Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[advies] Internet instellen voor 16 man

Pagina: 1
Acties:

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 23:56
Hallo allemaal,

Ik woon in een studentenhuis met 15 anderen. Wij hebben momenteel UPC internet tot 120mbits wat prima werkt via de door onze woningbouw aangelegde kabels. Met twee verschillende routers (UPC router met dhcp, Linksys E4200 zonder dhcp) hebben wij momenteel het Wifi geregeld. We lopen momenteel tegen twee problemen aan:

- Het bedrade internet loopt via 3 losse 100mbits switches ipv een 1000mbits met 16 aanluitingen. Dit zorgt voor een hele weerwar van kabels en voor ethernet dat trager is dan onze internetsnelheid (die we willen laten verhogen naar 200 mbits. Ik zit er aan te denken om een unmanged 16 poorts 1000mbit switch te kopen voor 80 euro (pricewatch: TP-Link TL-SG1016D). Hier zouden dan bijna alle bedrade netwerken op gaan, behalve twee andere die direct op de upc router aangesloten worden WANT:

- het wlan netwerk is niet sterk genoeg om overal voor goede dekking te zorgen. Graag wil ik op twee strategisch gekozen kamers 2 acces points zetten (deze kamers zouden dan met de kabel meteen in de UPC router gaan). Helaas kan de E4200 niet als acces point worden ingesteld en zou ik graag 2 precies dezelfde APs kopen. De vraag rijst dan: welke? Hardware.info had laatst nog een test maar de daar genoemde modellen worden door tweakers zelf niet echt goed beoordeeld. Voor mij is het belangrijk dat de AP's over een 1000mbit ethernet aansluiting beschikken aangezien er meerder mensen op 1 AP gaan, en 100mbits dan een beetje karig is (ook gezien we 200mbits internet krijgen).

Heeft iemand goede ideeën hoe ik dit het beste kan oplossen? Alvast bedankt!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
De switch is een goede start.
Als je hier kijkt: http://nl.tp-link.com/pro...ls/?model=TL-SG1016D#spec

Zie je dat hij een interne Switching Capacity heeft van 32Gbps dat moet voldoende zijn.

Qua AP's waarom zou je een AP willen hebben met gigabit, ik neem aan dat hier alleen maar een beetje over geinternet wordt? Dan lijkt mij een AP met gigabit aansluiting overbodig. Deze kun je ook gewoon op de normale switch prikken hoeft niet perse op de UPC.
Gewoon aan een kabel die in de muur zit.

Aan welke prijs range zit je te denken per AP?
Dan zit ik hier niet bij staan.

Voorstellen voor Access Points:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm < 100Mbit maar als je meerdere van deze neemt kun je ook nog eens zeggen van ik wil niet meer als XX users op een AP hebben als je er dan bijvoorbeeld 2 hebt dit dicht bij elkaar staan denk aan ruimte ernaast of wat dan ook dan gaat hij de gebruikers verdelen.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band < 1000Mbit Wel wat duurder en zelfde verhaal als hierboven.

Indien gewenst is het met de ubiquiti access points ook mogelijk om een gast netwerk aan te maken.
Dit kunnen we eventueel leveren dan worden de APS via ons gemanaged (niet het verkeer puur alleen de instellingen) je hebt hierbij toegang tot je eigen portal, voor meer info hierover graag een DM

Andere gigabit AP's

pricewatch: EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point

pricewatch: EnGenius EAP350

Goedkoper en van goede kwaliteit ga je denk ik geen 1000Mbit ap vinden (is denk ik ook helemaal niet nodig)
Beter meerdere normale ap's bijvoorbeeld ubiquiti en dan zorgen dat er niet meer als XX op een ap kunnen dan 1 AP vol duwen met users zodat die over z'n nek gaat.

We hebben zelf veel ervaring met Ubiquiti en hebben al op meerdere plaatsen 1 AP geplaatst of meerdere en of je nu met 1 persoon youtube kijkt op een normaal AP of met 5 dat trekt die wel, omdat het geen constant verkeer is. En een stream van youtube delen et 5-10 man via 1 AP moet die makkelijk aan kunnen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag, ook kan ik evt. goedkoper aan de AP's komen.

[ Voor 64% gewijzigd door Kavaa op 05-08-2014 16:10 . Reden: Link Ubiquiti Pro aangepast ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• paulklooster
De reden dat ik een gbit aansluiting wil is dat ons internet 200mbits wordt. Ik vind het een beetje zonde om een 100mbits aansluiting te kiezen. Het klopt aan de andere kant wel dat 100mbits in principe alsnog genoeg is om gewoon zorgeloos te internetten voor iedereen. Wat dat betreft ga ik eens over die Ubiquiti dingen denken. De tweede link die u laat zien is overigens niet naar eentje met een 1000mbits verbinding, maar ook eentje met een 100mbits verbinding. Ik wilde overigens voor ronde 200 (+-10%) klaar zijn met alles, dus ongeveer 80 euro per AP heb ik te besteden.

Groeten!

• Kavaa
Paul,

Dan heb ik de verkeerde link gekopieerd excuus.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Dat is de juiste zal de post ook nog even aanpassen.

Als je voor < 80 euro een AP wilt met Gigabit moet je voor deze gaan: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND en de DHCP Functie uitschakelen.

Tis net wat je wil zeg maar;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

paulklooster schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:27:
De reden dat ik een gbit aansluiting wil is dat ons internet 200mbits wordt. Ik vind het een beetje zonde om een 100mbits aansluiting te kiezen. Het klopt aan de andere kant wel dat 100mbits in principe alsnog genoeg is om gewoon zorgeloos te internetten voor iedereen.
Wireless is gewoon niet zo snel dat gbit veel nut heeft, in ieder geval niet in de prijscategorie waar jij naar kijkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Ik weet ook niet wat voor apparaten er op die WIFI zitten maar kunnen die zelf wel 1gb aan? Ik haal dat hier thuis echt niet. Al zit ik naast de antenne.

Ik zou voor niet te dure maar wel goeie ap's gaan. Goeie dekking is denk ik belangrijker dan de snelheid. En als je echt wil downloaden of gamen doe het dan bedraad. Iedereen kan in zijn of haar kamer weer met een switch zijn eigen netwerk uitbreiden.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:18
Gigabit haal je niet, maar meer dan 100Mbit is over 802.11N mogelijk.

Een snel speedtestje NAS -> TL-WNR4300 als router met OpenWRT -> TL-WNR4300 als switch/accesspoint met OpenWRT -> Laptop met Intel Centrino Ultimate-N 6300 brengt mij zo op 18,1MB per seconde. Dat is zo'n 144Mbit per seconde.

In goeie gevallen is meer dan 100Mbps best mogelijk, maar om daar nut van te kunnen gebruiken moet je wel high-end apparatuur hebben.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Over wireless wil je die snelheden helemaal niet aanbieden, en al helemaal niet naar meerdere gebruikers :) Wireless is voor de smartphones, tablets en 'bankhang'-laptops. Daarvoor is het echt meer dan genoeg, zelfs dingen als Netflix moet gewoon lukken; Netflix geeft zelf 5 mibt voor HD-beeld.

De echte downloaders gebruiken gewoon kabel natuurlijk :P

Qua router, misschien een Edgerouter Lite overwegen? Loeisnel, en goede, zelf in te stellen QoS aan boord om te zorgen dat torrents / newsgroepen de rest niet plat gooien :)

Met 2 non-pro UniFi's en een Edgerouter Lite zit je echter al wel aan de € 175 hier...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Groentjuh schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:19:
Gigabit haal je niet, maar meer dan 100Mbit is over 802.11N mogelijk.
Het kan wel, maar met het budget van de TS zie ik het niet gebeuren. Misschien onder ideale omstandigheden, maar niet als er 16 telefoons, 5 computer, 3 tablets en weet ik wat nog meer vanuit alle hoeken van het (ongetwijfeld grote) huis die bandbreedte moeten delen.

Niet dat er iets mis is met gbit, misschien dat je er af en toe iets aan hebt, maar ik zou me er niet op blind staren.

[ Voor 25% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-08-2014 20:36 ]

• paulklooster
Oke, dank voor jullie input. Mij ging het er niet perse om de 1000mbit (450/300) te halen via wifi (maar meer over het feit dat als er 6,7,8 apparaten aan één AP zitten dat deze dan met zijn allen de 100mbits moeten delen richting de UPC router. Overigens zit ik bijvoorbeeld met mijn pc wel aan de kabel, maar de 15 anderen hebben allemaal een Laptop als pc en doen dat liever allemaal draadloos. Goed ik ga even kijken! 175 euro is overigens een prima prijs, want ongeveer 220 is de max. Die unifi zijn dus echte aanraders?

Groeten!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
Hang liever meerde aps op (unify) dan 1 met gigabit. >100mbit trek je met zoveel cliënts toch vaak alleen met ac wat je huisgenoten waarsch in hebben. Ik denk dat mensen blijer zijn met overal bereik met een goede stabiele snelheid. Daarbij, stel dat je 3aps ophangt en mensen zijn mooi verdeeld zou je toch mooi 3x100=300mbit. Moeten halen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Kavaa
Wat @laurens0619 zegt zoals ik eerder ook al aangegeven heb.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Of gewoon de Long Range variant. Iets duurder (paar euro's) maar misschien scheelt het je een AP in aanschaf.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range

U+

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
paulklooster schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:15:
175 euro is overigens een prima prijs, want ongeveer 220 is de max.
Alleen heb je dan nog geen switch :P Met switch erbij zit je dan (inclusief verzenden) op € 252

Het verschilt per studentenhuis hoeveel last men van elkaar heeft :) Als iedereen netjes met elkaar omgaat en in overleg downloads limiteert, dan is er niks aan de hand. Als er een contactgestoorde asociale hork tussen zit die iedere maand 6 TB naar binnen wil hengelen dan zul je met technische middelen aan de slag moeten.

Die technische middelen zitten in die EdgeRouter, maar ik kan niet inschatten of je die nodig hebt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:24
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 00:09:
Of gewoon de Long Range variant. Iets duurder (paar euro's) maar misschien scheelt het je een AP in aanschaf.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range
De LR versie heeft volgens mij alleen meer vermogen. En dat betekend dat je telefoon ook meer vermogen moet hebben om terug te zenden.
Het zou beter zijn om een extra gewoon access point te kopen, dan de LR versie te nemen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

paulklooster schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:15:
Oke, dank voor jullie input. Mij ging het er niet perse om de 1000mbit (450/300) te halen via wifi (maar meer over het feit dat als er 6,7,8 apparaten aan één AP zitten dat deze dan met zijn allen de 100mbits moeten delen richting de UPC router.
Besef je dat WIFI een gedeeld medium is? De snelheid van zo'n apparaat is voor iedereen samen, niet per gebruiker.
Een 300N router heeft (in praktijk) maximaal 150mbit te bieden. Als je 10 gebruikers hebt dan is het 15mbit per gebruiker, niet allemaal 150mbit. In praktijk is het wat gunstiger omdat nooit iedereen tegelijk bezig is. Daar staat dan weer tegenover dat gebruikers met een langzame verbinding (omdat ze in een uithoek van het huis zitten) evenveel zendtijd krijgen als de snelle gebruikers. Daardoor zal je die maximale snelheid waarschijnlijk niet halen.

Pagina: 1