Underscan niet correct in te stellen in Catalyst CC

Pagina: 1
Acties:

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Ik heb m'n kamer anders ingericht zodat ik nu een monitorkabel van 5 meter nodig heb. Daarvoor heb ik een DVI naar HDMI-kabel gekozen, want dat leek toen handig (eerst gebruikte ik DVI-DVI). Met die kabel slaag ik er echter niet in om Catalyst Control Center zo in te stellen dat m'n Radeon HD6770 netjes precies alle 1920x1080 pixels gebruikt voor het hele beeld. Zoals bij velen bekend, doet de driver standaard een underscan, zodat het beeld het scherm niet vult (zwarte randen). Als ik underscan richting de 0% instel, is er echter geen optie die klopt. Ik moet kiezen tussen een beeld dat het scherm bijna vult en een beeld dat een stukje buiten het scherm valt. Als gevolg is de boel een blurry mess.

Ik heb ook een tv aangesloten met hdmi en dat werkte ook niet zomaar. Alleen als ik hem op 'just scan' instel en underscan in CCC op een of ander arbitrair percentage is het beeld perfect. Maar een 'just scan'-optie of iets soortgelijks heb ik op m'n monitor (Viewsonic vx2433wm) niet.

Ik heb de AMD-drivers gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd en flink gegoogled. Er wordt wel enkele keren melding gemaakt van mijn probleem maar daar zie ik nooit antwoord op. Zodra ik de oude (te korte) DVI-kabel aansluit, is het beeld weer goed. Moet ik nou per se weer een andere kabel (of videokaart) kopen?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Of het werkt kan ik niet garanderen, ik heb een dergelijk probleem eens met mijn 21:9 monitor gehad die niet de juiste resolutie weergaf. Het scherm is 1080 pixels hoog maar gaf soms ook balken aan de boven-/onderkant. Een keer de drivers verwijderen en opnieuw installeren (en een paar keer rebooten en tussendoor CCleaner gebruiken om het register op te schoen) hebben toen ineens de resolutie hersteld naar volledig beeld.

Ik verwacht dat jouw kabel het scherm niet goed detecteert en dat met de CCC software een beetje loopt te k*tten omdat het de oude kabel verwacht.

Puur gebaseerd op een enkele eigen ervaring, niet geschoten... ;)

Edit: En ik zie in het laatste deel van je tekst dat je dat al geprobeerd hebt 8)7 |:(...

[ Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 05-08-2014 00:16 ]

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Ja ik heb geen crapcleaner gebruikt, maar wel gedeïnstalleerd, ook in Windows Device Manager zodat het beeld terugschakelde naar zo'n antieke resolutie. Ik denk ook dat het onderscheid tussen de twee aansluitingen wel goed gemaakt wordt, omdat per aansluiting wordt onthouden wat het primaire display is en hoe de positie is van de twee aangesloten schermen ten opzichte van elkaar (had ik omgedraaid na aansluiten van de hdmi). Heb nog de beeldschermdriver van Viewsonic geïnstalleerd en ook even Powerstrip geprobeerd, maar die detecteerde m'n schermen niet goed en maakte er een streperige bende van toen ik probeerde te schalen.

Ik ben het zat en mijn nieuwe kabel blijkt eigenlijk nog niet eens lang genoeg, dus ik koop gewoon een nieuwe DVI-kabel. Bedankt voor het delen van je ervaring, blacky.

[ Voor 17% gewijzigd door MarijnvdZaag op 05-08-2014 19:06 ]