VOIP-software uitzoekvraag: Bestaat deze toepassing al?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611972

Topicstarter
Ik ben vast van plan om iets te gaan uitzoeken op een gebied waar ik helemaal geen verstand van heb: voip-telefonie en programmeren daarmee.

Maar omdat het nieuw territorium is, vroeg ik me af, de toepassingen die ik nodig heb, bestaan die soms al, als (los te gebruiken/open source) software?

Waar ik specifiek naar op zoek ben:
(1)
Je hebt drie systemen. A en B zijn voip-clients. C is het switchboard.
A wil B opbellen om daar een voip-verbinding mee op te zetten. Daarvoor stuurt A een verzoek aan C. C ziet dat B online is, geeft de call aan B door, en zorgt dat A en B elkaars ip-adres hebben. Call wordt opgezet door clients, C heeft er niets meer mee te maken.

(2)
Je hebt vier systemen. A, B, en C zijn voip-clients. D is het switchboard.
A wil een conference call opzetten met B en C. Hij stuurt een berichtje aan switchboard D. Dat zet een voip call op met A, B, en C, en zorgt dat de drie samen in hetzelfde gesprek zitten via het switchboard.

Is hier al software voor die dit kan, al dan niet aan bepaalde hardware gebonden? En die vrij te gebruiken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert278
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06-2024
Waarom wil je perse een switchboard? Veel VoIP clients kunnen gewoon een conference call maken.

Ik gebruik zelf Blink, cross platform en zeer prettig in het gebruik.

Of ben je opzoek naar een gratis oplossing? Ik heb gewoon een betaald VoIP account en nu kan ik simpelweg gewoon een gesprek starten en dan nummers toevoegen (Vast, mobiel of VoIP) en het werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Volgens mij had je nog het gizmo project (destijds enige serieuze alternatief voor skype).
http://gizmo-project.findmysoft.com
Meende dat het project gestopt is (niet zeker van) of die ook kan wat je hebt omschreven durf ik niet te zeggen maar het zou met niks verbazen dat het mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schravendeel schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 04:35:
Waarom wil je perse een switchboard? Veel VoIP clients kunnen gewoon een conference call maken.

Ik gebruik zelf Blink, cross platform en zeer prettig in het gebruik.

Of ben je opzoek naar een gratis oplossing? Ik heb gewoon een betaald VoIP account en nu kan ik simpelweg gewoon een gesprek starten en dan nummers toevoegen (Vast, mobiel of VoIP) en het werkt perfect.
De reden dat ik een switchboard wil, is dat ik een systeem wil bouwen met een centraal punt waar clients zich kunnen aanmelden, ongeacht waar ze zich bevinden en wat hun ip is, en dan zoeken kunnen, en gevonden kunnen worden door andere clients.
Een systeem met een bemiddelende server die de clients overziet.

Het systeem dat ik wil, hoeft niet per se aan te sluiten op bestaande telefonie, maar hoeft alleen maar te voorzien in een voip verbinding tussen clients van hetzelfde systeem.

Ik ben dus ook op zoek naar bouwstenen voor zo'n systeem, als het niet gratis beschikbaar is.
Bijvoorbeeld code om, gegeven twee ip-clients, een voip verbinding tussen die twee op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BoringDay schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 08:03:
Volgens mij had je nog het gizmo project (destijds enige serieuze alternatief voor skype).
http://gizmo-project.findmysoft.com
Meende dat het project gestopt is (niet zeker van) of die ook kan wat je hebt omschreven durf ik niet te zeggen maar het zou met niks verbazen dat het mogelijk was.
Project lijkt niet meer te bestaan.. laatste update in 2011 & homepage 404..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
Hoe denk je dat SIP werkt? Wikipedia: Session Initiation Protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Klinkt mij als Cisco Call Manager i.c.m. software clients. Andere merken, Avaya e.d., zullen hetzelfde kunnen aanbieden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
OpenSource kun je naar Asterisk kijken. Daarmee is alles wat je wilt mogelijk maar het is absoluut geen kant en klaar oplossing, wel biedt het heel veel mogelijkheden dus wellicht zoek je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:17
Dus een soort telefooncentrale? Aka PBX

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de vingerwijzingen iedereen, ik heb voorlopig genoeg te lezen.
Ondanks mijn eigen tamelijk vage verwoordingen, kom ik hiermee wel op het pad waar ik naar zocht, denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Swyx kan en doet dit al jaren.
https://www.swyx.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Asterisk is een prachtig systeem.
Ik wil gaan experimenteren met het zelf opzetten van een PSTN/VoIP PABX.

Volgende aankop wordt dus een ATA:

Cisco 3102
http://www.voip-info.org/wiki/view/Linksys-Cisco+3102
Dat leek me een apparaat met alle features die ik zoek.
Tenzij ik in de toekomst iets nodig heb met meerdere PSTN-aansluitingen.
Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

Goed, eerst ga ik hier maar eens mee bezig.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 611972 op 07-08-2014 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403331

Voor als je nog kijkt: Asterisk inderdaad maar zou eerder FreeSwitch aanbevelen - veel stabieler...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben die twee aan het vergelijken nu. Met enorme lijsten features naast elkaar is het me nog niet helemaal duidelijk.
Asterisk en FreeSwitch zijn beide PBX applicaties, maar wat is er zo verschillend?
Wat betekent het dat FreeSwitch is gebouwd door drie voormalige Asterisk-programmeurs? Zijn ze weggegaan uit onvrede, omdat ze Asterisk niet goed/stabiel genoeg vonden?

Ik probeer er ook achter te komen of twee dingen waar zijn die ik nu zomaar aanneem:

Namelijk dat je zowel FreeSwitch als Asterisk kunt gebruiken om een switchboard te bouwen ("Toets 1 als u", enzovoort),
en dat beide applicaties dus een massa VoIP-telefoontjes over een netwerkverbinding kunnen ontvangen, en daar tussen kunnen bemiddelen.
Klopt dat?

Ook ga ik nog even naar GUIs zoeken voor beide applicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Freeswitch is inderdaad gebouwd omdat de ontwikkelaar Asterisk te instabiel vond.

Heb ze beide gebruikt in een thuisomgeving met 1 remote ATA (nu over VPN) en 1 ATA lokaal+0 tot een paar softphones.

Asterisk heeft een commerciele sponsor en is het meest bekend en waarschijnlijk gebruikt. Er zijn dus ook meer tutorials e.d. Het is beschikbaar op Linux, Windows maar ook op bijv openwrt router software.

Freeswitch is minder bekend maar lijkt voor mij stabieler (minder rare fouten na upgrades, minder cryptische config etc). Het is bijv. beschikbaar op Linux, WIndows maar ook als onderdeel van pfsense wat op routers kan draaien of openwrt (idem)

Wat je hierboven als "switchboard" betitelt is bekend als IVR (Interactive Voice Response) en ja, beide kunnen dat.
Beide kunnen inderdaad ook dienen als telefooncentrales: VOIP ATAs of softphones registreren zich bij hen, kunnen anderen bellen en de Asterisk of FreeSwitch P(A)BX zorgt voor de verbinding.
Beiden hebben de mogelijkheid om die verbinding ook verplicht via hen te laten lopen of alleen maar IP addressen van endpoints door te geven zodat de daadwerkelijke RTP (voice) pakketjes direct heen en weer gestuurd worden.
Dankzij NAT is het overigens wel een geklooi soms met beiden maar dat is meer een algemene beperking van het SIP en RTP protocol wat voor VOIP wordt gebruikt.

GUIs heb ik ook op gezocht en voornamelijk web-based spul gevonden. Heb het geprobeerd bij beide maar het bleek uiteindelijk makkelijker om gewoon handmatig de config aan te passen e.d.
Maar dat was alweer een tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor het delen van de ervaring.
Ik ben dus nog helemaal aan het begin. Ik zal ze beiden eens bestuderen.
Hoe sloot jij de rest van de telefoons aan? Was dat via een ATA met meerdere rj11 aansluitingen? Of waren de rest IP-phones of VoIP-clients op computers?

Iets wat ik trouwens (geheel terzijde) ook nog probeer te vinden, maar ik weet niet of dat gaat lukken: een ATA waarop ik een hele oude draaischijftelefoon kan aansluiten.
Ik heb het geprobeerd met een modem waarop je telefoons aan kunt sluiten, maar ik loop vast.
Want voordat er DTMF was, en alles met pulsjes werd doorgegeven: ik ben er dus achtergekomen dat die pulsjes OH (off-hook) signalen zijn. Dus een soort morse: 4 draaien betekent dat het toestel 4 hele korte off-hook signaaltjes geeft. Moeilijk te vangen in software, tenzij je dat zelf op een heel laag niveau gaat programmeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb 2 ATA adapters. 1 remote en 1 hier. Aan elk daarvan een DECT-telefoon, dus geen geklooi met storende wifisignalen e.d.
Had ook nog iemand met een Siemens telefooncentrale thuis die ook VOIP sprak -die kon gewoon verbinding maken en had een set DECT handsets.

De softphone(s): VOIP clients op PC/mobiel.

ATA met oude draaischijffoon... mwaah, enk niet dat die bestaan. Had ik ook wel naar gekeken want zo'n PTT T65 is gewoon cool ;) Zit helemaal niet in de hardware/elektronica maar misschien is het redelijk makkelijk een converter naar DTMF in de telefoon te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat laatste moet toch te vinden zijn. Die technologie met pulsjes heeft zolang bestaan, daar moet op een gegeven moment een soort standaard ingebouwde conversie voor in allerlei elektronica gezeten hebben. Die zeg maar meer moeite was om eruit te halen dan maar te laten zitten. Een beetje hetzelfde als dat veel van die all-in-one printers ook nog een fax ingebouwd hebben.

http://www.oldphoneworks....se-to-tone-converter.html Oeps! 45 dollar! Dat moet goedkoper te vinden zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens kan SIP eigenlijk out-of-the-box al voorzien in wat jij wilt. Als je Asterisk als PBX gebruikt om als peer een andere peer te bellen (beide geregistreerd op de PBX) dan verzorgt Asterisk alleen het opzetten van de verbinding. Daarna stroomt (optioneel; Asterisk kan ook gewoon als bridge fungeren) de media direct van peer naar peer zonder tussenkomst van de PBX. Dit heet een REINVITE.

Lees onderstaande link maar eens door, daar staat duidelijk uitgelegd hoe SIP werkt, op welke manieren je Asterisk kunt laten werken en hoe je dat configureert.
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+sip+canreinvite

Let wel: als beide peers achter NAT zitten kan dat zonder port forwarding nog wel eens niet gaan werken, vandaar dat in Asterisk REINVITEs icm NAT meestal niet gebruikt worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Compizfox op 09-08-2014 04:14 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks, ik ga het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 611972 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 02:08:
Waar ik specifiek naar op zoek ben:
(1)
Je hebt drie systemen. A en B zijn voip-clients. C is het switchboard.
A wil B opbellen om daar een voip-verbinding mee op te zetten. Daarvoor stuurt A een verzoek aan C. C ziet dat B online is, geeft de call aan B door, en zorgt dat A en B elkaars ip-adres hebben. Call wordt opgezet door clients, C heeft er niets meer mee te maken.

(2)
Je hebt vier systemen. A, B, en C zijn voip-clients. D is het switchboard.
A wil een conference call opzetten met B en C. Hij stuurt een berichtje aan switchboard D. Dat zet een voip call op met A, B, en C, en zorgt dat de drie samen in hetzelfde gesprek zitten via het switchboard.
Zonder gein, zo werkt elk telefonieprotocol ter wereld ooit. SIP (VoIP) en SS7 (telco protocol) zijn goede voorbeelden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Vergeet ook niet dingen als STUN en misschien H.323.

Verder met ^, dat is gewoon hoe alles al werkt. SS7 is trouwens ook gewoon met eigen software en hardware te gebruiken. Niet dat dat altijd heel veel zin heeft, maar ook dat kan.

[ Voor 63% gewijzigd door johnkeates op 09-08-2014 05:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 04:25:
Zonder gein, zo werkt elk telefonieprotocol ter wereld ooit. SIP (VoIP) en SS7 (telco protocol) zijn goede voorbeelden.
Wat ook zo is. Maar om het hier na te bouwen, en dan ook nog op zo'n manier dat m'n eigen telefonienetwerkje kan communiceren met de buitenwereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 05:33:
Vergeet ook niet dingen als STUN en misschien H.323.

Verder met ^, dat is gewoon hoe alles al werkt. SS7 is trouwens ook gewoon met eigen software en hardware te gebruiken. Niet dat dat altijd heel veel zin heeft, maar ook dat kan.
Ik denk dat ik eerst maar een duidelijk lijstje requirements moet opschrijven en daar naartoe werken, want als ik alleen al begin te lezen over STUN en alle andere aan telefonie en VoIP gerelateerde technieken en standaarden, kan ik makkelijk een leven besteden aan protocolguru worden voor ik iets werkend heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

In je initiele startpost vraag je om software die je kan gebruiken. Die lijkt er te zijn en alsnog wil je het zelf gaan maken?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zelf maken? Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik dat niet wil! Maar ja, ook om uit de legoblokjes een systeem te bouwen, wil ik toch graag een beetje begrijpen wat er gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan is Asterisk heel geschikt hoor. Het is namelijk nogal veelzijdig en de configuratiemogelijkheden zijn daarom nogal uitgebreid. Het opzetten van je extensions.conf doet meer aan programmeren denken dan aan het instellen van je normale config file.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1