Aanschaffen geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• _Kyran
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-02 22:57
Hallo,

Ik heb een maand geleden een computer in elkaar gezet en het werkt allemaal prima. Nu heb ik weer wat geld bij elkaar gesprokkeld en wil ik graag mijn "audio setup" gaan verbeteren. Op dit moment gebruik ik de Shure SRH 750DJ (inmiddels 2 jaar oud) als koptelefoon en gebruik ik de onboard geluidskaart van mijn moederboard, de MSI Z97M Gaming.

Ik wil dus graag een geluidskaart gaan aanschaffen en later nog een nieuwe koptelefoon. De geluidskaart moet in een PCI-E x1 slot kunnen steken en het liefste onder de 50 euro kosten. Ik heb zelf weinig ervaring met geluidskaarten en heb nog een paar vragen:
- Is het kopen van een geluidskaart in dit geval de moeite waard?
- Moet ik voor 7.1 of 5.1 gaan?
- Andere specifieke dingen waarop ik moet letten?

Ik zal de geluidskaart en koptelefoon met name gebruiken voor het beluisteren van muziek. Ik speel geen games waarbij "surround sound" erg belangrijk is. Ik luister met name Dubstep en Electro muziek en zou graag een zuivere bass willen horen.

Ik heb al wat rond gekeken en de volgende opties zagen er goed uit:
- pricewatch: Asus Xonar DX/XD
- pricewatch: Asus Xonar DGX
- pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express
- pricewatch: Creative Labs Sound Blaster Audigy Fx

Wat zouden jullie adviseren te kopen? Of juist niet?

Alvast bedankt,

Kyle

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-02 19:39
Ik ben zeer positief over Creative, maar helaas geen ervaring met de Xonar reeks. Normaal gezien kan je via software surround sound instellen en zo voort. Ik zie wel dat je bij Asus hun software meer keuzes krijgt, dan de software van Creative. Ik zelf heb een 5,1ch maar ik neem aan de de 7.1ch beter zijn dus raad ik de 7.1ch xonar of creative aan. Als je instel mogelijkheden belangrijker vind zou ik zelf zeggen de Xonar is een aanrader.

mvg

• Tit4nNL
  • Laatst online: 15-01 07:59
Naar mijn ervaring is zonder externe geluidskaart surround gaming al geen probleem laat staan muziek beluisteren. Tenzij je echt muziek opneemt met een electronische keyboard of bijvoorbeeld een soort audiostudio beheert niet erg zinvol.

Qua koptelefoon vond ik de creative tactic 3d Alpha erg goed qua geluidskwaliteit. Alleen was om de prijs laag te houden de bouwkwaliteit wat minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Tit4nNL op 04-08-2014 13:47 ]

• thecrazygun11
Tit4nNL schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:46:
Naar mijn ervaring is zonder externe geluidskaart surround gaming al geen probleem. Tenzij je echt muziek opneemt met een electronische keyboard of bijvoorbeeld een soort audiostudio beheert niet erg zinvol.

Qua koptelefoon vond ik de creative tactic 3d Alpha erg goed qua geluidskwaliteit. Alleen was om de prijs laag te houden de bouwkwaliteit wat minder.
Idd, vind ik zelf ook!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Die Z97M Gaming heeft al een goede geluidschip met voorversterker voor de hoofdtelefoon met aansluitingen voor en achteraan. Ik zie het nut niet van een extra geluidskaart met dat moederbord, er is ook al Creative Sound Blaster Cinema 2 software door MSI bij gevoegd. Een geluidskaart van rond de €50 gaat echt niet beter presteren dan wat er op dat moederbord zit.

De keuze van de hoofdtelefoon laat ik aan anderen over, ik kan zo'n ding geen uren op mijn kop verdragen dus ik game steeds met boxen, heb wel een TurtleBeach headset maar die heb ik zelf niet gekozen en die heeft enorme ruis.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-02 19:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

Geluidskaarten zijn weggegooid geld, tenzij je echt muziek gaat opnemen via verschillende ingangen etc.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik had vroeger altijd last van ruis via onboard sound - dat was voor mij de reden om een losse soundcard te nemen. M'n huidige X-Fi platinum bevalt prima en gaat al 3 systemen mee - zolang het ding werkt blijf ik hem gebruiken.
Tegenwoordig wordt er wel steeds meer aandacht gegeven aan onboard sound, het analoge gedeelte zit op een afgeschermd stuk moederbord, betere chips etc., als je niet specifiek ergens last van hebt bij je huidige setup verwacht ik niet dat je verbetering hoort met een andere soundcard.
Mavamaarten schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:31:
Geluidskaarten zijn weggegooid geld, tenzij je echt muziek gaat opnemen via verschillende ingangen etc.
Ik denk dat er nog een hoop budget moederborden zijn met bovenstaand probleem. Geluidjes maken doen ze wel maar als er bezuinigd is op de gebruikte geluidschip, analoge componenten en layout is dat met een fatsoenlijke headset goed te horen.

[ Voor 31% gewijzigd door Cheezus op 04-08-2014 14:37 ]

• thecrazygun11
Ik heb een G1 sniper M5 en ben al verbaasd wat voor geluid ik krijg. Qua I/O is dat ook ruim voldoende.
Was mij ook inderdaad opgevallen dat deze software sterk verouderd is van inbouw geluidskaarten.
Maar inderdaad ik begrijp zijn punt het is 5,1, maar dan nog is dat voldoende vind ik.

mvg

[ Voor 16% gewijzigd door thecrazygun11 op 04-08-2014 14:37 ]

• _Kyran
Iedereen alvast bedankt voor jullie reacties!
Tit4nNL schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:46:
Ik heb al een microfoon op mijn bureau staan en heb geen behoefte aan een headset. Toch bedankt voor je reactie.
MacPoedel schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:26:
Die Z97M Gaming heeft al een goede geluidschip met voorversterker voor de hoofdtelefoon met aansluitingen voor en achteraan. Ik zie het nut niet van een extra geluidskaart met dat moederbord, er is ook al Creative Sound Blaster Cinema 2 software door MSI bij gevoegd. Een geluidskaart van rond de €50 gaat echt niet beter presteren dan wat er op dat moederbord zit.
Ik wist niet eens over deze Sound blaster Cinema 2 software. Ik was erg ontevreden over de meegeleverde Killer Lan drivers en heb dus de rest zo'n beetje genegeerd.

Het lijkt er inderdaad dat iedereen erover eens is dat een geluidskaart overbodig zou zijn.

Verwijderd

@_Kyran Kijk hier even naar http://www.overclock.net/...ecommended-audio-products het is een redelijk oude thread maar ik ben van mening dat het nog steeds goed advies geeft.

Zelf vind ik een geluidskaart juist helemaal niet overbodig ik hoor een duidelijk verschil tussen het geluids van mijn pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0 en mijn geluidskaart.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Jouw Asus bord heeft ook een ALC892 (Asus y u so cheapskate), die is minder goed dan een ALC1150.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• _Kyran
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:32:
@_Kyran Kijk hier even naar http://www.overclock.net/...ecommended-audio-products het is een redelijk oude thread maar ik ben van mening dat het nog steeds goed advies geeft.
Ze zijn daar wel erg positief over geluidskaarten? Is er misschien een plek waar ik geluidskaarten kan testen met mijn eigen koptelefoon?

Edit: Ik probeerde Sound Blaster Cinema 2 te installeren and de setup gaf aan dat er geen ondersteunde producten aanwezig was... Iemand die weet waaraan dat ligt? of waar de juiste download for de software is?

[ Voor 19% gewijzigd door _Kyran op 04-08-2014 15:54 ]

• MacPoedel
In deze lijst staat de SB Cinema 2 software, is een utility, geen driver.

http://www.msi.com/suppor....html#down-utility&Win8.1 64

Ik denk wel dat je ook de Realtek HD Audio drivers moet installeren voor de SB software, die staan onder het kopje on-board audio drivers (of op de website van Realtek).

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Cheezus schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:32:
Ik had vroeger altijd last van ruis via onboard sound - dat was voor mij de reden om een losse soundcard te nemen. M'n huidige X-Fi platinum bevalt prima en gaat al 3 systemen mee - zolang het ding werkt blijf ik hem gebruiken.
Tegenwoordig wordt er wel steeds meer aandacht gegeven aan onboard sound, het analoge gedeelte zit op een afgeschermd stuk moederbord, betere chips etc., als je niet specifiek ergens last van hebt bij je huidige setup verwacht ik niet dat je verbetering hoort met een andere soundcard.

[...]

Ik denk dat er nog een hoop budget moederborden zijn met bovenstaand probleem. Geluidjes maken doen ze wel maar als er bezuinigd is op de gebruikte geluidschip, analoge componenten en layout is dat met een fatsoenlijke headset goed te horen.
Idd, als je nu wat geld in een geluidskaart investeert dan zit je de komende 10 jaar goed, ook op goedkopere moederborden. Ik zelf vind het zonde om een duur moederbord te kopen alleen maar voor het betere onboard geluid, de rest van de toeters en bellen dat zo'n bord biedt geef ik niet om.

• MacPoedel
noguru schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:39:
[...]

Idd, als je nu wat geld in een geluidskaart investeert dan zit je de komende 10 jaar goed, ook op goedkopere moederborden. Ik zelf vind het zonde om een duur moederbord te kopen alleen maar voor het betere onboard geluid, de rest van de toeters en bellen dat zo'n bord biedt geef ik niet om.
Je moet goed opletten met wat je belooft over 10 jaar, dat is dan 10 jaar op het huidige OS en misschien het volgende. Ik dacht 12 jaar geleden ook dat ik nog jaren toe kwam met mijn Sound Blaster Live 5.1 Platinum, maar Creative heeft er nooit drivers hoger dan Windows XP voor gemaakt, dus heb er verre van 10 jaar uit gehaald.

Op vlak van drivers vertrouw ik Creative eigenlijk niet meer. Het is wel zo dat MS de manier waarop geluid verwerkt wordt, drastisch heeft omgegooid voor Windows Vista dus moest er nogal veel veranderen op driver vlak, maar ik vond toch dat ze hun oudere geluidskaarten wel heel snel EOL beschouwden. Als je de geluidschip op het moederbord gebruikt, heb je het voordeel dat er een stuk meer gebruikers zijn die die gebruiken en waarvoor Microsoft zelf ondersteuning moet blijven bieden. Als de volgende Windows geen ALC892 of 1150 ondersteunt, zou ongeveer elke pc zonder geluid vallen, terwijl losse geluidskaarten een kleine minderheid vormen.

De TS heeft nu eenmaal al een moederbord met vrij goede onboard chip en componenten, het kan geen kwaad om eerst te proberen het beste uit die chip te halen alvorens een losse kaart te kopen, zeker met het beperkte budget. Je moet ook niet denken dat een losse geluidskaart zoveel andere componenten heeft dan wat er op dat moederbord zit. Ik zie nergens klachten over ruis of rare geluidjes, als het probleem klankkleur is of een gebrek aan "zuivere bass" dan kan wat spelen met de equalizer al veel doen.

Als de vraag nu was om een goedkoper moederbord + geluidskaart te kopen of een duurder met goede onboard oplossing, had je misschien wel een punt, maar nu kom je te laat.
Pagina: 1