Game pc ~€1400 | Op zoek naar advies

Pagina: 1
Acties:

• Lewonas
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09-2025
Hallo allemaal,

Ik vind dat het tijd is geworden om mijn game pc te upgraden. Ik heb het een en ander in elkaar gezet via Azerty.nl en ik zou graag wat advies daarover willen krijgen. Maar eerst...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal voornamelijk worden gebruikt om te gamen. Wat ik heb samengesteld lijkt misschien overkill hiervoor, én ik heb slechts één 1080p beeldscherm. Echter, ik wil de mogelijkheid hebben om later alsnog een tweede scherm en tweede grafische kaart te halen. Dat verklaart ook meteen mijn keuze voor de 850 watt voeding.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal rond de 1300-1500 euro kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil een heel nieuw systeem bouwen, dus nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 203,50€ 203,50
1Gigabyte GA-Z97X-SLI€ 104,99€ 104,99
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 441,-€ 441,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Corsair Carbide 500R Black€ 94,38€ 94,38
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 79,86€ 79,86
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,90€ 134,90
1LG GH24NSB0 Zwart€ 12,80€ 12,80
1EVGA SuperNOVA 850 G2€ 109,51€ 109,51
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.316,64

Eventuele extra vijfde ventilator:
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 33,75€ 33,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,75

Ik heb redelijk veel onderzoek verricht naar deze verschillende componenten. Ik ben zelf van mening dat de componenten die ik heb gekozen van erg goede kwaliteit zijn. Echter, ik heb wel een paar vragen over enkele componenten in mijn wenslijstje:

- De behuizing die ik heb gekozen bevat al 4 ventilatoren, heb ik dan wel een extra ventilator nodig? Hebben jullie zelf nog goede alternatieven voor de behuizing (die er een beetje fancy uit ziet)?

- De voeding lijkt nogal aan de dure kant, maar deze wordt wel goed beoordeeld in reviews. De voeding lijkt me het waard omdat ik later misschien nog een tweede GTX 780 (en scherm) wil toevoegen zoals ik al eerder zei. Zit ik met deze voeding (850w) goed?

- Wat is jullie opinie over de Gskill Ripjaw X memory sticks i.p.v. bijvoorbeeld Corsair Vengeance? Ik had gehoord/vernomen dat de Ripjaws upcoming zijn en de beste value leveren voor gamers.

Ik sta natuurlijk ook open voor advies/suggesties op alle andere componenten.

NINJA EDIT: De Intel Core i7-4790K processor klinkt ook héél verleidelijk met haar 4GHz processorsnelheid per core. Maar dit is wel een prijsverschil van 100 euro. Ik denk dat deze processor het niet waard is voor alleen games, maar ik zou ook graag jullie opinies hierover willen horen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd componenten gehad van ASUS, Crucial, MSI, Corsair, Cooler Master en WD. eVGA, Gigabyte en G.Skill zijn voor mij nieuwe merken, maar ik ben er van overtuigd dat deze kwalitatief gezien op hetzelfde niveau zitten als de andere merken die ik hiervoor noemde. Mijn grootste vraagtekens zet ik wel bij G.Skill omdat ik daar nog nooit eerder van heb gehoord, maar die blijkbaar wel de hemel in wordt geprezen om haar memory sticks.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou mooi zijn als het energieverbruik redelijk laag blijft, maar dit is niet noodzakelijk. Ik vind het wel belangrijk dat de geluidsproductie op een laag niveau blijft. Het belangrijkste is dat ik met het systeem de mogelijkheid heb om uit te breiden naar een tweede grafische kaart (voor SLI) en een tweede scherm (2x1080p resolutie).

Ga je overklokken?
Ik wil graag over de mogelijkheid beschikken om te kunnen overklokken. Wie weet wanneer je het nodig hebt...

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik zie jullie reacties graag verschijnen!

~Lewonas.

[ Voor 11% gewijzigd door Lewonas op 03-08-2014 13:01 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je toch zelf gaat overklokken, heeft de extra kloksnelheid van de i7-4790K niet veel nut, je kan de i5 4690K immers ook gemakkelijk tot 4GHz, wss meer overklokken.
(gemiddeld gezien zal een i7-4790K wel iets hoger kunnen overklokken omdat de beste chips daarvoor worden uitgekozen, maar persoonlijk vind ik dat geen 100€ waard ;) )

Heb je een termijn in gedachten voor wanneer je een tweede GPU zou bijsteken? Als je dit namelijk pas na meer dan anderhalf jaar gaat doen, is het interessanter om de GPU gewoon te vervangen door een nieuw en beter exemplaar.

Voor gamen heb je genoeg aan 8GB geheugen. Moesten er over een paar jaar games uitkomen die toch meer gebruiken, kan je nog gemakkelijk 8GB bijsteken. G.Skill is overigens wel een goed merk. Neem gewoon het goedkoopste 2x4GB geheugen dat 1600MHz is met een CAS van 9 of minder.

Is er een specifieke reden waarom je voor een GTX 780 hebt gekozen? Een R9 290 is namelijk ongeveer even snel (afhankelijk van het spel), maar wel een stuk goedkoper: Asus R9290-DC2OC-4GD5
Je kan ook de iets goedkopere Sapphire nemen, die zeker even goed presteert (de aftersales schijnen wel een stuk minder te zijn): Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

[ Voor 11% gewijzigd door Robbedem op 02-08-2014 18:39 ]

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01 12:42
Je behuizing is een persoonlijke keuze en deze zal wel gewoon goed koelen.
Je voeding is inderdaad zwaar overkill voor gamen en volgens mij zou 700W het nog wel doen.
En voor je RAM zou ik dit nemen pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 8GB is meer dan genoeg voor alleen gamen.(zoals robbedem zegt)
En voor je wens van weinig geluid zou ik wel een andere kast nemen die daar voor gemaakt zijn, de fractal valt goed bij veel mensen pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black hem zelf niet dus kan er niks over zeggen)
En als moneysaver tip neem een goedkopere PSU, want zoals robbedem zegt kan dit het geval zijn.

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

• Robbedem
Ik heb nog niets gezegd over een PSU, maar als hij maar één GPU neemt, kan die idd goedkoper.

@TS: wil je bij Azerty.nl bestellen, of maakt dat niet uit?

• Lewonas
quote: Robbedem
Als je toch zelf gaat overklokken, heeft de extra kloksnelheid van de i7-4790K niet veel nut, je kan de i5 4690K immers ook gemakkelijk tot 4GHz, wss meer overklokken.
Oké, dat dacht ik al. Ik blijf bij de i5. ;)
Heb je een termijn in gedachten voor wanneer je een tweede GPU zou bijsteken?
Waarschijnlijk al binnen een half jaar. Ik heb er nu nog even niet het geld voor over, maar dat is over een paar maanden een ander verhaal. Het is wel de bedoeling dat ik dit op de korte termijn haal.
Voor gamen heb je genoeg aan 8GB geheugen. Moesten er over een paar jaar games uitkomen die toch meer gebruiken, kan je nog gemakkelijk 8GB bijsteken.
Momenteel wordt er bij de nieuwste spellen al 8GB als minimale eis gesteld. Ik ben het liefst van tevoren voorbereid op de nieuwe generatie spellen. Met 16GB zit ik dan zeker gebakken.
Is er een specifieke reden waarom je voor een GTX 780 hebt gekozen?
Ik ben de afgelopen jaren een tevreden klant en eigenaar van NVIDIA gpu's. Het liefst blijf ik bij NVIDIA omdat ik daarmee vertrouwd ben en ik gesteld ben op het gemak van het configuratie-/updatescherm. Ik blijf liever weg van AMD, ook al lijkt de R9 290 inderdaad gelijk/beter te presteren dan de 780 en ook nog voor een lagere prijs.
quote: plientje
Je voeding is inderdaad zwaar overkill voor gamen en volgens mij zou 700W het nog wel doen.
Het is inderdaad overkill voor één gtx 780 en 1080p scherm. Maar voor een SLI van gtx 780 en een tweede 1080p scherm is het kielekiele (wat uiteindelijk het plan is). Daarom heb ik liever wat extra speelruimte.
En voor je RAM zou ik dit nemen pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 8GB is meer dan genoeg voor alleen gamen.(zoals robbedem zegt)
Bedankt voor de suggestie. De Crucial Ballistix Tactical lijkt inderdaad een betere keuze te zijn dan de Gskill Ripjaws. Ik zal deze vervangen. :)
En voor je wens van weinig geluid zou ik wel een andere kast nemen die daar voor gemaakt zijn, de fractal valt goed bij veel mensen pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black hem zelf niet dus kan er niks over zeggen)
Ik heb tamelijk veel positieve reacties gelezen over de geluidsproductie van de 500R die erg stil blijkt te zijn. Ik stel een mooi design voor de behuizing zeer op prijs, en de Fractal ziet er vrij simplistisch uit. Ik denk dat ik toch bij de 500R blijf.
Ik heb nog niets gezegd over een PSU, maar als hij maar één GPU neemt, kan die idd goedkoper.

@TS: wil je bij Azerty.nl bestellen, of maakt dat niet uit?
Ik wil dus uiteindelijk twee GPU's en twee schermen hebben. Het lijkt me verstandig om hiervoor een 850 watt voeding te nemen. Welke PSU zouden jullie aanbevelen?

Ik ga de pc uiteindelijk bij mijn tante en oom bestellen die een eigen computerwinkel hebben. Vanwaar de vraag?

EDIT: Ik zou ook nog graag een antwoord willen krijgen op mijn eerste vraag:
quote: TS
- De behuizing die ik heb gekozen bevat al 4 ventilatoren, heb ik dan wel een extra (vijfde) ventilator nodig?
Bedankt voor jullie hulp. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lewonas op 02-08-2014 23:48 ]

• Robbedem
Ik vroeg of je bij Azerty wilde bestellen ivm onderdelen en de prijs. Gelijkaardige onderdelen kunnen goedkoper/duurder zijn afhankelijk van de winkel. ;)

Als voeding kan je mss beter deze nemen:
Cooler Master V750 Semi-Modular
(Voor 2x GTX 780 en OC i5 is dat zeker voldoende)
Het kan zijn dat de EVGA ook een goede voeding is, maar ik ken ze niet.

EDIT, na checken heb ik gevonden dat de EVGA voeding uitstekend is, dus je kan die houden.

Aangezien je gaat overklokken, is een iets betere CPU koeler mss wel aan te raden: Scythe Mugen 4 PCGH Edition (neem dan wel low profile geheugen, zoals het aangehaalde Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU, eventueel kan Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU ook, maar check de prijs of het daadwerkelijk goedkoper is.)

Ook heb je voor 2x GTX 780 een moederbord nodig dat SLI ondersteund:
Gigabyte GA-Z97X-SLI

De koeling in de 500R zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Robbedem op 03-08-2014 01:37 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

- De behuizing die ik heb gekozen bevat al 4 ventilatoren, heb ik dan wel een extra ventilator nodig?
Uh, 4 fans zijn wel genoeg. En eentje is een gi-gantische 200mm fan.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Lewonas
Aangezien je gaat overklokken, is een iets betere CPU koeler mss wel aan te raden:

(...)

De koeling in de 500R zou voldoende moeten zijn.
Heb ik dus wel of geen extra koeler nodig? 8)7
Uh, 4 fans zijn wel genoeg. En eentje is een gi-gantische 200mm fan.
Die is inderdaad vrij ginormous. :P Vandaar mijn vraag.
Ook heb je voor 2x GTX 780 een moederbord nodig dat SLI ondersteund:
Gigabyte GA-Z97X-SLI
Oef, goed dat je dat ziet want daar had ik zelf helemaal geen rekening mee gehouden. Bedankt!

Ik heb mijn wenslijstje weer aangepast. Ik denk dat we er nu zijn?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

2 schermen is niet aan te raden om mee te gamen gezien de rand in het midden dit werkt niet. Met 3 zou het wel gaan...
Daarom zou ik ook geen 2e grafische kaart nemen, daarnaast zal 2x een GTX780 bij sommige games zelfs minder bevallen, ik ken iemand die dit ook had maar door de 2 kaarten werden sommige frames wat langer berekent, en staat het beeld voor een lichtere merkbare tijd stil, het loopt dan niet helemaal soepel, als je evengoed bij de 60+fps zit. Ik raad dit niet aan! Ook omdat je met 1 GTX780 al ruim zit, en omdat met 2 schermen gamen niet echt handig is.

Over het overklokken: Je kan hier geen merkbare prestatiewinst uithalen bij het gamen, hoogstens in een bijzonder geval 5fps, maar dit zal nagenoeg niet te merken zijn, daarom zou ik voor een niet overklokbare set-up kiezen, scheelt een hoop geld (dit in combinatie met goedkope voeding zal flink wat uitbesparen.

Ook is de koeler die je hebt geen aanrader als je wilt overklokken, je kan beter een iets betere koeler nemen in het geval je toch nog wilt overklokken, zoals deze: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Als ik alles een beetje aanpas kom ik hierop uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,87€ 166,87
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Fractal Design Define Mini€ 71,70€ 71,70
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,47€ 65,47
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 73,33€ 73,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.131,86

Heb je in de praktijk een even goed presterende PC als in je huidige lijst ;)
Heb voor een kleinere kast gekozen, ik weet niet of je dit wat vind?

Voeding heb ik een iets duurdere voor gekozen, die gold efficient is. Voeding kan ook 30 euro goedkoper, maar deze is dus zuiniger produceert minder warmte, maakt minder geluid en gaat daardoor dus ook langer mee qua levensduur.
Door een aantal jaar haal je dmv de stroomkosten het geld van de 30euro duurdere voeding er wel uit.

Hardeschijf heb ik een van Seagate gekozen, die is iets sneller en stiller. Maar in principe maakt het niet echt uit, verschil zal je toch niet merken.

Laat maar weten of je wat van dit idee vind. Naar mijn idee is dit een erg goede set-up! En zal niet minder presteren dan je oude lijst.

我的名字是Mirno

• Robbedem
@ TS, ik denk dat je een beetje in de war bent met koeling.
Je hebt de CPU koeling die je rechstreeks op de CPU plaatst. Deze heb je zeker nodig als je gaat overklokken en/of je een stiller systeem wilt. (de Scythe Mugen 4 PCGH Edition is een CPU koeler)

Verder heb je GPU's die ook eigen koeling hebben. Deze verschilt naargelang van welke aftermarket seller je koopt, bijvoorbeeld: EVGA, Asus, MSI, Gigabyte, Club3d, XFX, Sapphire, ...

De twee voorgaande koelers deponeren de warmte in de kast (voor GPU's zijn er ook koelers die de warmt meteen naar buiten brengen, net zoals waterkoeling)
De kast heeft dus ook koeling nodig. Daarom heeft deze in- en outtake fans (ventilators). Intake om relatief koude omgevingslucht in de kast te brengen en outtake (ook wel exhaust genoemd) om relatief warme lucht naar buiten te brengen. De Corsair Carbide 500R Black heeft 3 intake fans: 2x120mm vooraan voor de HDD's, moederbord en CPU en 1x200mm opzij voor de GPU('s). Bovenin achteraan is er een outtake fan.

De 500R heeft dus voldoende koeling om de warmte van 2 GPU's en een overklokte CPU af te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbedem op 03-08-2014 15:08 ]

• Lewonas
2 schermen is niet aan te raden om mee te gamen gezien de rand in het midden dit werkt niet. Met 3 zou het wel gaan...
Het was nooit mijn bedoeling om met 2 schermen te gamen. Het tweede scherm is bedoeld voor andere doeleinden.
Daarom zou ik ook geen 2e grafische kaart nemen, daarnaast zal 2x een GTX780 bij sommige games zelfs minder bevallen, ik ken iemand die dit ook had maar door de 2 kaarten werden sommige frames wat langer berekent, en staat het beeld voor een lichtere merkbare tijd stil, het loopt dan niet helemaal soepel, als je evengoed bij de 60+fps zit. Ik raad dit niet aan! Ook omdat je met 1 GTX780 al ruim zit, en omdat met 2 schermen gamen niet echt handig is.
Interessant. Misschien is het toch beter dat ik bij 1 gpu blijf. Je hebt gelijk dat ik met 1 gpu meer dan genoeg performance behaal en een tweede gpu is het in principe niet zo waard vanwege de marginale prestatiewinst en SLI moet natuurlijk goed ondersteund zijn door de game. Wellicht is het dan beter om voor nu een krachtige, single gpu te benutten en wanneer ik in de verre toekomst 3 schermen zal hebben, om dan pas over SLI mogelijkheden na te denken.
Over het overklokken: Je kan hier geen merkbare prestatiewinst uithalen bij het gamen, hoogstens in een bijzonder geval 5fps, maar dit zal nagenoeg niet te merken zijn, daarom zou ik voor een niet overklokbare set-up kiezen, scheelt een hoop geld (dit in combinatie met goedkope voeding zal flink wat uitbesparen.
Ik heb zelf weinig kennis van overklokken, maar ik wist niet dat de winst in fps zo laag zou zijn. Ik ga er van uit dat u hier meer verstand van heeft, dus wellicht is het een goede zet om toch maar voor een niet-overklokbare setup te gaan, want ik vind de winst in prestatie te mager voor de extra ~150 euro die ik daarvoor moet neerleggen. Dit geld kan ik beter besteden aan een nieuwe, betere monitor.
Heb voor een kleinere kast gekozen, ik weet niet of je dit wat vind?
Dat is vrijwel dezelfde kast als anderen mij hebben aanbevolen. Ik ben nog altijd niet overtuigd van die kast, en ik blijf toch bij de 500R. Toch bedankt voor de suggestie.
Voeding heb ik een iets duurdere voor gekozen, die gold efficient is. Voeding kan ook 30 euro goedkoper, maar deze is dus zuiniger produceert minder warmte, maakt minder geluid en gaat daardoor dus ook langer mee qua levensduur.
Voor de voeding blijf ik toch liever rond de 750 watt zitten, zoals anderen mij ook hebben aanbevolen (in plaats van een 850 watt).
Hardeschijf heb ik een van Seagate gekozen, die is iets sneller en stiller.
Bedankt, ik heb dit vervangen. :)
Laat maar weten of je wat van dit idee vind. Naar mijn idee is dit een erg goede set-up!
U heeft mij overtuigd. ;) ... behalve de merkwaardige keuze voor een ASRock moederbord. Daar blijf ik zo ver mogelijk vandaan.

Mijn huidige wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,85€ 184,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,45€ 66,45
1Corsair RM750€ 108,50€ 108,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,48

EDIT: Ik zit alleen nog te twijfelen over het moederbord. Misschien is een Gigabyte-GA-H97-D3H een betere keuze.

@Robbedem: Bedankt voor de extra uitleg. Aangezien ik toch maar niet ga overclocken heb ik maar weer gekozen voor de CM 212 koeler voor extra koeling. Hoe koeler, hoe beter. 8)

Hoe ziet het systeem er nu uit? :*)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Beh, serieus een 780? 30% hogere prijs voor, hoeveel? 5% extra prestatie? nVidia is momenteel een vrij slechte keus voor wat betreft GPU's...

• Lewonas
Br00ky... ik heb niet voor de 780 gekozen puur voor de "5% extra prestatie"... Ik heb mijn keuze voor NVIDIA al eerder in deze topic verklaard. Verder heb ik me laten inspireren door deze discussie rondom de GTX 780 en R9 290x. Slechte keuze? Voor mij is de GTX 780 de meest logische keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door Lewonas op 03-08-2014 15:51 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap je keus, echter in de GPU-wereld moet je merken-vastheid laten vallen! Je bent echt een dief van je eigen portemonnee.

• Lewonas
Ik respecteer je mening en advies, maar omdat ik nu een heel nieuw systeem koop wil ik graag zekerheid hebben en neig ik meer naar merken waar ik vertrouwd mee ben. Want dit is een hele smak geld dat ik neerleg en ik wil nu geen foute beslissingen maken. Daarom blijf ik voor nu nog bij de merken waar ik bekend mee ben. Wanneer ik alleen mijn gpu ga vervangen en minder geld op het spel staat zal ik meer tolerant zijn tegenover andere merken. Een flink geldbedrag nu neerleggen voor een merk waar ik niet bekend mee ben voelt voor mij gewoon helemaal niet goed. =/

Ik heb overigens nog een vraag gezet bij mijn eerdere post: zal ik de Gigabyte G1.Sniper B5 vervangen door een Gigabyte-GA-H97-D3H? Volgens mij ondersteunt alleen de laatste 7.1 HD Audio en bevat bovendien nog een SATA Express. Moederborden blijven een lastige keus... =/

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lewonas schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 16:38:
Ik respecteer je mening en advies, maar omdat ik nu een heel nieuw systeem koop wil ik graag zekerheid hebben en neig ik meer naar merken waar ik vertrouwd mee ben. Want dit is een hele smak geld dat ik neerleg en ik wil nu geen foute beslissingen maken. Daarom blijf ik voor nu nog bij de merken waar ik bekend mee ben. Wanneer ik alleen mijn gpu ga vervangen en minder geld op het spel staat zal ik meer tolerant zijn tegenover andere merken. Een flink geldbedrag nu neerleggen voor een merk waar ik niet bekend mee ben voelt voor mij gewoon helemaal niet goed. =/
Duidelijk, maar de GPU is natuurlijk maar een onderdeel van je aankoop. Onafhankelijk van het feit dat je er nog andere dingen bijkoopt :P. En een nieuwe nVidia GPU is ook weer een andere dan je al gehad hebt, dus misschien werkt deze wel helemaal niet voor je ;). Afijn, ieder zijn keus, de 780 is nog steeds een beest van een kaart, vat mij niet verkeerd op, echter hij is zó duur en hij heeft maar 3GB VRAM.
Ik heb overigens nog een vraag gezet bij mijn eerdere post: zal ik de Gigabyte G1.Sniper B5 vervangen door een Gigabyte-GA-H97-D3H? Volgens mij ondersteunt alleen de laatste 7.1 HD Audio en bevat bovendien nog een SATA Express. Moederborden blijven een lastige keus... =/
Dat is inderdaad een mooi bord, naast SATA-express ook nog een M.2 slot, dus heb je bij een eventuele extra SSD keuze te over voor wat betreft de aansluiting. Als toetje is de geluidschip ook nog moderner dan die van de Sniper. Goede keus!

• Robbedem
Als je geen twee GPU's gaat gebruiken en niet gaat overklokken, is de 500R overkill voor je systeem. Misschien de meer standaard Corsair Carbide 300R of geluidsdempende versie: Corsair Carbide 330R nemen?

Ook neem je voor een systeem met één GPU zoals de GTX 780 beter een 550W voeding, de eerder aangehaalde Cooler Master V550 Semi-Modular is een zeer goede voeding voor een redelijke prijs.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vreemd, ik ken weinig mensen die een lekker gevoel krijgen van 100 euro teveel betalen, want dat is in feite wat je doet als je een GTX780 neemt ipv een R9 290.

Nu kan ik heel flauw zijn en terloops noemen hoe Nvidia 3 generaties [8000, 9000 en lage GTX200's] lang problemen had met het soldeer van videokaarten, waar ze eigenlijk niks aan deden, maar dat is flauw, en oude koeien uit de sloot halen.

Denk dat het gros van de mensen nieteens merkt of ze AMD of Nvidia draaien qua compabiliteit en betrouwbaarheid. Ze maken nu allebei zeer goede kaarten, alleen wint AMD het hands-down op prijs/prestatie, en zeker in deze catagorie, Nvidia is zomaar 100 euro duurder zoals ik al zei.

Als kast kun je ook kijken naar de Define R4, erg gaaf ding, of als je ietsje minder strakheid wilt, de Arc R2.

People as things, that’s where it starts.

• Lewonas
@Robbedem: Ik moet het toegeven, jullie zijn volhoudend. Oké, ik begin te vaak te horen dat mijn voeding te overkill is en geldverkwisting is, dus ik heb hem bij deze vervangen naar een 550 watt variant. ;)

@VasZaitsev & Br00ky Heb ik al gezegd dat jullie volhoudend zijn? Vooruit dan maar, stel dat ik een R9 290 zou halen, welke zou ik dan het beste kunnen halen?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce is één van de interessantere qua koeler, prijs en prestaties. De Sapphire is ook een leuke keuze, al mist die volgens mij een backplate.

Volhoudend, hoezo? :+

• Lewonas
Die kaart ziet er inderdaad heel verleidelijk uit met zijn belachelijke specs. Maar toch, de twijfel blijft toeslaan. Bijvoorbeeld deze vergelijking tussen een R9 290 en GTX 780. Waar het op neer komt is dat de GTX 780 veel stiller en vooral zuiniger is. De R9 290 heeft dan weer die extra VRAM geheugen en betere kloksnelheid, maar is dit wel iets wat ik zal merken? Of is de Club3D kaart zoveel geoptimaliseerd dat deze gebreken niet van toepassing zijn? Het je toevallig cijfers hiervan? En PhysX is toch wel een leuke technologie die je misloopt. Is dit de 90 euro besparing waard?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Lewonas schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 15:26:
[...]

Het was nooit mijn bedoeling om met 2 schermen te gamen. Het tweede scherm is bedoeld voor andere doeleinden.

[...]

Interessant. Misschien is het toch beter dat ik bij 1 gpu blijf. Je hebt gelijk dat ik met 1 gpu meer dan genoeg performance behaal en een tweede gpu is het in principe niet zo waard vanwege de marginale prestatiewinst en SLI moet natuurlijk goed ondersteund zijn door de game. Wellicht is het dan beter om voor nu een krachtige, single gpu te benutten en wanneer ik in de verre toekomst 3 schermen zal hebben, om dan pas over SLI mogelijkheden na te denken.

[...]

Ik heb zelf weinig kennis van overklokken, maar ik wist niet dat de winst in fps zo laag zou zijn. Ik ga er van uit dat u hier meer verstand van heeft, dus wellicht is het een goede zet om toch maar voor een niet-overklokbare setup te gaan, want ik vind de winst in prestatie te mager voor de extra ~150 euro die ik daarvoor moet neerleggen. Dit geld kan ik beter besteden aan een nieuwe, betere monitor.

[...]

Dat is vrijwel dezelfde kast als anderen mij hebben aanbevolen. Ik ben nog altijd niet overtuigd van die kast, en ik blijf toch bij de 500R. Toch bedankt voor de suggestie.

[...]

Voor de voeding blijf ik toch liever rond de 750 watt zitten, zoals anderen mij ook hebben aanbevolen (in plaats van een 850 watt).

[...]

Bedankt, ik heb dit vervangen. :)

[...]

U heeft mij overtuigd. ;) ... behalve de merkwaardige keuze voor een ASRock moederbord. Daar blijf ik zo ver mogelijk vandaan.

Mijn huidige wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,45€ 66,45
1Corsair RM750€ 108,50€ 108,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,48

EDIT: Ik zit alleen nog te twijfelen over het moederbord. Misschien is een Gigabyte-GA-H97-D3H een betere keuze.

@Robbedem: Bedankt voor de extra uitleg. Aangezien ik toch maar niet ga overclocken heb ik maar weer gekozen voor de CM 212 koeler voor extra koeling. Hoe koeler, hoe beter. 8)

Hoe ziet het systeem er nu uit? :*)
Een 550W voeding zal wel voldoende zijn, aangezien hij 380W zal gaan verbruiken hooguit. Voedingen presteren het beste op zo'n 50% load. Dus een 650W zou daarom ook geen slechte keuze zijn: pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

Moederbord: Asrock bord is niets mis mee, heb heel veel van zulke modellen gebruikt en vertonen minder problemen en kuren dan bij Gigabyte en Asus (heb ik toevallig al enkele keren wat problemen mee gehad.) Ook lijken de asrock borden wat sneller te starten.
Met het Gigabyte bord is ook niets mis! Evengoed een top ding!

Qua behuizing: Kijk naar hoe die eruit ziet en naar de bays die je nodig hebt. Prestaties van de kast doen er nauwelijks toe, kies degene die je mooi vind! Voor extra koeling kan je altijd nog extra fans kopen (dat overigens niet nodig is)

En ook ik stem in met een R9 290 kaart van AMD ;) Die verbruikt ook zo'n 380W bij max. verbruik.
Maar vaak game je niet en zal het systeem zon 80W verbruiken.

Succes!

我的名字是Mirno

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Lewonas schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 18:30:
Die kaart ziet er inderdaad heel verleidelijk uit met zijn belachelijke specs. Maar toch, de twijfel blijft toeslaan. Bijvoorbeeld deze vergelijking tussen een R9 290 en GTX 780. Waar het op neer komt is dat de GTX 780 veel stiller en vooral zuiniger is. De R9 290 heeft dan weer die extra VRAM geheugen en betere kloksnelheid, maar is dit wel iets wat ik zal merken? Of is de Club3D kaart zoveel geoptimaliseerd dat deze gebreken niet van toepassing zijn? Het je toevallig cijfers hiervan? En PhysX is toch wel een leuke technologie die je misloopt. Is dit de 90 euro besparing waard?
Naar stilheid moet je niet kijken, grote kans dat er alleen naar de reference kaarten gekeken is, en dat zegt uiteraard niks over modellen met custom koelers, en de Club3D versie is erg goed gekoeld.

Verbruik van de R9 290 is idd bij max load stevig, echter, in-game is ie al heel wat zuiniger.

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 16:24
Ik heb helaas niet je hele thread kunnen lezen, maar ik ga je toch advies proberen te geven op wat ik tot nu toe heb vernomen.

sli is niet echt nodig voor 1, misschien 2 1080p schermen. Het is de extra warmte en het gekut met de compatibiliteit niet echt waard. Dit bespaart je zowel kosten op de aankomende GPU en op de voeding.
Ik raad je zeker 16GB aan omdat je er dan inderdaad voorlopig niet meer naar hoeft te kijken. In principe zijn heel veel merken voor RAM goed; Crucial, corsair, kingston etc. Je kunt niet echt mis gaan hier. 1600 mhz is prima!

Dan nu de grafische kaart, als je voor de R9 290 gaat, ga dan alsjeblieft niet voor de Club3D versie...
Over het algemeent, en dan praat ik zowel uit persoonlijke ervaring als uit vele ervaringen die ik heb gelezen online. Kies voor een MSI, Gigabyte, EVGA( doet helaas geen AMD dacht ik) , Sapphire, Asus.
Merken zoals Club3D, XFX en dergelijke zijn gewoon net wat minder in kwaliteit en aftersale service.

+ Bij een build met deze prijs? SSD is een MUST-HAVE. Ik vind zeker niet dat deze mag ontbreken, van mij part alleen een 120gb voor de OS en belangrijkste software.

Ik hoop je te hebben geholpen, mijn ervaring bestaat uit het heeel veel rondlezen en ook het bouwen van mijn eigen game/stream/photoshop pc. (gtx 770/i7-3770k)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Heb je ook een echte bron naast "mezelf" om te kunnen staven dat Club3D mindere kwaliteit levert?

In dat opzicht heb ik namelijk juist zeer slechte ervaringen met Asus, en zeer goede met Club3D. Minn Ati 9700 en HD5870 van Club3D heb ik moeten vervangen uit ouderdom, niet uit slechte prestaties. Mijn Asus Geforce 8600GT en GTS250 heb ik mogen vervangen omdat ze stuk gingen.

Dat zegt uiteraard niks over Asus of Club3D, maar dat zijn wel mijn ervaringen met die 2 merken.

Dus, kom met accurate en betrouwbare uitvalscijfers, of kom met een lijst van gebruikte onderdelen waaruit blijkt dat Club3D bijv. minder hoge kwaliteit mosfets gebruikt [en hoeveel minder is de kwaliteit dan, of zeg niks over betrouwbaarheid. Aan roeptoeteren heeft TS weinig.

16GB RAM is trouwens zinloos bij normaal gebruik, tenzij je 8GB aan RAMdisk wilt maken. 8GB is voor gaming, en ook FSX meer dan genoeg, en daar heb je ook geen omkijken naar. De dag dat ik met mijn game bak 8GB vol weet te krijgen, moet nog komen.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:28: De dag dat ik met mijn game bak 8GB vol weet te krijgen, moet nog komen.
Ik heb al 12 volgekregen met een van de zwaarste spellen die er is... Minecraft 8)7

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ja dat kan ja, als jij zoveel ram toevoegt aan minecraft. ook al gebruikt hij er dan maar een paar % van.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

Verwijderd

Kyle98 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:04:
Ja dat kan ja, als jij zoveel ram toevoegt aan minecraft. ook al gebruikt hij er dan maar een paar % van.
Nee zat wel degelijk zonder memory na een aantal uur, maar dat is dan met 120+ mods etc. Plus alle memory leaks en andere fouten maken het niet veel beter!

• Lewonas
Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp. Ik heb heel veel advies gekregen (van jullie en anderen) en ik heb nu een goed idee en gevoel over de setup die ik wil gaan kopen.

Dit gaat hem worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 90,05€ 90,05
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,53€ 80,53
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,05€ 82,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,30

En ik ga nog met mijn oom en tante bespreken welke van deze twee gpu's ik het beste kan nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 362,05€ 362,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,05

Zij hebben contact met een aantal leveranciers van wie zij de componenten bestellen. Sommige componenten zijn minder goed leverbaar dan de andere en zullen dan dus een stuk duurder uitkomen. Aan de hand van hun advies zal ik mijn keuze maken.

Nogmaals bedankt voor de hulp - mijn eerste setup is onderhand volledig aangepast wat ik niet had verwacht. En de eindprijs is ook nog eens behoorlijk onder het budget, dus van het geld dat is vrij gekomen kan ik nog een nieuwe monitor van kopen. 8)

• Robbedem
Veel plezier met je systeem!

Voor die monitor kan je als je wilt hier verdergaan of een nieuw topic maken in: Componenten Aankoopadvies

• Lewonas
Robbedem, ik heb toch nog een vraag.

U vroeg me eerder waar ik deze componenten ga bestellen. De bedoeling was dat ik dit via mijn oom en tante ging doen, maar nu blijkt dat de meeste componenten erg duur zullen uitvallen omdat de leveranciers deze producten niet verkopen. De prijs zou dan makkelijk rond de 1500-1600 euro kunnen oplopen.

Ze raden me aan om het ergens anders te gaan bestellen om mezelf flink wat geld te besparen. Mijn eerste keuze was Azerty.nl, maar u leek dat in één van uw eerdere reactie geen al te slimme keuze te vinden. Waar zou u de onderdelen kopen? Pricewatch geeft aan dat Azerty toch wel scherpe prijzen heeft, maar een webshop genaamd Megekko lijkt nog scherpere prijzen te hebben. Ik heb daar alleen nog nooit van gehoord.

Ik zou hier nog graag wat advies over willen krijgen. ;)

Verwijderd

Gewoon bij verschillende winkels bestellen (via pricewatch dan bestelkosten berekenen), met megekko, sicomputers en azerty heb ik persoonlijk goede ervaringen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bij je wenslijst klikken op bestelkosten berekenen en dan berekend ie automatisch de goedkoopste manier :)
Handig toch!

Zelf goede ervaring met onder andere Azerty, Megekko, SiComputers en Alternate.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Robbedem
Idd, zoals hiervoor aangegeven, kan je best bij 2 à 3 webshops bestellen. Wil je toch alles bij een enkele bestellen, laat dan weten dewelke zodat we kunnen checken of sommige onderdelen beter veranderd worden.
Pagina: 1