Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ivm aanschaf van een Spaanse woning, krijg ik onderstaand antwoord terug, omdat ik gemeld heb dat de bank in Nederland niet op commando een fax met betalingsbevestiging kunnen sturen naar de notaris.
Het verschil met aanschaf in NL is dat het niet om een hypotheek gaat, maar een betaling tussen 2 Nederlandse personen (met beide een Nederlandse rekening) maar het vind plaats in Spanje bij een Spaanse notaris
In tegenstelling tot Nederland worden betalingen hier veelal bevestigd met een fax. Als jullie bank dat niet wil is er slechts een mogelijkheid om een betalingsbewijs te hebben nl. je betaald voorafgaand aan je vertrek naar Spanje het bedrag van €xxxxxx,- aan MR X en brengt hiervan een overschrijvingsbewijs mee. De notaris moet dit bewijs zien en kunnen toevoegen aan de akte. (belangrijk zijn de data van betaler en ontvanger, de betreffende bankrekeningnummers) en de omschrijving dat dit is voor de aankoop in xxxxx, conform mijn vorige mail)
Mijn vraag, wat is nou eigenlijk een overschrijvingsbewijs? Is dat een printscreen van internetbanking> ik denk het niet. En aangezien ik dus op het moment van tekenen in spanje zit, kan ik niet ff langs onze eigen bank om iets te regelen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:07

Lordy79

Vastberaden

Er bestaat geen overschrijvingsbewijs zoals jij bedoelt.
Er zijn maar twee vormen van zekerheid dat je je geld krijgt:
1) het staat op je rekening :P
2) je hebt een geldige bankgarantie

Helaas zijn er gevallen bekend van een 'overschrijvingsbewijs' zoals waar jij op doelt, maar waar later bleek dat het geld toch niet aankwam. Tja, dan heb je dus een probleem.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:37

Garyu

WW

Wat zei de notaris?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat zei je bank toen je ze belde?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Printscreen van de rekening van de tegenpartij, gemaakt bij de notaris + stempel van de notaris erop misschien.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lolhozer schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:01:
Printscreen van de rekening van de tegenpartij, gemaakt bij de notaris + stempel van de notaris erop misschien.
De Spaanse notaris zal niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of het een echte bankwebsite betreft in het Nederlands...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Lolhozer schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:01:
Nee, absoluut niet !
Er is nog een derde manier om zeker te zijn dat je je geld krijgt en dat is dat je het geld via de notaris (een derdegeldenrekening) laat overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je kunt met internetbankieren, volgens mij alle banken wel, een print maken met ook de gegevens van de rekeninghouder(s). Daarop dan ook je betaling. Zeg maar een ouderwets afschrift maar dan zelf geprint. Meer opties heb je niet, behalve de bank lastig vallen.

Maar als jullie zoiets doen en de ontvangende tegenpartij ook, dan is het toch klaar als beide partijen ermee akkoord gaan?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Als het 2 Nederlandse mensen zijn met beide een NL bankrekening zou je de betaling via een Nederlandse notaris kunnen laten verlopen. Die NL notaris zou dan contact kunnen leggen met de Spaanse notaris.
De stappen zijn dan als volgt:

1. Koper betaalt koopsom aan NL notaris
2. NL Notaris stelt een papier op waarin staat dat NL notaris het geld naar verkoper stort als de Spaanse koopakte is getekend. (NL notaris moet dan een kopie van de Spaanse akte ontvangen)
3. Nadat je hebt getekend bij de notaris in Spanje, kun je de akte naar Nederland sturen en geeft de NL notaris het geld vrij.

Maar goedkoper is misschien om gewoon de derdengeldenrekening van de notaris in Spanje te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:59:
Er bestaat geen overschrijvingsbewijs zoals jij bedoelt.
Er zijn maar twee vormen van zekerheid dat je je geld krijgt:
1) het staat op je rekening :P
2) je hebt een geldige bankgarantie

Helaas zijn er gevallen bekend van een 'overschrijvingsbewijs' zoals waar jij op doelt, maar waar later bleek dat het geld toch niet aankwam. Tja, dan heb je dus een probleem.
Ik moet betalen, de andere partij ontvangt.
No hablo Holandés ;) Nee, die wil juist de bevesting van de Nederlandse bank per Fax (welkom in 2014... een fax..) Je merkt hier gewoon dat dit soort dingen echt super goed en logisch in NL geregeld zijn.
CyBeR schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:01:
Wat zei je bank toen je ze belde?
Over het overschrijvingsbewijs heb ik ze nog niet gebeld of lkangs geweest, inmiddels heb ik dus voor het originele vraagstuk 4x contact gehad en ze begrijpen de werkwijze niet, en kunnen dus ook niet meewerken / beloven dat het op tijd bevestigd wordt.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Pinin schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:07:
[...]

Ik moet betalen, de andere partij ontvangt.
OK, stel dan voor dat je het geld boekt op de derdengeldenrekening van de Spaanse notaris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ja, maar dat kan / bestaat dus niet.
http://www.mondi.nl/tweed...ng-spanje/page18__975.php

Ik ga morgen wel weer even met bank bellen, maar ik denk dat idd 2 uitdraaien van internetbankieren (zoals onze oude papieren) wel geldig zal moeten zijn, en ik moet blijkbaar de tegenpartij maar vertrouwen :o
maar dat doe ik in dit geval wel.

[ Voor 48% gewijzigd door Pinin op 04-08-2014 20:17 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

RemcoDelft schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:03:
[...]

De Spaanse notaris zal niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of het een echte bankwebsite betreft in het Nederlands...
Maar als de ontvanger bevestigd dat hij het geld heeft ontvangen is dat misschien geen issue.

Of anders contant :P

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 20:00
Je kunt een bankafschrift downloaden. Lijkt me meer waard dan een printscreen. Nadeel is je die niet direct hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 15:46
Kan je daar niet gewoon ter plekke inloggen op je internetbankieren en het overboeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48
Wat is er mis met een koffer vol gebruikte twintigjes? Gaat in de onderwereld ook al decennia goed :P

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42

Dogooder

dus...

Een fax heeft een wettelijke status, email, printscreens of bankafschriften niet. Daarom verwacht de notaris een fax. Ikzelf zou als ontvangende partij en/of als notaris geen genoegen nemen met printscreens of live overboekingen via internet bankieren. Ik neem aan dat het om een aanzienlijk bedrag gaat, bel even met de bank voor de mogelijkheden en anders via een nederlandse notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Dogooder schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:49:
Een fax heeft een wettelijke status, email, printscreens of bankafschriften niet. Daarom verwacht de notaris een fax. Ikzelf zou als ontvangende partij en/of als notaris geen genoegen nemen met printscreens of live overboekingen via internet bankieren. Ik neem aan dat het om een aanzienlijk bedrag gaat, bel even met de bank voor de mogelijkheden en anders via een nederlandse notaris.
Tja, je hebt gelijk maar helaas is de praktijk wat anders :| De Bank heb ik inmiddels 5 á 6 keer gecontacteerd en ze kunnen me echt niet helpen. Een Nederlandse notaris gaat ook niet werken, net als dat een Spaanse notaris geen Nederlandse woning mag/kan dingesen (geen idee hoe dat heet)
De rol van een notaris in Spanje en Nederland is gewoon niet hetzelfde!

Ik hoop maar dat bankafschriften genoeg zijn.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Standaard disclaimer - IANAL, op eigen risico dat je zoiets doet, hieraan zijn geen rechten te ontlenen etc etc etc.

Je kan anders eventueel een onderhandse akte maken dat je dit bedrag (€ xxxxxx,-) naar meneer of mevrouw Y leent, als bedoeling ter aanschaf van woning Z te Spanje. Voorwaarde erin dat meneer of mevrouw Y mag geen vastgoed verkopen aan andere partijen totdat transactie rondom woning Z is afgerond onder onmiddellijke opeising van het bedrag.

Vervolgens met meneer of mevrouw Y afspreken dat tegenpartij bevestigt dat het bedrag is overgemaakt ter aanschaf van woning Z te Spanje. Nadat de akte is gepasseerd, bevestig je dat de lening is komt te vervallen als betaling voor de overdracht.

Beetje omslachtig misschien, maar dan zitten jullie allebei bij de notaris in Spanje, en heb je die beide aktes bij je (in het Engels oid). Dan kan de notaris daar controleren of het is voldaan en is het alsnog in 1 zitting op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik heb zojuist begrepen (vanuit spanje) dat geprinte overschriften goed zijn waar datum, tegenpartij en juiste omschrijving op staat.
Bedankt allen voor de tips enz.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1