M'n eerste PC gebouwd - CPU wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

• smash016
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-12-2020
Ik betwijfel of ik mijn CPU-koeler goed heb geïnstalleerd (Cooler Master Hyper 412S). In idle stand is de i5-4670 zo'n 40~45 graden, waar ik lees dat 28~35 normaal is. Dat is dan waarschijnlijk ook nog bij een standaard Intel koeler.

(1) De heatsink kan ik een beetje draaien, is dit normaal? (Draaien -- dus niet kantelen.) Toen ik dit de eerste keer (per ongeluk) deed, rook het naar koelpasta, volgens mij.

(2) De schroeven van de heatsink heb ik aangedraaid totdat het geheel stabiel aanvoelde, anders was ik bang de CPU eronder te beschadigen. Kan het zijn dat er nu te veel afstand zit tussen de CPU en de heatsink? Er zitten veren om die schroeven, moet ik ze misschien gewoon aandraaien totdat ze niet meer verder kunnen?

(3) Volgens de handleiding moest ik de koelpasta op de heatsink smeren, niet op de CPU. Ik heb er een "erwt" op gedaan en dit met een bankpasje uitgesmeerd tot een dun laagje. Op sommige plekken zie je de heatsink er een beetje doorheen, maar het vierkante plateautje is wel helemaal bedekt. Dun was beter dan dik, las ik ergens. Heb ik dit een beetje goed gedaan?

Systeem is dus een i5-4670 met een Cooler Master Hyper 412S en twee case fans (voor / achter).

Als een meer ervaren persoon mij even kort zou kunnen adviseren wat betreft deze drie punten van twijfel, dan zou ik enorm geholpen zijn!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Ik zou hem wat steviger aandraaien. 40 - 45graden is geen enkel probleem, 80 ook nog niet, en met kamertemperaturen van 25 - 30 graden met dit weer is het niet echt verrassend hoor.

Bij twijfel, even losmaken, koelpasta goed schoonmaken en een héél dunne laag koelpasta op het CPU oppervlak smeren (tip: bonuskaart). Vervolgens gewoon de koeler plaatsen tot het allemaal strak zit. Niet meer en niet minder. Het kan allemaal heel wat druk hebben, dus van wat aandraaien gaat hij niet snel kapot.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-02 16:24
Ik zou er helemaal niets meer aan doen totdat ie 60+ graden is. Doe eens een full load test om te kijken hoe warm de CPU wordt na bv 1 uur draaien.

• smash016
Ja, het is ook wat voorbarig, maar ik was zo aan het klungelen met die pasta en die koeler, dat ik er bijna automatisch van uitging dat ik iets fout had gedaan.

De omgevingstemperatuur is natuurlijk ook erg hoog momenteel, zeker in mijn appartement.

Zodra ik alle drivers en software e.d. heb geïnstalleerd, zal ik eens wat serieuzere tests gaan doen.

Maar is dat draaien van de heatsink geen teken dat er te veel afstand is t.o.v. de CPU?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De Haswells staan erom bekend dat ze warm worden, sowieso.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:43
Ik heb dezelfde koeler als die jij hebt. Je kan hem inderdaad een aantal graden links en rechts draaien ;). Is geen probleem.

edit:

Ik heb net even voor je gekeken; mijn CPU zit rond de 32 graden, maar ik heb dan weer een 3550P.

Dat die van jou wat hoger zit .. Heb je wel je ventilator de juiste kant op draaien? O+
Misschien dat de 4xxx series inderdaad wat warmer is.
Komt dat door het kleinere procedé? (vraag in het algemeen).

[ Voor 61% gewijzigd door CuBras op 03-08-2014 00:37 ]

• smash016
Oké, duidelijk. Bedankt iedereen.

Ik kijk de komende dagen hoe warm het wordt bij games e.d.

(edit) Die fan draait toch automatisch de juiste kant op? Geloof niet dat ik daar een keuze in heb.

[ Voor 35% gewijzigd door smash016 op 03-08-2014 00:40 ]

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:55
smash016 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:39:
Oké, duidelijk. Bedankt iedereen.

Ik kijk de komende dagen hoe warm het wordt bij games e.d.

(edit) Die fan draait toch automatisch de juiste kant op? Geloof niet dat ik daar een keuze in heb.
Softwarematig niet. Maar je kan hem wel de verkeerde kant op monteren, waardoor hij dus lucht de verkeerde kant op verplaatst :P

Edit: pak een dun papiertje en hou hem bij de fan. Je zal zelf wel zien of de fan dan het papiertje naar de fan toe trekt of juist wegduwt.

[ Voor 13% gewijzigd door Junia op 03-08-2014 00:44 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sorry dat ik zomaar inhaak, maar moet je echt koelpasta ter grote van een erwt er dun over uitsmeren? Ik heb bij m'n scythe mugen 4 alle koelpasta gebruikt en dat waren wel meerdere 'erwten'!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• CuBras
Junia schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:41:
[...]

Softwarematig niet. Maar je kan hem wel de verkeerde kant op monteren, waardoor hij dus lucht de verkeerde kant op verplaatst :P
^ What he said ;)

• Junia
stin00 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:41:
Sorry dat ik zomaar inhaak, maar moet je echt koelpasta ter grote van een erwt er dun over uitsmeren? Ik heb bij m'n scythe mugen 4 alle koelpasta gebruikt en dat waren wel meerdere 'erwten'!
Dat is teveel. Hierdoor krijg je vaak een 'dikke' laag met luchtbellen er in. Hierbij heb je ook het risico dat zodra je het koelblok plaatst dat het overschot aan koelpasta langs de zijkanten gaat 'lekken'. Iets dat je ook zeker niet wilt.

Edit: ik doe meestal ook wel iets meer dan een erwt, echter niet zoveel als dat jij beschrijft.

YouTube: How Thermal Compound Spreads
Dit filmpje laat verschillende methodes zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Junia op 03-08-2014 00:45 ]

• CuBras
stin00 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:41:
De één zegt ja, de ander zegt nee.

Voordat ik het wist had ik ook de helft van mijn tube gebruikt (kleintje),
Echter voor een kennis de pc schoongemaakt en de koelpasta vervangen en inderdaad een erwtje/rijstkorrel
en deze uitgesmeerd.

Na twee weken geen bezwaar.

• smash016
De verkeerde kant op monteren? Dat vat ik niet.

De bovenkant van de fan, met het Cooler Master logo erop dus, is zichtbaar, en de andere kant, een soort van swastika-vorm... ...zit tegen de heatsink aan.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Junia schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:43:
[...]

Dat is teveel. Hierdoor krijg je vaak een 'dikke' laag met luchtbellen er in. Hierbij heb je ook het risico dat zodra je het koelblok plaatst dat het overschot aan koelpasta langs de zijkanten gaat 'lekken'. Iets dat je ook zeker niet wilt.
Ja bij het uitsmeren was het een aardig laagje en bij het monteren gleed de mugen koeler alle kanten op, zal dus wel gaan lekken zoals je aangeeft. Ik geloof dat m'n i5 4690k Idle 32 graden is. Wellicht toch maar even opnieuw monteren dan... Thanks:)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Junia
smash016 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:45:

De bovenkant van de fan, met het Cooler Master logo erop dus, is zichtbaar, en de andere kant, een soort van swastika-vorm... ...zit tegen de heatsink aan.
Een ventilator is gemaakt om lucht van de ene naar de andere kant op te verplaatsen.

Stel dus dat jij wilt dat de lucht die in je kast zit wordt verplaatst naar buiten, maar jij dus hem 'verkeerd om' hebt gemonteerd waardoor hij dus eigenlijk lucht van buiten naar binnen blaast.

• CuBras
smash016 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:45:

Dan zit de cooler goed ;)
Edit: Grappig dat je het een swastika vorm noemt, zo had ik het nog nooit bekeken.
[...]

Dat kan inderdaad gebeuren. drupte bij mij de eerste keer er ook langs. daarom dus; doseren _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door CuBras op 03-08-2014 00:50 ]

• Junia
Om zeker te zijn dat iedereen dit filmpje ziet:

Op youtube zijn er nog honderden tutorials te vinden ;)

Koelpasta doe je (naar mijn weten) ALTIJD op de CPU. Hierbij plaats je eerst de CPU in de socket van het moederbord, vervolgens smeer je de pasta er op (afhankelijk van de methodes in het filmpje) waarna je het koelblok er op vast zet. Doordat je het koelblok vast zet wordt de koelpasta 'aangedrukt' waardoor deze zich over de hele CPU zal verspreiden. Hierbij heb je ook 'weinig' kans dat er luchtbelletjes ontstaan, iets dat je zeker niet wilt hebben aangezien de luchtbellen de warmte zullen isoleren waardoor je CPU dus warmer blijft.

Smeer met mate :)

[ Voor 3% gewijzigd door Junia op 03-08-2014 00:53 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
Het is nu buiten/binnen een graad of 28. Dan is het niet vreemd dat je CPU het niet lukt om zelfs idle 28~30 graden te zijn.

Thermal paste heb je heel weinig van nodig. Het enige wat het hoeft te doen is de oneffenheden in de twee koperen contactvlakken op te vullen en te zorgen voor een beter thermisch contact.

Dat je koeler kan bewegen is juist goed en vaak zo ontworpen: veren houden hem op spanning en zorgen ervoor dat ze koeler zich altijd plat op het vlak van de CPU kan positioneren. Dit zorgt voor optimaal contact.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• smash016
Oké, ik zou in theorie dus het hele zaakje kunnen herhalen mocht het allemaal te warm worden.

Maar moet dan wel eerst met alcohol o.i.d. de oude koelpasta verwijderen van zowel de CPU als heatsink.

Pfff... Eerst maar 's gewoon zo proberen.

Of effe de heatsink wat strakker aandraaien wellicht. Kan me ook moeilijk voorstellen dat Cooler Master het zo maakt dat je je CPU kunt pletten. In manuals waarschuwen ze voor de gekste dingen, heb hier niks over gelezen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:50
smash016 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:17:
(2) De schroeven van de heatsink heb ik aangedraaid totdat het geheel stabiel aanvoelde, anders was ik bang de CPU eronder te beschadigen. Kan het zijn dat er nu te veel afstand zit tussen de CPU en de heatsink? Er zitten veren om die schroeven, moet ik ze misschien gewoon aandraaien totdat ze niet meer verder kunnen?
Volgens mij moet je in het algemeen niet te voorzichtig zijn met het aandraaien van heatsink retainers, stock heatsinks op eerdere sockets moest je ook altijd met vrij veel kracht vastzetten.

Met de kanttekening dat ik geen werktuigbouwkundige ben, ik lees het volgende in de S1155 thermal mechanical design guidelines (sectie over de retaining clip):
The nominal preload provided by the reference design is 175.7 ± 46.7 N
[39.5 lb ±10.5 lbf].
Dat interpreteer ik als een massa van 17.5 kg +- 4.5 kg die op de heatspreader rust. Dan mag je 'm wel een beetje verder aandraaien dan 'stabiel'.

EDIT: Tabel 58 van [2] specificeert een maximumkracht van 600N op de IHS. Waarschijnlijk breekt je moederbord in tweeen voor je er ook maar in de buurt komt :+

[1]: http://www.intel.com/cont...-family-desktop-tmsdg.pdf
[2]: http://www.intel.com/cont...sktop-vol-1-datasheet.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 03-08-2014 01:23 ]

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De correcte manier van thermal paste aanbrengen is hier te vinden. Als er één partij weet wat de optimale methodes zijn dan is het Arctic Silver zelf wel. :)

• smash016
Heb nu de temperatuur gecheckt via twee utilities in Windows, SpeedFan en RealTemp. Die geven momenteel idle temperaturen aan van in de dertig of zelfs twintig bij sommige cores.

Zou ook zomaar kunnen dus dat de thermometer van BIOS/moederbord niet helemaal accuraat is.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De 412 kan je aandraaien totdat je niet verder kan. Dit kan geen kwaad en ik monteer deze koeler altijd op deze manier.

• TweakMDS
[...]

Edit: ik doe meestal ook wel iets meer dan een erwt, echter niet zoveel als dat jij beschrijft.

Dit filmpje laat verschillende methodes zien.
De methode zoals in dat filmpje zou ik niet doen. Volgens mij is dat meer ter illustratie van hoe de koelpasta zich gedraagt. Ik doe er meestal ongeveer die hoeveelheid (een erwt) op en smeer het dan uit tot een heel dunne film met een bankpas/creditcard/bonuskaart. Eigenlijk zo dun dat je er net niet doorheen kan kijken. Soms ook nog een héél klein beetje op het contactoppervlak van de heatsink als die niet helemaal egaal is. Bij de 412 is dat volgens mij het geval, daar lopen de heatpipes onderlangs en hoewel ze daar plat zijn zitten er wat richels.

Hoe dan ook, met zo'n tube arctic silver kan je meestal wel 4 of 5 koelers monteren. De koelpasta is vooral bedoeld om enkel het contact van de koperen heatsink tot het CPU oppervlak zoveel mogelijk aan te laten sluiten. Een dikke laag ertussen helpt niet veel en zal zelfs minder goed presteren.

Overigens; met een omgevingstemperatuur van 27 graden is mijn i5-2500k op het moment 38 graden (moederbord temperatuur 37 graden). Dat soort temperaturen zijn ongeveer wat je zou moeten verwachten. De haswell generatie is idle een stuk zuiniger, dus als je een temperatuur sensor op je moederbord hebt (meestal wel), dan zou ik bij idle verbruik en goede koeling niet meer dan twee of drie graden warmer verwachten.
Als je hele kast bij idle al 40 - 45 graden is zou je kunnen overwegen om een extra fan te monteren, kabels beter weg te werken en eens goed naar de airflow te kijken.

• smash016
Heb net de schroeven van de heatsink wat steviger aangedraaid en ik kan de heatsink nu niet meer bewegen.

Ik zou andere mensen dus ook aanbevelen om hun schroefjes wat strakker te draaien. :) Een beetje los kan geen kwaad, denk ik, maar voor het gevoel is het toch beter als dat ding gewoon moervast zit.

En zoals gezegd, Windows tools geven al stukken mooiere temperaturen weer. In de 30 bij idle en in de 40 bij workload.

Wat betreft airflow -- heb twee case fans (front / rear), een voeding onder in de kast met de fan naar onderen, en de ruimte in de kast is heel aardig omdat ik de dunnere kabels achter het back panel heb kunnen leggen en de dikkere bij elkaar heb gebonden. Van front naar rear is nu relatief open terrein.

Overigens zie ik op de casing van de CPU socket wat koelpasta naar buiten komen, langs de rand van de heatsink. Dit zou moeten betekenen dat de druk de pasta heel aardig heeft verspreid.

[ Voor 11% gewijzigd door smash016 op 03-08-2014 13:36 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:48

BlueTooth76

Let the sun shine!

smash016 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:17:
Ik betwijfel of ik mijn CPU-koeler goed heb geïnstalleerd (Cooler Master Hyper 412S). In idle stand is de i5-4670 zo'n 40~45 graden, waar ik lees dat 28~35 normaal is. Dat is dan waarschijnlijk ook nog bij een standaard Intel koeler.
Die 28-35 graden is vaak bij kamertemperatuur (18 graden).

Als het op je kamer 28 graden is, zal een CPU geen 28 graden zijn.
40-45 graden is dan niet zo gek.

Wat betreft een koeler: vast is vast. Tenzij je extreem gaat overklokken zijn dit prima werkbare temperaturen.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-08-2014 13:42 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij moderne cpu's kun je koelblokken heel strak aandraaien eer je schade veroorzaakt. De tijden van AMD's socket A zijn wel over, godzijdank, die dingen breken als je er naar kijkt.

* RobinHood grinnikt omdat zijn 1100T maar 5/6 graden boven kamertemp zit met zijn Thermalright Macho

[ Voor 24% gewijzigd door RobinHood op 03-08-2014 13:43 ]

People as things, that’s where it starts.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27
Ik heb dezelfde koeler en ter referentie (mijn CPU is overclocked) staat ie idle op 34 graden en maximaal onder load 45 graden.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
smash016 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:33:
Wat betreft airflow -- heb twee case fans (front / rear), een voeding onder in de kast met de fan naar onderen, en de ruimte in de kast is heel aardig omdat ik de dunnere kabels achter het back panel heb kunnen leggen en de dikkere bij elkaar heb gebonden. Van front naar rear is nu relatief open terrein.

Overigens zie ik op de casing van de CPU socket wat koelpasta naar buiten komen, langs de rand van de heatsink. Dit zou moeten betekenen dat de druk de pasta heel aardig heeft verspreid.
Toch te veel pasta dus...

En over de airflow. Wat ze hierboven bedoelen is dat je bv per ongeluk de front en de rear fan lucht naar de cpu koeler kan laten blazen en zo blijft alle warmte binnen in de case. Met omdraaien bedoelen ze letterlijk schroeven eruit en zorgen dat waar de schroeven nu in gaan, de uitgang worden van de schroeven (ervan uitgaand dat je schroeven gebruikt). Mss zit dit al goed bij je omdat je andere waardes hebt nu.

• TweakMDS
Airflow van voor naar achteren or boven naar onder is meestal wel goed, zolang het allemaal maar in dezelfde richting gaat. Voor/achter vs voor-boven naar onder zal misschien wel wat verschil maken, maar geen 10 graden bij idle. Het helpt uiteraard wel als je CPU fan in dezelfde richting blaast :+
Waar je het beste op kan letten is dat er geen onder of overdruk rond de CPU koeler ontstaat. Bijvoorbeeld als je een PSU koeler hebt die lucht van onder wegzuigt, een casefan achterin die lucht wegzuigt en een casefan onderin die naar beneden zuigt zonder fatsoenlijke aanvoer van koelere lucht van voor in de kast. Ik probeer meestal één richting aan te houden, en met de plaatsing in mijn kast (fractal designs mATX) is voor naar achter de meest logische optie, dan koelt alles en kom ik uiteindelijk midden 30 graden celcius uit bij normaal gebruik.

Ik zou de randjes uitgelopen koelpasta even afdoen met een wattenstaafje ofzo. Mochten die op termijn tussen de pootjes van je CPU komen, dan kan dat vervelend zijn.

• smash016
De front en rear fan zaten al in de kast (Cooler Master N300) dus ga ervan uit dat ze de goede kant op
blazen.

De pasta die ik bij de randjes zie is echt minimaal, hoor. Denk eerder dat als ik het met een wattenstaafje eraf ga pulken dat er opgedroogde stukjes op het moederbord belanden of iets dergelijks.

Of zie ik dit verkeerd?

• smash016
chaoscontrol schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:43:
Ik heb dezelfde koeler en ter referentie (mijn CPU is overclocked) staat ie idle op 34 graden en maximaal onder load 45 graden.
De mijne nu ook, bij idle rond de 34 graden, gemeten door RealTemp. Weliswaar niet overclocked, maar dit valt al binnen de opgegeven range van 28~35, helemaal als je bedenkt hoe hoog de omgevingstemperatuur momenteel is.

• LavyDunois
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-08-2025
Warme cpu's is normaal met dit weer en al helemaal als de kamer waarin je zit ook warm is.

Ik zou een strestest doen voor een uur en dan kijken hoe warm die dan is. Mogelijk als je lege hardeschijf brackets in je pc kast heb zitten om deze eruit te schroeven / halen zodat de front fans makkelijker lucht die kast in kunnen trekken zonder dat iets het blokkeert.

Volgende keer mogelijk een water koelertje doen? :P
Corsair H80 ofzo?

Verwijderd

Hoeveel ventilators zitten er in je kast? waterkoeling > echt nodig? > op de meeste ventilators staan pijltjes voor draairichting en waar de aangezogen lucht blaast en in welke richting, anders even uit proberen, enz...Groeten ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2014 18:04 . Reden: aanpassing ]

• TweakMDS
Waterkoeling doet weinig of niets extras ten opzichte van een goeie torenkoeler als je een cpu hebt die maar bescheiden warmte verstookt. Waterkoeling begint eigenlijk pas interessant te worden met heftig overklokken en TDP's van 100W+ etc. Met een zuinige haswell en veel idle verbruik zal de toegevoegde waarde van zo'n Corsair H80 nog meevallen. Het geeft wel een heerlijk opgeruimd systeem, dat wel. Zeer geschikt voor kasten met beperkte ruimte en airflow.

Mijn Scythe Mugen 2 houdt mijn cputje ook nog netjes op 35-40 graden zonder dat ik hem hoor, ook als het hier in de woonkamer 30 graden is. Draagt met de koelrichting ook nog eens bij aan de airflow van voor naar achter.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 03-08-2014 18:40 ]

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat betreft het aanbrengen van koelpasta is de eerste regel zo min mogelijk, vandaar ook dat veel oc fanaten de cpu en cpu koeler polijsten.
De overdracht tussen metalen is vele malen beter dan van welke koelpasta dan ook.
Over het opbrengen van de koelpasta zijn er drie veelkomende methodes die zover ik weer allemaal goed werken
1- de rijstkorrel
2 de lijn
3 het kruis
Er zijn mensen die het naderhand nog uitsmeren met een spatel of bankpas maar het effect daarvan is mij niet helemaal duidelijk.
Verder is het wel vermeldenswaardig dat indien je met het vierpuntsschroefsysteem werkt je de schroefjes voorzichtig kruislings aandraait.
Dat je je zorgen maakt na de eerste keer is logisch en het is wel leuk om hier af en toe weer eens wat beginners te zien op het forum.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• TweakMDS
Rev-anche schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 21:10:
Er zijn mensen die het naderhand nog uitsmeren met een spatel of bankpas maar het effect daarvan is mij niet helemaal duidelijk.
Hoofdreden hiervan is dat je véél makkelijker kan doseren hoeveel een rijstkorrel of erwt aan koelpasta nou helemaal aan contactoppervlak maakt. En kan voorkomen dat je ofwel maar contact maakt met 30% van het CPU oppervlak of dat er een tsunami van koelpasta over je socket stroomt, en alles daar tussenin.
Ik heb het in ieder geval altijd met succes zo gedaan.

En goed punt over het kruislings aandraaien; dat is ook erg belangrijk als je de pasta als een erwt/korrel/kruis aanbrengt omdat het anders inderdaad zeker naar één kant zou willen.

• smash016
Het enige risico is toch dat er pasta op het moederbord terecht komt en met wat pech kortsluiting veroorzaakt?

De CPU moet die pasta juist hebben en in de socket kan niks lopen want daar zit de CPU al ingelockt.

Wordt de pasta trouwens hard of kan het naderhand nog uitlopen (bijv. door hitte/smelten)?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:48
smash016 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:51:
Het enige risico is toch dat er pasta op het moederbord terecht komt en met wat pech kortsluiting veroorzaakt?
Eh, ja - en kortsluiting is niet goed. Je hoeft maar een spanningsregelaar per ongeluk te kortsluiten en je kan met rooksignalen communiceren.
De CPU moet die pasta juist hebben en in de socket kan niks lopen want daar zit de CPU al ingelockt.

Wordt de pasta trouwens hard of kan het naderhand nog uitlopen (bijv. door hitte/smelten)?
Volgens mij wordt 'ie in het begin nog wel wat zacht door warmte - maar na verloop van tijd zou ik verwachten dat het wel uithard. Maar wellicht dat dat per merk/type pasta weer anders is en ik zou er sowieso niet op vertrouwen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Koelpasta hard na verloop van tijd (lees: Maanden al dan niet jaren) uit. Om de hele discussie eens tot een halt te roepen: Je doet op het midden van je processor een hoeveelheid ter grote van een rijstkorrel en laat dit door de druk van de koeler uitspreiden. Door het uit te smeren met bijv pasjes creëer je luchtbellen, wat fantastisch isoleert. Enkel bij de 1e generatie i5's en i7's maak je een klein lijntje ter grote van hooguit 1.5/2 rijstkorrels omdat de die daarvan iets langer is (het hele koeloppervlak is daar sowieso rechthoekig ipv vierkant).

Te veel koelpasta isoleert. Het is enkel bedoelt om oneffenheden tussen de 2 oppervlakten op te vullen.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2014 19:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Om de hele discussie eens tot een halt te roepen: Je doet op het midden van je processor een hoeveelheid ter grote van een rijstkorrel en laat dit door de druk van de koeler uitspreiden. Door het uit te smeren met bijv pasjes creëer je luchtbellen, wat fantastisch isoleert.
offtopic:
Het punt van de hele discussie (elke keer) is dat verschillende manieren gewoon prima werken. Dat uitstrijken met een pasje (ik gebruik zelf een spateltje) luchtbellen creëerd heb ik zelf nog nooit gehad. En ja, heb verschillende methodes geprobeerd ook op dezelfde CPU en het verschil tussen erwt en koeler erop drukken en uitsmeren met een spateltje was hooguit 2ºC verschil, ene keer in het voordeel van de een andere keer in het voordeel van de ander.
Enige wat NIET werkt is teveel koelpasta, dan merk je echt een heel negatief effect in temperatuur. Dus erwt, rijstkorrel, wel of niet uitsmeren, maakt elkaar allemaal bar weinig. Ik gebruik overigens wel AS5, die is wel wat stugger dan sommige andere pasta's (vloeibaarder heb je misschien wel sneller kans op luchtbellen)
:P

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Nemesizz schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:42:
[...]

offtopic:
Het punt van de hele discussie (elke keer) is dat verschillende manieren gewoon prima werken. Dat uitstrijken met een pasje (ik gebruik zelf een spateltje) luchtbellen creëerd heb ik zelf nog nooit gehad. En ja, heb verschillende methodes geprobeerd ook op dezelfde CPU en het verschil tussen erwt en koeler erop drukken en uitsmeren met een spateltje was hooguit 2ºC verschil, ene keer in het voordeel van de een andere keer in het voordeel van de ander.
Enige wat NIET werkt is teveel koelpasta, dan merk je echt een heel negatief effect in temperatuur. Dus erwt, rijstkorrel, wel of niet uitsmeren, maakt elkaar allemaal bar weinig. Ik gebruik overigens wel AS5, die is wel wat stugger dan sommige andere pasta's (vloeibaarder heb je misschien wel sneller kans op luchtbellen)
:P
offtopic:
Ervaring spreekt dat de gemiddelde consument geen flauw benul heeft hoe je koelpasta uitsmeert en gebruikt hierbij veel te veel koelpasta, en op die manier krijg je hoe dan ook bubbels.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Lang draadje, maar de TS heeft nog geen enkele stresstest gedraaid om nou eens echt een goed beeld te krijgen van de warmte ontwikkeling.

Begin gewoon eens met een 5 minuten Prime95 of IntelBurnTest dan ben je er zo achter. Als ie gaat throttlen moet je opnieuw monteren, blijft ie onder de 80-82 graden dan zit je goed, ik denk zelfs dat 75 al de max moet zijn.

De oplossing is in elk geval niet blijven gissen en gokken op je idle temps, dat slaat nergens op...

*de koelpasta discussie gaat overigens ook over het verschil van die laatste paar graden winst. Niet druk over maken tenzij je serieus gaat overklokken. De CPU heeft zelfs met stock intel koeler al wat headroom qua koeling... Je koeler is simpelweg 'goed' of 'slecht' gemount, en bij een slechte mount gaat ie throttlen en weet je dus dat het opnieuw moet. Alles daarboven heeft een hoog tweak-gehalte en gezien je vraag is dat dus niet relevant.

[ Voor 44% gewijzigd door Vayra op 05-08-2014 11:06 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• smash016
De idle temp lijkt inmiddels een heel eind in orde te zijn, gemeten in Windows ipv BIOS. En aangezien ik niet OC interesseert de rest me op dit moment niet direct.

Ga overigens wel de temp bij games checken maar ben daar simpelweg nog niet aan toegekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door smash016 op 05-08-2014 12:57 ]

• smash016
Vayra schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 10:47:
Lang draadje, maar de TS heeft nog geen enkele stresstest gedraaid om nou eens echt een goed beeld te krijgen van de warmte ontwikkeling.

Begin gewoon eens met een 5 minuten Prime95 of IntelBurnTest dan ben je er zo achter. Als ie gaat throttlen moet je opnieuw monteren, blijft ie onder de 80-82 graden dan zit je goed, ik denk zelfs dat 75 al de max moet zijn.

De oplossing is in elk geval niet blijven gissen en gokken op je idle temps, dat slaat nergens op...

*de koelpasta discussie gaat overigens ook over het verschil van die laatste paar graden winst. Niet druk over maken tenzij je serieus gaat overklokken. De CPU heeft zelfs met stock intel koeler al wat headroom qua koeling... Je koeler is simpelweg 'goed' of 'slecht' gemount, en bij een slechte mount gaat ie throttlen en weet je dus dat het opnieuw moet. Alles daarboven heeft een hoog tweak-gehalte en gezien je vraag is dat dus niet relevant.
Oké Vayra, heb Prime95 5 à 10 minuten gedraaid. Stabiliseert boven in de 70, max waarde 81.

Tijdens een wat oudere game (Mass Effect 2, resolutie / detail etc. vol open) zit ik in de 50-60 range (max temperaturen).

Een beetje op de grens dus, wat jouw maatstaven betreft. Ook volgens een andere bron (www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html) lijkt het aan de hoge kant, maar nog net acceptabel.

Wat me opviel is dat het toerental van de koeler nauwelijks varieert. Altijd rond de 1200 rpm. Of is dit normaal?

Kan nog 's proberen om de panelen van m'n case te verwijderen, kijken hoeveel dat scheelt.

Plus opgemerkt dat het in mijn appartement momenteel aan de warme kant is.

Graag feedback...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
VasZaitsev schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:41:
Bij moderne cpu's kun je koelblokken heel strak aandraaien eer je schade veroorzaakt. De tijden van AMD's socket A zijn wel over, godzijdank, die dingen breken als je er naar kijkt.

* _JGC_ grinnikt omdat zijn 1100T maar 5/6 graden boven kamertemp zit met zijn Thermalright Macho
Al sinds de Core 2 Duo trekken standaard moederborden krom zodra je de stock cooler met de pushpins door de gaten drukt. Beetje aandraaien lijkt me dan ook geen kwaad te kunnen.

• smash016
Zonder side panels scheelt 1, hooguit 2, graden.

Case fans en air flow zijn in orde dus.

Iemand nog iets te zeggen over mijn Prime95 metingen (zie hierboven)?

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
smash016 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:18:
[...]

Oké Vayra, heb Prime95 5 à 10 minuten gedraaid. Stabiliseert boven in de 70, max waarde 81.

Tijdens een wat oudere game (Mass Effect 2, resolutie / detail etc. vol open) zit ik in de 50-60 range (max temperaturen).

Een beetje op de grens dus, wat jouw maatstaven betreft. Ook volgens een andere bron (www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html) lijkt het aan de hoge kant, maar nog net acceptabel.

Wat me opviel is dat het toerental van de koeler nauwelijks varieert. Altijd rond de 1200 rpm. Of is dit normaal?

Kan nog 's proberen om de panelen van m'n case te verwijderen, kijken hoeveel dat scheelt.

Plus opgemerkt dat het in mijn appartement momenteel aan de warme kant is.

Graag feedback...
Zelf koel ik een i5 3570k met een vergelijkbare koeler (Gelid Tranquillo rev2) en tik ik met overclock (1.26v) incidenteel de 78 graden aan. Wat betreft kamertemperatuur: meestal is een PC in idle met degelijke airflow en koeling zo'n 10-15 graden warmer dan de temperatuur in de ruimte. Een warme dag zorgt dus bijna altijd voor een paar graden warmere componenten.

Er is verbetering mogelijk, maar ik heb weinig vergelijkend materiaal van een 412S op een nieuwere Haswell zoals die van jou. In elk geval is de mount van je koeler op dit moment dan niet *fout* maar hij zou beter kunnen. Maar dat zit dus duidelijk in het 'tweak' gebied. Voor normaal gebruik is je mount prima, afgaande op die temps. Ingame temperaturen zijn vrij nutteloos omdat je niet weet hoe zwaar de CPU op elk moment wordt belast, daarom is een applicatie als Prime95 veel waardevoller omdat die test altijd hetzelfde is. Maar ook de 50-60 graden is heel normaal om te zien.

Wat betreft fanspeed: je kunt in de bios meestal wel de fanspeed aanpassen met een profiel of een PWM waarde als percentage van de gemeten temperatuur, en anders via een tooltje binnen Windows zoals Speedfan (hoewel ik daar geen 'fan' van ben O-) ).

[ Voor 13% gewijzigd door Vayra op 07-08-2014 16:16 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• smash016
OK dank.

Ben inmiddels geïnformeerd dat de 412S geen opvallende koelprestaties levert, maar vooral weinig toeren maakt en dus zeer stil is en blijft.

Dit kan ik beamen -- zelfs bij 80 graden was het geluidsverschil minimaal t.o.v. idle. Maar veel lagere temperaturen t.o.v. de boxed koeler hoef je niet te verwachten. Wat ik overigens prima vind.
Pagina: 1