Toon posts:

Samenwerking tussen Apple apparaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik willen (nadat we voor mobiele apparaten dat al een paar jaar geleden hebben gedaan) volledig overstappen op Apple. Ik heb het volgende in gedachten, maar weet niet of dit kan:
- MBP als laptop (tevens op zolder aan mijn grote scherm te koppelen voor fotobewerking)
- Timecapsule als externe opslag
- Apple TV om te streamen vanaf de timecapsule/MBP
-iPads

Ik heb de volgende vragen
  • Is het mogelijk om met de iPads informatie van de Timecapsule te halen? Dus bijvoorbeeld foto's te bekijken die daar zijn opgeslagen?
  • Kan apple tv rechtstreeks informatie opvragen bij de timecapsule?
  • Moet de timecapsule op hetzelfde wifinetwerk zijn aangesloten als de MBP en de TV om met elkaar te communiceren?
  • zijn er mobiele speakers die je via je iPhone muziek kan laten afspelen die op de timecapsule staat?
Alvast veel dank voor jullie hulp!

met vriendelijke groet,

Wouter Munten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Helaas 4 keer nee, een timecapsule is een backup en doet niets anders. Je zou eigenlijk beter kunnen kijken naar een itunes-server die precies dat doet wat jij wilt. Een goede nas doet dat namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus een timecapsule is eigenlijk niet meer dan een backup-apparaat? Omdat die MBP kleine harde schijven hebben, wil ik na het bewerken van mijn foto's ze meteen extern opslaan. Kan dat dan ook direct op een iTunes server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrzao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38
Wat Delerium bedoelt is dat het een betere optie is om een NAS te nemen in plaats van een Time Capsule om de volgende redenen;
- Via een iTunes Server kun je rechtstreeks muziek afspelen via de NAS op de iPad/Macbook.
- een beetje NAS heeft een TimeCapsule functie, waardoor je Macbook dus gebackupt wordt.

Een NAS heeft dus een uitgebreider functiepallet dan een TimeCapsule, maar een TimeCapsule functioneert daarentegen ook direct als een wifi-router. Om deze zelfde reden heb ik ook een NAS aangeschaft en geen TimeCapsule.

Betreffende de Apple TV en rechtstreeks informatie opvragen; Dit werkt helaas nog niet zoals je zou mogen verwachten. Je kunt nu wel via iTunes op je Macbook muziek afspelen op je Apple TV (via Thuisdeling) alleen rechtstreeks via de NAS kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

De AppleTV werkt eigenlijk alleen vanaf een iTunes server op een iMac/MBP/Mac Mini. Als je content wil streamen dan moet dat dus vanaf een Apple computer zijn die aan staat.
De punten die jij aanhaalt zijn op zich mogelijk op een andere manier.

De films/muziek kan je vanaf de Time Capsule halen, maar die moeten dan wel in je iTunes library staan waardoor je dus de volgende stappen krijgt:

* Time Capsule (opslag) --> MacBook (iTunes/index) --> iPhone/iPad/AppleTV. Op die manier kan je dus wel streamen op je iPad/iPhone/AppleTV terwijl het opgeslagen staat op je Time Capsule. Het enige nadeel is dat je MacBook dus altijd aan moet staan.

Het moet allemaal in hetzelfde netwerk staan om met elkaar te kunnen communiceren, zeker omdat Apple hiervoor Home Sharing gebruikt en dus in hetzelfde netwerk kijkt.

Met betrekking tot de mobiele speakers is het dus weer identiek. Muziek opgeslagen op Time Capsule welke wordt weergegeven in je iTunes op je MacBook die het via iTunes dus weer doorstreamed naar je iPhone/Speakers. Overigens zou je ook op die manier kunnen werken met speakers die aangesloten staan op je AppleTV welke je weer via de 'Remote' app kan bedienen (geldt ook voor je iTunes library overigens).

De foto's is helemaal een ander verhaal en deze wordt voor zover ik weet lastig zonder het gebruik van PhotoStream. Hiervoor is een (bijvoorbeeld) Synology NAS interessanter met PhotoStation, welke in feite gewoon een website laat zien waar je door al je foto's heen kan bladeren. Deze kan overigens ook gewoon al je muziek/films opslaan en werkt dan op dezelfde manier als je Time Capsule. Een NAS heeft dan alleen logischerwijs geen modem/routerfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51
Een kleine opmerking over het centraal benaderen van je foto's. Houd er rekening mee dat als je deze alleen opslaat op de NAS/Timecapsule er ook maar 1 kopie is.
Als er dus iets met dat apparaat/disken gebeurd ben je alles kwijt.

Ik heb daarom een 500GB SSD in me iMac geplaatst en die wordt middels TimeMachine geback-upped naar me NAS. Vandaar uit maak ik (gemiddeld 1x per maand) nog eens een extra kopie naar een externe USB schijf die ik bij familie onderbreng.

Om films te streamen gebruik ik losse mediaplayers en geen AppleTV vanwege de eis dat er een PC/Laptop dan aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Beste aanschaf dus een NAS van Synology.

Ituns server voor je Muziek en dergelijke
Plex server voor je Films.

Apple TV voor het streamen naar je TV ( en ook handig om via je iPad / iPhone te streamen naar je Tv met Youtube etc )
En timecapsule instellen op je Nas en daar naar toe backuppen.
En alles in je huis kan samen communiceren, je telefoon of iPad kunnen weer via Photostation ook foto's ophalen etc.

@ hierboven beste backup voor de foto's die je ECHT wil behouden...plain old afdrukken
Van de 300 die je schiet ( of meer op vakantie ) zijn er meestal maar 40 het echt waard.
En is ook nog is leuk om te hebben :)

[ Voor 30% gewijzigd door Mektheb op 04-08-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Mektheb schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:26:
Beste aanschaf dus een NAS van Synology.

Ituns server voor je Muziek en dergelijke
Plex server voor je Films.

Apple TV voor het streamen naar je TV ( en ook handig om via je iPad / iPhone te streamen naar je Tv met Youtube etc )
En timecapsule instellen op je Nas en daar naar toe backuppen.
En alles in je huis kan samen communiceren.

@ hierboven beste backup voor de foto's die je ECHT wil behouden...plain old afdrukken
Van de 300 die je schiet ( of meer op vakantie ) zijn er meestal maar 40 het echt waard.
En is ook nog is leuk om te hebben :)
Kan die Itunes Server werken zonder het aan hebben staan van je MBP of iMac?
Mijn oude(9 jaar) Netgear (die overigens dit weekend overleden is) kon dit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
GeeMoney schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:31:
[...]

Kan die Itunes Server werken zonder het aan hebben staan van je MBP of iMac?
Mijn oude(9 jaar) Netgear (die overigens dit weekend overleden is) kon dit niet...
Synology doet dat inderdaad ja, heb je geen Mac machine voor nodig.

Synology en een iPad is al voldoende, want je NAS staat immers bijna 24/7 aan ( kan je instellen met tijd schema's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003

M-ThijZ

Riding on Rails

Over Synology die zich voordoet als TimeCapsule ben ik niet helemaal tevreden.

Regelmatig problemen met backups van laptops die corrupt raken, en het voorstel van Apple is dan om je hele backup van +100GB opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Nog nooit last van gehad, en gebruik het zeker nu al 3 jaar lang.

Moet ook wel zeggen ik alleen ervaring heb met 4bays of bigger, de kleintjes heb ik geen idee hoe die presteren.
Maar ik zelf gebruik hem voor me iMac en voor me MBP en MBP air om te backuppen.
En elk doet hij netjes 1keer in de week in een folder speciaal aangewezen voor het type machine.

En +- 1000GB backuppen is toch niet zoveel ?, teminste dat is bij mij met wireless niet zo'n issue.
Hij backupped op de achtergrond, en je kan gewoon nog steeds gebruik maken van al je diensten en je computers.
Ik ervaar niet eens dat hij bezig is :)

[ Voor 26% gewijzigd door Mektheb op 04-08-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top! Bedankt voor alle antwoorden. Zo'n NAS is dan inderdaad een beter idee. Ik ben zelf niet super handig met computers (wel eens zelf een in elkaar gezet, maar zeker niet programmeren oid): kun je in zo'n Synology kast gewoon vullen met schijven naar eigen keuze? En gaat het installeren makkelijk, of moet je daar eigenlijk wat handiger zijn met programmeren e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaringen met TimeMachine servers op bijv Freenas en Synology zijn abominabel, en de ervaring is van een kleine 10 maand geleden. Wekelijks was de boel corrupt, moest het weer opnieuw waardoor je de geschiedenis weer kwijt bent (het mooie van de time machine is dat je verwijderde bestanden ook nog eens terug kan halen, niet een geplande bedoeling natuurlijk, maar daarvoor heb je immers een backup, voor als iets niet de bedoeling was)

In eerste instantie werd mij verteld dat dit kwam door de WiFi, ondanks dat ik een TB aan foto's zonder problemen naar Amazon S3 kan sturen voor backup via de WiFi zou TM hier problemen mee hebben, maar aan de kabel was het niet anders.

De echte TimeCapsule van Apple daarentegen werkt nu reeds 6 maanden zonder een enkel probleem. Naast de Backup is het tevens een opslag medium, ik heb het met accounts ingesteld, elk Apple account thuis (dus mijne die op laptop en mini staat, een tweede die op iemand anders de laptop staat) is met hetzelfde username en wachtwoord als account op de timecapsule waardoor hij automatisch inlogt.

Je hebt dan twee folders, je private folder (waar ook de backups instaan) en de public folder waar iedereen met een account bij kan (dus niet echt public, maar gedeeld tussen alle gebruikers). In die private folder heb ik ook al mijn foto's staan, omdat mijn MBA niet groot genoeg is om alles op te slaan. Ben ik dus klaar met een project dan verplaats ik het van MBA naar TC en houd ik mijn laptop vrij leeg. Het gevolg is daarvan wel dat omdat de foto's dan slechts nog op de TC staan ik zo ook naar Amazon backup zodat ik ze niet kwijt ben als de HDD van de TC ermee ophoud.

Ik heb zelf mijn muziek library op m'n MBA staan die synched met mijn telefoon. Er zijn genoeg boxen verkrijgbaar met Apple Airplay, waardoor je via WiFi vanuit je telefoon de muziek overal waar je zo'n box hebt staan kan afspelen. (ik ben hier meer fan van dan bluetooth boxen, het is leuk dat vanwege de BT ook derden met Android muziek kunnen afspelen bij je thuis, maar de range van BT is marginaal in een woonhuis met muren en WiFi boxen betekend dat de box aan de andere kant van het huis kan staan mits de mobiel en de box beide in hetzelfde WiFi netwerk zitten.

Mijn Apple TV kan direct streamen vanaf mijn laptop en de ATV is als Airplay apparaat ook te bereiken voor de telefoon. Als ik dus de telefoon naast me neer leg op tafel en de ATV selecteer en ik start muziek op de telefoon dan kan komt dat gewoon uit de tv. Het nadeel is dus inderdaad dat er altijd 1 apparaat moet zijn wat die muziek heeft en kan streamen, bijv een telefoon of een laptop of een mini, omdat de TC niet een dergelijke optie heeft. Overigens heeft zowel de iPhone als de iPad een Remote App voor de ATV waardoor je de afstandsbediening die bijgeleverd wordt praktisch niet gebruikt (ik tenminste niet).

Ik heb zelf nooit wat met een iTunes server gedaan omdat ik de ondersteuning voor Apple producten van derden zo brak vond dat ik nooit zover heb gekeken. Over het algemeen is dat ook wel mijn opinie. Er zijn wel een aantal apparaten die best leuk werken met Apple, maar de echte ondersteuning die je van Apple eigen producten hebt is het zeker niet. Je betaald dan helaas wel de hoofdprijs en 3x zoveel, maar ik ben van mening dat je daar stabiliteit en tijd voor terug krijgt, omdat je er niet meer druk mee bent alles op te lossen continue (wat ik wel had toen ik bijv Freenas met RasBMC op een pi aan de TV draaide). Ik kijk nu het gros op Netflix, waar de ATV native ondersteuning voor heeft, of ik deel mijn MBA beeldscherm via Airplay naar mijn TV toe waardoor ik alles wat ik op mijn laptop kan afspelen ook op mijn TV kan zien.

Ik weet dat niet iedereen deze mening deelt, er is een grote groep mensen die een NAS van Synology perfect in hun netwerk hebben draaien, bijv met een Pi om naar de TV films te streamen, en van die groep zijn er ongetwijfeld genoeg die praktisch nooit spullen lopen te fixen, maar ik heb altijd het idee gehad dat het een kwestie van geluk is met de hardware en de configuratie waar je mee werkt (en dan doel ik niet op kapotte hardware, maar meer op wat voor hardware, sommige dingen werken dan met een iPhone goed, maar iPad wil het niet mee, terwijl het beide zou moeten werken etc. Als je het goedkoop uit kan testen en je zoekt naar besparingen dan kan je het zeker doen, want het scheelt je zo de helft in de kosten, maar als je niet op een euro hoeft te kijken en je wilt iets aanschaffen waarvan je weet dat je er de komende jaren niet teveel last mee krijgt dan zou ik persoonlijk gewoon naar de Apple store lopen.

Een tip die ik wel wil meegeven, wacht even met de aanschaf van een ATV, ik kan niets beloven maar ik hoor overal geruchten over een betere versie met app ondersteuning en wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar het is het wachten wel even waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Nee hoor het installeren gaat heel erg simpel, en per model kan je precies zien welke schijven geschikt zijn.

Neem is een kijkje op de website van Synology dan snap je een heel stuk meer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:40:
Top! Bedankt voor alle antwoorden. Zo'n NAS is dan inderdaad een beter idee. Ik ben zelf niet super handig met computers (wel eens zelf een in elkaar gezet, maar zeker niet programmeren oid): kun je in zo'n Synology kast gewoon vullen met schijven naar eigen keuze? En gaat het installeren makkelijk, of moet je daar eigenlijk wat handiger zijn met programmeren e.d.?
Nee Synology an sich is erg simpel, er zit een mooi controlepaneeltje bij en met wat klikjes en het invullen van wat simpele gegevens kan praktisch alles. Voor mensen die tools als Sickbeard gebruiken is het ook allemaal via plugins heel makkelijk te installeren (alsof je een App op je iPhone installeert). Dat deel heeft Synology echt goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties. Ik heb de tips meteen ter harte genomen en gekeken op de website van Synologie. Het lijkt allemaal vrij makkelijk te doen (gewoon een soort CMS hebben ze ingebouwd). Nu heb ik niet veel geavanceerde functies nodig, maar de ds214play lijkt wel de weg om te bewandelen.

Nu heb ik nog niet zoveel op te slaan, maar straks wel. Ik vind het alleen zonde om er meteen 2x 3tb in te duwen als het nog jaren duurt voordat ik daar ben. Werkt zoiets ook met één schijf? Of kan ik dan beter nu 2x1tb erin duwen dan bijvoorbeeld 1x 2tb? Geheugen wordt immers (zonder extreme rampen) ook steeds goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik zou er voor kiezen nu 1x 3TB te kopen en later nog is 1x 3TB erbij te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is de laptop zelf ook bepaald. We nemen het instapmodel van de nieuwe 15" MBP. Mijn partner studeert nog, dus zij kan studentenkorting krijgen. We willen de laptop echter op mijn naam gebruiken (dus mijn apple-ID. Weet iemand of je als je met studentenkorting koopt je eigen Apple-ID moet gebruiken, of koop je hem gewoon (ze mag hem wel betalen ;) ) en kun je hem thuis gewoon met een ander ID opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De aanschaf op een Apple ID en het gebruik op een Apple ID staan volledig los van elkaar. De aanschaf op een Apple ID wordt gedaan zodat je je apparaat later weer terug kunt vinden wanneer je inlogt bij Apple. Dit schijnt handig te zijn voor garantiekwesties en dergelijke.

Mocht je op zeer korte termijn (vandaag of morgen) een Synology kopen houdt er dan even rekening mee dat Synology op dit moment met een probleem zit rondom Scareware op de apparaten. Dit is alleen van toepassing wanneer je het apparaat open zet vanaf het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Voor wat betreft foto's, vanaf Yosemite en iOS8 staan al je foto's gewoon in de cloud. Dit betekent dus ook dat je andere devices (iPad, iPhone, Mac, Apple TV) er altijd bij kunnen. Standaard heb je 5GB gratis opslag, maar je kan meer GB's kopen voor hele schappelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Sypie,

Wat bedoel je met een Scareware probleem bij Synology apparaten? Ik lees de woorden, maar heb geen idee wat het betekent ;). Kan ik hier ergens meer over lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Er is op dit moment een serieus issue voor Synology gebruikers - hackers hebben het voor elkaar gekregen om Synology NAS-en door middel van "ransomware" - te "gijzelen" waardoor mensen niet meer bij hun eigen bestanden kunnen komen (alle bestanden worden geencrypt).

Dan heb je 2 oplossingen; de hacker betalen of de NAS opnieuw opbouwen.

Hoe de hackers er achter komen dat je een Synology NAS hebt en deze kunnen hacken, is voor alsnog een raadsel. En er is nog geen oplossing van Synology (vermoed dat dat spoedig komt). Op dit moment is het bijzonder raadzaam om de Synology niet aan het internet te hangen (fysiek/virtueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké: heel heldere uitleg. Ik ga ervan uit dat er een firmware-upgrade komt. Ik zou de NAS toch in beginsel in huis gebruiken, hoewel het gemak om van buitenaf bij je bestanden te kunnen ook handig is, is dat niet het eerste doel. Is het mogelijk om de toegang tot de NAS wel beschikbaar te maken voor gebruikers van mijn huis-wifi en tegelijkertijd voor andere internetgebruikers af te sluiten? Of moet je de NAS helemaal niet met internet in contact brengen en dus alleen met het kabeltje benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Lokaal beschikbaar maken is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor een iCloud optie gaan.
Alles wat jij wil kan daar namelijk wel mee, elke foto synct daar naar toe en deze is op al je devices te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:03
Delerium schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:07:
Helaas 4 keer nee, een timecapsule is een backup en doet niets anders. Je zou eigenlijk beter kunnen kijken naar een itunes-server die precies dat doet wat jij wilt. Een goede nas doet dat namelijk wel.
Een TimeCapsule kan je ook als gewone NAS gebruiken. Met een App om bij een NAS te komen zou je dat dan kunnen doen. Maar voor de foto's zal met iOS 8 en OSX Yosemite het volgens mij een stuk beter gaan in de cloud met de nieuwe Photo's app.

Anyhoe, de vragen:
Is het mogelijk om met de iPads informatie van de Timecapsule te halen? Dus bijvoorbeeld foto's te bekijken die daar zijn opgeslagen?
Ja zie boven, zou kunnen het is ook gewoon een NAS, met een bestandsbeheer app (vast genoeg in de App store te vinden) zou je er bij kunnen komen. Maar ik denk dat de nieuwe iOS en OSX mogelijkheden fijner werken.
Kan apple tv rechtstreeks informatie opvragen bij de timecapsule?
Nope, de AppleTV is een dom kastje welke enkel kan streamen vanaf internet (Youtube, iTunes, Netflix e.d) en vanaf je Mac kan streamen als ie aan staat met iTunes Home sharing. (Heb je iTunes Match kan het vanuit de cloud en hoeft je Mac niet aan te staan.)
Moet de timecapsule op hetzelfde wifinetwerk zijn aangesloten als de MBP en de TV om met elkaar te communiceren?
Jep, maar het is ook meteen een router en access-point dus je kan hem daar voor gebruiken als je wil.
zijn er mobiele speakers die je via je iPhone muziek kan laten afspelen die op de timecapsule staat
Via een app vast. Je kan met Airplay alle geluiden op Airplay compatible speakers laten afspelen. Of als je een Airport Express haalt, dan kan je je eigen bestaande set daar op aan sluiten. En het is ook meteen een wifi extender.

[ Voor 54% gewijzigd door ZpAz op 18-08-2014 12:54 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Pagina: 1