Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groot speelveld internet dekkend maken

Pagina: 1
Acties:

• WvRWvR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Beste,

Binnenkort beschik ik over een groot veld waar een bepaalde sport wordt geëxploiteerd. Op verschillende plekken worden tablets geplaatst die in het spel gebruikt moeten worden. Op het moment wordt hiervoor een applicatie ontwikkeld die een constante verbinding met het internet vereist.

Mijn vraag is als volgt: Hoe en met welke apparatuur kan ik dit het best inrichten om het gebied dekkend te krijgen? Het begin punt is bij onze lounge rechtsonder en bij elkaar moet 7807 m2 dekkend worden gemaakt. Het veld wordt heuvelachtig ingericht met hoogte verschillen van 4m. Zie onderstaande afbeelding voor het betreffende gebied.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2d0yhzd.png

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Kijk eens naar ubiquity materiaal of mikrotik, sowieso zal je een 'mesh' netwerk moeten maken, tenzij je alles bekabeld wil aangesloten zien.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 14:11
Als het gewoon overdekt is zou ik gaan kijken naar Aruba of Aerohive , is het niet overdekt zou je kunnen kijken naar Xirrus Wifi Arrays. Voor dit soort oppervlakte is het sowieso wel verstandig om een Wifi survey uit te laten voeren en aan de hand daarvan een keuze maken.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met ^^^

Met een wireless site survey krijg je inzichtelijk waar je AP's moet plaatsen. AP's aan de randen van het veld kan je voorzien een UTP kabel. ( Max. 100 meter lengte.) AP's die midden op het veld geplaatst moeten worden of verder weg staan dan 100 meter, kan je kijken naar Wireless Mesh.

Je kan evt. kijken naar MR62 (single radio) met één ANT-10 antenne set of een MR66 (dual radio) met twee ANT-10 antenne sets. Deze laatste doet ook 5GHz. Wordt de 2.4GHz al veel gebruikt, kijk dan naar een MR66. Is de 2.4GHz leeg, dan kan je een MR62 gebruiken.

Voordeel van Meraki is dat er gratis Mobile Device Management op zit. (Met Geofencing.) Komt je tablet buiten het aangegeven gebied, dan krijg je daar een melding van en kan je actie ondernemen, zoals er achteraan rennen of een remote wipe uitvoeren.

Goedkoopste optie is denk ik tablets met een 3G / 4G SIM kaart.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:11
Belangrijke vraag is hier natuurlijk ook hoe snel het netwerk moet reageren,welke snelheden je tenminste wilt halen en wat het dataverbruik is per accesspoint.

Wanneer er 4G beschikbaar is en het dataverbruik niet al te hoog ligt dan wordt dat al snel de goedkoopste oplossing.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou wel voor een eigen beheerd netwerk gaan, en geen WAN verbindingen gebruiken. Je wil namelijk nu al, of anders in de toekomst, je netwerkverkeer in de gaten kunnen houden en mogelijk manipuleren.

Als het overdekt is zou ik gewoon AP's aan het plafond hangen, als het niet overdekt is kijken naar hoe diep je WiFi wil hebben. Met hoogteverschillen van 4 meter is een AP'tje bij je lounge niet voldoende.

Verwijderd

Als het open is, bekijk de mogelijkheid om toch kabels te trekken. Als je toch aan het graven bent, leg dan meteen glasvezel, samen met 48V naar de AP's. Dikkere voedingskabels (bv. 2,5 of 4 mm2 is geen overbodige luxe). Met glasvezel overbrug je de 100 meter van UTP, en je hebt geen gezeik met "bliksem". Je hebt wel twee keer een media converter nodig, maar het werkt goed. Let ook op de maximale en minimale (werk) temperatuur van je apparatuur, als dit niet overdekt is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:20:
Als het open is, bekijk de mogelijkheid om toch kabels te trekken. Als je toch aan het graven bent, leg dan meteen glasvezel, samen met 48V naar de AP's. Dikkere voedingskabels (bv. 2,5 of 4 mm2 is geen overbodige luxe). Met glasvezel overbrug je de 100 meter van UTP, en je hebt geen gezeik met "bliksem". Je hebt wel twee keer een media converter nodig, maar het werkt goed. Let ook op de maximale en minimale (werk) temperatuur van je apparatuur, als dit niet overdekt is.
Ho ff en die 48 volt voedingskabel waar alles centraal is aangesloten heeft zeker ook geen last van de bliksem :? 8)7 Doe dan gewoon alles poe

Iperf

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:20:
Neem dan gewoon coax en zet daar de 24/48volt op en ethernet/coax converters, stuk goedkoper en je kan over dezelfde kabel zowel spanning als signaal sturen en je gaat ook ruim over de 100 meter heen.

Je krijgt hetzelfde netwerk idee als ziggo/upc heeft en je kan in ster of rijg werken even afhankelijk van de gebruikte kabel en de bijbehorende demping. Bij elke mast/opstelpunt (denk verlichtings paal, hoe zit het daarmee) zet je een kast waarin je uitsplitst/aftakt.
Neem dan bamboo/coax-3 en je kan daar zonder trubs het terrein dekkend maken en kwa vermogen voor stroombehoeften is het ruim voldoende door de dikke koper ader en mantel.

En als we dan zo bang zijn voor bliksem in de grond (wat zelden voorkomt bij voldoende diepte) kan je daar voor het pand ontkoppelen en afleiden.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als de tablets op vaste plekken staan en ingebouwd worden kan je ook gewoon ethernet gebruiken lijkt me. Op iOS kan dat met USB-30pin-3pin-Lightning adapters en een usb hub + ethernet adapter.

Op android met USB OTG of een custom ROM met een USB poort en een USB adapter, powered hub en ethernet adapter kan dat ook.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:37

donny007

Try the Nether!

Optie 1: Een backbone van Ethernetkabels met een paar masten waaraan je omnidirectionele APs hangt. Met PoE wordt de stroomvoorziening ook een stuk overzichtelijker.

Optie 2: Helemaal draadloos, door bruggen te bouwen met directionele access points (zoals deze) die je op elkaar uitricht. Daaraan knoop je weer omnidirectionele access points voor de verbinding met de devices. Je hebt dan masten met stroomvoorziening, directionele APs en omnidirectionele APs nodig. Dan ziet het er bijvoorbeeld zo uit.

Optie 2 is omslachtig, maar werkt prima (in andere landen overbruggen ze kilometers met die dingen voor internettoegang, zolang er maar min of meer een line-of-sight is).

Vergeet niet dat tablets een relatief zwakke radio hebben, goede dekking is daarbij essentieel... APs gebruiken met een hoog zendvermogen heeft weinig tot geen nut, aangezien de clients nooit zo hard terug kunnen zenden.

/dev/null

• WvRWvR
Hier een aantal punten om het iets te verhelderen:

*Het is outdoor
*Tablets zijn mobiel, dus hebben geen vaste plek
*Op ten duur ben ik met 3G/4G duurder uit
*Dataverbruik is minimaal

Na wat onderzoek en om het kosten plaatje zo laag mogelijk te houden dacht ik zelf aan het volgende.

Om een utp kabel naar het midden aan te leggen en daar in een mast een krachtige AP te plaatsen. Maar is dit genoeg om het hele gebied te bedekken of moet ik hiervoor extra extenders.

Doordat de tablets mobiel moeten blijven, blijven er helaas weinig opties over.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

fish schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:36:
[...]
Doe dan gewoon alles poe
Dat is redelijk beperkt qua afstand v.s. vermogen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
WvRWvR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:02:
Hier een aantal punten om het iets te verhelderen:

*Het is outdoor
*Tablets zijn mobiel, dus hebben geen vaste plek

Na wat onderzoek en om het kosten plaatje zo laag mogelijk te houden dacht ik zelf aan het volgende.

Om een utp kabel naar het midden aan te leggen en daar in een mast een krachtige AP te plaatsen. Maar is dit genoeg om het hele gebied te bedekken of moet ik hiervoor extra extenders.

Doordat de tablets mobiel moeten blijven, blijven er helaas weinig opties over.
Je dekking is natuurlijk wel gebaseerd op het minst krachtige apparaat. Een AP kan wel zeer krachtig zijn, maar als je tablet dat niet is, dan zul je alsnog meer AP's moeten gaan plaatsen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Net perse, Betere antennes, andere plaatsing kan ook wel eens helpen he.

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DukeBox schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:14:
[...]

Dat is redelijk beperkt qua afstand v.s. vermogen.
Betere switch kopen dan, die meer vermogen kan leveren.

ja dubbel ... sorry

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 09-08-2014 13:35 ]

Iperf

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heeft dit gebied al wifi netwerken? Zo niet dan dan red je het al met een aantal accesspoints

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

WvRWvR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:02:
Die twee zijn in tegenspraak met elkaar. Als er weinig dataverbruik is dan kost een half dozijn abo's weinig. Een wifi-netwerk betreft ook niet enkel eenmalige kosten. Naast stroom vooral ook onderhoud, vervanging, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WvRWvR
F_J_K schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:43:
[...]

Die twee zijn in tegenspraak met elkaar. Als er weinig dataverbruik is dan kost een half dozijn abo's weinig. Een wifi-netwerk betreft ook niet enkel eenmalige kosten. Naast stroom vooral ook onderhoud, vervanging, etc.
Met een klein rekensommetje ben ik al snel rond €700,- per jaar kwijt aan abonnements kosten + dat ik duurdere tablets moet aanschaffen. Terwijl ik het afkan met eenmalige kosten, op onderhoud/vervanging na. Dus hoe ik het zie is het goedkoper om er een netwerk neer te leggen die het dekt.

Momenteel zit ik te denken aan de Ubiquiti AP Outdoor. Wanneer deze het niet alleen redt kan ik er altijd 2 bij plaatsen. Met het overige materiaal erbij hou ik de kosten onder de €500,-.

Please correct me if i'm wrong!

Wij zitten behoorlijk afgezonderd, dus hebben weinig tot geen last van andere netwerken.

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 15:17
Ben ik hier de enige die heel nieuwsgierig is over WAT je nou precies gaat doen op dat speelveld? :+

Een handtekening?!

• majic
  • Laatst online: 26-10 23:30
Kijk ook even naar de WIFI antenne van je tablets. Een (flink) betere ontvangst tussen merk/model A en merk/model B kan er voor zorgen dat je wellicht een stuk minder hoeft te investeren in je AP's.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

WvRWvR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 14:54:
[...]

Met een klein rekensommetje ben ik al snel rond €700,- per jaar kwijt aan abonnements kosten + dat ik duurdere tablets moet aanschaffen. Terwijl ik het afkan met eenmalige kosten, op onderhoud/vervanging na. Dus hoe ik het zie is het goedkoper om er een netwerk neer te leggen die het dekt.

Momenteel zit ik te denken aan de Ubiquiti AP Outdoor. Wanneer deze het niet alleen redt kan ik er altijd 2 bij plaatsen. Met het overige materiaal erbij hou ik de kosten onder de €500,-.

Please correct me if i'm wrong!

Wij zitten behoorlijk afgezonderd, dus hebben weinig tot geen last van andere netwerken.
Bedenk wel dat tablets meestal behoorlijk beperkt zijn in hun wifi-bereik. Met één AP ga je het zeker niet redden, twee is ook zeer twijfelachtig denk ik. Misschien slim om dit gewoon eens ergens te testen als die mogelijkheid bestaat.
tellavist schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:00:
Ben ik hier de enige die heel nieuwsgierig is over WAT je nou precies gaat doen op dat speelveld? :+
Ja, ik wel en het kan TS ook alleen maar helpen door dit gewoon te vermelden zodat evt. bijkomende problemen nu al voorzien kunnen worden.

Speed limits are like herpes.

• WvRWvR
tellavist schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:00:
Paintball! En de tablets worden onder andere gebruikt voor om een Bom te activeren en te defusen net als in sommige games. En deze data wordt direct doorgestuurd naar onze website voor het online ranking system :)

Momenteel gebruiken wij de lenovo-ideatab-a1000-wifi-16gb-zwart om alles te testen.

[ Voor 9% gewijzigd door WvRWvR op 09-08-2014 15:14 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Is "bring your own device" ook een optie? Dan hoef je alleen te focussen op access-point verhaal en scheelt weer kosten.

• WvRWvR
plizz schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:16:
Is "bring your own device" ook een optie? Dan hoef je alleen te focussen op access-point verhaal en scheelt weer kosten.
Dat is geen optie! Omdat je met zoveel andere factoren rekening mee moet houden waardoor het onmogelijk is. Denk aan tijd, veiligheid, etc

• tellavist
WvRWvR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:19:
[...]

Dat is geen optie! Omdat je met zoveel andere factoren rekening mee moet houden waardoor het onmogelijk is. Denk aan tijd, veiligheid, etc
Je kan ook proberen een app te laten maken voor android/IOS voor mobile devices.
Dan kan iedereen die mee doet, de app bij aanvang even installeren!
Scheelt inderdaad een heleboel kosten!! :o

Een handtekening?!

• WvRWvR
tellavist schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:36:
[...]

Je kan ook proberen een app te laten maken voor android/IOS voor mobile devices.
Dan kan iedereen die mee doet, de app bij aanvang even instaleren!
Scheelt inderdaad een heleboel kosten!! :o
En wanneer er een device kapot gaat door iemand anders toedoen? Plus, ik persoonlijk zal niet graag mijn device afgeven en zo zullen er velen overdenken.

• tellavist
Een bom defusen.
Laat je telefoon binnen 1m van de bom communiceren via een app. (kan ook in je broekzak.)
De app laat je het hele potje gewoon draaien. (of wil je een puzzel uit laten voeren op de tablet o.i.d.)
Als je 30 sec binnen een meter van de bom staat. wordt de bom gedefused.

Bijna geen kans op schade.

[ Voor 20% gewijzigd door tellavist op 09-08-2014 15:56 ]

Een handtekening?!

• majic
WvRWvR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:41:
[...]

En wanneer er een device kapot gaat door iemand anders toedoen? Plus, ik persoonlijk zal niet graag mijn device afgeven en zo zullen er velen overdenken.
Mag ik dan even kritisch zijn ? :) Voor je eigen bestwil!

Als mensen hun eigen telefoon niet kunnen gebruiken omdat het (blijkbaar) een omgeving is waarin electronische apparatuur kapot kan gaan....hou je er dan wel rekening mee dat die tablets ook geen lang leven beschoren zullen zijn?

Iedereen heeft een mobiel. Iedereen heeft 3G toegang (of, als je dat niet aandurft, WIFI via jou). Een app in de vorm van een veredelde website kan mogelijk al genoeg functionaliteit bieden voor je...en dan leg je het risico van je _eigen_ telefoon kapot maken bij de gebruiker neer. Desnoods regel je heuptasjes met inlegvormpjes van schuim voor 3.5-5" telefoons, zodat ze er mee rond kunnen rennen zonder schadelijke gevolgen als ze vallen/botsen/whatever. Of een simpel hoesje er bij waar touch nog wel door heen functioneerd maar welke redelijk vocht-dicht is (zijn er genoeg van).

Misschien snap ik je project niet goed, maar ik zou ten alle tijden ALS iets gedaan kan worden door mensen hun eigen telefoon, dat ook laten doen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

mensen hun eigen meuk laten meenemen lijkt mij juist allerminst een slim idee, het zal heel vaak goed gaan, maar er zijn mensen die behoorlijk zullen gaan lopen zeiken en zeuren als hun telefoon/tablet toch kapot geschoten wordt. Beetje vreemd als Mr. Visser moet gaan paintballen, vind je niet?

Een goedkope "wegwerptablet", zoals je krijgt van het LOI ofzo kan vrij veel hebben, desnoods doe je ze in een koffertje, voor het echte CoD 4 gevoel :+ En mocht ie toch gaan hemelen, heb je voor 50 euro een nieuwe.

People as things, that’s where it starts.

• WvRWvR
majic schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:01:
[...]

Mag ik dan even kritisch zijn ? :) Voor je eigen bestwil!

Als mensen hun eigen telefoon niet kunnen gebruiken omdat het (blijkbaar) een omgeving is waarin electronische apparatuur kapot kan gaan....hou je er dan wel rekening mee dat die tablets ook geen lang leven beschoren zullen zijn?

Iedereen heeft een mobiel. Iedereen heeft 3G toegang (of, als je dat niet aandurft, WIFI via jou). Een app in de vorm van een veredelde website kan mogelijk al genoeg functionaliteit bieden voor je...en dan leg je het risico van je _eigen_ telefoon kapot maken bij de gebruiker neer. Desnoods regel je heuptasjes met inlegvormpjes van schuim voor 3.5-5" telefoons, zodat ze er mee rond kunnen rennen zonder schadelijke gevolgen als ze vallen/botsen/whatever. Of een simpel hoesje er bij waar touch nog wel door heen functioneerd maar welke redelijk vocht-dicht is (zijn er genoeg van).

Misschien snap ik je project niet goed, maar ik zou ten alle tijden ALS iets gedaan kan worden door mensen hun eigen telefoon, dat ook laten doen.
Er worden door ons zelf bepaalde cases gemaakt waardoor ze beschermt zullen worden ;).

Wanneer wij verkondigen dat mensen hun eigen devices moeten gebruiken is dat een extra punt waar mensen overna moeten denken en wat hun kan weerhouden om bij ons te paintballen. De gast moet zoveel mogelijk worden ontzien van zulke zorgen en optimaal kunnen genieten.

Maar dit gaat nu off topic

• majic
edit : Ah, zelfgemaakte cases voor de tablets. Kijk, nu komen we ergens :D

Ik stelde al voor een buideltje met protectie aan je deelnemers te overhandigen ; eventueel zijn de plekken waar de voorgestelde tablets staan te voorzien van bescherming in de vorm van houten hokje. Enfin, alhoewel ik het er mee eens ben dat mobiele telefoons op een paintbalveld geen ideale situatie is...gaat dat natuurlijke net zo hard op voor Tablets van de eigenaar. Dat wordt een flinke kostenpost dan : )

[ Voor 8% gewijzigd door majic op 09-08-2014 16:16 ]

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-11 15:29
Ik heb een camping aan het einde van mijn straat, en ik ontvang Wi-Fi (Met mijn Note 2) vanaf een afstand van 200-300 meter.
De meeste campings gebruiken Outdoor AP's. Zoals deze bijvoorbeeld: http://www.routershop.nl/...11b-g-n-300mbps/pid=25822

Hoeveel gebruikers denk je dat er tegelijkertijd bezig zijn met Paintballen?
Deze AP kan tot wel 100 gelijktijdige gebruikers aan: http://www.routershop.nl/...point-11a-b-g-n/pid=27791
Als je deze in het midden van het speelveld plaatst, dan kun je alle hoeken makkelijk bereiken.
Moet dan wel uiteraard hoger dan 4 meter staan. ;)

Wel een mooi project! :)

• WvRWvR
leroy98ecker schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:22:
Ik heb een camping aan het einde van mijn straat, en ik ontvang Wi-Fi (Met mijn Note 2) vanaf een afstand van 200-300 meter.
De meeste campings gebruiken Outdoor AP's. Zoals deze bijvoorbeeld: http://www.routershop.nl/...11b-g-n-300mbps/pid=25822

Hoeveel gebruikers denk je dat er tegelijkertijd bezig zijn met Paintballen?
Deze AP kan tot wel 100 gelijktijdige gebruikers aan: http://www.routershop.nl/...point-11a-b-g-n/pid=27791
Als je deze in het midden van het speelveld plaatst, dan kun je alle 4 de hoeken makkelijk bereiken.
Moet dan wel uiteraard hoger dan 4 meter staan. ;)

Wel een mooi project! :)
Het gaat niet om de users, maar om de tablets die moeten worden voorzien van internet :)

• leroy98ecker
WvRWvR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:24:
[...]

Het gaat niet om de users, maar om de tablets die moeten worden voorzien van internet :)
Hoeveel tablets denk je ongeveer te gaan inzetten tijdens het paintballen?

• WvRWvR
leroy98ecker schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:26:
[...]

Hoeveel tablets denk je ongeveer te gaan inzetten tijdens het paintballen?
6 stuks

• leroy98ecker
Dan is het niet te veel eisend.
Ik denk dan toch dat het opzetten van 1 AP in het midden genoeg bereik moet geven voor de hele oppervlakte. De laatste link die ik je gaf is ook IP68 waterdicht, dus kan wel wat hebben. ;)

Dan heb je dus alleen een kabel nodig niet langer dan 100 meter (volgens mij) en die AP.
Dan heb je een dekkend Wi-Fi netwerk.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
als je vastzit aan een centraal punt en qua devices het met 1 ap makkelijk af kan:
Koop een AP waarop je externe (directionele) antenne's kan aansluiten.
Mocht bereik een issue blijken dan hang je 3 antenne's op met een 120 graden afstraalpatroon of 2 met 180 graden. Als bandbreedte een issue was dan had je moeten zorgen dat je meerdere radio's had, dan kan je bij een 3 antenne opstelling kanalen 1, 6 en 11 gebruiken, perfecte oplossing lijkt me. Google eens op sectorial wifi antenna.

Is het misschien nog mogelijk te overwegen om 5GHz te gebruiken om eventuele storingen met andere apparaten te voorkomen, of is de 2,4GHz band in de omgeving nog leeg?

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat het echt heel stoer is om dit allemaal zelf te gaan inrichten en opzetten, maar een mobile internet abonnement is echt veel goedkoper en ook betrouwbaarder.

Bijvoorbeeld een prepaid internet kaart van Simyo / KPN netwerk
  • 100 MB per maand: 4 euro
Met 6 tablets komt dit neer op € 288 per jaar. Als het echt gaat om een signaaltje [bom aan/ bom uit] is dit meer dan genoeg.

http://www.simyo.nl/prepaid

Je onderschat verder hoeveel tijd gaat zitten in het opzetten en in de lucht houden van deze infrastructuur. Wat bijvoorbeeld als er waterschade door regen ontstaat aan een accesspoint op het veld? Een grote storm? Geen dekking in een bepaalde hoek? etc, etc

Het mobiel internet netwerk in Nederland is gewoon extreem betrouwbaar en zeer goedkoop: maak er gebruik van!!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
Ik denk dat je het de unifi outdoor wel gaat redden. Volgens de specs doet dat ding 180 meter in open ruimte wat volgens je tekening afdoende zou moeten zijn. Ik zou inderdaad eerst proberen met unifi outdoor centraal. Als dat niets werkt kan je altijd nog extra bijplaatsen via utp of wireless uplink. Dat schijnt een stuk stabieler/sneller te zijn dan traditionele Wifi repeaters.

Mocht een utp naar het midden niet mogelijk zijn (wel aan te raden) kan je ook nog werken met een straalverbinding via 2 Ubiquiti Nanostation loco (50 per stuk).

Test wel je setup met je case eromheen. Ik weet niet waar je het van gaat maken maar grote kans dat een paintballdichte case je WiFi bereik negatief zal beïnvloeden :)

Kijk anders ook even op de site van Ubiquiti voor vergelijkbare cases hier:
http://community.ubnt.com...ories/con-p/UniFi_Stories zoals de case hoe ze het in scheveningen hebben opgezet

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 09-08-2014 17:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 08:55

rally

Deyterra Consultancy

En ook belangrijk: wat is je budget. "Zo goedkoop mogelijk" is daarbij het lastigste antwoord mogelijk.

http://www.deyterra.com

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 16:56
Mits je op hoogte kan plaatsen dan heb je niet veel nodig. één mast in het midden ( op bv 2 meter en daar ook het hoogste punt maken) en je komt mogelijk al erg ver. Afhankelijk van hoe je het aan pakt hoef je hier echt niet heel veel kosten te maken. Er zitten namelijk gene 20 tablets op de verbinding.

Ik zou eens simpel testen met een simpele router op hoogte in het midden van het veld. Mogelijk ben je dan voor een paar 100 euro al een heel eind.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:43:
[...]

Met 6 tablets komt dit neer op € 288 per jaar. Als het echt gaat om een signaaltje [bom aan/ bom uit] is dit meer dan genoeg.

http://www.simyo.nl/prepaid

Je onderschat verder hoeveel tijd gaat zitten in het opzetten en in de lucht houden van deze infrastructuur. Wat bijvoorbeeld als er waterschade door regen ontstaat aan een accesspoint op het veld? Een grote storm? Geen dekking in een bepaalde hoek? etc, etc
... en toch, met een terugverdientijd gesteld op 2 jaar geeft je dit een budget van meer dan 550 euro, daarvoor kan je aardig uitpakken. En een goede kans dat het zo een jaar of 5 meegaat (het wifi dan).

• donny007

donny007

Try the Nether!

Eén AP neerzetten met een hoog zendvermogen heeft geen zin... De tablets hebben een veel zwakkere zendinstallatie, ze kunnen het netwerk dan wel 'zien', maar kunnen er niet tegen 'praten'.

/dev/null

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:47:
[...]

... en toch, met een terugverdientijd gesteld op 2 jaar geeft je dit een budget van meer dan 550 euro, daarvoor kan je aardig uitpakken. En een goede kans dat het zo een jaar of 5 meegaat (het wifi dan).
De kernvraag is hoe betrouwbaar het netwerk moet zijn en of hij zelf verantwoordelijk wil zijn voor het onderhoud hiervan... TCO

Mobiel internet is betrouwbaarder, doordat een professionele partij het netwerk continu onderhoudt. Daarnaast is de provider verantwoordelijk voor reparatie indien het netwerk down gaat. Een lokaal draadloos netwerk in de buitenlucht is veel onderhoudsgevoeliger, met hogere onderhoudskosten van dien.

Hoe groot is de teleurstelling bij je betalende klanten als het ontmantelen van de bom niet correct is doorgevoerd in het online scorebord, waardoor het winnende team op papier heeft verloren? Hoe hard baal jij als beheerder als een half uur voordat de volgende groep komt het wifi netwerk blijkt te haperen door die storm van gisteren?

Door met mobiel internet te werken krijg je de hoogste betrouwbaarheid tegen de laagste kosten (TCO). En als je echt 100% zekerheid wil koop je ook een aantal prepaid sim kaartjes van een andere provider/netwerk om achter de hand te houden, voor die ene keer per jaar dat het netwerk uitvalt.

Een keuze voor de TS om te maken, maar mijn advies zou zijn om in ieder geval tablets te kopen die met een simkaart overweg kunnen. Op die manier kan je na een jaar altijd nog wisselen als je lokaal draadloos netwerk toch niet zo betrouwbaar bleek als je had gedacht :)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
Persoonlijk zou ik toch voor WiFi kiezen. Waarom?

Unifi is rete stabiel. 1 AP op een mast met een utp kabel gaat je denk ik niet veel onderhoud kosten.

Tablets met simkaart zijn een stuk duurder. Tablets met 3G gaan op accu ook minder lang mee. Daarnaast krijg je ook er ook nog administratie bij. Verschillende abonnementen/prepaid kaarten. Op welke kaarten is het tegoed op? Waar is het verlopen?

Mobile devices kunnen ook redelijk wat data verbruiken buiten je app. Ik had zo een Android device in een auto gebouwd voor kilometerregistratie. Bleek dat het OS (NSA? ;)) zoveel data verstookte dat mijn beltegoed steeds op was. Ik heb uiteindelijk het device moeten rooten en iptables moeten te installeren om dit te voorkomen.

Eerlijk gezegd denk ik dat er eerder iets mis gaat met data/beltegoed dan een mast met een AP erop die omwaait :)

Er valt voor beide wat te zeggen, en is afhankelijk van wat de TS wilt, maar in dit geval zou ik voor WiFi gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 09-08-2014 23:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-11 22:23
Gewoon WiFI doen met zoals hierboven, niet goed? Verkopen en je verlies nemen succes!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Ik zou echter voor een Ubiquiti AirOS device kiezen en niet de Unifi serie ivm de controller. Een Bullet M met een goede omni antenne of wellicht 2 op de hoeken van het veld met een sector antenne.

U+

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe zit het met begroeiing? Struiken en bomen nemen veel water op en dempt het Wifi signaal enorm. Magnetrons, betonijzer, HR+ glas stoort ook, maar daar zal je minder last van hebben.

Anders gezegd: Meten is weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Bl@ckbird op 10-08-2014 10:33 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• donny007

donny007

Try the Nether!

Over wat voor tablets hebben we het eigenlijk?

Ik zie geen probleem met het AP-gedeelte (Ubiquity, Mikrotik, EnGenius, allemaal goede opties). Maar ik denk dat de zenders in de tablets te zwak zijn om de lange afstand te overbruggen (wifi is tweewegcommunicatie, als één van de twee kanten te zwak is gaat het niet werken).

Je zult dit moeten testen, maar ik denk dat je meerdere APs nodig gaat hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door donny007 op 10-08-2014 17:59 ]

/dev/null

• WvRWvR
donny007 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:55:
Over wat voor tablets hebben we het eigenlijk?

Ik zie geen probleem met het AP-gedeelte (Ubiquity, Mikrotik, EnGenius, allemaal goede opties). Maar ik denk dat de zenders in de tablets te zwak zijn om de lange afstand te overbruggen (wifi is tweewegcommunicatie, als één van de twee kanten te zwak is gaat het niet werken).

Je zult dit moeten testen, maar ik denk dat je meerdere APs nodig gaat hebben.
Momenteel gebruiken wij de Lenovo IdeaTab A1000 WiFi 16GB Zwart.

Ik denk dat ik mijn beslissing heb gemaakt en kies voor de UAP-Outdoor van ubiquiti.
Wanneer blijkt dat ik het met 1 AP niet redt, kan ik dit makkelijk aanvullen door er 2 extra aan te schaffen.

Heel erg bedankt voor jullie input allemaal :)

Voor degene die nieuwsgierig zijn zie onze website voor meer info. Wij verwachten rond half september/begin oktober open te kunnen gaan.

www.scope-paintball.nl

[ Voor 8% gewijzigd door WvRWvR op 10-08-2014 18:36 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Ik zie het probleem niet zo.
1 hoge mast in het midden met daar 3 antennes aan die ieder een gebied van 120 graden bestrijken en het probleem is opgelost.

Je hebt dan ruim voldoende bereik om het hele veld af te dekken. Het enige wat je nog moet bepalen is de hoogte van de mast.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1