Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 14:33
Achtergrond
9 jaar geleden heb ik voor een vriend van me een pc samengesteld, als mijn geheugen mij niet in de steek laat voor een iets hoger budget, maar toen moest er ook randapparatuur aangeschaft worden. Bij het samenstellen hadden we toen al rekening gehouden met upgrades door de jaren heen voor als de pc te traag zou worden. Het heeft ons allebei verbaasd dat het systeem zo lang mee kon gaan, maar nu is de rek er echt uit. Zelf samenstellen is ons goed bevallen, dus dat gaan we weer doen.

Primair gebruik
Het wordt een mid-range gamesysteem. Spellen die gespeeld moeten kunnen worden zijn bijvoorbeeld Bioshock Infinite, Crysis 3 en Fallout 4 (wanneer deze uitkomt). Full-HD en veel details moeten tot de opties behoren.

Secundair gebruik
Het typische huis-, tuin- en keukengebruik: internetten, tekstverwerken, muziek luisteren.

Budget
We gaan uit van €900 tot €1000, daar moet het volgens ons wel mee lukken. Het zou mooi zijn als bezorgkosten daar in ieder geval deels in meegenomen worden. We zullen de pc zelf in elkaar zetten, dus zonder assemblage. Fans + eventuele controller zijn nog niet in onze eerste opzet meegenomen maar komen er misschien nog bij, die moeten dan ook binnen het budget passen.

Niet nodig
Randapparatuur hoeft niet aangeschaft te worden. Harde schijven voor data zijn ook al aanwezig, evenals Windows 7 x64.

Eisen & wensen
Op basis van ervaringen met de vorige computer zijn er natuurlijk ook nog eisen en wensen. Ten eerste is er energiezuinigheid. Vanzelfsprekend gaan performance en zuinigheid niet samen, maar bij gelijke specificaties zullen we dus naar stroomverbruik kijken. Daarnaast is stroomverbruik in idle modus ook belangrijk, omdat de computer veel gebruikt zal worden voor andere zaken dan gamen. Daarbij sluit het mooi aan bij het volgende punt: geluidsproductie. Stiller is beter. Geruisloos zal niet kunnen, maar geluidsarmer is beter.

Overklokken
Gaan we niet doen. Ook geen interesse in SLI/Crossfire.

Extra overweging
Op het moment hebben we een Asus AMD Radeon HD 4890 1GB als grafische kaart, en deze functioneert nog prima. Een nieuwe grafische kaart zal dus echt toegevoegde waarde moeten hebben boven deze kaart. Als (onwaarschijnlijk) alternatief kunnen we deze kaart in het nieuwe systeem zetten als het verstandiger is om te wachten met het aanschaffen van een nieuwe kaart, maar dan moet er wel echt een goede reden voor zijn.

Filosofie bij het samenstellen
In de basis is onze aanpak van vorige keer goed bevallen, dus daar willen we ook nu aan vasthouden. Het idee dat we toen hadden is dat moederbord + processor de kern van het systeem zijn en het moeilijkst aan te passen. Dit moet dus in de basis al vrij goed zijn. Verder is het fijn als componenten in de toekomst vervangen kunnen blijven worden bij uitbreidingen en defecten, dus future proofing staat hoog op de prioriteitenlijst. Bottlenecks waarvan al te voorspellen is dat die gaan optreden moeten worden meegenomen bij het samenstellen door óf gelijk al een beter component te kiezen óf het makkelijk kunnen aanpassen/uitbreiden in de toekomst.

Eerste poging
Dit hebben we er tot nu toe van gebakken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,85€ 184,85
1Gigabyte GA-H97M-D3H€ 72,74€ 72,74
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 168,95€ 168,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,95€ 72,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,47€ 65,47
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Samsung 840 EVO 500GB€ 199,-€ 199,-
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 24,-€ 24,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,56

Toelichting bij de keuzes
  • We zijn begonnen met het Desktop Best Buy Guide juli 2014 mainstream gamesysteem, maar bij het lezen van de reacties en verschillende specificaties zijn we daar al snel van af gaan wijken. Toch is het wel de bron waar we op terugvallen als we zelf geen sterke voorkeur hebben voor een component.
  • Moederbord en processor moeten als kern van ons systeem gewoon goed zijn. Daarom gekozen voor de snelste i5 uit de Haswell Refresh serie. De LGA 1150 socket maakt dat we in de toekomst kunnen upgraden naar Broadwell. De keuze is op i5 gevallen omdat de Hyper-Threading van i7 geen voordeel biedt bij het gamen. En een non-k processor omdat we niet gaan overklokken.
  • Bij de processor past een moederbord met zowel de Intel H97 als Z97 chipset, waarbij de laatste voor overklokken bedoeld is, dus we kiezen voor de eerste. Als bijkomend voordeel heeft dit moederbord al een M.2-aansluiting.
  • In de Best Buy Guide kiest men voor een grafische kaart van ruim €360 en 300W vermogen. Zowel qua budget als filosofie past het niet, dus wij hebben op basis van deze review de R9 270X gekozen. Over een paar jaar kan deze dan eventueel vervangen worden door een sneller model.
  • Een grote SSD voor het besturingssysteem en de spellen. Goede ervaringen met Samsung.
  • De kaartlezer is vrij willekeurig uit de Pricewatch gevist. Ondersteuning voor microSD en extra USB3-poorten sprak ons aan.
  • De overige componenten komen uit de BBG.
Vragen
Wat wij van de experts graag willen weten is het volgende:
  • Is dit een systeem dat goed bij elkaar past? Geen gekke denkfouten gemaakt en passen alle componenten op elkaar?
  • We maken ons nog een beetje zorgen over de geluidsproductie van de kast. In de review van Tweakers scoort hij goed, maar daar wordt getest met een passief gekoelde grafische kaart. Een gebruikersreview noemt de kast juist niet stil, maar gebruikt weer heel veel fans. Hoe dan ook, wij willen stil. De grote invoerfan helpt daarbij, maar de kast zit vol met gaten waardoor het geluid van de grafische kaart makkelijk naar buiten komt. Stille fans en eventueel een controller aanschaffen behoren voor ons tot de mogelijkheden. Wat raden jullie op dit gebied aan?
  • Overige kritiek, opmerkingen en suggesties van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Neem iig een zwaardere videokaart, zoals de HD7950/R9 280, bijna evenduur, veel hogere prestaties, een 270x is midend, een R9 280 is highend.

Als stille kast is de CM690 niet echt geschikt, pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black is de beste keuze dan. Geïsoleerd, goede, stille fans, veel ruimte voor een grote cpu koeler.

Als SSD de MX100 nemen, even snel, betrouwbaarder en een stukje goedkoper. Stroomverliesbescherming is imo een must bij SSD's.

Bij de Define R4 kast is het een voordeel als je een niet modulaire voeding neemt, dus de S12G is een goed idee.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
prima openingspost! kast is persoonlijk, verder zou ik inderdaad de MX100 ssd nemen price/performance.

je geeft aan toekomstgericht systeem te willen aanschaffen, en nu de games op high settings te willen spelen. je hebt dan 2 opties:

nu de pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost nemen en wat geld besparen en over 2-3-4 jaar upgraden wanneer deze niet meer voldoet.
deze kaart is eenvoudig/veilig te overclocken naar niveau van bijna een R9 280x d.m.v. aanpassen van een paar sliders in afterburner.

of nu wat extra geld uitgeven en gaan voor een R9 290 bijv waardoor deze kaart zeker nog jaren mee kan, bijv: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan, deze kaart is op dit moment echt bang for buck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Bedankt voor de reacties! Aangezien jullie beiden de Radeon 7950 en de MX100 suggereren ga ik daarin mee, reviews over deze componenten zien er ook veelbelovend uit. Verder zijn we erg blij met de suggestie voor de Fractal Design behuizing, precies wat we zochten!

Dat levert de volgende samenstelling op:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,85€ 184,85
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,93€ 82,93
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,47€ 65,47
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 24,-€ 24,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 874,49
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:06:
Bij de Define R4 kast is het een voordeel als je een niet modulaire voeding neemt, dus de S12G is een goed idee.
Wat bedoel je hier precies mee? Waarom is het een voordeel? De review noemt dit punt niet. Ben heel erg benieuwd wat hier te winnen valt, had er nooit bij stilgestaan dat het verschil zou kunnen maken, anders dan dat modulaire voedingen minder kabels (kunnen) hebben. :)

En een algemene extra vraag: is de processorkoeling die we hebben gekozen optimaal? Koelprestaties en geluidsproductie? Of hebben we niets beters nodig als we niet gaan overklokken?

[ Voor 2% gewijzigd door Basje op 03-08-2014 14:01 . Reden: Extra vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nou, een niet-modulaire voeding als de S12G heeft 1 dikke kabelboom die in een hoek van de voeding eruit komt. Omdat de Define R4 heel veel ruimte heeft achter het mobo, en direct bij de voeding een gat heeft naar achter het mobo paneel, kun je die hele kabelboom direct wegwerken, waardoor je er eigenlijk niks van ziet, en niks airflow in de weg zit. Ook het is gewoon een stuk makkelijker om in 1x dat ding weg te werken.

Modulaire en semi-modulaire voedingen hebben verspreid over de achterkant allemaal kleine boompjes, die daardoor veel rommeliger ogen, airflow meer in de weg zitten, en vooral een hell zijn om een beetje lekker weg te werken.

Daarom is de Define R4 ongeveer de enige kast waarbij een niet-modulaire voeding handiger is dan een modulaire voeding. Vandaar dat FD ook eigenlijk alleen maar niet-modulaire voedingen maken. Slimme jongens.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 14:01:
Nou, een niet-modulaire voeding als de S12G heeft 1 dikke kabelboom die in een hoek van de voeding eruit komt. Omdat de Define R4 heel veel ruimte heeft achter het mobo, en direct bij de voeding een gat heeft naar achter het mobo paneel, kun je die hele kabelboom direct wegwerken, waardoor je er eigenlijk niks van ziet, en niks airflow in de weg zit. Ook het is gewoon een stuk makkelijker om in 1x dat ding weg te werken.
Duidelijk! En aangepast. ;)

Daarnaast heb ik de card reader vervangen door een exemplaar waarbij de kaartlezers ook echt via USB 3.0 lopen, dat was bij het eerdere model niet het geval. Verder een inbouwframe erbij omdat de nieuwe kaartlezer 3,5" is, en als kleine extra's een snelle microSD-kaart en een USB3-stick.

Vanavond of morgen gaat er besteld worden. Bedankt voor de adviezen! Als iemand nog even een dubbelcheck wil doen dat alles op elkaar past... :D

Edit: ik overweeg (steeds meer) om voor de Scythe Mugen te gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,90€ 184,90
1Samsung microSDHC 32GB Class 10€ 17,50€ 17,50
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 27,90€ 27,90
1Inbouwframe 5.25" naar 3.5"€ 5,99€ 5,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,48€ 65,48
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 913,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik heb alles even nagelopen, maar alles moet werken of ik begin echt dom te worden :)

Als koelertje zou ik deze nemen:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Net wat stiller én goedkoper dan de Mugen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 598160

Heeft dat moederbord wel 2x een USB 3.0 header? Anders kun je of de cardreader of de USB poorten op de kast niet op USB 3.0 snelheid gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Dat was ook mijn twijfelpunt

Nope, dat gaat niet werken (goed bezig 8)7)
1x USB 3.0/2.0 header
Das dat word dan een tafelmodel, ingestoken in een USB-poort.

Zoiets:
pricewatch: Sitecom MD-018 63-in-1 Card Reader

[ Voor 200% gewijzigd door MK_ op 05-08-2014 11:20 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
MK1998NL schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 08:22:
Als koelertje zou ik deze nemen:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Net wat stiller én goedkoper dan de Mugen.
Bedankt voor de suggestie, ga ik zeker overwegen!
Anoniem: 598160 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:01:
Heeft dat moederbord wel 2x een USB 3.0 header? Anders kun je of de cardreader of de USB poorten op de kast niet op USB 3.0 snelheid gebruiken
Scherp! Had daar inderdaad (duidelijk) niet op gelet... |:(
MK1998NL schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:13:
Nope, dat gaat niet werken (goed bezig 8)7)
Das dat word dan een tafelmodel, ingestoken in een USB-poort.
Hmmm. Liever niet. Misschien een rare gedachte, maar bestaan er ook USB 3.0 Controllers met interne USB 3.0 headers? Heb nu niet de tijd om ze allemaal na te lopen, dat wordt vanavond pas, maar als iemand er eentje weet of juist weet dat het niet bestaat dan hoor ik dat uiteraard graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 14:35
Z97 en H97 chipsets bieden maar ondersteuning voor 6 x USB 3.0. Meestal zijn er 4 of meer poorten aan de achterzijde dus blijven er maar 2 (op één header) over voor de voorzijde. Sommige duurdere moederborden hebben meer USB 3.0 poorten maar die gebruiken daar hubs voor en volgens mij kosten die moederborden dubbel zoveel als het huidige geselecteerde bord. Je kunt de poorten van de kast zelf aansluiten op een USB 2.0 header (als daar een omzetter voor is toch), dan heb je toch één USB 3.0 poort aan de voorkant (in de meeste gevallen is dat wel genoeg) of een losse cardreader gebruiken zoals MK1998NL suggereert.

Er bestaan wel USB 3.0 controllers met interne headers, ik heb er zelf ook al even achter gezocht (mijn moederbord heeft geen USB 3.0) maar ben kwijt welke er goed uit zag.

En verder zou ik ook niet die Hyper 212 nemen maar de Mugen of Gelid Tranquillo, ben zelf relatief tevreden van de Gelid. Voor idle en zonder overklok is die zonder meer goed, mijn probleem zit meer bij het overklokken dat die dan lawaaiierig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
MacPoedel schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 12:07:
Z97 en H97 chipsets bieden maar ondersteuning voor 6 x USB 3.0. Meestal zijn er 4 of meer poorten aan de achterzijde dus blijven er maar 2 (op één header) over voor de voorzijde. Sommige duurdere moederborden hebben meer USB 3.0 poorten maar die gebruiken daar hubs voor en volgens mij kosten die moederborden dubbel zoveel als het huidige geselecteerde bord.
Bedankt voor de duidelijk toelichting.
Er bestaan wel USB 3.0 controllers met interne headers, ik heb er zelf ook al even achter gezocht (mijn moederbord heeft geen USB 3.0) maar ben kwijt welke er goed uit zag.
Deze is wat ik zoek, toch?
En verder zou ik ook niet die Hyper 212 nemen maar de Mugen of Gelid Tranquillo, ben zelf relatief tevreden van de Gelid. Voor idle en zonder overklok is die zonder meer goed, mijn probleem zit meer bij het overklokken dat die dan lawaaiierig wordt.
Duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 11:11
Je geeft aan een zo future-proof mogelijk systeem te willen. Kijk dan eens naar deze moederborden met H97 chipset en M.2 slot (het door jouw gekozen moederbord heeft geen M.2 slot). Als je dan mettertijd jouw SSD zou upgraden kan je voor een sneller M.2 modelletje gaan.
Wil je bij Gigabyte blijven is dit mogelijk een interessant bordje voor jou.

Als je niet overklokt is de gekozen koeler zeker voldoende. Je kan eventueel eens kijken naar de Thermalright True Spirit 140 (Power). Koelt beter dan de Mugen die hierboven werd aangeraden, en is stiller dan de Mugen. Let wel op dat ie in jouw kast past. Mocht je voor de Fractal Design R4 gaan is dit geen probleem (zoek maar eens rond op het forum naar mede-tweakers die deze combinatie hebben).

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarodoakfield
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10-2023
ik heb hier gewoon nog een vraagje daar ik me wel kan vinden in hun setup.

Het moederbord is hier een H97 wat heeft die van voordeel tov de populaire pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 met de B85 chipset. Is die H97 beter futureproof dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
De H97 chipset is een chipset uit de nieuwe "series 9" van Intel. Deze is tezamen met de Haswell Refresh processors uitgebracht in mei (of april). De belangrijkste toevoeging is de ondersteuning voor M.2 SSD's en SATA Express (over pcie). Dit is een nieuwe generatie interface voor SSD's die de sequentiële leessnelheden verder op kan drijven. Deze worden momenteel immers beperkt door de max snelheid van de huidige SATA interface. Verwacht wordt dat er meer en meer van deze M.2 (over pcie) SSD's op de markt zullen komen. Met een H97 moederbord dat een M.2 slot heeft kan je deze nieuwe generatie SSD's dus gebruiken. Momenteel zijn er echter nog niet zo veel op de markt, maar dit zal de komende maanden waarschijnlijk veranderen.
Merk trouwens op dat de huidige implementatie op de H97 bordjes niet de volle snelheid van M.2 kan benutten. Als ik het goed heb wordt het M.2 slot momenteel voorzien van een pcie x2 lijn i.p.v. een pcie x4 lijn. Maar dit is niettemin een stuk sneller dan het huidige SATA.

Verder is er ook ondersteuning voor de volgende generatie processoren. De Broadwell generatie is compatibel met deze chipset en in theorie kan je dus een Broadwell chip op een H97 bordje prikken (al zal daar wel een BIOS update voor nodig zijn).

Het Sniper bordje is een ouder bordje met een oudere chipset dat de hierboven vermelde eigenschappen niet heeft.

Onder de motorkap zullen er ongetwijfeld nog kleine veranderingen doorgevoerd zijn, mogelijk enkele bug-fixes in de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarodoakfield
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10-2023
melwasul schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:54:
De H97 chipset is een chipset uit de nieuwe "series 9" van Intel. Deze is tezamen met de Haswell Refresh processors uitgebracht in mei (of april). De belangrijkste toevoeging is de ondersteuning voor M.2 SSD's en SATA Express (over pcie). Dit is een nieuwe generatie interface voor SSD's die de sequentiële leessnelheden verder op kan drijven. Deze worden momenteel immers beperkt door de max snelheid van de huidige SATA interface. Verwacht wordt dat er meer en meer van deze M.2 (over pcie) SSD's op de markt zullen komen. Met een H97 moederbord dat een M.2 slot heeft kan je deze nieuwe generatie SSD's dus gebruiken. Momenteel zijn er echter nog niet zo veel op de markt, maar dit zal de komende maanden waarschijnlijk veranderen.
Merk trouwens op dat de huidige implementatie op de H97 bordjes niet de volle snelheid van M.2 kan benutten. Als ik het goed heb wordt het M.2 slot momenteel voorzien van een pcie x2 lijn i.p.v. een pcie x4 lijn. Maar dit is niettemin een stuk sneller dan het huidige SATA.

Verder is er ook ondersteuning voor de volgende generatie processoren. De Broadwell generatie is compatibel met deze chipset en in theorie kan je dus een Broadwell chip op een H97 bordje prikken (al zal daar wel een BIOS update voor nodig zijn).

Het Sniper bordje is een ouder bordje met een oudere chipset dat de hierboven vermelde eigenschappen niet heeft.

Onder de motorkap zullen er ongetwijfeld nog kleine veranderingen doorgevoerd zijn, mogelijk enkele bug-fixes in de chipset.
Alvast bedankt voor de zinnige uitleg :)

Dus in die optiek als ik nu een ati 7950 dit sysyteem samen met een H97 is dit naar de toekomst toe (cpu en ssd) een betere keus als ik na 2 jaar een nieuwe graka wil kopen en eventueel nieuwe cpu ?

Is een Z97 dan nog een recentere chipset en misschien in diezelfde optiek een nog betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600528

Ik ben ook benieuwd naar de (positieve) verschillen tussen de H87 en de Z97!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 21:53
Z-chipsets zijn bedoeld voor overklokken.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
melwasul schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 12:18:
Je geeft aan een zo future-proof mogelijk systeem te willen. Kijk dan eens naar deze moederborden met H97 chipset en M.2 slot (het door jouw gekozen moederbord heeft geen M.2 slot). Als je dan mettertijd jouw SSD zou upgraden kan je voor een sneller M.2 modelletje gaan.
Wil je bij Gigabyte blijven is dit mogelijk een interessant bordje voor jou.
Wow. Je bent een held! _/-\o_

Als je de OP leest zie je dat ik dat bord ook bedoelde, maar blijkbaar heb ik bij het invullen van de wensenlijst een (typ?)fout gemaakt, het serienummer scheelt ook maar één letter. Het was niet heel erg geweest, de verschillen zijn minimaal, maar dat neemt niet weg dat de ATX-versie de betere keuze is.
Als je niet overklokt is de gekozen koeler zeker voldoende.
Goed om te weten!
Je kan eventueel eens kijken naar de Thermalright True Spirit 140 (Power). Koelt beter dan de Mugen die hierboven werd aangeraden, en is stiller dan de Mugen. Let wel op dat ie in jouw kast past. Mocht je voor de Fractal Design R4 gaan is dit geen probleem
Oké, top, ook goed om te weten.
jarodoakfield schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:38:
ik heb hier gewoon nog een vraagje daar ik me wel kan vinden in hun setup.
Leuk dat je je kan vinden in onze opzet! Vrijdag wordt de pc in elkaar gezet, ik zal onze ervaringen hier plaatsen, mocht je daar interesse in hebben.
jorisvdelsen schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:22:
Als je wil gaan overklokken moet je naast een Z-chipset ook een k-processor kopen, anders heb je er nog steeds weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jorisvdelsen schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:22:
Typfoutje, bedoelde de H97 =p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De H97 heeft geen displayport slot, volgens http://azerty.nl/0-5602-688081/asus-h97-pro-.html. maar de 87 wel, is dat niet vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Er zijn best wel H97 en H87 bordjes met DisplayPort. Dit hangt af van bordje tot bordje, wat de fabrikant besluit al dan niet mee te leveren. Enkele voorbeelden van zowel H97 als H87 bordjes met DP vind je hier.

Zoals al aangegeven is het verschil tussen de H97 en Z97 chipset de overklokmogelijkheden voor K-processoren. Neem je een K-variant en wil je die overklokken dan moet je een Z-bordje (zoals de Z97) nemen. Beiden zijn nodig om (deftig) te kunnen overklokken (Z-bordje en K-processor). Verder zijn er naar mijn weten geen verschillen tussen de H97 en Z97 chipset: beiden zijn 'series 9' chipsets en zijn tegelijk op de markt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Oké, hier de zo goed als definitieve lijst. Nog een nachtje over slapen en morgen bestellen. Aanpassingen die we hebben gedaan sinds de laatste lijst:
  • µATX-moederbord vervangen door haar grotere zus;
  • USB 3.0 controller toegevoegd zodat we de USB 3.0 kaartlezer ook echt kunnen aansluiten;
  • Koeler vervangen door een stillere en goedkopere versie.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,90€ 184,90
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 87,45€ 87,45
1Samsung microSDHC 32GB Class 10€ 17,50€ 17,50
1Silverstone EC01-P€ 22,-€ 22,-
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 27,90€ 27,90
1Inbouwframe 5.25" naar 3.5"€ 5,99€ 5,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95