Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangen SBS server, is domein gevoelig?

Pagina: 1
Acties:

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 22:22

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Bij een bedrijf waar ik af en toe wat meehelp heeft men een nieuwe kale server aangeschaft. We zijn van plan om hier SBS11 op te installeren, net als op de oude server. Vervolgens vervangen we de oude server met de nieuwe. Alle instellingen willen we hetzelfde laten zijn op de nieuwe server, dus ook domeinnaam en servernaam.

Mijn vraag; momenteel zijn er drie werkstations welke op het domein van de oude SBS server inloggen. Als we deze stations uitzetten, de oude SBS uitzetten, en de nieuwe SBS neerzetten, kunnen we dan probleemloos verder met deze stations? Of gaan we dan tegen problemen aan lopen?

Ik kom allerlei migration guides tegen, maar voor mijn gevoel zijn die allemaal veel te uitgebreid voor deze hardware vervanging. De SBS wordt puur gebruikt als applicatie server, domaincontroller-rol is alleen nodig voor authenticatie naar de applicaties toe, verder geen toepassing voor domain controller.

[ Voor 7% gewijzigd door Fioravanti op 04-08-2014 15:19 . Reden: nav. Neals reactie =) ]

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:07
Ik denk dat je ze van het oude domein moet loskoppelen en moet koppelen aan het nieuwe.

Gok dat je anders geen verbinding kunt maken, omdat er niet enkel naar de naam wordt gekeken maar ook naar GUID;s. en die kun je nooit gelijk maken aan de oude server ;)

EDIT: overogens best raar dat je zegt dat het enkel als applicatie server wordt gebruikt terwijl je even daarvoor zegt dat het een DC is en computer daarop moeten aanmelden....

[ Voor 25% gewijzigd door Neal op 04-08-2014 15:12 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je het al hebt over een domeinnaam, heb je gewoon een domain en is je SBS server dus ook gewoon Domain Controller.

Dat betekend dat alle computer- en gebruikersaccounts zich in dat domain bevinden. En die zul je of opnieuw handmatig aan moeten maken (met alle gevolgen van dien), of migreren. Vandaar de migratieguides. ;) Waarom vind je deze eigenlijk te uitgebreid?

Maar om op je vraag terug te kopen: ja, je krijgt problemen krijgen met de door jouw voorgestelde methode.

Ik zou als ik jou was een beginnen met het inventariseren van de diensten die de huidige SBS-server aanbied. Denk dan bijvoorbeeld aan:
  • Fileshares
  • homedrives
  • internettoeggang
  • printersharing
  • scan en fax
  • Eventuele applicaties
  • etc.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 17:14
Is SBS2011 nu wel zo'n verstandige keus? Bedoel, software zelf is al 3 jaar oud, en het Windows OS waar het op gebaseerd is zelfs al 6 jaar...
Is het niet verstandiger om op basis van Hyper-V (licentiekosten!) een farm te maken op basis van 2012R2 met een DC, Mail server, SQL en SharePoint? (mits dat allemaal gebruikt wordt natuurlijk)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kijk ook even of je die oude licentie wel mag hergebruiken. Als het een OEM is mag dat officieel niet nml.

Voor SBS 2011 -> SBS 2011 heb je 3 opties:
- klonen, oude uitzetten, nieuwe opstarten en hopen dat de gewijzigde hardware geen reden is om te crashen
- P2V en op iets als VMWare Hypervisor Free gaan draaien
- Migratie officieel doen: http://technet.microsoft.com/en-us/library/gg616008.aspx

Verder zou je ook Server 2012R2 Standard kunnen overwegen, die mag je virtueel 2x installeren op 1 server, werkt in de praktijk net wat beter dan het alles-in-1 geprak van SBS 2011.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Niet lullig bedoeld, maar iemand inhuren die er verstand van heeft? Of kan het bedrijf een paar dagen zonder servers/computers. Dan kan het erg leerzaam zijn, maar je mist al wel wat basiskennis.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie input!
Oogje schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:54:
Niet lullig bedoeld, maar iemand inhuren die er verstand van heeft? Of kan het bedrijf een paar dagen zonder servers/computers. Dan kan het erg leerzaam zijn, maar je mist al wel wat basiskennis.
Scherp waargenomen >:) . Uiteraard speelt budget hier een rol. Het is MKB waarin het afgelopen jaar flink is gesneden in resources. Vandaar dat deze vraag ook hap snap tussendoor komt en we het praktisch proberen aan te pakken. SBS beheer en installatie is het probleem niet, daar is ervaring mee. Het ging hier puur even om het domein.
Question Mark schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:31:
Waarom vind je deze eigenlijk te uitgebreid?
Maar om op je vraag terug te kopen: ja, je krijgt problemen krijgen met de door jouw voorgestelde methode.
Ik zou als ik jou was een beginnen met het inventariseren van de diensten die de huidige SBS-server aanbied.
De guides zijn voor deze case te uitgebreid omdat de sbs alleen wordt gebruikt voor een (eenvoudig over te zetten) applicatie en als domain controller. Bestanden (documenten en mail) worden nu nog lokaal op de werkstations opgeslagen. Ik was wat huiverig voor het opnieuw aanmelden van de werkstations, omdat je dan misschien weer nieuwe gebruikersprofielen krijgt in windows. Dan moet ik daarna weer de mails en documenten overzetten van de oude naar de nieuwe profielen.
Dr Pro schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:40:
Is SBS2011 nu wel zo'n verstandige keus? Bedoel, software zelf is al 3 jaar oud, en het Windows OS waar het op gebaseerd is zelfs al 6 jaar...
Is het niet verstandiger om op basis van Hyper-V (licentiekosten!) een farm te maken op basis van 2012R2 met een DC, Mail server, SQL en SharePoint? (mits dat allemaal gebruikt wordt natuurlijk)
_JGC_ schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:00:
Kijk ook even of je die oude licentie wel mag hergebruiken. Als het een OEM is mag dat officieel niet nml.

Voor SBS 2011 -> SBS 2011 heb je 3 opties:
- klonen, oude uitzetten, nieuwe opstarten en hopen dat de gewijzigde hardware geen reden is om te crashen
- P2V en op iets als VMWare Hypervisor Free gaan draaien
- Migratie officieel doen: http://technet.microsoft.com/en-us/library/gg616008.aspx

Verder zou je ook Server 2012R2 Standard kunnen overwegen, die mag je virtueel 2x installeren op 1 server, werkt in de praktijk net wat beter dan het alles-in-1 geprak van SBS 2011.
SBS11 is destijds los aangeschaft en ligt dus 'op de plank'. Hier speelt kosten ook weer een rol, maar ik geef toe dat dit valse zuinigheid is, ook in mijn ogen. Ook leek mij een migratie sbs11>sbs11 voor de weg van de minste weerstand, in potentie.

Handig dat je deze opties opsomt. Deze zal ik ook aan ze doorgeven. Omdat er nog geen directe haast bij is, zal ik kijken of de p2v haalbaar is. Dat lijkt me een mooie optie, mede omdat we dit kunnen proberen zolang de huidige server nog draait.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
P2V biedt hier een groot voordeel: je draait dezelfde omgeving op nieuwe hardware. Je hoeft dus niets te migreren en blijft dezelfde SID's houden in je domein, dus hoef je geen werkstations opnieuw aan te melden, geen nieuwe gebruikers aan te maken en geen profielen te migreren.

Als P2V geen optie is, kun je alsnog alles prima migreren naar nieuwe hardware, maar niet gebruik makend van dezelfde computernaam voor de server. Je richt dan een tweede SBS server in, in hetzelfde domein, migreert alle rollen en schakelt de oude uit. Helaas komen hier dan toch de migration guides om de hoek kijken om alles netjes te verplaatsen naar de andere server. Het maakt hierbij niet uit hoe groot de omgeving is, de handelingen die je tijdens zo'n migratie moet doen blijven in grote lijnen hetzelfde.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Ik kwam online dit tegen, na eerst te hebben gekeken naar vmware.

http://blogs.technet.com/...yperv-vmware-sbs2011.aspx

Waarbij ik dan meteen gebruik maak van 2012 ipv 2008.

Daar ga ik komend weekend maar eens mee stoeien.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:52
Fioravanti schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:00:
Bij een bedrijf waar ik af en toe wat meehelp heeft men een nieuwe kale server aangeschaft. We zijn van plan om hier SBS11 op te installeren, net als op de oude server. Vervolgens vervangen we de oude server met de nieuwe. Alle instellingen willen we hetzelfde laten zijn op de nieuwe server, dus ook domeinnaam en servernaam.

Mijn vraag; momenteel zijn er drie werkstations welke op het domein van de oude SBS server inloggen. Als we deze stations uitzetten, de oude SBS uitzetten, en de nieuwe SBS neerzetten, kunnen we dan probleemloos verder met deze stations? Of gaan we dan tegen problemen aan lopen?

Ik kom allerlei migration guides tegen, maar voor mijn gevoel zijn die allemaal veel te uitgebreid voor deze hardware vervanging. De SBS wordt puur gebruikt als applicatie server, domaincontroller-rol is alleen nodig voor authenticatie naar de applicaties toe, verder geen toepassing voor domain controller.
Toevallig geen OEM versie, licentie technisch mag je die namelijk niet naar andere hardware over zetten.

• Steven-b
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10-2024
Fioravanti schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:09:
Ik kwam online dit tegen, na eerst te hebben gekeken naar vmware.

http://blogs.technet.com/...yperv-vmware-sbs2011.aspx

Waarbij ik dan meteen gebruik maak van 2012 ipv 2008.

Daar ga ik komend weekend maar eens mee stoeien.
Als je geen ervaring hebt met migraties dan kan je naar mijn inziens best zoals al eerder aangehaald is P2V (ken ik persoonlijk niet) of Disk2VHD gebruiken i.c.m. Server 2012 R2 Hyper-V editie.

Indien je toch gaat opteren om volledig over te gaan om Server 2012 R2 dan heb je recht op 2 Virtuele Machines, en 1 fysiek (als hypervisor) uiteraard.

Wel even een kleine opmerking hieromtrent, bij SBS2011 heb je standaard 5x User CAL's inbegrepen bij 2012 & 2012 R2 niet.

• ConanTheB
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-06 00:43
Goedkoop kan duurkoop zijn, uit je woorden kom ik tot de conclusie dat je geen kennis hebt van Windows systemen. Je kunt beter en in belang van het bedrijf iemand inhuren die dit voor jullie gaat doen.

• axel101
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05-2021
Wat ik zelf heb gedaan is:
- Nieuwe server naast de oude server opbouwen.
- Nieuw domein gecreerd. (bijvoorbeeld: Office)
- Data kopieeren / syncen
- Oude server uitschakelen / nieuwe inschakelen
- Werkstations uit het domein halen / opnieuw toevoegen
- testen
- testen

League of Legends EUW: IBullit

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Korte update: Ben nu aan he testen met een overgang van physical naar VMware. Probeerde eerst Hyper-v, maar ik kreeg de remote management niet zo 123 aan de gang. Dat ging bij VM een stuk makkelijker.

ESXi als hypervisor, vsphere client voor het management. Convert applicatie van VMware werkt goed, eerste inschatting was dat de p2v een anderhalf uur zou duren. Dat bleken er 9 te zijn ;) Al is het wel mooi dat de applicatie het direct ook naar je hypervisor zet, heb je er praktisch geen omkijken naar.

Virtuele machine is nu aan het booten, en VMware doet zn bewerkingen erop. Daarna testen of applicaties goed werken. Virtuele machine heb ik voorlopig nog geen netwerk toegang gegeven, omdat je anders waarschijnlijk conflicten krijgt met het domein.

• ConanTheB
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-06 00:43
Worden nog wijzigingen aangevraagd aan de huidige productie omgeving? Die moeten dadelijk ook weer gekopieerd worden naar de nieuwe virtuele machine.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Voorlopig test ik grondig alles door in VMware. Zodra ik daar vertrouwen in heb,doe ik een nieuwe p2v in de nacht. Dan kan ik de dag erop de oude uitzetten en de virtuele in het netwerk hangen.

Laatste dingetje wat ik nog even moet uitpluizen is waarom de virtuele sbs11 zo enorm traag is sinds de installatie van Vm tools. Het lijkt erop dat de services erg lang doen over het opstarten,het duurt nu gerust meer dan een uur voordat ik een bureaublad met iconen zie (console toont ie wel direct),vroeger was dat een paar minuten max.

Verwijderd

Fioravanti schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:43:
Voorlopig test ik grondig alles door in VMware. Zodra ik daar vertrouwen in heb,doe ik een nieuwe p2v in de nacht. Dan kan ik de dag erop de oude uitzetten en de virtuele in het netwerk hangen.

Laatste dingetje wat ik nog even moet uitpluizen is waarom de virtuele sbs11 zo enorm traag is sinds de installatie van Vm tools. Het lijkt erop dat de services erg lang doen over het opstarten,het duurt nu gerust meer dan een uur voordat ik een bureaublad met iconen zie (console toont ie wel direct),vroeger was dat een paar minuten max.
Heeft de virtuele SBS server inmiddels al netwerk ? desnoods in een "prive" netwerk gescheiden van het eigenlijke netwerk.... SBS kan hier nogal eens moeilijk op gaan doen als hij geen netwerk heeft waardoor het langer duurt om op te starten.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 15:37
Verder is het ook verstandig om goed de VM op te schonen van oude zaken (oude netwerkkaarten, oude managementsoftware, etc.). Er zijn ook wel tools en handleidingen die je daarbij kunnen helpen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Fioravanti schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:43:
Je moet alle oude drivers en alle hidden hardware verwijderen van de oude fysieke server, dat scheelt een berg performance.

Device Manager does not display devices that are not connected to the Windows XP-based computer
Het artikel gaat over XP, maar de commando's zijn identiek voor SBS

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1