Panasonic plasma TV vertoont gekke vlek bij volledig wit

Pagina: 1
Acties:
  • 8.003 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409868

Topicstarter
De Panasonic TX-P55VT50 heb ik hier onlangs in huis staan (2e hands verkregen).
Ondanks dat ik bij de aankoop op inbranding had gelet(wat er niet was), zie ik nu tot mijn verbazing een grote vlek op de rechterkant van het scherm (ongeveer 15%), als ik een volledig wit beeld bekijk (bijvoorbeeld met Google).
De rest is mooi evenredig wit, maar de kleur van de vlek is toch zeker richting beige.

Het is ook een effect dat niet direct ontstaat, maar pas na 10 seconden ongeveer.
Wat ik ook merk is, dat als ik de andere helft van het scherm, met een donker venster bekleed, de vlek weg gaat.
Het is dus geen inbranding. Ik ken het systeem bij plasma dat ervoor zorgt dat bij veel wit, het wit een stukje minder wit wordt gemaakt, om zo inbranding en verbruik te beperken. Dus ik kan me voorstellen dat dit daar een beetje mee te maken heeft.

Als ik het van dichtbij bekijk, zie ik de pixels in die vlek ook dansen (wat ik wel ken van plasma), maar op het andere gewone wit niet.

(Een foto maken is lastig, ik krijg het er niet mooi op.)

Is dit een vaker voorkomend iets, of is dit een reden om hiervoor de garantie te raadplegen.

Edit: in het speciale menu geeft hij aan dat hij 3600 uur heeft aangestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 409868 op 04-08-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:23

Bever!

3

En heb je er last van tijdens het kijken? Of zet je hem graag op witte slides?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:17

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Nou, het is inderdaad niet storend bij gemiddeld film of serie kijken, maar als ik ga internetten, is het altijd zichtbaar.

Edit: ik zie nu dat ik dit topic op mijn andere account geopend had.

[ Voor 25% gewijzigd door Tennie op 05-08-2014 06:08 ]

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:21
Ik weet wat dit is.

Dit is een bekend probleem en elke vt50 gaat dit ontwikkelen. Er is wel een oplossing voor, maar die is niet officieel. Het probleme is dat het panel te heet wordt op die locaties en daardoor een hoger voltage nodig heeft om de plasmacellen succesvol te laten 'dischargen'. Je kan de TV open halen en de VSUS podmeters bijstellen om het voltage omhoog te brengen. Dit zal het probleem oplossen.

Panasonic zal ook zeggen dat het probleem binnen specificatie valt. Eerlijk gezegd valthet de meeste mensen niet eens op.

Echter is het wel exit garantie.

Het treedt ook pas op na ongeveer 1000 branduren. Dus ik vermoed ook dat tijdens het ontwikkeling van het scherm dit probleem niet eens tegengekomen is. De vt60 serie heeft hier geen last meer van.

http://www.avsforum.com/f...w-ish-blob-display-7.html

[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 06-08-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

Bedankt voor het antwoord!
Ik heb intussen de garantie geraadpleegd en krijg het totale aankoopbedrag terug van Panasonic (ik heb hem 2e hands voor veel minder dan dat bedrag gekregen), dus dit was voor mij de beste optie. Nu zou ik kunnen kijken naar een VT 60 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:23

Bever!

3

wow das netjes geregeld van ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
--haste-- schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:08:
Bedankt voor het antwoord!
Ik heb intussen de garantie geraadpleegd en krijg het totale aankoopbedrag terug van Panasonic (ik heb hem 2e hands voor veel minder dan dat bedrag gekregen), dus dit was voor mij de beste optie. Nu zou ik kunnen kijken naar een VT 60 of iets dergelijks.
Heel snel wezen voor een vt60.....

Kan ik je wel aanraden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

De ZT60 staan nog wel veel te koop, alleen dan komt dat uit op 2700 euro. Maar dan heb ik een 60ZT60 voor 1700 euro :) Ik lees op veel forums dat ze nog vaak de panelen wel recentelijk nog omwisselden. Toch denk ik dat ze van de VT50 nu te weinig hebben liggen om dit nog te doen en dan maar het complete aankoopbedrag terug vorderen (gaat wel via de winkel waar hij initieel gekocht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
--haste-- schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:13:
De ZT60 staan nog wel veel te koop, alleen dan komt dat uit op 2700 euro. Maar dan heb ik een 60ZT60 voor 1700 euro :) Ik lees op veel forums dat ze nog vaak de panelen wel recentelijk nog omwisselden. Toch denk ik dat ze van de VT50 nu te weinig hebben liggen om dit nog te doen en dan maar het complete aankoopbedrag terug vorderen (gaat wel via de winkel waar hij initieel gekocht is).
Sowieso is een nieuw paneel voor een vt50 geen oplossing. Zodra je rond de 1000 uur komt heb je weer die gele/ groene drek :)

Ik ben door een hele voorraad vt50's heengegaan om dit probleem, ook heb ik ongeveer 15 vt50's gekalibreerd en ze hadden het allemaal.

Ik zou idd een zt60 halen of een vt60 :)

Mijn voorkeur: 65" vt60 > 60" zt60 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:15

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Service noemen ze dat. _/-\o_

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

Die VSUS potmeter, waar is deze gelokaliseerd? Want ik heb weer een VT50 op het oog. De juiste gereedschap heb ik hier. (Voor het geval dat het weer gebeurt, buiten de garantie bijvoorbeeld.)

[ Voor 23% gewijzigd door Tennie op 07-08-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
--haste-- schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:34:
Die VSUS potmeter, waar is deze gelokaliseerd? Want ik heb weer een VT50 op het oog. De juiste gereedschap heb ik hier. (Voor het geval dat het weer gebeurt, buiten de garantie bijvoorbeeld.)
http://www.avsforum.com/f...w-ish-blob-display-7.html

die pagina's even goed lezen. Daar staat alles goed uitgelegd en waar en hoe.

je kan eerst proberen vsus in het service menu op high te zetten. Dat helpt soms ook al tegen de groene blobs.

Helpt dat niet, dan kan je met de trimpots het juiste voltage zoeken om een succesvolle plasmacel discharge te krijgen (de groene blobs zijn een incomplete discharge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

Te gek, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 17:34
Ik heb het zelfde probleem met mijn Panasonic TX-P55VT50. Toestel is van Mei 2013 en het paneel is al een keer door de service afdeling vervangen. Nu begint het weer, en het wordt steeds erger. Panasonic heeft aangegeven de winkel te gaan crediteren, en de service afdeling gaat de TV ophalen. Dus het verhaal dat e.a. binnen de marges zou vallen kan ik niet onderschrijven, Overigens had ik daar ook nooit mee akkoord gegaan. Nu is wel het volgende probleem ontstaan, wat is nu een goed alternatief :(

I'm not bothered by those who think they are right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Gearjunkie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:39:
Ik heb het zelfde probleem met mijn Panasonic TX-P55VT50. Toestel is van Mei 2013 en het paneel is al een keer door de service afdeling vervangen. Nu begint het weer, en het wordt steeds erger. Panasonic heeft aangegeven de winkel te gaan crediteren, en de service afdeling gaat de TV ophalen. Dus het verhaal dat e.a. binnen de marges zou vallen kan ik niet onderschrijven, Overigens had ik daar ook nooit mee akkoord gegaan. Nu is wel het volgende probleem ontstaan, wat is nu een goed alternatief :(
Ja, dat krijg je als je het voor 4e keer laat crediteren en dan kappen ze er gewoon mee.(Panasonic mag dat doen, aangezien zij geen garantie hoeven te verlenen. MIjn winkel was failliet, dus daar kon ik de wettelijke garantie niet claimen..

Ik heb om van alles af te zijn toen maar een vt60 gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:46:
[...]

Ja, dat krijg je als je het voor 4e keer laat crediteren en dan kappen ze er gewoon mee.
Ik heb om van alles af te zijn toen maar een vt60 gekocht
Hij is 1x keer gerepareerd, en wordt nu gecrediteerd. Dus begrijp jouw opmerking "voor de 4e keer" niet helemaal. De VT60 is de opvolger maar die is niet overal meer leverbaar, en de vraag is dan ook nog: Ga ik met de VT60 dit probleem weer terug krijgen?

[EDIT} Typeo's

En ik las net al de opmerking dat de VT60 er geen last van zou hebben....

[ Voor 8% gewijzigd door Gearjunkie op 09-08-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Gearjunkie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:50:
[...]

Hij is 1x keer gerepareerd, en wordt nu gecrediteerd. Dus begrijp jouw opmerking "voor de 4e keer" niet helemaal. De VT60 is de opvolger maar die is niet overal meer leverbaar, en de vraag is dan ook nog: Ga ik met de VT60 dit probleem weer terug krijgen?

[EDIT} Typeo's

Oh dat was een reactie op je reactie op 'dat valt binnen spec'. Dat is waar ze dan mee aankomen, ze stoppen een keer met omruilen / crediteren :)

Ik heb het toestel toen een keer of 4 terug laten repareren/ om ruilen/ crediteren. en bij de vt30 ook nog eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:25:
[...]

Oh dat was een reactie op je reactie op 'dat valt binnen spec'. Dat is waar ze dan mee aankomen, ze stoppen een keer met omruilen / crediteren :)

Ik heb het toestel toen een keer of 4 terug laten repareren/ om ruilen/ crediteren. en bij de vt30 ook nog eens ;)
Ok duidelijk ;) Wat een drama. En dan toch de VT60 genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Gearjunkie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:37:
[...]

Ok duidelijk ;) Wat een drama. En dan toch de VT60 genomen?
Ja, die heb ik nu eens gekocht aan het einde van de productcyclus.. En daar waren nog weinig fouten in (vorige maand dus). Dus maar de gok genomen ivm er is niets anders dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:40:
[...]

Ja, die heb ik nu eens gekocht aan het einde van de productcyclus.. En daar waren nog weinig fouten in (vorige maand dus). Dus maar de gok genomen ivm er is niets anders dat beter is.
Ah oké, ik heb vanmiddag eens gekeken naar een alternatief. Wordt dan zowiezo een 4K model b.v. de Samsung UE55HU7500L. De Pana is nog erg schaars leverbaar (laatste exemplaren) pricewatch: Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver

[ Voor 18% gewijzigd door Gearjunkie op 09-08-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:40:
[...]

Hoe is het gesteld met het inbranden bij de VT60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Gearjunkie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:20:
[...]

Hoe is het gesteld met het inbranden bij de VT60?
vergelijkbaar met de vt50 en vt30. Gewoon nog mogelijk als je niet oppast.

IK heb nu zo'n beetje pas het logo van het WK eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:27:
[...]

vergelijkbaar met de vt50 en vt30. Gewoon nog mogelijk als je niet oppast.

IK heb nu zo'n beetje pas het logo van het WK eruit.
Vind ik toch ook wel een groot nadeel, ik had op een gegeven moment mijn VT50 snachts maar op de balk staan, en sochtend's is het dan wel verdwenen...Maar kost wel stroom :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Gearjunkie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:34:
[...]

Vind ik toch ook wel een groot nadeel, ik had op een gegeven moment mijn VT50 snachts maar op de balk staan, en sochtend's is het dan wel verdwenen...Maar kost wel stroom :'(
Ach, leven kost stroom. Ik vind het wel opwegen tegen de veel betere beeldkwaliteit dan van een lcd/led

Gewoon een extra kolencentrale erbij en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:17:
[...]

Ach, leven kost stroom. Ik vind het wel opwegen tegen de veel betere beeldkwaliteit dan van een lcd/led

Gewoon een extra kolencentrale erbij en klaar :)
>:) Maar maar sinds ik de VT50 heb is mijn jaar rekening 250,- hoger... Any W, VT60 is denk ik geen optie meer. Als jarenlange trouwe Technics en Panasonic klant is de tijd voor mij aangebroken om afscheid te gaan nemen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Gearjunkie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:41:
[...]

>:) Maar maar sinds ik de VT50 heb is mijn jaar rekening 250,- hoger... Any W, VT60 is denk ik geen optie meer. Als jarenlange trouwe Technics en Panasonic klant is de tijd voor mij aangebroken om afscheid te gaan nemen. :-(
Ik heb toen een paar jaar terug uit semi-gewetensnood (ja, dat zal ik nooit hardop bekennen) bij mijn eerste plasma al mijn gloeilampen vervangen door spaarlampen. Dat was toen ook 300 euro ofzo lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:15

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Gearjunkie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:41:

Als je denkt dat die 250 euro hogere rekening enkel door je plasma is, dan heb je die 24/7 opstaan. Anders kan dit NIET.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
daffie82 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:33:
[...]

Als je denkt dat die 250 euro hogere rekening enkel door je plasma is, dan heb je die 24/7 opstaan. Anders kan dit NIET.
Met 16 uur per dag dat zeker.

En dat kan je gewoon uitrekenen (en dan ook echt strak 16 uur per dag).

Maar mijn TV staat ook wel 16 uur per dag aan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

Gearjunkie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:50:
[...]

[EDIT} Typeo's

Ik heb inmiddels heel wat gelezen op AVS, om te kunnen concluderen dat de gele vlek (yellow blobs) er bij de VT60 en de ZT60 (de 60 inch ZT is overigens ongeveer nu net zo duur als de 65 inch VT), niet meer zijn. Er zijn nu andere dingen, die (minder erg zijn, maar) kunnen optreden. Zoals Pink blobs :P, en banding. Overigens langggg niet zo erg als de vanuit de fabrieksfout zijnde VT50 (alle groottes).

Ik krijg binnenkort het volledige aankoopbedrag terug en heb onlangs weer een 2e handse 55VT50 gekocht. Deze meneer vertelde mij dat hij er garantie op had, maar hij had het serienummer eraf gehaald en hij gaf mij een bon alsof hij een bedrijf heeft (wat niet zo is), zodat ik met deze tv ook nimmer de garantie kan claimen bij Panasonic. Maar omdat ik deze TV eigenlijk gratis heb, heb ik dat losgelaten en een aantal aanpassingen gedaan aan de TV, zodat de gele vlek niet/bijna niet meer zichtbaar is.
Ik heb toch weer deze TV gedaan, ondanks dat ik weet dat hij niet perfect is, maar daarom hou ik van ze! :D

Het blijkt dat de gele vlek ontstaat door middel van een onvolledige ontlading in de blauwe pixels op de plek waar de TV op het scherm een stukje warmer wordt dan gemiddeld (ongeveer 40 - 50 graden). Dus zal het blauw dan minder goed meedoen dan de andere kleuren (op den duur).

Als eenmaal de gele vlek ontstaat (ongeveer rond de 1000 uur grens), zal het moeilijk worden de vlek nog goed weg te krijgen. Tevens zal de TV dan op het zwart dan op die plek een beetje zijn ingebrand. De TV die ik 2e hands kocht, heeft er nog maar 1600 uur opzitten en ik kan goed zien dat de gele vlek(ken) stukken minder is dan mijn vorige 55VT50 (met 3600 uren). Hieronder zal ik wat oplossingen weerspiegelen voor deze TV.

Met de Service menu optie VSUS, kan de VSUS van LOW naar HIGH gezet worden, dit reduceert de gele vlek aal aanzienlijk. (Volume Min op de TV ingedrukt houden en dan 3x de nul op je afstandsbediening toetsen, dan een paar keer op 2 drukken tot je VSUS ziet en dan kan je hem op HIGH zetten, probeer niks anders te veranderen, want dit kan desastreus zijn voor je TV)
Ook zit er op het PSU bord een potmeter genaamd VSUS, die de VSUS printplaat van energie voorziet. De VSUS spanning is de spanning die ervoor zorgt bij hoe zo een hoge spanning de pixels worden geladen/ontladen. Door de potmeter met de klok mee een klein beetje te draaien (doe dit aub wel met een multi meter op de VSUS stekker van het VSUS bord), tot deze een iets hogere spanning krijgt (ikzelf heb 4 volt hoger gedaan, dus 214V ipv 210V). De optie in het Service menu, doet eigenlijk bijna hetzelfde, maar deze zet ook de fans op een hogere snelheid, waardoor je een hoog zoemend geluid uit je TV hoort komen, vandaar dat ik voor de potmeter heb gekozen. (al zal je TV met deze opties een stukje meer verbruiken, ik kom zelf tot de conclusie dat hij nog een 30 - 50 watt meer verbruikt).

Maar omdat door deze aanpassingen de boosdoenende borden NOG heter worden, zal het dus ook zeker zo kunnen dat de problemen zeker weer terugkomen. Ikzelf heb bij mijn garantieloze TV een oude fan uit mijn Corsair PSU genomen, om voor extra koeling te zorgen in het hart van de warmste plek aan de rechterkant van de TV.
Ik heb eerst gaatjes geboord, die overeenkomen met de fan en daarna de fan met schroeven gemonteerd. Ik heb een potmeter voor de originele en nieuwe fan geplaatst, om hem niet 3500 rpm te laten draaien continu :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
--haste-- schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:28:
[...]

Het blijkt dat de gele vlek ontstaat door middel van een onvolledige ontlading in de blauwe pixels op de plek waar de TV op het scherm een stukje warmer wordt dan gemiddeld (ongeveer 40 - 50 graden). Dus zal het blauw dan minder goed meedoen dan de andere kleuren (op den duur).
Dit klopt, vanaf ongeveer 1000 uur begint blauw beduidend minder goed te worden (ik heber een meter op gehad, i1pro). Vanaf 3500 uur was het verschil oz'n 5%-7% minder blauw op de groene (bij mij waren ze groen) vlekken.

Ik heb mijn TV verkocht op 4000 uur en er maar een vt60 voor in de plaats gehaald. Een week ofzo nadat ik mijn vt60 h ad gekocht, zag ik ook de potmetermethode lol ;)

Naja, gelukkig heeft de vt60 meer voordelen dan alleen geen groene drek.

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 13-08-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanbroe
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01-2023
Hallo

Ik heb sinds eind december ook 2 bruine vlekken, L en R boven ???

Wat moet ik nu ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 10:14

FeaR

In GoT we trust

In ieder geval geen topics uit 2014 kicken en kapen. Voor eigen problemen zijn eigen topics. Ik stel voor dat je een nieuw topic aanmaakt met meer informatie. Een vraag als deze schreeuwt om foto's.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.