Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies anti-statisch armbandje

Pagina: 1
Acties:

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 09:22
Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik precies nodig heb?

Ik repareer mijn eigen telefoon / computer wel eens, tot nog toe is dit altijd goed gegaan. Toch ben ik inmiddels zo verstandig om zo'n anti-statisch armbandje te willen kopen. Ik heb er wel eens iets over gelezen, over de noodzaak ervan. Daarvan ben ik op zich wel overtuigd. Maar door de bomen zie ik het bos even niet meer als het gaat om wat je precies moet hebben en/of hoe het werkt. Het gaat m'n pet net effe te boven.

Ik lees over anti-statische matjes (?), die je aansluit op je armband, dan weer over armband aangesloten op leiding van CV of stopcontact.... En voor ik het weet zit ik op van die esotherische sites (kennelijk zijn er hele volkstammen die iets met 'aarde' hebben :D )

Wat heb ik precies nodige, en hoe 'sluit' ik mezelf wel en juist niet aan? :)

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 02-08-2014 17:57 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:58
jezelf aan je CV ketenen is voldoende... of je neemt zoiets

[ Voor 57% gewijzigd door CappieL op 02-08-2014 17:59 ]

• autoreverse
Dus dan heb ik alleen zo'n armbandje nodig met zo'n snoertje en een krokodillen-bek? EDIT: zoals je idd als voorbeeld geeft.

Ik las nl. iets over spanningsverschil tussen jou en de componenten waarmee je werkt, en dat die opgeheven moet worden, en dat je daarom een matje nodig hebt waar je spullen op liggen waar je mee werkt. Heb ik dat correct begrepen? En is dat dan wel of niet nodig?

[ Voor 64% gewijzigd door autoreverse op 02-08-2014 18:02 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:58
Ja, ik zie zelf het nut niet van het matje, aangezien je die ook op de CV aansluit.
Waarom niet meteen jezelf aan de CV vast?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
CappieL schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 18:02:
Ja, ik zie zelf het nut niet van het matje, aangezien je die ook op de CV aansluit.
Waarom niet meteen jezelf aan de CV vast?
Omdat je idealiter ook het object waar je mee aan het knutselen bent aan de aarde hangt. Als jij aan de aarde hangt, maar je telefoon niet, kan er alsnog een ontlading plaatsvinden van telefoon naar jou die de telefoon kan beschadigen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Een CV als aardbron is niet de meest betrouwbare methode: genoeg huizen waar kunstof leidingen gebruikt worden, dan heeft het dus weinig nut om daar op aan te sluiten. Dan eerder de aard-klem van een geaard stopcontact, lijkt mij?

Hier kwam ik een ander forum tegen waar wat wordt uitgelegd.

[ Voor 21% gewijzigd door vanaalten op 02-08-2014 18:50 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Gebruiken jullie dit dan ook allemaal als je zelf een pc in elkaar zet? (Origin AE levert zijn cases zelfs met handschoentjes, zover ik weet.)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:14
Ideaal wil je jezelf aan een aarde klemmen, bijvoorbeeld via een stopcontact, en alle elektronisch gevoelige onderdelen op een elektrostatische mat leggen, gekoppeld aan dezelfde aarde.

Het gaat vaak goed zonder deze middelen door gewoon bij een PC de behuizing vaak aan te raken en niet op tapijt te lopen, slechte bureaustoelen, en dergelijke, maar soms is het een duur grapje.

Een elektrostatische schok kan ook schade aanrichten zonder dat je wat hoort, voelt of ziet. Soms is het minimaal (weerstand/capaciteit chip lichtelijk beinvloed, levensduur minder), soms ernstiger (chip pin werkt niet, of hele chip werkt niet)

[ Voor 24% gewijzigd door Cilph op 02-08-2014 20:21 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Jorgen schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 20:13:
Gebruiken jullie dit dan ook allemaal als je zelf een pc in elkaar zet? (Origin AE levert zijn cases zelfs met handschoentjes, zover ik weet.)
Ik heb al in heel wat PC's zitten wroeten zonder armbandjes of matjes (zelfs in mijn tijd in een computerwinkel/TD midden jaren 90). Tot nu toe nog nooit iets op deze manier gesloopt (maar geef me snel een stuk hout ;) ). Overigens probeer ik wel meestal de kast vast te houden of op z'n minst aan te raken voordat ik een component aanraak of toevoeg.

Maarja, eigen risico, niet hier komen klagen als je toch iets opblaast >:)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:19
Ik vond dit wel een vrij duidelijke blogpost destijds: Flake's blog: Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Aarden aan cv is kwalitatief uitermate teleurstelend.

Zomaar een aantal post bij elkaar gezocht. ik vermoed dat dit de lading wel moet dekken

fish in "Anti-statisch werken"
fish in "Compleet systeem bouwen - met of zonder handschoenen?"
fish in "Ontladen bij pc bouwen"
fish in "Antistatische polsband van Ebay"

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 02-08-2014 23:54 ]

Iperf

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Je hebt ook van die mooie 'stekkers' waar je vervolgens je ESD-bandje in kunt pluggen. Aangenomen dat je een stopcontact hebt met randaarde lijkt me dat de netste oplossing.

Geen idee waar je die dingen goedkoop kunt halen though.

• autoreverse
Bedankt voor de reacties en links naar de extra leesvoer.

Die van CO had ik al eerder gevonden, maar begreep ik niet goed (aangenomen basiskennis lijkt daar iets hoger qua niveau)
Dat Tweaker blogpost vond ik wel helder. En kort :)

Verder merk ik zoals hier, en ook onder dat blogpost, dat er verschillende 'geloven' waren rondom ESD en dan nog in hoever je moet gaan om ESD veilig te werken.

Ik geloof er in, dus dat is 1. En ik heb er zelfs al ervaring mee. De input selector van een versterker tot 2 x toe gemold door een apparaat via cinch / tulp aan te sluiten, terwijl de beide apparaten aan stonden. Bij cinch / tulp wordt er eerst met de + verbinding gemaakt, daarna pas met de - (aarde, mantel) als je pech hebt. De eerste keer betrof het een TV decoder van UPC, dat ding daar vlogen sowieso de vonken van af als je met de coax kabels zat te frunniken etc. Ook kreeg ik schokken toen ik de coax-inbouw unit verving (toen ik hier kwam wonen was die min of meer vernield) Dus dacht ik dat het aan de spannende kabelverbinding van UPC lag. De tweede keer sloot ik gewoon m'n iPhone aan op de versterker met zo'n 3,5mm jack naar tulp. Bam. Weer stuk.

Dan het tweede; moet je er altijd wat aan doen. Ik denk dat het wel los loopt, behalve bovenstaande heb ik in de afgelopen jaren dikwijls laptops, iPhones en laatst m'n iMac geopereerd. Ik raak tijdens het proces dan idd de (kale) CV leiding aan, en nadat de stekker uit het stopcontact is, zet ik het apparaat nog eenmaal aan, en dan zie je meestal dat er nog restspanning zit in het apparaat, die dan nog even 'opgebruikt' wordt op dat moment. Verder is het nog nooit mis gegaan. Maar ik las van een collega tweaker die dezelfde mod aan z'n iMac deed, die wel pech had gehad. iMac deed niets meer, niks bijzonders gemerkt tijdens de operatie, maar toch stuk. Weggebracht, oorzaak hoogstwaarschijnlijk statische lading geweest.

Kortom; ik wil eigenlijk niet wachten tot het me (nog eens) gebeurd, en ik m'n iPhone weg moet gooien (er staat een vervanging van de dock connector op de rol) binnenkort.

Het ging me daarom vooral om de vraag: 'wat heb ik nu precies nodig?' en dat setje van Conrad lijkt me een geschikte. Dat is gewoon helemaal compleet, maybe overdone, maar dan. Ik wist er zelf te weinig van tot nu toe en zag dikwijls zo'n armbandje op how-to filmpjes, maar wist er het fijne niet van (waar sluit je dat op aan? etc)

Dank allemaal! _/-\o_

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Naast dat je goed gereedschap wil hebben (goed gereedschap is het halve werk)

Moet je dus ook weten wat esd is en waar het door komt en weten waar welke materialen voor dienen en hoe daar mee om te gaan.

Die vonken en spanningen die je hebt gevoeld hebben wss helemaal niets met esd te maken. maar met de netfilters die je tegenwoordeg in elke geschakelde voeding terug vindt. wanneer deze in tegenfase filteren kun je hier een fkline tik van krijgen als beide apparaten onder spanning staat. en nog niet de massa's hebben gekoppeld

dit is wel een van mijn belangrijkste post denk ik
fish in "Anti-statisch werken"

Iperf

• autoreverse
Interessant, @fish. Dank voor de aanvulling!
Pagina: 1