[Mandrake 7.2] "input/output error" tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16
Tijdens het booten komt op een gegeven moment de melding "Setting hostname". Alles tot en met dat gaat goed. Echter, daarna komt "Checking root filesystem" en krijg ik een melding "input/output error".

Daarna moet ik het root pass geven voor een shell en word ik kennelijk geacht de fout te herstellen. Onderweg naar de prompt krijg ik dan ook nog:

bash: /usr/bin/id input/output error
bash: /usr/bin/tty input/output error

Als ik daarna fsck (toevallig wist ik dat dit de 'scandisk' van Linux was) opstart, wederom het zelfde:

bash: /usr/bin/fsck input/output error

Voor de grap heb ik nog ff 'man fsck' gedaan, maar toen kreeg ik nog allemaal wazige meldingen over files die niet konden worden gevonden.

Obviously lijkt me dat er iets mis is met de Linux partitie, maar wát? Ik weet niet meer wat er kan zijn gebeurd (is een tijdje terug dat ik voor het laatst Linux heb geboot), maar het lijkt me goed mogelijk dat er een harde reset aan vooraf is gegaan.

Hoe nu verder? Met mijn Windoos mentaliteit ben ik geneigd gewoon een clean install van Linux te doen (dit keer wordt het Mandrake 8.0 :P ), maar dit moet toch beter kunnen?

Tips? Truuks? Cheats? ;) Any help is appreciated.

:Y)

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:18
Duh, ziet er niet best uit. Gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt maar euh met een rescue bootflop zou je bijv. e2fsck /dev/hda? kunnen draaien.

Nooit inkloppen als dev gemount is BTW, maar in dit geval is het je root FS dus dat zal niet gebeuren.

• Tuinhark
Dank voor de tip. :D

Ik heb de Mandrake 8.0 CD er bij gepakt en de rescue boot er van gebruikt en zo geprobeerd m'n partitie te repareren (was trouwens hdb2, maar anyway), maar dat is niet echt gelukt heb ik het idee.

Ik heb alle zaken die ik van belang achte en kon redden naar m'n Windoos partities gecopied en ben inmiddels bezig met de installatie van Mandrake 8.0.

Verwijderd

*sucht* Begint het _eindelijk_ leuk te worden, reistalled meneer z'n pc :+

Je had (gok ik) je pc nog wel kunnen redden, alleen had daar heeeeeeel wat gehak in gezeten... Wel leuk though....

• Tuinhark
Swwy. :+

Nja, Windoos mentaliteit he? Magoe, ik moest toch ook af van Star Office en ander ongein. Damn, ik heb uninstallers nodig. :P

Anyway... Heel veel werkte gewoon niet meer. Ik had het idee dat een flink zootje inodes kaduuk of verdwaald waren.

En nu draai ik dan Mandrake 8.0... Ik blij. :)