Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 16:15
Ik wil mijn foto's op Flickr zetten, maar ben er nog niet helemaal uit hoe/of ik een watermerk in de foto's ga zetten, of alleen kleine versies van de foto's ga posten.
Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zet gewoon de volledige versie erop. En voeg een CC licentie toe, en hoop dat mensen zich eraan houden.

Vaak gaat dat goed, maar vaak ook niet. Nu is het voor mij ook hobby, dus ik hoef er geen geld aan te verdienen. Vind het al leuk als mijn foto's ergens anders terecht komen.

Vaak gebeurt dat wel met naamsvermelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
Ik hetzelfde als NIMIC. De volledige grootte, onder een CC non-commercial licentie. Op deze manier mag de foto gebruikt worden, mits er een naamsvermelding bij staat. Gunstig voor degene die de foto wilt gebruiken, maar ook voor de fotograaf. Zo worden mijn foto's veel door de VVD Den Haag gebruikt.

Ik ben niet echt bang voor misbruik. Het is wel een paar keer fout gegaan, maar met Google Reverse Image search kom ik er toch wel achter. Het is vaak een kwestie van een mailtje sturen met de uitleg hoe ze de foto's moeten gebruiken en het is opgelost :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ok, duidelijk als ze er bij Flickr al rekening mee houden - CC licentie is een instelling neem ik aan. Thanks!
Naam op zich ok om achter te laten, meer info eigenlijk niet. Zeker geen e-mail adres als het zo openbaar is. Hoe neemt iemand contact met je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, je kan dit configureren onder de volgende url: https://www.flickr.com/account/privacy/
Ze nemen soms contact op via Flickr zelf, maar meestal typen ze m'n naam in op Google en komen ze vanzelf op mijn site uit. Informatie als emailadressen etc wordt nooit gedeeld.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik upload m'n bestanden op 3000x2000, dat is groot zat voor online weergave momenteel. Verder zonder watermerk, tenzij ik het grappig vind m'n naam er in te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@tommyz: wat is dan de reden dat je op Flickr post, als je ook een eigen site hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Eigen site gebruik ik om opdrachten binnen te halen (portfolio), Flickr gebruik ik om foto's te delen en commentaar te geven/krijgen. Hier staat ook meer van mijn vrije werk op dan op mijn site.

[ Voor 23% gewijzigd door tommyz op 04-08-2014 11:02 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Zo, vanavond maar even een accountje aanmaken en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:24
Zelf exporteer ik naar Flickr met 1600 pixels aan de langste rand.
En gebruik ik wel een lichte watermerk.
Alles gewoon standaard in 1 export optie in Lightroom.

Ik mag dan wel geen superfoto's maken die makkelijk gestolen kunnen/willen worden, maar ik heb liever de zekerheid dat het een stuk lastiger is mocht iemand dat toch willen doen.

Beter (proberen) te voorkomen dan later proberen op te lossen.

--
Over het hoe:
Als je geen PS of LR hebt, dan is FastStone Photo Resizer wel een handig programmaatje om te resizen en te watermerken.

Ik vind alleen wel jammer/vervelend dat right-click opslaan als/downloaden gewoon werkt.
Eerder kreeg je een 'this is copyrighted' schermpje. Waarom is dat nu niet meer?

[ Voor 27% gewijzigd door NeutraleTeun op 04-08-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik gebruik idd geen PS of LR - tenminste nog niet. Wel FSViewer, daar zit ook een optie voor watermerk en resizen/batch in. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
Waarom zou je ze verkleinen voor je upload?

Ik exporteer op maximaal formaat (als soort van back-up, of mocht ik het later nog willen aanpassen), maar stel flickr zo in dat anderen tot maximaal 1600 pixels kunnen zien (op de settingspagina gelinkt door tommyz)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, dat is ook een prima optie natuurlijk. Nooit aan gedacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:24
Ik heb gewoon een aantal export settings, waaronder Flickr export (is trouwens gewoon direct export/upload zonder save), standaard LR export, origineel (niet verkleinen/geen watermerk) etcetc.

Afhankelijk van de situatie en doeleinde foto.

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 04-08-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Wil eigenlijk ook wel aan de slag met LR, maar daar moet ik nog wat tijd voor vrij maken. Plus, als ik eenmaal aan foto's bewerken begin, dan wil ik ook de 'oudere' foto's gaan bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

Ik voorzie mijn platen wel van een watermerk. Maar dat bestaat uit een simpel logo is één van de hoeken. Dit doe ik enerzijds als een beetje reclame voor mijzelf, maar het is anderzijds ook bedoeld als "snelle" jat beveiliging. Gewoon dat ze niet de plaat downloaden en elders gebruiken. Dit is dan met name het geval bij Facebook (daarvoor gebruik ik hetzelfde bestand als op Flickr). Willen ze de plaat nu gaan misbruiken, dan moeten ze in elk geval nog moeite doen om het watermerk weg te werken. Ik gok dat de meeste "dieven" hebben daar geen zin in hebben, degene die daar wel zin in hebben die hou je meestal ook niet tegen met een moeilijk watermerk.

Qua formaat / resizen doe ik alles in LR exporteren in het formaat fullHD (1920 pix). Dit is meer een praktische benadering omdat ik mijn platen graag gebruik als bureaublad achtergrond. Waar ik de plaat ook wil gebruiken (werk, thuis of laptop), ik kan hem altijd even downloaden van Flickr.

Hoewel ik oplossing van inquestos ook wel mooi vind (nooit geweten dat die optie er in zit).

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gewoon volledige versies op Flickr, geen watermerk. Regelmatig krijg ik een verzoek of men mijn foto's mag gebruiken. En aangezien het dan bijna altijd om niet-commercieel gebruik gaat, sta ik dat ook gewoon toe. Als ik postzegels zou willen uploaden, dan schoot ik wel met een compactcamera. Facebook schijnt vol te staan met mijn foto's, maar daar kom ik niet (en dus negeer ik dat maar).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik ben het ook wel eens met Tyno: als ze je foto echt willen hebben dan helpt ook een watermerk niet, maar het kost wel wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:37

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ajhaverkamp schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:42:
Als ik postzegels zou willen uploaden, dan schoot ik wel met een compactcamera.
heerlijk deze nuchtere reactie _/-\o_

weet het niet meer

Pagina: 1