moederbord met uhd via hdmi met hdmicec?

Pagina: 1
Acties:

• geldorf
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik ben op zoek om naar een upgrade van mijn systeem met micro-atx moederbord, naar een nieuw micro-atx moederbord met 4K (UHD) resolutie.
Liefst via HDMI 2.0 en als dat bestaat met hdmi CEC.
Ik gebruik dit systeem voor een htpc aangesloten op een UHD TV van Samsung.
Verder natuurlijk USB 3.0 en 6x SATA .
Ik heb me suf gezocht maar kan niks vinden

Iemand een advies?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
HDMI 2.0 bestaat nog niet, of wordt toch nog niet gebruikt: als je nu een moederbord of videokaart koopt is dat met HDMI 1.3. Heeft die TV wél HDMI 2.0 overigens? Ik ben niet helemaal mee met UHD TV's, maar volgens mij hebben nog geen handvol modellen HDMI 2.0.

Heeft die TV geen DisplayPort? Daar zit je voor 4K 60fps nog aan vast, maar dan heb je weer geen CEC natuurlijk.

HDMI CEC bestaat ook niet op pc moederborden en videokaarten, er zijn wel CEC adapters die je tussen de pc en je TV kunt plaatsen (Google maar eens, op de XBMC fora zijn er topics over).

Met een Nvidia Kepler videokaart zou je wel 4K 60fps kunnen krijgen op je TV via HDMI (1.4) (http://www.anandtech.com/...mi-4k60hz-support-kind-of). Er wordt dan gebruik gemaakt van Y'CbCr 4:2:0 subsampling in plaats van Y'CbCr 4:4:4. Daardoor moet een stuk minder kleurinformatie verstuurd worden en is er toch genoeg bandbreedte. Voor films maakt dat weinig uit, die zijn toch al in dat formaat opgenomen dus gaat er eigenlijk geen informatie verloren. Aangezien je niet spreekt van een videokaart, lijkt het mij niet belangrijk dat dit voor gamen wel een verschil maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 04-08-2014 14:51 ]

• Wibster
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-02-2025
Ik zit met het zelfde probleem...

Momenteel zijn er al wel videokaarten a 350 euro die het (hdmi2.0) ondersteunen maar voor UHD video only is dat natuurlijk overkill...

Het wachten is op het eerste moederbord welke dit ondersteund... Hopelijk komt er dit jaar nog iets..

Mocht iemand iets gevonden hebben dat hoor ik het graag! :)