Pc Viel uit tijden p95 test, toont niet op scherm, fans werk

Pagina: 1
Acties:

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Dus deze namiddag was ik bezig met een stress test voor mijn oc waar ik zeker geen overvolt had! Maar ineens viel alles uit, dat was al een paar keren gebeurd, dus ik nam even een pauze want was het een beetje beu en zo kan de cpu en het water wat afkoelen, mijn temperatuur die ik toen had was 81°c op mijn core temp denk ik maar toen viel hij dus ineens uit. Ik kan hem ook niet meer uitzetten via de power knop.
Mijn toetsen bord en muis geven ook geen licht wat ze normaal wel doen.

Dan een uur ofzo later wou ik hem terug opstarten maar als ik op de start knop duwde startte hij wel maar deed niets op het scherm, wel alle fans draaide en de gpu gaf zijn normaal lichtje.

wat ik heb geprobeerd

Dus tot nu toe heb ik mijn cpu en mobo en gpu psu kabels er uit gehaald en er terug ingestoken.
Mijn gpu in een ander slot gestoken.
Een andere gpu er in gestoken.
De psu langs achter eens aan en uit gezet via de knop van achter en ook gewoon de kabel ervan eens vervangen.
Bios ge reset.
Mijn cpu fan draait dus normaal geen probleem
Ook al de opstart, hang probleem guide van tweakers doorlopen.

Aan mijn monitor kan het niet liggen want ik heb er vier en dan zal er nrml eentje minsten werken.

Mijn onderdelen

Amd fx-9590
Msi lightning r9 290x
Corsair cx750m
Hyperx 1866mhz ram
Asus sabertooth R2.0 990Fx
(haf stacker 935 case)

Weet iemand hier een oplossing voor???

[ Voor 5% gewijzigd door thibautb op 04-08-2014 00:24 ]

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
thibautb schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 23:00:
...
maar toen viel hij dus ineens uit. Ik kan hem ook niet meer uitzetten via de power knop.
Mijn toetsen bord en muis geven ook geen licht wat ze normaal wel doen.
...
Als je PC uitgevallen is is het normaal dat je de PC niet extra-uit kan zetten dmv de powerknop op je kast he? Of bedoel je wat anders?

Prime95 geeft je CPU écht op z'n klote; het kan dus prima zijn dat je PC alleen uitvalt tijdens een P95 test en dat je er in je dagelijkse gebruik geen last van hebt. Waarom je PC uitviel? Of temperatuur (misschien is je HW monitor niet helemaal correct; want bij 81 graden mag hij nog niet uitvallen), of je PSU kan het niet meer aan.

Je hebt een vrij zware CPU, je GPU eet nogal wat stroom, en daarbij heb je een snel setje RAM; maar in verhouding is je PSU maar 'budget'. Jammer dat je moederbord geen onboard video heeft, dan had je P95 eens zonder GPU kunnen draaien, en een eventueel PSU probleem uitsluiten.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0
pricewatch: AMD FX-9590 Black Edition
Je moederbord heeft Maximaal TDP processor 140W. Je processor, Thermal Design Power 220W
Overclocken is dus niet handig met deze combi lijkt me. Het kan zijn dat je met de stress test icm de overclock je moederbord net iets teveel op z'n kloten hebt gegeven.
heb je een ander moederbord om te testen?

oud artikel, maar het geeft wel aan hoe of wat.
http://www.overclock.net/...-with-125w-tdp-processors

[ Voor 11% gewijzigd door Axewi op 04-08-2014 09:35 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:36
Zoals Axewi al schijft.
Je mobo heeft ondersteuning voor max 140Watt
Bij de cpu ondersteuning word ook gewaarschuuwd bij gebruik van de deze cpu.

Je hebt prime95 gebruikt en dan trekt je CPU dus 220Watt.
Ik heb het vermoden dat je mobo het heeft begeven.

Als enige kan je proberen een andere cpu te plaatsen op je mobo maar ik geef je weinig kans.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Oh, ik las eroverheen dat je PC het nu helemaal niet meer doet. Vergeet mijn vorige post!

• thibautb
Wat ik misschien zelf aan het denken was was dat mijn psu het aantal volts niet meer aan kon, en er dus iets kapot is binnen in en daardoor nu overal veel te weinig volts doorstuurd, waardoor het dus niet meer wilt reageren, als mijn mobo stuk zou zijn dan zouden alle fans toch niet draaien en mijn gpu ook geen licht meer geven en zijn fans laten draaien.

Mijn mobo heeft 8+2 tdp power phase, dus normaal gezien moet hij dat aankunnen want ik heb p95 ook gelopen als hij op stock stond voor 4 uren en toen gebeurde er ook niet, in een ander topic van mij zeiden er ook een paar mensen (want ik had een onstabiele oc) dat het zeker niet aan mijn mobo kon liggen.

Misschien moet ik wel eens proberen mijn psu in een andere pc steken, maar kan het zijn dat hij daar wel gewoon gaat werken watn dat is een gewone intel i5 zonder gpu, en vraagt dus ook maar 1.2v ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door thibautb op 04-08-2014 11:03 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-02 12:21

auto660

1991 240 GL Brick

Asus raadt je aan om maar cpu's tot 140w te gebruiken, bij de cpu support waarschuwen ze dan ook dat je dingen als throttling tegen kan komen als je deze cpu gebruikt.. (ze gebruiken die 140w vaak omdat de high end cpu's maar tot 140watt verbruiken. (op een paar uitzonderingen na dan zoals bij jou) Die hebben het bord zelf ontworpen en getest dus daar zou ik maar niet aan twijfelen. Hij zal best cpu's die 160 of 180watt verbruiken kunnen hebben (geoverclockte fx8350 of iets in die richting) maar 220W is dan gewoon buitenproportioneel voor zo'n moederbord. Dat is gewoon 80watt meer dan asus opgeeft als de limiet. En als je dan gaat overclocken (en ja, ook zonder overvolt kan het je verbruik al aardig verhogen) dan is het vragen om problemen. Als je die cpu zou willen overclocken dan moet je al een moederbord met 12 fases hebben.

Toen ik mijn I7 950 had (125w tdp) waren 9/10 moederborden al uitgerust met 16 fases. Dit staat natuurlijk mooi en de fabrikanten kunnen er mee adverteren maar zo kreeg je wel 100% zeker een stabiele vcore (met wat rommelen in de bios) en kon je zo ver gaan als je wilde, al zou die cpu geoverclocked waarschijnlijk maar iets van 200watt verbruiken. Als je dan maar 8 fases hebt en je wilt dan 220watt er van vragen dan is het gewoon vragen om moeilijkheden.

(in mijn ogen dan)

Als ik zo op internet rond kijk dan zie ik wel dat veel mensen zeggen dat de combo van dat moederbord en die cpu wel goed moet werken als je maar wat airflow langs de vrm's hebt. Worden de vrm's wel goed gekoeld bij jou? (en dit geldt dan voor als je hem stock houdt, de vrm's draaien al standaard op hun uiterste limiet en hebben al extra koeling nodig. En als je waterkoeling hebt houdt dit meestal in dat je geen airflow rond je cpu gebied hebt doordat je de cpu fan mist, die zit nu bij de radiator en dit helpt niet echt mee. Als je dan gaat overclocken houden ze het niet meer)

Verder raden ze vooral dit soort moederborden aan als je gaat overclocken:
http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme9/
Met 12 fases, daar kun je al veel meer mee, bij dit moederbord staat dan ook:

- Supports CPU up to 220W
- geen thermal warnings bij de cpu support, hij wordt gewoon "native" (om het zo maar uit te drukken) ondersteund.

Als ik jou was zou ik je oude bord garantie sturen (als je daar recht op hebt) en je geld terug vragen als het nog kan en dan die asrock kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door auto660 op 04-08-2014 11:26 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
thibautb schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:59:
Wat ik misschien zelf aan het denken was was dat mijn psu het aantal volts niet meer aan kon, en er dus iets kapot is binnen in en daardoor nu overal veel te weinig volts doorstuurd, waardoor het dus niet meer wilt reageren, als mijn mobo stuk zou zijn dan zouden alle fans toch niet draaien en mijn gpu ook geen licht meer geven en zijn fans laten draaien.
Als je vrm's of enkele daarvan stuk zijn krijgt je cpu gewoon geen of te weinig of instabiele spanning.
Dat heeft verder niets te maken met het draaien van je fans of oplichten van een neonbalkje.

Je zou uiteraard een andere psu kunnen proberen. (uitsluiten is altijd goed) Maar ik vermoed toch echt dat je met een defect moederbord zit. Enige manier om dat te testen is met een ander bord, of door jouw bord te testen met een andere cpu. Verder, is je bord defect vind ik het niet netjes om deze ter garantie aan te bieden, dit is gewoon een risico die je neemt door te gaan overclocken.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Als je VRM's doorgebrand zijn dan rook je dat wel :P (echt, nothing smells like burned electronics).
Dus denk dat dat het probleem niet zo snel zal zijn.

Echter, in je andere topics die ik las (Overclock gedeelte van dit forum) kwam al naar boven dat je CPU een tijdje met een veels te hoge voltage heeft gelopen. Als er iets is dat een killer is voor CPU's dan is het een te hoge voltage wel.
Kan dus best zijn dat je CPU toen al een beetje beschadigd is, en dat dit (ondanks dat je nu aangeeft de correcte voltage te gebruiken) druppel is geweest en dat je CPU kapot is. Bovendien is 81ºC wel erg warm, zover ik weet is een FX9000 gewoon een factory-OC FX8000 (cherry picked dat wel), en FX8000 heeft een maximaal aanbevolen temp van iets van 61ºC en zou moeten throttelen bij 70ºC (dit lees ik her en der op het internet, heb zelf niet zo'n CPU om het te testen).

Dus van alle mogelijke dingen wat het kan zijn, denk ik toch een beetje richting dode CPU (en dat doe ik niet vaak/gauw :P ).

• thibautb
Ik heb wel maar heel even op 1.6 v gegaan 3 minuten, en daarna direct gereset. Mijn temperatuur is van de processor zelf was 64°c ik gebruikte hw monitor en daar staat vanboven ook ergens temperatures en dan cpu waar dat daar dan 81 max stond en bij cpu zelf stond max 68.

Maar ehm ik heb al naar coolblue gebeld (weet ik is niet direct de beste om pc onderdelen te kopen) En van hun mocht ik alle beide onderdelen opsturen en dan gingen ze kijken wat er kapot was en me een nieuwe ervan sturen.

Ik ben half blij.
Pagina: 1