Geen radio kist, maar oplaad kist, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Hello,

Afgelopen weken was ik een tijdje op vakantie waar geen stroom was. Daar kwam ik op het idee om in plaats van een radiokist een oplaad kist te maken voor je telefoon(usb lader).

Nou vroeg ik mij af, een auto accu met 30000 mah(aka 30 ah) is nogal duur. Zijn er ook goedkopere accu's die lang mee gaan?

Ik wil op de 12volt accu gewoon een standaard 12 volt plug aansluiten die je in je auto vind.

Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:16
Op de autosloop misschien? Let wel dat auto accu's nogal een gewicht hebben. Ik heb er 1 hier thuis van 100 ah en die krijg ik met moeite opgetild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
rubeuhh schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 19:31:
Op de autosloop misschien? Let wel dat auto accu's nogal een gewicht hebben. Ik heb er 1 hier thuis van 100 ah en die krijg ik met moeite opgetild
Ik zoek een accu die niet zo mega zwaar is, een scooteraccu is vaak maar max 3 a 4 ah. Daar heb ik dus niks aan helaas :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:35
gel-lood accu's zijn een stuk lichter.

http://store.accusafe.nl/...sb-loodgel-accu-12v-7-2ah

echter maar 7.2AH en nogsteeds wel relatief zwaar.

Is een 10400 mAH xiaomi oplader niet makkelijker?

http://www.ibuygou.com/p-...r_bank_10400mah-5728.html

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10

Nobby

Nuts!

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:29

BLACKfm

o_O

Ik heb een 30.000 mah powerbank waar je zelfs laptops mee van stroom kunt voorzien, hetzij het maar voor een korte periode. Niet veel groter dan een dvd hoesje en vast een stuk praktischer dan op vakantie met een accu te zeulen.

En liggend of je over de grens gaat krijg je in het kader van anti-terrorisme misschien nog wel de vraag wat je in hemelsnaam met een auto/brommer accu in je bagage moet.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
nu neem ik aan dat je niet gaat vliegen, maar (natte)loodzuur accu's zijn dan toch al een no-no

Zwavelzuur en aluminium is niet zo'n fijne combo namelijk

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Houdt er rekening mee dat de mAh van die standaard powerbanks niet vergeleken kan worden met een willekeurige accu.

Een powerbank heeft bijna altijd li-ion of lipo cellen van 3.7V, dat houdt in dan 1000mAh = 1Ah = 3.7Wh.
Een autoaccu is 12V, dus een 1Ah autoaccu = 12Wh, dat is ruim 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.hobbyking.co.u..._Lipoly_Single_Cell_.html
En dan misschien 3 tot 3 parallel

en voor je 5v aansluitingen:
http://www.hobbyking.co.u...tage_Booster_for_BEC.html
http://www.hobbyking.co.u...ervo_Rx_1S_to_5v_1A_.html

Moet je alleen nog een 1 cell LiPo lader hebben die dan met een paar ampere laadt of celf een spanningsbron maken van 4.200 volt met een stroombergrenzing

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
SA007 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 21:26:
Houdt er rekening mee dat de mAh van die standaard powerbanks niet vergeleken kan worden met een willekeurige accu.

Een powerbank heeft bijna altijd li-ion of lipo cellen van 3.7V, dat houdt in dan 1000mAh = 1Ah = 3.7Wh.
Een autoaccu is 12V, dus een 1Ah autoaccu = 12Wh, dat is ruim 3x zoveel.
geld dit ook voor scooteraccu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat geldt voor alles maar als je er 5 volt van wilt maken en je gebruikt lineaire voltage regulators zal toch echt de mAh de bepalende en constante factor zijn. Dit vanwege de verliezen in de lineaire regulator.

Gebruik je een switching regulator zal er amper vermogen in de regulator verloren gaan en kan je met de Wh factor rekenen. Uiteraard is dit de betere optie om maximaal gebruik van een accu te kunnen maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:54
Waarom niet een kleine 12v 6ah accu, en dan bijladen met een klein zonnepaneeltje

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:17
memphis schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:04:
Dat geldt voor alles maar als je er 5 volt van wilt maken en je gebruikt lineaire voltage regulators zal toch echt de mAh de bepalende en constante factor zijn. Dit vanwege de verliezen in de lineaire regulator.
Behalve voor een aantal nichetoepassingen (waar switching noise na het filteren nog niet aanvaardbaar is) is het toch behoorlijk zinloos om lineaire regulators te gebruiken, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 12:10
gewoon een accu halen en een 13.8 volt voeding erbij en je bent kaar.

ik heb hier in mijn garage 5 jaar lang een accu staan die continu onder spanning staat 13.8 volt

dit is een accu van 42 Ah

vorige week had ik nog dat mijn auto niet wilde starten door een lege accu, deze erop en na 2x starten liep hij weer.

gaat om een renault laguna 1.9 diesel.

[ Voor 4% gewijzigd door ruzzel op 07-08-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:17

Rmg

ls470 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 19:22:
[...]

Behalve voor een aantal nichetoepassingen (waar switching noise na het filteren nog niet aanvaardbaar is) is het toch behoorlijk zinloos om lineaire regulators te gebruiken, niet?
Probleem is dat iedereen wel een 7805 heeft liggen en een schakelende regulator "duur" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertstev
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 09:37
Ik ben even het type kwijt maar het heeft een schakelende regulator met dezelfde pinout als een 7805 die rond die 10 euro kost die een efficentie beloofd van rond de 90% uit mijn hoofd.
Ze prijzen hem aan als vervanger voor een 7805
als je wilt kan ik morgen eens kijken of ik hem nog kan vinden voor het type nummer ik moet er zo eentje hier hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Zo moeilijk zou ik niet eens gaan doen.

Als je een 12v loodaccu oid gebruikt zou ik gewoon een usb autolader halen bij de action ofzo en daar het printje uithalen. Draadje aan de accu maken en klaar.

Voor dat geld kun je zelf de moeite niet willen doen.
(die schakelende drop-in replacements van een 7805 zijn nog vrij duur trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Laatst online: 12-09 15:26
Inderdaad, haal lekker een 12v-5V sigarettenplug converter voor in je auto. Kost echt letterlijk 1 dollar op DX.
Je kan wel gaan kijken naar een custom oplossing om een paar extra procent efficientie te krijgen, maar dat is het niet waard IMO. Eigenlijk zou ik gewoon heel het autoaccu idee droppen, er zijn zat lithium power banks in de omloop die beter zijn qua prijs, kwaliteit en gewicht. Misschien lever je dan wat in op capaciteit maar daan haal je er wat meer / grotere varianten.

[ Voor 77% gewijzigd door lutkeveld op 10-08-2014 10:15 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
Ik zou toch gaan voor zo'n solar uitvouwbaar paneeltje. Werkt ideaal en verkrijgbaar met ingebouwd accutje.
Autoaccu is totaal niet bedoeld voor dit soort toepassingen, deze zijn bedoeld voor hoge startstromen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het efficiënt moet inderdaad switched regulator pakken. Dan moet je inderdaad net Wh rekenen ipv Ah. En dx of eBay powerbank bevat dan niet eens zo veel energie. Als het dan de vakantie mee moet zou ik een gel lood accu pakken. De standaard 7Ah of de "halve" van +- 3Ah. Hiermee kan je en telefoon in ieder geval een goed aantal keer mee opladen. En zoals gemeld, pak als switched regulator gewoon en auto USB lader. 1 euro op dx maar in de Action ook te krijgen voor 2 euro :)

Zelf gebruik ik een gel accu + auto laders (voor trek en voor camera) op festivals. Hoef ik niet in de rij te staan om op te laden en het kost geen muntje. Heel Lowlands min telefoon iedere dag opladen + die van vrienden + led licht in de tent is geen probleem om een (versleten) 7Ah accu :) Heb alleen nooit de moeite genomen het af te werken of in een doosje te stoppen. Heb gewoon een accu met draadjes in de tent :D

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-08-2014 21:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:54
Die dubbele laders van action zijn gewoon goed voor het geld.... Heb er hier een stuk of 10 van liggen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
simpel is natuurlijk gewoon 2 18650s (of iets gelijks ) in serie, en een stepdown er achter

en evt natuurlijk meerdere setjes 18650 parallel aan elkaar,
wel een goede laad regelaar er op zetten anders zijn je celletjes zo "fried"

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04
shure-fan schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:31:
Die dubbele laders van action zijn gewoon goed voor het geld.... Heb er hier een stuk of 10 van liggen
Die doen ook netjes 2A op de output heb ik gemerkt (met iPad Mini eraan). Worden dan wel warm, maar ze kunnen het dus wel. Heb het niet langdurig getest dus of ze na een poosje niet door de hitte bezwijken weet ik niet O-)

LM2596 is ook altijd handig, kost op eBay ook geen drol en kun je ook prima van 12V > 5V gaan. Alleen wel letten op koeling indien je er meer dan 1A van gaat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat is eigenlijk precies wat powerbanks doen, alleen dan in parallel met een stepup. Je kan het gaan DIY'en 'omdat het kan', maar dat is minder handig en kost (stukken) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
lutkeveld schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 21:15:
Dat is eigenlijk precies wat powerbanks doen, alleen dan in parallel met een stepup. Je kan het gaan DIY'en 'omdat het kan', maar dat is minder handig en kost (stukken) meer.
maar het drukt wel het gewicht :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Tov powerbanks niet

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
SMSfreakie schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 21:09:
simpel is natuurlijk gewoon 2 18650s (of iets gelijks ) in serie, en een stepdown er achter

en evt natuurlijk meerdere setjes 18650 parallel aan elkaar,
wel een goede laad regelaar er op zetten anders zijn je celletjes zo "fried"
Als je het simpel wilt houden zou ik ze niet in serie zetten, maar lekker 1s?p packs gebruiken.
Ebay staat vol met single cell lithium chargers en 2-5v input usb chargers. lithium protection circuit en evt accuniveau metertje erbij en je bent klaar. exclusief cellen is dat <10 euro aan elektronica:

Ik heb laatst precies hetzelfde gemaakt voor op festivals etc met 4 18650 cellen in parallel.
Usb voeding (900mA) = $1
er zijn ook wel sterkere versies.
lithium protection circuit, altijd meenemen = $4 (hij was eerst goedkoper trouwens :X )
lithium ladertje = $1,60

Skip dat, voor een tientje heb je zelfs alles in 1 (zonder cellen):
http://www.ebay.com/itm/L...rgers&hash=item27e36d63cf

• SMSfreakie
  • Niet online
timberleek schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:18:
[...]

Als je het simpel wilt houden zou ik ze niet in serie zetten, maar lekker 1s?p packs gebruiken.
Ebay staat vol met single cell lithium chargers en 2-5v input usb chargers. lithium protection circuit en evt accuniveau metertje erbij en je bent klaar. exclusief cellen is dat <10 euro aan elektronica:

Ik heb laatst precies hetzelfde gemaakt voor op festivals etc met 4 18650 cellen in parallel.
Usb voeding (900mA) = $1
er zijn ook wel sterkere versies.
lithium protection circuit, altijd meenemen = $4 (hij was eerst goedkoper trouwens :X )
lithium ladertje = $1,60

Skip dat, voor een tientje heb je zelfs alles in 1 (zonder cellen):
http://www.ebay.com/itm/L...rgers&hash=item27e36d63cf
Das natuurlijk wel weer waar :)

zelf heb ik 2 setjes van 3 in serie staan bij mijn project.. ipv 10x 1.2 volt NiCD Sub-C cell in serie
ruim het dubbele vermogen in de zelfde ruimte :)

alleen nog even een setje nieuwe cellen kopen.. ipv deze gerecyclde zut uit een laptop accu :P

404 Signature not found

• lutkeveld
Ik zie echt niet in waarom je dit zou gaan DIY'en; duurder, minder mooi, kost tijd. Maarja, je kan het ook zien als een leuk projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
prefab is natuurlijk leuk.. alleen is het natuurlijk wel minder "cool" dan dat je zelf iets gebouwt hebt.
en dit keer is het mischien het "wiel" opnieuw willen uitvinden.. een keer later kan het heel anders zijn natuurlijk

bij mijn project had ik ook gewoon lomp kunnen doen en de NiCD cellen er uit gooien en een loodaccu weer kunnen pakken.... was ik sneller klaar, en waarschijnlijk ook goedkoper.. echter paste het dan niet meer in de originele behuizing...

moet ik nog wel toegeven dat de lithium protection en de buckbooster gewoon compleet van ebay komen.

404 Signature not found

Pagina: 1