Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabit PCI kaart kopen?

Pagina: 1
Acties:

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Beste tweakers,

Ik heb een wat oudere pc thuis staan, maar bevalt voor zover nog prima.
Het enige wat ik graag iets sneller zou willen hebben is mijn netwerksnelheid.

Het moederbord wat ik heb (Asus P5KPL-AM) heeft standaard onboard een 10/100mbps netwerkaansluiting.
Nu heb ik echter een router (ziggo), maar ook een mediaspeler (Acryan PlayonHD2) die beide gigabit verbindingen ondersteunen.

Nu is met name het overbrengen van data naar de interne schijf van de mediaspeler erg traag. en soms ook haperingen met afspelen van films over het netwerk via LAN.

Nu wil ik een Gigabit PCI netwerkkaart gaan plaatsen in mijn pc. Gaat mij dit een betere en snellere dataoverdracht opleveren, of ben ik beter af met een nieuw moederbord?
Ik hoop natuurlijk het eerste, anders moet ik zo ongeveer al mijn componenten gaan vervangen aangezien het allemaal wat verouderd is, en volgens mij zijn er geen socket775 moederborden met een onboard gigabit LAN.

Ik hoor graag jullie reactie.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een gewoon PCI slot kan in theorie tot 133 MB/s, dus je zou sowieso verbetering moeten zien.

edit: Zijn beide PCIe sloten in gebruik?

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 04-08-2014 13:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• gwbuiter74
nee, heb alleen de videokaart op PCIe zitten, de rest is vrij

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan zou je evt het PCIe x1 slot kunnen gebruiken, mits er ruimte boven de videokaart is om dat slot te gebruiken: pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• gwbuiter74
Ja, dat zou opzich moeten lukken denk ik.

Thanks voor het advies, alleen waarom zit er zo enorm veel prijsverschil in. Want ze zijn ook al te koop vanaf 9,95

o.a. hier:

http://www.conrad.nl/ce/n...CFeTItAodoU0Ang&WT.srch=1

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat komt door de controller die erop zit. Bij die waar jij naar linkt zit er een Realtek RTL8168B op terwijl die wat ik noemde een Intel 82574L controller heeft, die overigens goed ondersteund wordt in verschillende besturingssystemen.

Realtek is op zich niks mis mee, maar welke in de praktijk nou merkbaar de beste is kan ik je niet vertellen.

Het enige noemenswaardige verschil zou mogelijk dit kunnen zijn, al weet ik niet of dat tegenwoordig nog gebeurt: Er waren/zijn netwerkkaarten die het meeste werk aan de processor over laten, wat je systeem zwaarder belast. Terwijl goede netwerkkaarten zelf het meeste werk doen. Maar met de pc's van tegenwoordig ga je dat denk ik niet merken.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 04-08-2014 14:16 ]

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CPU offloading is iets wat je mogelijk merkt als je veel network load doet tijdens het gamen bijv.

Maar als prijs een probleem is, kijk eens 2e hands: veel GbE server NICs worden nu gedumpt omdat men op 10GbE overgaat. Voor EUR 10 heb je keuze zat aan ooit high-end dingen.

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@dion_b: Maar ga je dat op (more or less) hedendaagse pc's merken? Bij een oude singlecore zou ik zeggen van ja, maar bij de gemiddelde dual-/tripple-/quadcore toch niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 07-08-2014 10:08 ]

Oscar Wilde

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Uhhh just op oudere PCs. Offloading betekend dat de nic rekenwerk doet die normaal neerkomt op de CPU.

O wacht, ik zie je vraagstelling. Precies omgedraaid dus.. Offloading is altijd goed, hou je meer CPU tijd over voor andere dingen. Ik zweer bij Intel nics voor de compatibiliteit over verschillende besturingssystemen en de problemen die ik heb gehad met realtek + samba combinaties.

[ Voor 58% gewijzigd door Pakjebakmeel op 07-08-2014 19:41 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:08:
@dion_b: Maar ga je dat op (more or less) hedendaagse pc's merken? Bij een oude singlecore zou ik zeggen van ja, maar bij de gemiddelde dual-/tripple-/quadcore toch niet?
Mwoeah, kans dat je het merkt is niet enorm, maar als je voor zelfde geld een nieuwe low-end ding met dubieuze drivers kan krijgen of een 2e hands degelijk ding met ieder toeter en bel die je ws nooit nodig gaat hebben en bijbehorende goede drivers...

Ik draai hier ook gewoon op m'n onboard Realtekje en dat voldoet, maar als ik om enige reden een losse kaart moest scoren zou ik het wel weten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1