Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief Cisco Meraki MR serie

Pagina: 1
Acties:

• DarkMagician
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08-2023
Goedemiddag,

Momenteel hebben we 10 Engenius accesspoints die met WDS verbonden zijn over een terein met 4 gebouwen. Daar de WDS onderling nogal eens wegvalt / kastjes nog wel eens blijven "hangen" willen we deze uitfaseren door één a twee wifi accesspoints te implementeren.

Nu zag ik de Meraki MR series welke naar mijn idee subliem zijn (de 62/66 serie). In het Meraki topic zie ik ook positieve en negatieve ervaringen.

Momenteel is er op deze vestiging een sateliet verbinding met 10 Gb datalimiet dus een oplossing van Meraki welke een deel van de bandbreedte opeet (komen nu al te kort) heeft niet mijn voorkeur.

Ik had al gekeken naar Unifi (http://www.ubnt.com) maar dit is mij redelijk onbekend. Heeft er iemand ervaring met Unifi (of iets vergelijkbaars) wat met 1 á 2 accesspoints een gebied van 1 km3 kan beslaan?

Op het forum zag ik al Hotspot systemen voor campings voorbij komen maar de voorkeur gaat uit naar een access point op het dak met een omni antenne zodat we niet hoeven te "richten" daar de gebouwen verspreid over het terrein staan.

Kabels trekken is helaas geen optie :-(

Ik zag in een ander topic (uit 2013) dat Mesh afgeraden wordt, is dit nog steeds zo?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Onderstaand is het Meraki Control traffic gemeten op de security appliance voor een access point en een switch:

Meraki traffic

Gemiddeld is dit 1 kbps aan management data wat naar de cloud gaat. De piek die je ziet is een firmware upgrade. (Maar dit kan schedulen.)

Zowel de access points als de switches van Meraki hebben Layer 7 inzicht. Je ziet dus niet alleen verkeer op basis van de standaard TCP porten, maar ook of het bijvoorbeeld Dropbox of Youtube verkeer is. Je kan hier ook policies op configureren, zodat je dit verkeer kan blokkeren of shapen. Je kan zo efficiënter met je 10GB datalimiet om gaan. Ik weet niet of een alternatief dit inzicht in je verkeer biedt.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Kijk eens naar Mikrotik. Niet te duur, en je kan bv. 5 Ghz straalverbindingen (rond de 50 a 60 euro per stuk) als "backbone" gebruiken naar de gebouwen, en daar "gewone" AP's ophangen (eventueel ook van Mikrotik).

Tegenwoordig heeft Mikrotik CAPMAN (central Access Point manager dacht het), die de "handover" regelet van de ene AP naar de andere. In de Mikrotik kan je ook heel makkelijk limieten instellen voor aantal Mbps, of data etc... eventueel per poort of per user / MAC adres etc....

Het installeren is niet makkelijk, je moet goed in TCP/IP zijn, maar als het eenmaal draait, dan kraait er geen haan naar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 21:16 ]

• DarkMagician
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08-2023
Bl@ckbird schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:09:
Onderstaand is het Meraki Control traffic gemeten op de security appliance voor een access point en een switch:

[afbeelding]

Gemiddeld is dit 1 kbps aan management data wat naar de cloud gaat. De piek die je ziet is een firmware upgrade. (Maar dit kan schedulen.)

Zowel de access points als de switches van Meraki hebben Layer 7 inzicht. Je ziet dus niet alleen verkeer op basis van de standaard TCP porten, maar ook of het bijvoorbeeld Dropbox of Youtube verkeer is. Je kan hier ook policies op configureren, zodat je dit verkeer kan blokkeren of shapen. Je kan zo efficiënter met je 10GB datalimiet om gaan. Ik weet niet of een alternatief dit inzicht in je verkeer biedt.
Dit is geweldig.... _/-\o_ Bedankt voor deze info. Ik heb gelijk een MR-66 besteld om te testen. Het dataverbuik is vele malen minder dan verwacht.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Voor je vraag over ubiquiti.
Qua beheerbaarheid staat het nog een beetje in de kinderschoenen, je kunt niet al te veel instellen dus. (Policies e.d. zul je dus echt op een router moeten doen)
Momenteel draai ik op meerdere locaties UniFi access points met Mikrotik routers. Werkt prima :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.