plex media server - 400 euro

Pagina: 1
Acties:

• the ed
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-03 19:22
Beste Tweakers,

Aangezien mijn externe schijf met films en series aardig vol begint te raken heb ik besloten om een media server te bouwen. Ik heb eerst ook nog een NAS overwogen maar met een server heb ik simpelweg meer performance voor dezelfde prijs. Dit word mijn eerste build, maar ik heb gelukkig ook een huisgenoot die genoeg ervaring heeft om mij hiermee te helpen. Graag zou ik aan jullie willen vragen of ik toevallig iets over het hoofd heb gezien of dat het nog goedkoper/beter kan. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een media server met automatische downloads voor films en series. Software: Plex, Sickbeard, Couchpotato en Transmission. En dit alles draaiende op Windows Home Server 2012. Het is de bedoeling dat deze setup 2 HD streams tegelijk moet kunnen transcoderen naar tablets (van familie).
Later zal ik er waarschijnlijk ook nog OwnCloud op zetten en een VPN op draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten die ik mee neem. De WHS2012 licentie heb ik liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle hardware dus. Dus een case, moederbord, proc, RAM, voeding en de HDD(s). Ook leek het mij een goed idee om er een SSD in te zetten voor het OS aangezien het budget dit toelaat. Ik heb gelezen dat deze dan ook als cache-disk kan worden ingezet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merk voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De server zal onder mijn bureau verstopt worden, daarom ga ik het liefst voor een micro-ATX formaat kast zodat deze niet teveel ruimte in neemt. (mini-ITX kan natuurlijk ook maar dan gaat de prijs weer omhoog.)

De setup die ik in gedachten had ziet er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 95,49€ 95,49
1Asus B85M-G (C2)€ 54,50€ 54,50
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 100,88€ 100,88
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 30,04€ 30,04
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 128GB€ 60,67€ 60,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,33

Deze i3 proc heeft een Passmark score van rond de 5000, dit zou dan toch genoeg moeten zijn om 2 HD streams te transcoden? (Plex raad aan een score van 2000 per stream)

Om te beginnen zal ik 1x3TB er in plaatsen maar dit wil ik in de toekomst uitbreiden naar 3 of 4 keer 3TB in raid5. Hier moet dus plaats voor zijn in de behuizing. Het moederbord heeft deze softwarematige raid modus en deze case biedt volgens mij genoeg uitbreidings mogelijkheden.

Hoe stiller, hoe beter. Maar aangezien en nu maar 1x3TB in komt zal het nu wel allemaal meevallen met de hoeveelheid koeling en dus het aantal fans die nodig zullen zijn. Later zal ik waarschijnlijk meer en stillere fans moeten inbouwen.

4GB aan RAM lijkt me meer dan voldoende voor mijn doeleinden.

Overige opmerkingen
Als ik er ook nog een file storage cloud op wil draaien, is het dan beter om bijvoorbeeld een kleine (zeg 500 GB) dedicated HDD daarvoor in te bouwen en dit dus gescheiden te houden van de HDD(s) voor media storage?

Graag jullie mening of opmerkingen over deze setup. Alvast bedankt! :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Of een i3 genoeg is? Ik denk dat een Pentium het ook kan, aangezien de HT van de i3 ongeveer niet gebruikt word.

Ik zou de case veranderen naar deze:
pricewatch: Cooler Master N200 Closed
Heeft wat betere koeling en airflow dan de Elite.

Verder ben ik niet echt in servers, dus daar kan ik je niet mee helpen :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered