Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleuren in grafieken (leesbaarheid)

Pagina: 1
Acties:

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:18

RayNbow

Kirika <3

Topicstarter
Het valt me op dat er in de reacties wel eens wat dingen aangekaart worden over de leesbaarheid van de grafieken in artikelen. Een recent voorbeeld is de grafiek bij dit artikel: nieuws: Net Applications: Windows 8 blijft weinig populair

Ten eerste is worden kleuren hergebruikt in de grafiek:
"Laten we voor Windows 7 en Mac OS X dezelfde kleur blauw gebruiken.. dat vinden de lezers vast handig" |:(
Ten tweede zijn de kleuren niet contrasterend genoeg:
Kan iemand snel even boven naar onder noemen, er zijn er drie hetzelfde... hoera kleurenblind!
Misschien is het een idee om het volgende advies in acht te nemen?
Do not convey information in color only. Show difference BOTH in color and shape (solid and dotted lines, different symbols, various hatching, etc.). (example)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor (het linken naar) de feedback :)

Onze grafiekentool - een lokale versie van Datawrapper - biedt de mogelijkheid om kleuren aan te passen, maar we doen dat zo min mogelijk; het is relatief veel werk en mensen 'wennen' aan bepaalde kleurtinten.

De elementen staan bovendien exact op volgorde. Het onderscheiden van de lijnen met vormpjes erin maakt de grafiek druk en juist minder leesbaar; in dit geval staan de elementen veel te dicht op elkaar om dat succesvol te kunnen doen.

Ik denk dus juist dat elke optie om deze mensen tegemoet te komen voor de rest van de lezers de grafieken minder leesbaar en scanbaar maken :):

Edit: we gaan intern kijken welke kleuren het beste contrasteren en de grafieken daar standaard op aanpassen :)

[ Voor 8% gewijzigd door arnoudwokke op 04-08-2014 10:30 ]

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Kleurtjes nu aangepast. Zo beter?

Ik ben helemaal geen stagiair

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:18

RayNbow

Kirika <3

Topicstarter
Joost schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:19:
Kleurtjes nu aangepast. Zo beter?
Voor mij als niet-kleurenblinde wel, geen idee hoe mensen die kleurenblind zijn er tegenaan kijken.
arnoudwokke schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:36:
De elementen staan bovendien exact op volgorde.
De volgorde is alleen wat lastiger in te zien wanneer de lijnen kruisen? :)
Het onderscheiden van de lijnen met vormpjes erin maakt de grafiek druk en juist minder leesbaar; in dit geval staan de elementen veel te dicht op elkaar om dat succesvol te kunnen doen.
Misschien niet per se met vormpjes voor de individuele datapunten, maar een gestippelde lijn zou het niet veel drukker maken. Al zie ik wel in dat de legenda zelf dan meer ruimte nodig zal hebben.

Een andere/alternatieve aanvulling voor de grafiek (indien mogelijk) zou het uitbreiden van de mouse-over tooltips kunnen zijn. Nu zie je als je met je muis over een lijn beweegt alleen de waarde van het datapunt, maar misschien zou in de tooltip ook de label van de data kunnen worden opgenomen? :)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir