)bureaumet aan 1 kant de monitor en toestenbord en muis en aan de andere kant liggen 2 oude laptops die NIET aan staan.
de PC staat op zolder in het bereik van het dakraam. waar mijn bureau eindigt begint het dakraam zegmaar.
de PC kan lucht aanzuigen vanonder uit de kast maar hier zit momenteel geen Fan.
achter mijn deurtje van de kast zit wel een fan die naar mijn idee weinig doet en deze zou ik kunnen verplaasten naar onderin de kast.

het kan paranoia wezen en dat ik gewoon me gewoon iets teveel zorgen maak maar ik heb nog nooit met octacore gewerkt en heb dus geen idee wat een gezonde temperatuur is.
zouden jullie een oorzaak kunnen geven of uitleg?
(mocht ik niet duidelijk zijn, graag aangeven dan kan ik verduidelijken)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 116,-€ 116,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 67,95€ 67,95
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 241,90€ 241,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,54€ 67,54
1BitFenix Shadow€ 57,95€ 57,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 33,75€ 33,75
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 28,95€ 28,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,-€ 73,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Samsung 840 EVO 120GB€ 61,73€ 61,73
1Cooler Master Cavalier SC102 Thermal Compound kit€ 2,-€ 2,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,80

Who are we to question why the chicken crosses the road?

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Paranoidnl schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 08:58:
ik zit Idle rond de 40/50 en zodra ik bijvoorbeeld battlefield 3 opstart vliegt de temperatuur omhoog naar 70/75.
Wat is 'ineens'? Gaat dit over een paar seconden? Dan kan je er vanuit gaan dat je de verkeerde waardes door krijgt van je applicaties. Laat je PC eens idlen in de BIOS, en bekijk daar de temperaturen eens?

Ben het met je eens, 50graden idle is wat aan de hoge kant.

Heb je dit probleem altijd al gehad? Zo ja, zeker weten dat je de heatsink goed hebt bevestigd met de juiste hoeveelheid koelpasta? Fans goed aangesloten (niet verkeerd om?)?

• Paranoidnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-01 18:57

Paranoidnl

denkt teveel na over kippen

Topicstarter
pryth schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:08:
[...]

Wat is 'ineens'? Gaat dit over een paar seconden? Dan kan je er vanuit gaan dat je de verkeerde waardes door krijgt van je applicaties. Laat je PC eens idlen in de BIOS, en bekijk daar de temperaturen eens?

Ben het met je eens, 50graden idle is wat aan de hoge kant.

Heb je dit probleem altijd al gehad? Zo ja, zeker weten dat je de heatsink goed hebt bevestigd met de juiste hoeveelheid koelpasta? Fans goed aangesloten (niet verkeerd om?)?
het gaat vrij snel zodra games opstart maar niet instant.
ik heb 2 keer zelf mijn koeler gedaan en de 3de keer samen met een vriend die dit al vaker heeft gedaan.
ik zat zelf te denken dat het ook een gevalletje airflow is... de muggen is erg groot net als mijn video kaart en dat kan airflow flink benadelen, aangezien de air eerst langs mijn vid kaart gaat en dan pas CPU.

Who are we to question why the chicken crosses the road?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De temperatuur uitlezing van deze amd's zijn vrij brak. Het kan kloppen, maar het kan ook helemaal niet kloppen.
Als de computer niet plots langzamer gaat als deze onder load moet werken, dan zou ik me niet druk maken.

Dat de temperatuur snel omhoog gaat, dat is zo. Het is geen pan water die je aan het verwarmen bent, maar een chipje van misschien 1 gram. Als daar de volle lading doorgaat, is die meteen op temperatuur.

Temperatuur in de bios checken heb je niets aan, omdat in de bios de energysaving functions nog niet werken: in de bios wordt de cpu dus standaard vrij warm.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Paranoidnl schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:14:
[...]
ik zat zelf te denken dat het ook een gevalletje airflow is... de muggen is erg groot net als mijn video kaart en dat kan airflow flink benadelen, aangezien de air eerst langs mijn vid kaart gaat en dan pas CPU.
Je videokaart zuigt toch van onder, en blaast uit via de achterkant van je PC? Lijkt me niet dat de warme lucht van je GPU (in kleine mate natuurlijk wel), langs je CPU gaat. Voel eens of je heatsink warm wordt? Blijft deze relatief koud zal het waarschijnlijk koelpasta (of een verkeerd gemonteerde heatsink) zijn. Wordt deze (erg) warm, moet je je fans even nalopen. 1 kant hoort verse lucht door je heatsink te blazen, en als je een tweede fan hebt op je Mugen hoort deze vanaf je heatsink te zuigen en wegblazen van je heatsink (niet beide verse lucht laten blazen naar je heatsink, dat is niet bevorderlijk voor je heatsink).
Reepje schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:35:
Temperatuur in de bios checken heb je niets aan, omdat in de bios de energysaving functions nog niet werken: in de bios wordt de cpu dus standaard vrij warm.
Ah; leermomentje.

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Hou je wel rekening met de omgevingstemperatuur?

Een zolder met deze temperaturen buiten is niet de meest koele plek.
Mijn kamer op de 1e verdieping op het zuiden word al bijna 30 graden de laatste tijd dus dan is het niet raar dat de PC een stuk warmer is dan normaal. Mijn idle temps zijn 15 graden hoger dan normaal op mijn Intel 4770K.

Had hiervoor een FX8120 met de voorganger van jouw koeler en die had hier nog veel meer last van met hoge temperaturen buiten. Die octacores staan erom bekend erg veel warmte te genereren,

Temperaturen in tests worden over het algemeen gemeten bij +/- 20 graden dus bij een omgeving van 10 graden warmer is het niet zo raar dat de PC ook minimaal 10 graden warmer word. Hoger is ook niet raar omdat je fans "warme" lucht door je koeler blazen.

Mijn speeltje

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou zeggen zet occt aan en voel met je hand op het cpu blok.
70c is dan flink warm :p
toch wel veel voor deze cpu, je kan ook even met een thermometer nameten als het iets preciezer moet.
hoe staat de cpu fan in de bios afgesteld qua draaisnelheid fan?

Nukezone FTW

Pagina: 1