Nieuw systeem, instabiel, ook na check bij leverancier.

Pagina: 1
Acties:

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Beste lezers,

mijn vriendin heeft onlangs een upgrade setje besteld voor haar pc die bij mij staat.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 85,99€ 85,99
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 56,-€ 56,-
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 71,-€ 71,-
1Cooler Master GM G550M€ 49,25€ 49,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,24

Overige onderdelen die zij nog had:
Asus Geforce 560 Ti
320GB Seagate HDD

Dit alles zit in een Lian Li V2000 met meer dan voldoende koeling (5x120mm fans)

Dit systeem is na assemblage erg instabiel gebleken met (random) BSOD en al.
Ook het installeren van WIndows 8.1 ging niet van harte. Pas na 3 keer proberen stond het er "werkend" op. Werkend tussen haakjes want stabiel is het totaal niet.. Na diverse testen met OCCT, LinX en SuperPI kwam ik tot de conclusie dat de cpu wel defect moest wezen. OCCT gaf steeds error op core#3 en LinX liep op de achtergrond geheel vast zonder enige melding. SuperPI verliep nog het beste maar geeft na verloop van tijd toch een foutmelding.. Zelfs na wisselen van geheugensloten en zelfs andere modules. Na het wisselen van de CPU (Athlon 2 X2 245) bleven de problemen wonderbaarlijkerwijs weg..

Als vervolg hierop heb ik contact opgenomen met de leverancier van het spul en ik mocht de cpu en het geheugen terug sturen zodat de leverancier het kon testen. Een week later heb ik ook het moederbord teruggestuurd gezien de leverancier het probleem niet kon vinden. Weer anderhalve week later kwam de conclusie dat het moederbord niet compatible zou zijn met het bestelde geheugen, iets dat ik me niet kon voorstellen gezien ik het ook met andere modules heb geprobeerd. Uiteindelijk toch akkoord gegaan dat het geheugen geruild zou worden voor een module die het bij de leverancier het wel zou doen (Kingston KVR1333D3N9/8). Afijn, een week later alles teruggekregen en 2 weken later (ivm vakantie) ingebouwd.. En je raad het al, weer precies dezelfde klachten.. En ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.

Zouden jullie enig licht kunnen schijnen op dit vreemde probleem ?

Edit: Bios is geupdate naar de laatste versie en het moederbord is al diverse malen gereset naar standaard waarden.

Ryzen cloud9

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik gok op het moederbord. Ik lees veel dingen over dat héél veel borden eigenlijk te weinig fases hebben voor de FX6300+. Ik weet niet of je het moederbord nog kan/mag ruilen? anders zou ik voor de Gigabyte GA-970A-UD3P gaan.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Probleem met de Asrock 970 Pro 3 is niet alleen te weinig fases (al zou het wel genoeg moeten zijn voor een stock-speed FX6300), het is metname dat de VRM's ongekoeld zijn.

Echter, als er wat mis zou zijn met de VRM's (oververhitting), dan zou de CPU gaan throttelen, dus word alleen langzamer, het zou geen instabiliteit (BSoD's / crashes) moeten veroorzaken.
Dat bepaalde programma's errors geven bij bepaalde cores is ook wel apart, defecte CPU's komen bijna nooit voor (onmogelijk is het niet, maar je ziet het zelden, zo'n ding werkt of niet, heb nog niet gezien dat ie half werkt).

Aan de andere kant zeg je dat een Athlon 2 X2 wel normaal werkt, misschien dat er dan wat mis is met de geheugencontroller in de CPU zelf. Het rotte is alleen hoe dat te achterhalen, dan moet je de FX op een ander moederbord testen.

• TweakMaster
@ECP0WERS: Ik had al gevraagd of ik het moederbord mocht ruilen maar gezien het buiten de afkoel periode valt en het moederbord waarschijnlijk niet defect is mag ik deze niet meer ruilen.

@Nemesizz:
Als vervolg hierop heb ik contact opgenomen met de leverancier van het spul en ik mocht de cpu en het geheugen terug sturen zodat de leverancier het kon testen. Een week later heb ik ook het moederbord teruggestuurd gezien de leverancier het probleem niet kon vinden
CPU is dus getest op een ander moederbord (MSI naar ik meen) en werkend bevonden, de hele set (excl. PSU) zijn terug geweest en volgens de leverancier moet het werken zoals hij het terug gestuurd heeft.
De VRM's overhit kan nauwelijks, er hangt een Papst 120mmx38mm achter die voluit draait tijdens het stresstesten.

Het enige wat ik nog ga test is of de CPU van mijn vriendin der computer thuis (1100T) het wel normaal doet op dit moederbord en de 6300 in haar pc thuis (Asus RoG 990fx mobo). Zo niet, dan is de cpu gewoon defect. Doet het meoderbord het hier ook niet met die 1100T dan gaat het moederbord marktplaats op en bestel ik wel een nieuwe voor haar.

Ryzen cloud9

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Probeer eens een andere voeding.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Ik zou per direct het moederbord vervangen. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een pro3 van asrock icm een fx-6300. Zo lang mogelijk geprobeerd alles uit te sluiten maar heb toch het moederbord moeten vervangen. Daarna werkte het als een zonnetje. Heb het ook op een ander topic hier op tweakers gezet, die ook problemen had met zn asrock 970 bordje, deze borden werken gewoon niet goed. Staat ook enorm veel op internet over. Dus Zoals je zegt dus probeer het maar uit op een ander mobo en vervang zo snel mogelijk die 970 pro3! Overiges heb ik nu eeen 990FX van asrock, die werkt wel prima.

• TweakMaster
Voeding meen ik ook al eens vervangen te hebben maar zeker weten doe ik dit niet.

Moederbord vervangen word inderdaad de eerst volgende stap. Ik vind het alleen erg raar dat hij het wel goed zou hebben gedaan bij de leverancier... Ik zal ze morgen nog eens een email sturen.. Bedankt alvast!

Ryzen cloud9

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

De VRM's overhit kan nauwelijks, er hangt een Papst 120mmx38mm achter die voluit draait tijdens het stresstesten.
Dat is wel leuk en aardig, maar gezien er geen heatsink op de VRM's zit kan zo'n fan nooit genoeg lucht verplaatsen om die dingen koel te houden. Dat is ook meteen de reden waarom de meeste moederborden heatsinks op de VRM's zetten, meer oppervlakte om de hitte af te voeren. En dan nog is het het beste om lucht over de heatsink heen te blazen ipv alleen lucht af te zuigen.
Ga maar na, waarom zetten ze anders grote heatsinks op verschillende componenten? Om een groter oppervlakte te creëren om sneller hitte af te voeren, VRM's is precies zo, geen heatsink = kleiner oppervlakte = moeilijker hitte afvoeren, zelfs al zet je een fan er pal bovenop.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
TweakMaster schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:29:
Voeding meen ik ook al eens vervangen te hebben maar zeker weten doe ik dit niet.

Moederbord vervangen word inderdaad de eerst volgende stap. Ik vind het alleen erg raar dat hij het wel goed zou hebben gedaan bij de leverancier... Ik zal ze morgen nog eens een email sturen.. Bedankt alvast!
Ik had mijn CPU + geheugen en moederbord ook eenmaal naar de leverancier gestuurd. Zij konden geen fouten vinden. De leveranciers doen meestal een standaard check en laten de computer een paar uurtjes benchmarken ofzo. Bij benchmarken ging het bij mij ook (bijna) nooit fout. Het ging echt om random moment. Probleem is wel dat ik het moederbord niet terug kan sturen voor garantie omdat zij niks vinden..

• TweakMaster
Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem ga krijgen.. Ik denk dat het verkoop van het moederbord en de aanschaf van een andere sneller gaat.. Eerst maar zien of die Asrock het normaal doet met die 1100T, zo ja, dan laten we de cpu's omgewisseld...

Ryzen cloud9

• TweakMaster
Update: CPU is getest in een Asus RoG 990FX moederbord en daar werkt ie prima in. Nu dat asrock moederbord maar ff testen met de 1100T uit dat rog bordje.

Ryzen cloud9

• TweakMaster
Asrock doet het met de 1100T.. opgelost dus..

Ryzen cloud9

Pagina: 1