Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16
Ik ben bijna afgestudeerd in een informatica master, en ik werd benaderd op linkedin door een IT-consultancy bedrijf A voor een vacature ik erg interessant vind. Het is ook goed te doen voor mij qua reistijd, binnen de randstad. Kortom, een serieuze optie. Het gaat om een project bij bedrijf C, wat potentieel een lange termijn project is. Korte tijd later werd ik gebeld door een andere consultant, B, en wat blijkt nu: dat is voor hetzelfde project bij bedrijf C.

Ik wil het boven alles wel netjes afhandelen, maar ik hoop er ook op een bepaalde manier mijn voordeel mee te kunnen doen. Wat zijn de mogelijkheden? Moet ik sowieso gaan voor het eerste bedrijf A, en is het not-done om hen te passeren, of is dit juist een gunstige onderhandelingspositie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Je maakt er geen vrienden mee maar zolang je niets getekend hebt of überhaupt op gesprek bent geweest en je onafhankelijk benadert bent door B (dus hij jou en niet jij hem), valt het me wel mee om optie B te kiezen tegenover optie A.

Let wel .. wellicht wil je ergens in dienst en niet alleen maar een opdracht kiezen. Let wel dat sommige opdrachten gewoon ophouden. Als je bij A een (detacherings)contract krijgt en B meer een ZZP-achtige constructie is, moet je dus opletten waar je eigen prioriteiten liggen.

C als doel hebben lijkt me niet mega wijs (immers, kun je net zo goed zelf naar C gaan) want "C" als doel kan snel aflopen / wijzigen. Zou meer je ogen open houden voor hoe A en B eruit zien en dan de komende tijd via A of B opdracht C doen.

p.s. edit: Let ook goed op hoe goed A of B je kan verkopen aan C. Als je B leuker / mooier / meer geld oplevert maar je vervolgens niet goed kan plaatsen door rare contracten / eisen / slechte stemmingmakerij, was B een beetje zinloos. Immer maar one shot bij C.

[ Voor 14% gewijzigd door MMaster23 op 03-08-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Loopt dat project al en zijn zowel A als B daar actief, of zijn A en B beide als concurrenten in de running om dat project te verkopen aan C?

In dat laatste geval heb je dus sowieso geen zekerheid dat je bij C terecht komt (en zoals hierboven al terecht wordt opgemerkt zou dat sowieso ook niet de belangrijkste drijfveer moeten zijn in de keuze voor een consultancy werkgever).

In dat geval zou ik ook even uitkijken met in hoeverre je tegen A kan zeggen dat je een aanbod van B hebt voor eenzelfde functie en rol bij C. Bij dergelijke aanbestedingen is het namelijk niet altijd de bedoeling dat de deelnemende partijen van elkaar weten dat ze mee doen (voor zover ze dat niet kunnen raden).

In algemene zin kan het natuurlijk nooit kwaad om van twee werkgevers een aanbieding te hebben en die naast elkaar te leggen en dat te gebruiken in je onderhandelingen. Dat bedrijf A je iets eerder benaderde is geen reden om niet ook een gesprek met B aan te knopen om hun verhaal te horen. Maar voor startersfuncties bij de grotere consultancy bedrijven is er lang niet altijd ruimte voor onderhandeling, dat zijn vaak toch standaard voorwaarden en lonen, waar een bedrijf niet snel van af zal wijken. Dus komt het vooral aan op zoveel mogelijk te weten komen over A en B en voor jezelf een keuze maken welke het beste bij jou past :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hamvraag is denk ik even wie je van bedrijf a en b benaderd hebben en wat dat voor bedrijven zijn. Klinkt me namelijk in de oren als een consultancy toko vs een recruiter, of misschien wel beide recruiters.

Als jij kunt aangeven wat a en b voor type bedrijven zijn en hoe groot, kunnen we al meer meedenken.

Als het beide grote consultancy toko's zijn, kan het idd zijn dat beiden nog in de race zijn voor een proposal en al mensen aan het werven zijn. Dus het is in geval van, van belang bij beiden even de status van dat proposal na te vragen. Zou niet de eerste keer zijn dat het toch ineens niet doorgaat bij een bedrijf omdat ze een project niet gegund krijgen.

Dat gezegd hebbend: je moet wel over redelijk specifieke kennis beschikken of een flink project zijn wil zoiets voorkomen. Dat zegt ook iets.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Als twee honden vechten voor een been loopt het derde ermee heen. Contacteer gewoon zelf bedrijf c. Misschien nemen ze je wel direct aan.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als het daadwerkelijk een wat groter project is, dan acht ik die kans nagenoeg 0. Als het traject van uitbesteden al is ingezet, dus dan ga je niet ineens diezelfde rol met een nieuwe intern medewerker invullen.

Maar als je bedrijf C erg interessant vind kan het natuurlijk geen kwaad om eens uit te zoeken / te informeren of ze een passende vacature voor je hebben :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Let op: "als". In de meeste gevallen slaan recruiters ongevraagd aan het werven, om zich daarna met een stapeltje veelbelovende CV's binnen te lullen bij de organisatie.

@TS: als je het project en de achterliggende organisatie C interessant vindt, kun je een afweging maken tussen de recruiter als kruiwagen gebruiken en een directe sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Er is een verschil tussen een recruiter die mensen aan het werven is en die daarna ergens wil plaatsen en consultancy bedrijven die actief op zoek zijn naar kandidaten om rollen op een (nog te verkopen) project in te vullen. Als ik de topicstarter goed begrijp is er hier sprake van dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maak je er geen zorgen om dat A je eerder benaderd heeft. Als zij een ander vinden die goedkoper of beter is dan jij, zijn ze jou ook zo vergeten ;). Dit werkt natuurlijk twee kanten op. C rechtstreeks benaderen is ook slim, als zij die mogelijkheid bieden. Als je later bij C wilt blijven, dien je wel goed op een eventueel relatiebeding met A of B te letten! Dit kan je mogelijk beperken.

[ Voor 5% gewijzigd door Skating_vince op 04-08-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Bedankt voor de reacties tot dusver. Het gaat hier niet om recruiters, dus ik krijg een contract bij A of bij B, en niet direct bij C. De vacatures zijn wel specifiek voor het project bij C, en ik heb ook wel een profiel wat daar goed bij aansluit, en wat niet heel gebruikelijk is. Natuurlijk gaat het ook om de mogelijkheden daarna, en die zijn bij B misschien iets beter, maar ik heb met A al een gesprek gepland bij C (voordat ik benaderd werd door B ) dus dat maakt het misschien wat gecompliceerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon bij beide vragen of ze je CV al voorgelegd hebben en of ze dat alleen willen doen als je er al in dienst bent. Bedrijven vinden het vaak niet relaxed als ze via meerdere kanalen dezelfde kandidaat voorgelegd krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Nee, dat schatte ik dus ook wel in. A heeft sowieso mijn CV al voorgelegd, ruim voordat ik van B hoorde. Misschien was dat handig geweest om in de TS erbij te melden. Betekent dat dat B eigenlijk uit de picture is voor het project bij C? Ik zou natuurlijk altijd nog met B in zee kunnen gaan voor een ander project, mits dat ook interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Bio schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:23:
Bedankt voor de reacties tot dusver. Het gaat hier niet om recruiters, dus ik krijg een contract bij A of bij B, en niet direct bij C. De vacatures zijn wel specifiek voor het project bij C, en ik heb ook wel een profiel wat daar goed bij aansluit, en wat niet heel gebruikelijk is.[...]
Hier tast ik een beetje in het duister.

Als je doel de functie bij C is, waarom zou je dan een tussenpartij A of B overwegen? Ik zie in zo'n situatie geen meerwaarde voor een detacheerder als tussenpartij. Extra gezeur om timesheets, extra kosten voor de klant, misschien minder arbeidsvoorwaardelijke ruimte voor de kandidaat, vrijwel zeker een minder snelle salarisgroei na indiensttreding, en misschien gedoe voor training en ontwikkeling (niet kunnen deelnemen aan de interne programma's bij C, detacheerder die liever niet investeert).

De reden om voor een detacheerder te willen werken is omdat je zin hebt om met dat bedrijf een verbond te sluiten, terwijl de projecten de variabele factor zijn. Niet andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Ja, maar het lijkt erop dat C mensen zoekt voor een tijdelijk project, en daarom niet direct zelf mensen aanneemt maar het project juist wil invullen door een consultant? Waarom zou C anders uberhaupt A of B inschakelen? Daarom is mijn inschatting dat het niet veel zin heeft om C direct te benaderen, maar misschien vergis ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kort samengevat: er zijn hier twee bedrijven die jou willen aannemen. En ze willen jou allebei plaatsen bij hetzelfde bedrijf. Ik zie dat als volgt: Bedrijf C heeft inderdaad geen zin in vast personeel of contracten waar ze aan vastzitten, dus schakelen bedrijven A en B in om mensen te zoeken voor die functie. No strings attached.

Het is jou volledig vrij om contact te zoeken met C om erachter te komen of ze ook direct met jou zaken willen doen. Daar gooi je mogelijk wel je ramen mee in bij bedrijven A en B, en mogelijk dat C er niet op zit te wachten omdat ze dan mogelijk aan je vastzitten voor een periode.

Wat ik zelf zou doen is het volgende: Bedrijven A en B willen jou. Speel ze tegen elkaar uit, je bent geld waard omdat ze een opdracht voor je hebben. Bepaal voor jezelf wat je het belangrijkste vindt en speel daar op in. Locatie, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, duur van je contract, etc. zijn allemaal variabelen waar je mee kan spelen.

Je hebt dus gewoon een gunstige onderhandelingspositie.

De beste ingang bij bedrijf C is mogelijk gewoon te gaan werken bij hun via bedrijf A of B, en mogelijk na je contract aldaar aanbieden of je voor hun mag gaan werken. Kijk niet raar op dat je een contract krijgt bij C als jij hun bevalt. Jou betalen ze iets meer geld, maar dan zijn ze wel van A of B af en dus minder geld kwijt in totaal, maar hebben ze wel een bewezen goede werknemer.

TL;DR: Zaken zijn zaken, ook voor jou. Geef bij A en B aan dat je meerdere opties hebt (details zijn niet belangrijk, ook niet dat het in beide gevallen om bedrijf C gaat). Verkoop jezelf :)
Pagina: 1