Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Brits onderzoek: gamen heeft weinig invloed op scholieren

Pagina: 1
Acties:

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-10 20:31
Met betrekking tot:

nieuws: Brits onderzoek: gamen heeft weinig invloed op scholieren

Uit sommige zinnen in het artikel blijkt dat de redactie prima begrijpt dat het enkel gaat om een kleine maar statistisch significante correlatie tussen gaming en gedrag, maar er wordt toch wel heel stevig gesuggereert dat er sprake is van een richting. Je trekt dus een conclusie (voor de lezer) als je stelt dat gamen weinig invloed heeft op scholieren, de mogelijkheid is namelijk ook dat het gedrag van scholieren (onder invloed van allerlei andere factoren) van invloed is op hoeveel zij gamen. Sterker, het onderzoek geeft aan dat er geen verschil zit tussen het gedrag van gamers en non-gamers indien gamers tussen 1 uur en 3 uur spelen. Dat suggereert mijns inziens dat gaming een gevolg is, niet een oorzaak.

Afijn, wat nuance dus. Blijkt ook het commentaar, mensen vinden het toch lastig het onderzoek te interpreteren. Het nadeel van het publiceren van dergelijk (tussen-)onderzoek, zullen we maar stellen.

Verwijderd

Het artikel zelf gaat wel degelijk van een causaal verband uit... Dat zie je ook uit zinnen als:
The objective of this study was to explore how time spent playing electronic games accounts for significant variation in positive and negative psychosocial adjustment using a representative cohort of children aged 10 to 15 years
Dat suggereert wel degelijk dat gaming een oorzaak zou zijn. Logisch dat de redactie dat overneemt.

Ik ben het met je eens dat de andere richting minstens zo logisch is. Het onderzoek maakt daar weinig woorden aan vuil. Van de andere kant.... als de correlatie sowieso nihiel is, en zowel positieve als negatieve invloeden aantoont, dan is die discussie nauwelijks relevant.

Wat wel wat beter benadrukt mag worden, is dat de genoemde getallen relatief t.o.v. niet-gamers zijn. Dus dat < 1 uur, de games dan blijkbaar positieve invloed hebben t.o.v. niet-gamers, 1 < 3 uur, het geen onderscheid maakt, en > 3 uur, het negatief zou zijn.

En dat kinderen die hun gehele vrije tijd aan één ding besteden, geen tijd hebben voor sociale contacten, is nauwelijks verrassend. Maar dat geld natuurlijk net zo hard voor kinderen die alleen maar in hun eentje boeken lezen, en niet met andere kinderen games spelen.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Uit sommige zinnen in het artikel blijkt dat de redactie prima begrijpt dat het enkel gaat om een kleine maar statistisch significante correlatie tussen gaming en gedrag, maar er wordt toch wel heel stevig gesuggereert dat er sprake is van een richting.
Ik zie nu pas: volgens mij is er een spraakverwarring. Zie: mijn insteek is dat, hoewel er signifcante verbanden zijn gevonden, de effecten klein zijn - iets dat ook in het bronartikel staat. Ik heb die woorden letterlijk vertaalt - 'influence'- maar ik denk dat niet iedereen dat op die manier heeft opgevat. Ga ik eens even een nacht over slapen hoe ik dat ga oplossen, want lijkt me lastig op te lossen :s