Mijn pc doet het opeens niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 14:26
Hey!

Toen ik gisteren mijn pc aan wilde zetten, werkte die opeens niet meer. Na wat op goed geluk resetten en de bios resetten werkte die weer, maar s middags na een tijd standby gestaan te hebben wilde hij weer niet opstarten. Wederom bios resetten en hij ging weer aan.
Vanochtend hetzelfde probleem, maar nu werkt resetten ook niet meer.

Het gaat om een:
AsRock p67 pro3
I5 2500k, 3,3GHz, die een tijdje op 4,0 turbomode heeft gedraaid.
Gigabyte 460 gtx
En nog wat andere dingen, maar zonder dat alles werkt het ook niet, dus daar zal het allemaal niet aan liggen...

De situatie:
Als ik de pc aanzet gaat alles braaf draaien, fans en schijven. Maar er komen geen beepjes of andere feedback van het moederbord.
Ik heb nu alles, behalve de cpu en fans, van het mobo afgehaald, en nog steeds geen reactie.

Wrs dus een kapot mobo? Maar hoe kan dat zo opeens van de ene op de andere dag?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Ik denk eerder aan de voeding.

Welk merk + wattage + leeftijd voeding hangt erin?
(overigens hoeft leeftijd en merk niet altijd van belang te zijn, een voeding kan, net als ieder ander apparaat, ook gewoon door domme pech kapot gaan, ook bij a-merken).

• Danner001
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb een keer eenzelfde soort probleem gehad, bij mij was het na een bios update. Bios had mijn HDD als opstartschijf geselecteerd, in plaats van mijn SSD waar windows opstaat. Omdat je het hebt over schijven (meervoud), misschien kun je daar voor de zekerheid naar kijken?

• Luther
De voeding:
Cooler Master Real PowerPro Modular,520Watt. Halverwege 2008 gekocht.
Wel oud, ja :P maar hoe kan je dat testen?

De schijven kan het niet aan liggen, ik heb nu alle schijven, behalve de ssd, zonder stroom, en nog werkt ie niet.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20

Tazzios

..

Al met 1 geheugenmodule geprobeerd in verschillende sloten?

• Luther
Ik neem aan dat als het aan het geheugen ligt hij wel klaagt als er helemaal geen geheugen in?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16

BaRF

bijna kerst

Luther schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:53:
Ik neem aan dat als het aan het geheugen ligt hij wel klaagt als er helemaal geen geheugen in?
Ik heb altijd geleerd: "Assumption is the mother of all fuckups" - oftewel nooit zomaar iets aannemen :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Luther
Agreed, maar daar zit het probleem niet. Ik heb al wat geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
Het mobo geeft geen reactie. Er zit zo'n klein 'schermpje' op, die fouten kan weergeven ofzo, maar ook die doet niets.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Luther schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:11:
Agreed, maar daar zit het probleem niet. Ik heb al wat geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
Het mobo geeft geen reactie. Er zit zo'n klein 'schermpje' op, die fouten kan weergeven ofzo, maar ook die doet niets.
Des te meer reden om de voeding en/of moederbord te verdenken.

Defecte voeding = instabiele spanning = CPU die geen zin heeft om te werken = geen POST (Power On Self Test...ook wel bekend als 'het BIOS scherm') = ook geen foutcodes (geen biepjes, geen meldingen op scherm, niks noppes nada). Ventilators en verlichting kan prima draaien, wat dat zijn toch 'domme' onderdelen die het niet uit maakt of dat ding nou 5V , 10V of 12V levert, een CPU daarintegen is heel gevoelig voor het niet krijgen van de juiste spanning.

Defect moederbord kan ook, krijg je een beetje het zelfde idee. CPU kan dan wel juiste spanning krijgen, maar als het moederbord defect is heb je ook niks aan een werkende CPU, er valt niks te verwerken. Ook dan krijg je geen foutcodes, maar kunnen dingen als fans en verlichting nog prima werken.

Makkelijkste is om te proberen of de PC wel wil starten met een andere voeding.

• Luther
Gelukkig liggen voedingen voor het oprapen... :P
Maar bedankt, ik zal eens op zoek gaan naar een andere!

Ik zal wel ff reageren als ik meer weet.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Misschien is de knoopcel op je mobo leeg,
2.euro. Klaar. :)

★ What does that mean? ★

• Luther
Kan dat zoveel gevolgen hebben? Als in, dan zou hij de instellingen kwijt moeten zijn en wel gewoon kunnen opstarten, toch?

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Lijkt me sterk dat een kapotte CMOS batterij het booten verhinderd, maar ik heb weleens gevallen gelezen waarin mensen (claimen) dat dit een oorzaak was. Een knoopcelletje heb je vast wel liggen gok ik. Kleine moeite om ff uit te sluiten :)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Luther schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:09:
Kan dat zoveel gevolgen hebben? Als in, dan zou hij de instellingen kwijt moeten zijn en wel gewoon kunnen opstarten, toch?
Kan verschillen per moederbord (fabrikant) en/of BIOS enz enz.
Heb zelf borden die wel starten als de CMOS batterij leeg is, maar dat ze gewoon 'dement' zijn (alle instellingen kwijt), andere starten helemaal niet (zwart scherm), en weer andere geven ook gewoon echt aan 'CMOS battery is dead' . Nu weet ik niet wat dat betreffende Asrock bord van je doet, maar de gevolgen van een lege batterij kan dus verschillen. (al denk ik nog steeds richting de voeding ;) ).

• Luther
Bedankt voor jullie hulp, tot nu toe!

Helaas heb ik niet zo snel beschikking over een vervangende voeding (hopelijk is er vanavond iemand thuis) of een batterijtje, dus nu maar ff afwachten.

(Of is er toevallig hier iemand uit Utrecht die kan helpen? O-) )

• homemix25
  • Laatst online: 04-02 15:23
Mocht je niks kunnen vinden/lenen.. Ga langs bij een lokale computer winkel en schaf een nieuwe voeding aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen kun je hem altijd terugbrengen/ ruilen voor een moederbord en zo verder zoeken naar het probleem.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• Luther
Oké, er is getest met een andere voeding, met geen verschil, en de voeding in de andere pc leek prima te werken, dus... Kapot moederbord?

Wat is een goed alternatief van wat ik heb?

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Even filteren in de pricewatch op socket, geheugentype (en snelheid), features die je wil enz. Daarna even reviews opzoeken van de overgebleven resultaten. Mocht je dan nog geen keuze kunnen maken, kunnen we altijd adviseren. Nu kunnen we wel 400 moederborden opnoemen, maar zonder je eisen en wensen pakket kan er geen gedegen advies gegeven worden. Plus van het zelf uitzoeken leer je veel meer :)

Dit alles als je je mobo gaat vervangen dan; Je hebt nog wat te proberen zoals hierboven genoemd :)

• Luther
Nieuw batterijtje werkt ook niet.

Ik heb al ff gekeken naar mobo's, maar ik ben er weer helemaal uit :P
Volgens mij moet ik:
Socket 1155
Chipset p67 of z68
Verder maakt het dan niet zoveel uit.

Dan kom ik tot deze varianten: http://tweakers.net/categ...O-iZrVaF_cqQab1T-rdssypQ8

Maar klopt dat? Of kan een andere chipset ook wel werken?

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 14:04

Zorian

What the fox?

Luther schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:10:
Nieuw batterijtje werkt ook niet.

Ik heb al ff gekeken naar mobo's, maar ik ben er weer helemaal uit :P
Volgens mij moet ik:
Socket 1155
Chipset p67 of z68
Verder maakt het dan niet zoveel uit.

Dan kom ik tot deze varianten: http://tweakers.net/categ...O-iZrVaF_cqQab1T-rdssypQ8

Maar klopt dat? Of kan een andere chipset ook wel werken?
Zolang je socket maar matched, anders past de CPU niet.

• Luther
Chipset is niet belangrijk?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De Z68 is iets uitgebreider qua features dan een P67, maar ze zijn van dezelfde generatie.

Gezien je een i5 2500K (Sandy Bridge) hebt maakt chipset niet zo heel veel uit, op de latere moederborden (denk aan de Z77 en andere uit die generatie) worden die processor nog gewoon ondersteund.
Bij een Ivy Bridge CPU (te herkennen aan i<nummer, 3, 5 of 7> 3xxx) moet je vaak een recenter moederbord hebben of een BIOS update in het geval van een ouder bord (P6x of Z6x serie), maar dat is allemaal niet zo van belang voor je.

Zo'n beetje ieder socket 1155 bord zou moeten werken met jouw i5, of het nou P67 of Z68 of iets anders is.

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En nu maar hopen dat het niet aan de cpu ligt...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

PNJvG schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:30:
En nu maar hopen dat het niet aan de cpu ligt...
Tenzij je met voltages gaat zitten rommelen of kortsluiting maakt (ploffende voeding ofzo) gaat een CPU zelden of nooit kapot (voor doorbranden moet je zelfs moeite doen en met opzet fail-safes uitzetten).

• Luther
http://tweakers.net/price...;310268;319487/categorie/

Volgens mij zijn dit een beetje de logischste keuzes. Maar welke dan het beste in?
Dat WiFi van de Asus lijkt me wel handig, maar dat kan ik op geen van de winkelsites terug vinden.
Zo'n micro atx bord ken ik niet, en ik weet niet of dat handig in.

De goedkoopste is wellicht het beste, maar ik gun Azerty de verzendkosten eigenlijk niet...

Wat zal ik doen?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Je zou ook nog in V&A kunnen kijken, en als Azerty met verzendkosten de goedkoopste is dan maakt dat toch niet uit anders zit het wel bij de prijs van het moederbord in ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Luther
Ik ben voor de Asus gegaan. Veel verschillen maakte het allemaal toch niet, en die €10,- minder is dan toch wel weer fijn.
En ik had me miskeken op die verzendkosten :P

Mensen, bedankt! Ik hoop weer aan de slag te kunnen binnenkort :)

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Heb je alles al eens kunnen na kijken in een andere pc waar je de voeding eens kan testen en de ram?
Branden er ook lichtjes van bv. CPU op je Mojo en heb je al eens een vlos resetten gedaan?

• Luther
Ik heb nu mijn nieuwe mobo erin zitten, en het werkt weer :)
Het gaat wel weer ff wennen worden, toch een paar dingetjes die net ff wat anders werken, in sommige gevallen helaas :/
Mja, kennelijk was de oude toch kapot... helaas geen garantie meer.

Maar bedankt! Zonder jullie was het minder soepel gegaan, denk ik!
Pagina: 1