• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-01 13:51
Misschien eerder driekwart... Een paar symptomen:

Harde schijf ratelt enorm
De HDD die naast mijn SSD loopt, die ik uit een Conceptronic externe media speler heb gehaald (een Samsung 640 GB HDD) maakt een enorme herrie |:(
S.M.A.R.T. uitlezen zegt dat alles OK is, maar ik heb hier mijn twijfels over. Heeft iemand ideeën hoe ik mijn HDD kan laten testen door een programma? Backups zijn al gemaakt.

Enorme herrie wanneer de PC "terug stapt" van een game o.i.d.
Wanneer ik een game afsluit op de PC, hoor ik een enorme herrie uit de kast komen van een ventilator of iets, waar iets tegenaan schraapt (tenminste, zo lijkt het). Dit hoor ik alleen dan dus het lijkt me sterk dat het constant gebeurt? Iemand ideeën?

PC BSODed bij het kijken van lange(-ish) YouTube videos
De PC crasht als ik 30+ minuten van een YT video heb bekeken. De foutmelding is SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED, met 2x een Disk cache DLL foutmelding en de overige 5(?)x een foutmelding die de richting van de AMD driver op gaat. Na een herinstallatie van de laatste lijkt het wat minder te worden maar iemand een idee wat er fout zou kunnen zijn? Ik gebruik Firefox 32 en HTML5 video. Dit gebeurde niet in Windows 8 maar wel weer in 7, dus zou dit een driver probleem kunnen zijn of iets fout in het OS?

Opgelost door Catalyst 14.6.

Wanneer de PC herstart, valt hij eerst uit en gaat dan weer aan
Wanneer ik de PC opnieuw opstart, valt hij eerst uit (alsof hij helemaal uit staat) en gaat dan een seconde of 3 later weer uit zichzelf aan. Dit is de laatste tijd behoorlijk erger geworden, normaal bleef hij gewoon draaien in dit proces... :?

Een lijstje met mijn specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 760 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 256,50€ 256,50
1Samsung Spinpoint M7 HM641JI , 640GB€ 89,-€ 89,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 65,84€ 65,84
4Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Corsair Gaming GS800 (CP-9020014)€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,34

Het enigste onderdeel wat ik aan kan wijzen wat goed werkt en ik niet aan kan wijzen als mogelijke probleemmaker, is mijn SSD |:(
Vandaar heb ik ook geen idee waar ik dit topic moet plaatsen.
Alle onderdelen behalve de videokaart en SSD zijn al best wel oud.

Ik zit al even dat ik wil gaan upgraden. Zou dit verstandig zijn op dit moment? En zou ik met een budget van rond de €300 dit oude bakbeest kunnen upgraden?

Alvast bedankt voor enige reacties :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Harde schijf ratelt enorm
Wat had je gedacht om de smart hier neer te zetten, dan zien wij ook iets.
Ratelen kan komen te los ingebouwd of een kast die teveel trillingen doorgeeft. Zet de hd eens op een andere plaats. Of in rubber zetten.
Met smart, kontroleer de load unload cycle of deze niet te snel oploopt.
die ik uit een Conceptronic externe media speler heb gehaald
Kan een probleem zijn, soms hebben deze hd's aparte firmware zodat deze snel uitgaan en dus still zijn, maar misschien ratelt de hd hierdoor in je pc. Sommige externe hd's hebben dit ook.
Enorme herrie wanneer de PC "terug stapt" van een game o.i.d
Als je nou eens zelf gaat kijken, want wij kunnen niet in jouw kast kijken.
Welke fan is het?
Misschien fan versleten?

-Het belangrijkste van je pc vermeld je niet, je voeding.
-Wissel je voeding eens uit en kijk of je uitvallen van je pc weg is(leen er dus een omdat je er anders 2 hebt en je pc is nog steeds defect).
2x booten vanuit koude boot(pc staat uit zonder stroom), kan normaal zijn voor bepaalde moederborden, is wel een uizondering).
-Metest86 is een standaard test bij problemen, laat dit dus 12 uur of langer lopen.
Het enigste onderdeel wat ik aan kan wijzen wat goed werkt en ik niet aan kan wijzen als mogelijke probleemmaker, is mijn SSD
Is natuurlijk onzin, dit kun je pas zeggen na uitgebreid testen. Bijv laat deze weg in je pc, zijn dan de problemen weg?

-Zoveel mogelijk hardware gaan verwijderen en dan kijken of je problemen weg gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door jan99999 op 03-08-2014 05:36 ]

• NanoSector
Bedankt voor je reactie.

Ik zal zo even de smart gegevens posten.
ETA: Hier zijn ze:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jbFUEjJ.png
Hij zit al in een tray in mijn kast met rubbertjes. (Silencio 550, best wel nutteloos als alles ratelt en doet |:()

Ik heb zelf ook al geprobeert te kijken welke ventilator het zou kunnen zijn, maar is me niet gelukt. Ik zal het zo eens proberen zonder casefans aan, maar ik hoopte eigenlijk of iemand tips hiervoor had. De enigste fan die ik niet als het probleem kan aanwijzen is de fan achterin, want die heb ik pas (deze week) nog vervangen.

Voeding staat in het lijstje, de GS800. Toen ik tot een paar maanden geleden een 550W voeding had was dit minder aanwezig (had hem vervangen omdat ik de GS800 nog had liggen, de ander is inmiddels verkocht), maar nog steeds wel ooit. Het is nu alleen iedere keer in plaats van meestal.

Ik had memtest al even laten lopen, net als Prime95, maar niet 12 uur, ik zal hem vandaag en indien nodig vannacht laten draaien.

Mijn OS e.d. staan op de SSD, deze weglaten is dus niet echt een optie. Maar deze lijkt tenminste goed te werken.

[ Voor 23% gewijzigd door NanoSector op 03-08-2014 11:33 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
Simpel, trek je kast open en luister. Dat geluid komt ergens vandaan. Grote kans dat het een fan is die aanloopt ofzo, wellicht pas als deze in snelheid veranderd. Check verder de temperaturen van je systeem.

Verder is mijn ervaringen dat computers die in 2x starten dat de voeding het aan het begeven is. Te weinig prik zou ook heel goed voor de bsod's en instabiliteit kunnen zorgen.

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 03-08-2014 12:00 ]

Verwijderd

En een versie Windows installatie doet ook vaak wonderen bij BSODs.

• NanoSector
Dank beiden voor de reacties.
GENETX schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:58:
Simpel, trek je kast open en luister. Dat geluid komt ergens vandaan. Grote kans dat het een fan is die aanloopt ofzo, wellicht pas als deze in snelheid veranderd. Check verder de temperaturen van je systeem.

Verder is mijn ervaringen dat computers die in 2x starten dat de voeding het aan het begeven is. Te weinig prik zou ook heel goed voor de bsod's en instabiliteit kunnen zorgen.
800W mag hoop ik voldoende zijn? :?
Al heb ik de voeding wel eens laten vallen, zou hij kapot kunnen zijn geraakt?

Ik gok (en weet bijna zeker van wel) dat de voeding het geluid maakt; mijn voorste casefans draaien altijd op 100% snelheid (zitten aan voeding), de achterste heb ik pas vervangen en het lijkt me sterk dat twee compleet verschillende fans hetzelfde geluid maken, en de Intel koeler maakt ook geen herrie als hij voluit draait en terug loopt. Dan heb je GPU en PSU over, en de GPU is nog niet zo oud en dan zou hij het altijd moeten doen als hij onder load heeft gestaan (en dat doet hij niet). Dus dan lijkt de logische verklaring dat de PSU het geluid maakt.

Temperaturen onder Prime95 full load van de CPU zijn 95C, tijdens Watch_Dogs rond de 70-80C.
Tijdens Memtest86+ geeft hij 65C aan.
Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 12:03:
En een versie Windows installatie doet ook vaak wonderen bij BSODs.
Deze Windows 7 installatie is nog geen paar weken oud. Al heeft een herinstallatie van Catalyst en zijn drivers wel wat geholpen, ik zal zo eens een video van een paar uur opzetten (10 uur Nyan cat iemand? :P)

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Yoshi2889 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 12:37:

Al heb ik de voeding wel eens laten vallen, zou hij kapot kunnen zijn geraakt?
8)7
Nee, die dingen zijn gemaakt om te vallen :+
dus zeer onwaarschijnlijk :9

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• NanoSector
Nee echt, kunnen die niet tegen een stootje?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Yoshi2889 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 12:50:
Nee echt, kunnen die niet tegen een stootje?
NOpe, denk dat van pc componenten alleen de Het RAM (indien voorzien van heatspreader) en een SSD tegen een stootje kunnen. (deels omdat er geen bewegende onderdelen inzitten, deels doordat die relatief stevig zijn gebouwd)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27
Het is net een telefoon, de ene keer laat je hem vallen van 10m en is er niks aan de hand, de andere keer valt ie van 30cm en is ie stuk.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• NanoSector
Oké, zouden jullie adviseren om een nieuwe voeding te halen? Het kan zijn dat ik nog eentje van +/- 350W heb liggen, met een oud low end videokaart zou dat toch in ieder geval op moeten starten?

Verwijderd

Die flash BSODs kunnen komen door brakke AMD drivers. Zet hardwareversnelling eens uit in flash.

Kan best zijn dat al je problemen (behalve de HDD) door die gare drivers komen. Iets met het niet goed regelen van kloksnelheid, powermanagement, etc.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2014 13:04 ]

• NanoSector
Ik gebruik HTML5 video, HW versnelling in Firefox eens uit zetten?

Verwijderd

Zoek maar eens op "AMD Youtube BSOD" of "amd hardware acceleration BSOD" op google.

• NanoSector
Aha, ik wist niet dat dit een bekend probleem was. Ik had al gezocht op de informatie die de BSOD gaf maar dat leverde weinig op.

Blijkbaar lost Catalyst 14.6/7 dit op, ik ga maar eens updaten.

ETA: Een half uur in de video en mijn PC is nog niet gecrasht, dus ik heb zo'n idee dat dit wel zo opgelost is. Nu nog de andere problemen onderzoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door NanoSector op 03-08-2014 14:24 ]

Pagina: 1