• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:05
Hi there! 8)

Een 100mm 2.8 die ik onlangs op de kop tikte heeft een "klein" defect. Iets dat soms erg vervelend kan zijn. De diafragmaring draait lekker rond van 2.8 tot 22, maar helaas verandert er niets aan het diafragma. Het zit vast op 2.8 (niet het vreselijkste diafragma om op vast te zitten, maar toch).

Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat de diafragma-lever een beetje vast zit. Als ik deze terugduw (naar f22) dan kan ik vanaf daar netjes afstoppen naar 2.8, maar niet meer terug.

Ik heb besloten hem gewoon open te schroeven, zoveel kan er niet misgaan op zo'n bargain-lensje. Maar een lens heb ik nog nooit van binnen gezien. Iemand enige idee wat ik aantref en hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Oh en ik ga trouwens uiteraard een uitgebreide fotoblog maken van de operatie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Muldert op 02-08-2014 21:06 ]

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 19:08

Milo.

klik

Zelf heb ik een keer een 135E uit elkaar gehaald, met succes.. enkel het in elkaar zetten lukte niet en daarbij heb ik het diafragma lever ding gebroken. De handigheid zit hem in het in elkaar draaien van het voorste deel van de lens met de focusring. Aan die handigheid ontbrak het mij. Verder is het een simpel lensje.

Jouw probleem klinkt meer als een lam veertje dat de lamellen terug trekt. Mits er geen smeer en olie te zien is dan.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:37

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ik had hetzelfde met een Micro-Nikkor 50mm f2.8. Komt naar mijn vermoeden vaak voor omdat de lens bij het mounten wordt vastgehouden op het wijdste diafragma om de zoeker niet te verduisteren: enkel bij het trekken van een foto vernauwt het diafragma zich.

Zoals Milo. hierboven al aangaf, is het waarschijnlijk inderdaad het veertje dat de lamellen terug moet trekken naar de smalste diafragmawaarde. Dat in combinatie met wat opgedroogd vet op de lamellen zelf. Hoe ik het opgelost heb was niet bepaald orthodox, maar wel effectief.

Zorg dat je lens eerst en vooral op f22 staat. Aan de achterzijde zit een uitstekend 'hendeltje' dat heen en weer kan bewegen in een klein deel van de cirkel rondom het glas. Als je je lens zo kort mogelijk focust, kan je normaal tussen het achterste element in de lens binnenkijken. Nu kan je zien waar dat hendeltje naartoe leidt: rechtstreeks naar het veersysteem van de diafragmalamellen. Aan het einde (dus redelijk diep in de lens) zou je weer een klein stukje metaal moeten zien dat een kort stuk van een cirkelbeweging kan uitvoeren, net zoals het hendeltje bovenaan. Als je hier voorzichtig wat aan duwt met een schroevendraaiertje, zou het diafragma naar alle waarschijnlijkheid moeten losspringen naar de kleinste stand toe.

Dat deed het bij mij alleszins zonder problemen, na 30 jaar vast te hebben gezeten op een body. Bespaart je het uiteen moeten halen van de lens.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:05
Fontainemelon schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:11:
Zorg dat je lens eerst en vooral op f22 staat. Aan de achterzijde zit een uitstekend 'hendeltje' dat heen en weer kan bewegen in een klein deel van de cirkel rondom het glas. Als je je lens zo kort mogelijk focust, kan je normaal tussen het achterste element in de lens binnenkijken. Nu kan je zien waar dat hendeltje naartoe leidt: rechtstreeks naar het veersysteem van de diafragmalamellen. Aan het einde (dus redelijk diep in de lens) zou je weer een klein stukje metaal moeten zien dat een kort stuk van een cirkelbeweging kan uitvoeren, net zoals het hendeltje bovenaan. Als je hier voorzichtig wat aan duwt met een schroevendraaiertje, zou het diafragma naar alle waarschijnlijkheid moeten losspringen naar de kleinste stand toe.
Maar dat zou het probleem eenmalig oplossen lijkt me - de veer krijgt zijn kracht niet opeens terug daarna. Ik vrees dat ik het veertje toch echt moet vervangen :-(