Overstap AMD > Intel, is het het waard?

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

☩ Deus vult ☩

Topicstarter
Ik heb vorig jaar een nieuw systeem aangekocht met de volgende specs:

AMD X4 760K 3.8GHz processor
AsRock FM2A75 Pro4 mobo
GTX 760 videokaart
8GB Corsair geheugen

Al met al bevalt dat prima maar:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel veel simulators, waaronder Flight Simulator X. Ik lees op vele fora dat er over het algemeen een i7, of in ieder geval een goeie Intel processor wordt aangeraden voor deze game. Derhalve is dat dan ook de hoofdreden dat ik een overstap overweeg naar Intel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geld is niet echt heel belangrijk, hoewel het er even van afhangt welke onderdelen er wel en niet vervangen moeten worden. Zie volgende puntje..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga er vanuit dat ik mijn kast, videokaart, geheugen, voeding (520w), harde schijven (1x SSD + 1 HDD) en monitoren gewoon kan bewaren. Dat betekent dus dat ik vooralsnog enkel overweeg van AMD naar Intel over te stappen, en dus een nieuwe processor en moederbord wil kopen. Daarnaast wil ik zelf wellicht nog mijn geheugen uitbreiden naar 16GB en een 2de SSD inbouwen voor FSX.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd dus een moederbord die een Intel cpu ondersteunt, een Intel cpu en eventueel nog extra geheugen en een SSD, maar de focus ligt op de 2 eerstgenoemde onderdelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lijkt me duidelijk, Intel. Moederbord nog geen idee, wellicht die uit de BBG? SSD zal een Crucial 256GB worden en qua geheugen gewoon nog een setje Corsair wat ik nu al heb pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet bepaald, alles werkt nu al wel naar behoren. Merk alleen wel dat mijn huidige CPU vrij warm wordt under load (65+ graden), maar ook dit valt nog wel mee want CPU's kunnen heel wat hebben.

Ga je overklokken?
Nee.

Nogmaals, wat ik mij vooral afvraag is of het het waard is om de overstap van AMD naar Intel te maken. Helemaal als het eigenlijk maar voor 1 ding is, namelijk het optimaliseren van 1 game (hoewel andere games er mogelijk ook baat bij kunnen hebben). Zeggen jullie DOEN, of houdt het geld in je zak en koop enkel een nieuwe SSD en wellicht een nieuw setje geheugen?

Bnet: Gold#21419 - Victoria - Defias Brotherhood

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-01 18:37
Ik zou dan toch overstappen, als je later dan toch andere games wilt spelen dan weet je zeker dat je fatsoenlijke framerate hebt

Hi !!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel ik zelf geen FSX speel heb ik in menig topic hier gemerkt dat het ongeveer de max gebruikt van wat je er ook maar instopt. Dan ga je er uiteraard op vooruit, de stap van een 760k naar i7 is een hele grote. Maar wil je dat geld er voor neerleggen?

De "beleving" wordt vast groter, maar daar moet je dus voor betalen. Met andere woorden, hoeveel mag je hobby kosten?

• London
  • Niet online

London

☩ Deus vult ☩

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 21:12:
Hoewel ik zelf geen FSX speel heb ik in menig topic hier gemerkt dat het ongeveer de max gebruikt van wat je er ook maar instopt. Dan ga je er uiteraard op vooruit, de stap van een 760k naar i7 is een hele grote. Maar wil je dat geld er voor neerleggen?

De "beleving" wordt vast groter, maar daar moet je dus voor betalen. Met andere woorden, hoeveel mag je hobby kosten?
Dat is een goeie vraag :) Zelfs met de i5 uit de BBG (pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed) is de stap al vrij groot. Hoewel ik nog altijd niet snap hoe de i5 zoveel hoger kan scoren in de benchmarks dan mijn 760K terwijl die meer Ghz heeft. Ben echt een leek op proccessorgebied dus ik heb geen idee hoe dat zit met snelheden enzo. Soms scoort een processor veel hoger dan een ander terwijl die veel minder ghz heeft. Welke factoren zorgen daarvoor?

En tsja, mijn huidige systeem is een jaar oud en voldoet an sich prima. Ik merk in FSX alleen wel degelijk dat ik tegen de max aan zit. Ik speel dan ook op vrij hoge settings (hoe realistischer hoe beter), en dat levert toch wel de nodige framedrops op.

Wellicht dat het voor de toekomst verstandig is om over te stappen, niet alleen voor FSX, maar ook in het algemeen gezien..

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-03 22:03

two

Las Vegas schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 21:17:
[...]

Dat is een goeie vraag :) Zelfs met de i5 uit de BBG (pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed) is de stap al vrij groot. Hoewel ik nog altijd niet snap hoe de i5 zoveel hoger kan scoren in de benchmarks dan mijn 760K terwijl die meer Ghz heeft. Ben echt een leek op proccessorgebied dus ik heb geen idee hoe dat zit met snelheden enzo. Soms scoort een processor veel hoger dan een ander terwijl die veel minder ghz heeft. Welke factoren zorgen daarvoor?

En tsja, mijn huidige systeem is een jaar oud en voldoet an sich prima. Ik merk in FSX alleen wel degelijk dat ik tegen de max aan zit. Ik speel dan ook op vrij hoge settings (hoe realistischer hoe beter), en dat levert toch wel de nodige framedrops op.

Wellicht dat het voor de toekomst verstandig is om over te stappen, niet alleen voor FSX, maar ook in het algemeen gezien..
De kloksnelheid van de CPU is niet de enige factor van hoe snel een CPU is. ;)

Al geprobeerd te overclocken? Kan altijd nog iets helpen. Maar de stap van een 760K -> i5 4xxx is best groot hoor. Alleen of het het extra geld waard is, zal je aan FSX-tweakers moeten vragen! :P

Signature

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

FSX is volgens mij singlecore en nogal brak geschreven. Een [zeer] hoog geclockte Intel is zeker aan te raden, de Athlon 760k is een leuk cpu'tje, maar niet voor dit soort werk.

Grote kans dat een hoog geclockte pentium het al erg leuk zal doen, al zal een overklokbare i5 het werk nog beter doen, goed mobo + goede koeling erbij, en FSX zal al heel wat beter draaien.

People as things, that’s where it starts.

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-03 19:56
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 21:30:
FSX is volgens mij singlecore en nogal brak geschreven. Een [zeer] hoog geclockte Intel is zeker aan te raden, de Athlon 760k is een leuk cpu'tje, maar niet voor dit soort werk.

Grote kans dat een hoog geclockte pentium het al erg leuk zal doen, al zal een overklokbare i5 het werk nog beter doen, goed mobo + goede koeling erbij, en FSX zal al heel wat beter draaien.
Let dan wel op dat je pc voor andere taken minder geschikt word,

@Las Vegas

Ben geen FSX speler, en heb net een beetje gegoogled maar het is een goede vraag, ik zie dat MS direct X9 verlangt bij de specs maar verder heeft het nauwelijks eisen, bij de eerste update heb je ineens een twee maal zo sterke proc nodig?
Verder is hij zo snel ik dat kon zien doorspekt met DLC, die waarschijnlijk ook allen weer specifieke eisen hebben
Wat VasZaitsev eerder al zegt dat als hij alleen gebruikt maakt van een singlecore, je inderdaad met een snellere proc snel minder framedrops krijgt, maar als ik naar de chipset op je mobo kijk is dat ook niet het beste werk, dus misschien dat je met bijvoorbeeld een 990fx bord al wel voldoende capaciteit zou hebben,
maar goed het blijft speculeren. }:O

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hmm, een FX serie ding is volgens mij per kloktik zelfs langzamer dan een 760k.

De overstap naar Intel moet je echt gaan doen als je FSX een beetje lekker wilt kunnen spelen. Echt soepel gaat het nooit lopen, maar met een Intel gaat het zeker beter.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-03 20:38
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 21:30:
Een Pentium G3258 lijkt me wel een leuke CPU dan ;)

Edit:
Laat maar TS wel niet overklokken, in dat geval is een hoog geklokte I3 een leuke optie

[ Voor 12% gewijzigd door !mark op 03-08-2014 23:21 ]

• London
  • Niet online

London

☩ Deus vult ☩

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Met het oog op de toekomst overweeg ik het volgende:

pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

En het geheugen twijfel ik nog enigszins over. FSX gebruikt nooit meer dan 4gig, dus vooralsnog is 8 wel voldoende.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom een i7 voor een sim die welgeteld 1 core ondersteunt? Als je echt wilt overklokken, kun je beter een i5 nemen + een wat beter bordje, en een stevige cpu koeler zoals de True Spirt 140 power.

Als SSD is de Evo niet zo interessant, MX100 all the way.

• London
  • Niet online

London

☩ Deus vult ☩

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 23:31:
Waarom een i7 voor een sim die welgeteld 1 core ondersteunt? Als je echt wilt overklokken, kun je beter een i5 nemen + een wat beter bordje, en een stevige cpu koeler zoals de True Spirt 140 power.

Als SSD is de Evo niet zo interessant, MX100 all the way.
Omdat ik niet wil overclocken en graag wat langer wil doen met m'n processor dan 1 jaar. Dat kan met deze i7 omdat 'ie standaard al vrij rap is :) Ik heb al een goeie cpu koeler van Noctua.

De tip m.b.t. de MX100 is een goeie, die ga ik doorvoeren.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom dan dat ding en niet gewoon een i7? HT brengt op dit niveau weinig vooruitgang in. FSX, en de meeste andere sims, draaien op erg oude engines die 1 of 2 cores gebruiken, puur omdat de normale mens toen geen quadcore had, gezien die dingen alleen in servers gevonden konden worden.

En waarom zou een deftige i5 maar 1 jaar meegaan?

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
Hou er rekening mee dat FSX een 32bit programma is dus meer dan 4gb ram kan dat spel niet gebruiken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-03 22:44

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Speel heerlijk bf4 met mijn 8150 en 7950

[ Voor 11% gewijzigd door NLKornolio op 03-08-2014 23:52 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Leuk voor je, je punt is?

• London
  • Niet online

London

☩ Deus vult ☩

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 23:38:
Waarom dan dat ding en niet gewoon een i7? HT brengt op dit niveau weinig vooruitgang in. FSX, en de meeste andere sims, draaien op erg oude engines die 1 of 2 cores gebruiken, puur omdat de normale mens toen geen quadcore had, gezien die dingen alleen in servers gevonden konden worden.

En waarom zou een deftige i5 maar 1 jaar meegaan?
Ik doelde meer op m'n huidige processor die een jaar oud is :P Met een i5 zal ik ongetwijfeld wel even vooruit kunnen.

Denk je overigens dat mijn voeding van 520w voldoende is mocht ik de boel stock laten? En dan doel ik op de i7 die ik hierboven gepost heb.

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-03 19:56
http://gathering.tweakers...ssage/.........../.......
Hmm ik zit toch echt op t-net?
Of morgen even naar de Dr voor een verwijskaart?

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Uiteraard, 520w klinkt als Seasonic, en SS maakt prima voedingen, moet wel snor zitten dus.

Al zie ik zelf echt niet het nut in van een i7 voor dit werk, een leuke i5 doet het al meer dan prima.

pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed lijkt mij een prima keuze, ja, die i7 heeft 500mhz meer aan turbo, echter, of dat nou 100 ballen waard is, doubt it.

• London
  • Niet online

London

☩ Deus vult ☩

Topicstarter
VasZaitsev schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:01:
Uiteraard, 520w klinkt als Seasonic, en SS maakt prima voedingen, moet wel snor zitten dus.

Al zie ik zelf echt niet het nut in van een i7 voor dit werk, een leuke i5 doet het al meer dan prima.

pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed lijkt mij een prima keuze, ja, die i7 heeft 500mhz meer aan turbo, echter, of dat nou 100 ballen waard is, doubt it.
Top, en ik neem een nieuwe over uit de V&A sectie voor een mooie prijs. Met het oog op de toekomst denk ik dat het een goeie aankoop is. Let wel, ik doe niet louter FSX. Speel ook graag andere spellen en wie weet wat er nog uitkomt de komende jaren.

Bedankt voor de hulp :)

En waar het bericht boven jou op slaat weet ik niet..

Pagina: 1