SharePoint workstation

Pagina: 1
Acties:

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een jaar of tien geleden dat ik voor het laatst een desktop-pc heb samengesteld. Nu twijfel ik erover om dat weer eens te doen.

Ik ben freelance SharePoint-consultant en werk iets meer dan de helft van de tijd bij klanten en de andere helft thuis aan eigen projecten. Bij klanten werk ik meestal op hardware van de klant, via remote desktop naar dev- en testservers of gewoon via de webinterface met een Word-documentje ernaast.

Ik heb nu zelf een MacBook Pro met 16 GB intern geheugen, daarmee kan ik op zich prima een VM met een SharePoint-omgeving draaien. Twee tegelijk wordt lastig, omdat voor SharePoint meer geheugen altijd beter is. Ik ben geen echte developer (wel geweest), maar vind het leuk om maatwerk te ontwikkelen als ik er met out-of-the-box functionaliteit niet uitkom.

Ik denk eraan om thuis een workstation neer te zetten, waar ik 2-3 VM's op draai die ik via remote desktop overal kan benaderen.

Welke applicaties gaan op het systeem draaien?
  • Windows Server 2012 of Windows 8.1 Pro als host-OS
  • VMware Workstation 10 met een aantal VM's (servers met verschillende rollen)
  • SQL Server (in VM)
  • SharePoint Server 2013 (in VM)
  • Visual Studio 2013 Professional
  • Creative Cloud 2014 (Photoshop)
  • Office 2013
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoveel als nodig is, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding wel belangrijk is. Ik hecht waarde aan goede spullen en die mogen wat kosten, maar een paar honderd euro extra voor minimale performancewinst vind ik overbodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een full hd-beeldscherm, een externe dvd-rewriter, een toetsenbord en een muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel geheugen is van belang. Een snelle processor met veel threads. Ik weet niet of de GPU in de processor voldoet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nee

Ga je overklokken?
nee

Het lijstje hieronder heb ik samengesteld omdat ik toch ergens moet beginnen. Het moederbord heb ik gekozen omdat het Thunderbolt 2, 802.11ac en Bluetooth heeft. Ik heb aan 512 GB opslag genoeg. De behuizing is wit en min of meer stijlvol, dat vind ik ook belangrijk.

Ben benieuwd naar aanvullingen en verbeteringen!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,77€ 289,77
1Asus Z87-Deluxe/Quad€ 264,99€ 264,99
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 85,95€ 85,95
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 279,98€ 279,98
1Seasonic M12II Evo 620W€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,64

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 15:30
Allereerst je processor;

Je hebt een i7 variant gekozen die je kan overklokken. Is dit nodig in jouw geval?
i7 ondersteunt Hyperthreading, wat naar mijn weten, alleen rendabel is als je gaat foto- en video editten.
Ik zou dus kijken voor een i5-45xx

Aangezien je een overklokbare i7 heb, heb je ook daar je moederbord op uitgezocht. Deze kan ook een tikkeltje goedkoper als je niet hoeft over te klokken.
Wat betreft je eisen die je aangaf... Verloopstekker voor Thunderbolt? de rest als interne kaart? Of een moederbord vinden die het toch allemaal heeft.

Daarnaast ben ik van mening dat 16 GB genoeg is voor meerdere VM's, maar ik ben daarentegen niet bekend met Share-point. Dus daar kan ik op stuk schieten.

Met het geld wat je bespaart van je processor en moederbord kan je investeren in een hoogwaardigere voeding. Als ik het zo lees zal je pc veel aan staan, dus als ik jou was, zou ik zeker kijken naar een voeding met een Gold-certificering.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 02-08-2014 23:56 ]

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08
Misschien een vreemde vraag, maar wat is de reden achter de keuze om een host OS te gebruiken, waarop dan VMWare Workstation moet draaien?
Licentietechnisch, maar wat mij betreft ook op het gebied van performance ben je beter uit met een server. Een kanttekening hierbij is dat het dan aan te raden is om ook thuis met de Mac te werken (waar je het scherm dan weer aan kunt koppelen). Ik neem hiervoor aan dat je meestal in een remote desktop zit.

Veel tweakers hebben bijvoorbeeld goede ervaringen met VMWare ESXi. Dit is wat sneller, en zeer eenvoudig te beheren. Hiervan is de editie tot 32GB geheugen gratis. Mocht je 64G geheugen willen, is de licentie volgens mij rond de 1K.

Ik raad aan om voor een SuperMicro moederbord te gaan. De modellen met IPMI zijn erg prettig in gebruik, bovendien is het soms fijn om op afstand het systeem te beheren (en dingen als resets uit te voeren).
Hierop plaats je ECC geheugen en een Xeon E3 processor.

[ Voor 5% gewijzigd door fonsoy op 02-08-2014 23:59 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08
CuBras schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 23:50:

Daarnaast ben ik van mening dat 16 GB genoeg is voor meerdere VM's, maar ik ben daarentegen niet bekend met Share-point. Dus daar kan ik op stuk schieten.

Als ik het zo lees zal je pc veel aan staan, dus als ik jou was, zou ik zeker kijken naar een voeding met een Gold-certificering.
Veel serverproducten van Microsoft zijn nogal geheugenhongerig. Zelfs voor een SQL server hangt de installer zolang het systeem niet meer dan 8GB geheugen heeft. Dit soort typische restricties zijn ook op SharePoint van toepassing.

En dat stuk over die voeding kan ik alleen maar bekrachtigen. Koop voor een dergelijk systeem geen instapvoeding.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Welke voeding is dan aan te raden? En is 620W voldoende of overkill?

Ik maak gebruik van developerlicenties. Voor bijvoorbeeld SQL Server geldt dan de geheugenrestrictie niet. Mijn huidige standalone-omgeving heeft 8 GB toegewezen gekregen en dat is aan de lage kant voor alle services en server roles. Als ik dat wat kan spreiden over meerdere servers, is 8 GB per VM wel voldoende denk ik.

Wat betreft de i7/i5: ik kies toch liever de i7 ook al ga ik niet overclocken. Zeker omdat er vaak veel services en timer jobs gelijktijdig zullen draaien. Allemaal relatief lichte taken, weinig piekbelasting maar de processor is wel continu actief.

Serverhardware is waarschijnlijk overkill. Het is geen productie-omgeving, meer een soort zandbak, en het systeem hoeft geen extra hoge betrouwbaarheid te hebben. Daarnaast vind ik het ook fijn om er gewoon op te kunnen werken: Outlook/Word/Excel/Photoshop en internet. Ik heb ooit een lokale installatie van Windows Server 2008 op een laptop van werk gedraaid en daarbij liep ik af en toe aan tegen applicaties die Windows XP/Vista/7 vereisten. Applicaties die normaal gesproken op een server niets te zoeken hebben, zoals Evernote, Pocket, Spotify, 1Password etc. Niet specifiek die, maar wel dat soort applicaties.

• CuBras
Ik zou persoonlijk voor een van deze twee gaan;

http://tweakers.net/price.../348558;349132/categorie/

De RM650 heeft licht de voorkeur, vanwege de grotere diameter ventilator en het feit dat deze geheel modulair is.

Volgens mij red je het ook wel met een 500 watt voeding, maar qua power vraag van de componenten wil ik nog wel eens te laag inschatten. Je hebt geen grote componenten die veel stroom vragen (Lees: dedicated video kaart).

• barber
  • Niet online
650 watt niet erg overkill?
Ik zelf draai al jaren voor hetzelfde doel (SharePoint farms in een test/lab omgeving) met een i7-920, 32GB geheugen en een Samsung 500GB SSD voor de VMs (naast een paar gewone schijven voor het OS en download schijf). Maar de 350 watt voeding trekt dit prima eigenlijk, maar kies er wel eentje van goede kwaliteit.

Wel vraag ik me af waarom je VMWare zou willen draaien, gebruik gewoon Hyper-V dat met Windows 2012 R2 meekomt. En een server versie (in tegenstelling tot windows 8.1) heeft ook nog eens het voordeel van disk deduplicatie waardoor de VMs ook nog eens flink minder ruimte innemen op de SSD.

In mijn ervaring is de CPU nooit de bottleneck geweest, wel de hoeveelheid geheugen en disk IO. Met de disk IO zit het sinds de aankoop van de SSD wel goed. Helaas ondersteund mijn mobo niet meer dan 32GB, maar meestal is dit wel voldoende op die enkele keer na dat je meer dan 10 VMs in de lucht wil hebben ;-)

• CuBras
Daarom gaf ik ook aan; ik ben niet zo goed in inschatten voor stroom consumptie ;)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
barber schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:51:
650 watt niet erg overkill?
Ik zelf draai al jaren voor hetzelfde doel (SharePoint farms in een test/lab omgeving) met een i7-920, 32GB geheugen en een Samsung 500GB SSD voor de VMs (naast een paar gewone schijven voor het OS en download schijf). Maar de 350 watt voeding trekt dit prima eigenlijk, maar kies er wel eentje van goede kwaliteit.
Duidelijk :) Goed om te lezen dat je een vergelijkbaar systeem hebt staan. Benader jij je farm ook remote vanaf werk/klantlocaties en werkt dat goed?
Wel vraag ik me af waarom je VMWare zou willen draaien, gebruik gewoon Hyper-V dat met Windows 2012 R2 meekomt. En een server versie (in tegenstelling tot windows 8.1) heeft ook nog eens het voordeel van disk deduplicatie waardoor de VMs ook nog eens flink minder ruimte innemen op de SSD.
Hyper-V kan ook onder Windows 8.1 Pro, maar de reden dat ik VMware noemde is dat ik op de Mac ook VMware gebruik en dat de VM's daarmee uitwisselbaar zijn. Maar dat zal niet meer nodig zijn dus ik kan prima naar Hyper-V overstappen.
In mijn ervaring is de CPU nooit de bottleneck geweest, wel de hoeveelheid geheugen en disk IO. Met de disk IO zit het sinds de aankoop van de SSD wel goed. Helaas ondersteund mijn mobo niet meer dan 32GB, maar meestal is dit wel voldoende op die enkele keer na dat je meer dan 10 VMs in de lucht wil hebben ;-)
Ja ik denk dat ik met 32 GB voorlopig ook wel goed zit, met 3 of hooguit 4 VM's (domain controller, database server, web frontend server en misschien een aparte application/index/search server). Die ook niet allemaal 8 GB nodig hebben.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:21
Canaria schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 23:42:
waarbij de prijs-kwaliteitverhouding wel belangrijk is.
Neem een Xeon E3, dat is een i7 voor een wat betere prijs.
Eventueel met klein grafisch kaartje, want zodra je hier graphics bij wil worden ze minder.
Daar kan je dan inderdaad ECC geheugen bij doen, maar of dat nu zo nuttig is.

Een 650 Watt voeding is leuk als je een legioen aan schijven gaat gebruiken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Heb je thunderbolt ergens specifiek voor nodig. Moederbord is nogal duur daardoor.. Iden voor wifi en bluetooth, heb je het nodig?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

CuBras schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:31:
Ik zou persoonlijk voor een van deze twee gaan;

http://tweakers.net/price.../348558;349132/categorie/

De RM650 heeft licht de voorkeur, vanwege de grotere diameter ventilator en het feit dat deze geheel modulair is.
Yeah, right, de RM650 beschikt over slechte interne componenten (lees:CapXon), de V550 SM is een prima PSU, bijna platium :) 550W is méér dan genoeg, nu al zonder dedeicated GPU zal het niet eens 100W aantikken :)

De 4790k is zowel als je niet gaat overclocken als wel een goede keuze, out of the box werkt die al 0,4Ghz hoger dan de niet -k versie.

Qua RAM, neem deze:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
Qua prestaties gelijk, maar wel goedkoper :) (deze gewoon 2x nemen)

Tsja, je moederbord, neem er dan tenminste een met Z97-chipset. Deze heeft alleen geen WiFi, dus dan zul je zo'n kaartje komen aan het nemen:
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

En dan vind ik het persoonlijk zonden om op zo'n CPU met die kast géén losse koeler te zetten, dus ik raad deze aan (voornamelijk voordeel is stiller, en de mogelijkheid om te overclocken (-k CPU, Z97 MoBo, losse koeler :) ):
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• barber
  • Niet online
Canaria schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 01:28:

Duidelijk :) Goed om te lezen dat je een vergelijkbaar systeem hebt staan. Benader jij je farm ook remote vanaf werk/klantlocaties en werkt dat goed?
Yep, ik gebruik die machine voornamelijk remote. Heb thuis wel een 100/100 mbit fiber aansluiting.

Op de Host heb ik Remote Desktop Gateway Services draaien (weer een voordeel van een server OS). Dat is een soort reverse proxy voor remote desktop. Je hoeft dan maar 1 poort (443) open te zetten naar het internet om verbinding met elke machine/VM op je network te kunnen maken. Voordeel is ook dat het een standaard 443 ssl poort (loopt ook via IIS) is zodat de firewalls van klanten deze niet blokkeren en je niet gelijk je RDP poort aan het internet hebt hangen.
Verder gebruik ik RoyalTS om mijn connecties naar VMs te managen. Deze heeft support voor RD Gateway.

Ik gebruik de omgeving wel voornamelijk voor uitzoek, leer of test werk. Ik doe weinig tot geen software development meer. (Ben tegenwoordig meer IT Pro dan Dev).

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 08:52:
Heb je thunderbolt ergens specifiek voor nodig. Moederbord is nogal duur daardoor.. Iden voor wifi en bluetooth, heb je het nodig?
Zodra de nieuwe versie uit is, wil ik een Apple Thunderbolt Display kopen. Wifi en bluetooth heb ik wel nodig en vanwege de ondersteuning en mogelijke compatibiliteitsproblemen heb ik het liefst alles op het moederbord ook al is dat duurder dan losse insteekkaartjes.
MK1998NL schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 09:48:
[...]
Qua RAM, neem deze:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
Qua prestaties gelijk, maar wel goedkoper :) (deze gewoon 2x nemen)
Check!
Tsja, je moederbord, neem er dan tenminste een met Z97-chipset. Deze heeft alleen geen WiFi, dus dan zul je zo'n kaartje komen aan het nemen:
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Zie boven, maar waarom de Z97-chipset? Wat is daarvan het voordeel? Ik kwam verschillende chipsets tegen toen ik een moederbord ging uitzoeken en heb eigenlijk geen idee wat de verschillen zijn.
Mijn zoekcriteria voor het moederbord waren mSata of M2, 802.11ac, bluetooth, Thunderbolt en ondersteuning van minimaal 32 GB RAM en liefst meer.
En dan vind ik het persoonlijk zonden om op zo'n CPU met die kast géén losse koeler te zetten, dus ik raad deze aan (voornamelijk voordeel is stiller, en de mogelijkheid om te overclocken (-k CPU, Z97 MoBo, losse koeler :) ):
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Dat is misschien nog wel een optie, maar alleen vanwege het geluid. Ik ben niet van plan te gaan overclocken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Canaria schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 14:17:
[...]

Zodra de nieuwe versie uit is, wil ik een Apple Thunderbolt Display kopen. Wifi en bluetooth heb ik wel nodig en vanwege de ondersteuning en mogelijke compatibiliteitsproblemen heb ik het liefst alles op het moederbord ook al is dat duurder dan losse insteekkaartjes.
Compabiliteit van wifi en bluetooth is nog nooit een probleem geweest. En tsja, thunderbolt in een overpriced Apple display. Er zijn zoveel meer merken met gangbare connectoren met goede beeldweergave zoals de Dell Ultrasharp-reeks. Alleen op het moederbord kun je al 150 euro besparen als je Thunderbolt laat varen en wellicht nog eens een smak geld als je een display zonder appeltje koopt.

Waarom de Z97 chipset, dan heb je bijvoorbeeld m.2 aanslutingen voor SSD en weet je zeker dat de processor in het meoderbord werkt. Op het gekozen systeem kan het, maar dan heb je wel de juiste BIOS nodig. Anders kun je nog niks met je systeem, want daar heb je een werkende CPU voor nodig.

Ik krijg de indruk dat de PC markt het overpriced thunderrbolt links laat liggen. Gezien je macbook snap ik wel dat je een beetje Apple minded bent, maar ik zie er weinig mee gebeuren. Plus, je moet ook zeker zijn dat schermen daarop ook werken op een non-apple PC. Ook daar een voordeel, koop je een scherm met displayport, dan kun je die ook gebruiken op een eventuele videokaart later. Ik verwacht echt geen losse videokaart met thunderbolt namelijk.

Het is jou keuze, maar je beperkt je enorm in een Apple wereldje met een Windows PC. Iets zegt me dat juist dat weinig ondersteuning zal krijgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Canaria: het. Zat er natuurlijk in dat dit er ooit van moest komen he ;)
jeroen3 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 01:57:
[...]

Neem een Xeon E3, dat is een i7 voor een wat betere prijs.
Eventueel met klein grafisch kaartje, want zodra je hier graphics bij wil worden ze minder.
Daar kan je dan inderdaad ECC geheugen bij doen, maar of dat nu zo nuttig is.

Een 650 Watt voeding is leuk als je een legioen aan schijven gaat gebruiken.
Ik zou zelf voor een Xeon E5 gaan. Verder 48 of zelfs 64 GB ram. VM's vreten nou eenmaal geheugen, dus hoe meer hoe beter.
Vwb i5 of i7: een i5 is een dual core, een i7 heeft er vier. Meer cores is bij VM 's handig om de cpu last beter te kunnen verdelen. Maar zoals gezegd: liever een xeon, overclocken of gamen is toch niet nodig.

Verder zou ik, aangezien dit spul zakelijk gebruikt gaat worden, serieus kijken naar een workstation van Dell of HP. Goede kwaliteit, geen gezeik, doet het altijd en hardware die op elkaar is afgestemd. Werkt toch een stuk lekkerder dan wanneer je iets zelf samenstelt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1