Ik ben bezig met een simpel registratiesysteem voor een hondenclub. Hier worden de leden in bijgehouden en hun bijbehorende honden en welke cursus de hond volgt.
Ik probeer een query te maken die gegevens uit een tabel update mbv gegevens uit een andere tabel. Even voor het overzicht de tabellen:
Tabel 1 (leden)
LidID (pk), Naam(unique), Adres, Woonplaats
Tabel 2 (Honden)
HondID, LidID, Naam, Ras, Stamboom, Cursus
Er zijn nog wat meer tabellen maar die zijn niet relevant.
Nu wil ik een menu hebben waarmee je een hond kunt koppelen aan een Eigenaar. Ik heb dit formulier gemaakt om gegevens van een Hond te wijzigen:
Updateformulier
Bijbehorende update_db:
Nu is het natuurlijk makkelijk om dit te doen door middel van het lidID mee te geven maar ik wil het eigenlijk mooier oplossen middels een dropdown menu waaruit je kunt kiezen wie de eigenaar is (dus de namen weergeven). Vervolgens wordt aan de hand van de naam het lidID veld van de hond geupdate.
Ik probeer een query te maken die gegevens uit een tabel update mbv gegevens uit een andere tabel. Even voor het overzicht de tabellen:
Tabel 1 (leden)
LidID (pk), Naam(unique), Adres, Woonplaats
Tabel 2 (Honden)
HondID, LidID, Naam, Ras, Stamboom, Cursus
Er zijn nog wat meer tabellen maar die zijn niet relevant.
Nu wil ik een menu hebben waarmee je een hond kunt koppelen aan een Eigenaar. Ik heb dit formulier gemaakt om gegevens van een Hond te wijzigen:
Updateformulier
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| <?php
// Connectie
include 'connect.php';
$select_id = htmlspecialchars($_GET["id"]);
//Vraag gegevens op
$query = "SELECT Honden.*, Instructeur.Naam InsNaam, Cursus.CursusNaam CursusNaam
FROM Honden
INNER JOIN Instructeur ON Honden.InstructeurID=Instructeur.InstructeurID
INNER JOIN Cursus ON Honden.CursusID=Cursus.CursusID
WHERE Honden.HondID='$select_id'";
$result = mysqli_query($link, $query);
$row = mysqli_fetch_array($result);
// Maak formulier
?>
<form action="update_db.php" method="post">
<input type="hidden" name="HondID" value="<?php echo $select_id; ?>" /><br />
Naam: <input type="text" name="Naam" value="<?php echo $row['Naam']; ?>" /><br />
Ras: <input type="text" name="Ras" value="<?php echo $row['Ras']; ?>" /><br />
Lidid: <input type="integer" name = "lidID" value="<?php echo $row['lidID']; ?>" /><br>
Geb datum: <input type="date" name = "Datum" placeholder="(YYYY-MM-DD)" value="<?php echo $row['GebDatum']; ?>" /><br>
Instructeur: <input type="text" name = "InstructeurNaam" value="<?php echo $row['InsNaam']; ?>" /><br>
Cursus: <input type="text" name = "cursusnaam" value="<?php echo $row['CursusNaam']; ?>" /><br>
Stamboom: <input type="text" name = "Stamboomnaam" value="<?php echo $row['Stamboomnaam']; ?>" /><br>
<input type="submit" value="Submit" />
</form> |
Bijbehorende update_db:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| <?php // Maak connectie include 'connect.php'; $id=$_POST['HondID']; $Naam=$_POST['Naam']; $Ras=$_POST['Ras']; $Datum=$_POST['Datum']; $Stamboomnaam=$_POST['Stamboomnaam']; mysqli_query($link, "UPDATE Honden SET Naam='$Naam', Ras='$Ras', GebDatum='$Datum', Stamboomnaam='$Stamboomnaam' WHERE HondID='$id'"); Print "Database succesvol bijgewerkt"; ?> |
Nu is het natuurlijk makkelijk om dit te doen door middel van het lidID mee te geven maar ik wil het eigenlijk mooier oplossen middels een dropdown menu waaruit je kunt kiezen wie de eigenaar is (dus de namen weergeven). Vervolgens wordt aan de hand van de naam het lidID veld van de hond geupdate.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.