Scherm blijft zwart bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• dejona100
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2021
Electronica goden van tweakers ik heb jullie weer eens nodig.

Wanneer ik een paar minuten niets meer doe op mijn pc gaat mijn scherm in slaapmodus, natuurlijk. Ik was filmpjes aan het kijken op de laptop toen ik overnight een download wou opzetten, toen ik men pc wou wakker maken ging het scherm niet meer terug aan.

Ik probeerde alles van met de muis bewegen tot toetsen indrukken, scherm uittrekken, uit en aan zetten, stekker in en uit, alles.

Heb dan tog de bittere pil gebeten en de pc een hard reset laten doen, pc start op, scherm blijft zwart. Wanneer ik het scherm uit en aan zet komt er "no input" op en gaat terug in slaap modus.

Ook lijkt het alsof mijn randapparatuur voor 1 seconde uitvallen en erna terug aangaan, alsof hij in een soort bootloop zit, maar dit kan ik niet zien natuurlijk want het scherm blijft zwart.

Omdat ik het niet zo goed kan uitleggen heb ik er een filmpje van gemaakt.

(negeer de stukken waar ik de binnenkant van de kast film, ik probeerde te laten zien dat er niets op de Dr Debug kwam)

Filmpje: YouTube: IMG 0242

Zoals je kan zien zit alles waar het zou moeten zitten, ik ben sprakeloos :c

Alvast bedankt,
xDis

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 16:25
Zo te zien aan de hoeveelheid stof is er de mogelijkheid dat iets veelste warm is geworden. Ik zou sowieso voortaan eens in de zoveel tijd je pc ontstoffen ;)

Helaas zou ik niet weten waar je nu moet beginnen. Misschien je videokaart loskoppelen en dan kijken of hij langer dan 1 seconde probeert op te starten?

Verwijderd

Stroom er even afhalen, gaat het snelst door paar keer op power knop te drukken met stekker eruit.
Werkt dat niet kun je bios reset proberen.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-02 08:05
Het is laat maar ik heb het idee dat de monitor wel okay is en dat het aan de computer ligt.
Het eerste waarik aan denk is de videokaart. Valt me ook op dat ik geen biospiep hoor maar
Dat doet die van mij geloof ik ook niet meer.

Wat is dat voor een kaart trouwens ziet eruit als een club 3d of powercolor koeler. A dere videokaart proneren als het kan of bios reset maar denk niet dat het aan het bios ligt.

• dejona100
bedankt voor de replies allemaal :)

Uitstoffen kan ik zeker eens proberen.

De grafische kaart is een Radeon HD6870 Dual Fan edition van XFX, heel goed kaartje en nog nooit problemen mee gehad.

Stroom er afhalen heeft niet gewerkt, ik ben vandaag niet thuis maar morgen zal ik zeker eens proberen hem te booten zonder de gpu.

En de biospiep doet hij al heel lang niet meer sinds dat speakertje kapot gegaan is en ik hem heb verwijderd.

[ Voor 14% gewijzigd door dejona100 op 04-08-2014 10:30 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Kan ook heel goed een probleem met de voeding zijn.
Vaak als de videokaart niet goed is krijg je wel een biep-code (beetje moeilijk zonder speaker I know :P ) of wel een melding van een foefje op het moederbord (via led-combinaties, HEX poster, of iets dergelijks).
Gezien je zegt dat die ook niks aangeeft, vermoed ik dus dat het systeem dusdanig instabiel is dat ie niet eens zo ver komt om te beginnen aan de POST (Power On Self Test), dit kan gebeuren door een defect onderdeel, en heel vaak is dat een voeding die niet stabiel meer is.

Nu zul je zeggen: "Maar de fans en verlichting doen het wel, ook hoor ik hardeschijven opspinnen!".
Dat zal, maar een fan of een motortje van een hardeschijf is maar een 'dom' ding, die doen het ook nog wel met 11V of 10V. Een CPU, en GPU zijn veel gevoeliger voor een foute spanning, en een kleine afwijking kan al zorgen dat die niet start. Metname als de CPU niet de juiste spanning krijgt doet ie niks, start de POST ook niet (BIOS kan immers niks zonder z'n 'hersens' aka de CPU) en krijg je dus ook geen foutmelding (via biepjes of de eerder genoemde led of hex poster).

Dit kan ook gebeuren bij gewoon voedingen van een goed merk met een ruim overschot aan wattage.

(ik zeg niet meteen dat het daadwerkelijk je voeding is, maar ik schat de kans redelijk groot in dat de voeding wel de mogelijke boosdoener is. Uiteraard kan het ook gewoon pech zijn dat er iets anders kapot is).

• dejona100
Voeding is genoteerd, ik heb wel geen andere voeding liggen waarmee ik het is kan proberen. En ga ook pas als last resort mijn pc weer uit elkaar halen om er een nieuwe voeding in te steken. Maar tog dank voor de opmerking! :)

EDIT:

Dingdingding! we hebben een winaar! Junia had gelijk, heb de pv even open gezet en wat stof weggeblazen hier en daar, heb hem een volledige dag laten uit staan en nu werkt hij weer. Waarschijnlijk iets oververhit. :)

Alweer denks iedereen,
xdis

[ Voor 36% gewijzigd door dejona100 op 05-08-2014 16:02 ]

Pagina: 1