Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk hulp ivm 2x ps4 en andere zaken

Pagina: 1
Acties:

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11 21:33

v8power67

Psn: Mausosaurus

Topicstarter
Hallo, ik heb wat hulp nodig betreffende ons thuis netwerk.
Ik heb er even een simpele paint kunstwerk van gemaakt maar zal ervoor even uitleggen.
Wij hebben upc internet 200/20. Dit komt via een technicolor tc7200 modem/router bij ons binnen.
Hierop zitten in de woonkamer een ps3/ps4 en mediaspeler op aangesloten.
Dan loopt er een kabel naar boven(nu nog buitenom) naar de 1ste verdieping(broertje zijn kamer).
Hier wordt hij aangesloten op een linksys se2800 gigabit switch(unmanaged).
Hierop zitten een game pc van mijn broertje, een ps4 van mijn broertje mijn pc via lange kabel naar mijn kamer. En een tp link 1043wd voor de wifi in het huis.

netwerk situatie

Vergeet even dat er staat beide een eigen nat. DIt moet zijn beide eigen dhcp server...

Okee nu het probleem:

Als mijn broertje en ik tegelijkertijd online gaan gamen op de ps4 (was tijdens de destiny beta) krijgt altijd 1 van ons een strict NAT.
Dit heb ik proberen op te lossen door mijn ps4 de poorten te forwarden, en broertje zn ps4 in DMZ te zetten.
Dit werkte helaas niet.

Wat ik mij ook kan herrineren van de tijd dat we beide een xbox 360 hadden en samen COD speelde.
Is dat dit toen ook gebeurde, en we het eigenlijk in al die jaren niet gefixed krijgen.(hebben in 5 jaar tijd al 3 routers versleten en geen van de routers losde het probleem op)

Nu in september komt destiny uit en willen beide samen online spelen zonder problemen.
Dus mijn vraag is als volgt, je ziet hoe ons netwerk eruit ziet, hoe kunnen we zorgen dat we de NAT problemen oplossen.
Heb zo'n gevoel dat de upc modem niet genoeg instelbaar is om dit op te lossen, dus nieuwe hardware kopen is sowieso geen probleem.
We willen de tp link ook vervangen ivm matige wifi bereik, dus als dit gecombineerd kan worden in de aanpak zou dat mooi zijn, want wou al een extra switch in woonkamer voor een xbox one erbij, en wil eventueel een htpc erbij.
Dus zelf dacht ik aan de modem in bridged modus zetten, en daarachter een router hangen die en betere wifi heeft in dualband( modem 5ghz is echt om te huilen) en die dus de nat problemen kan verhelpen.
Dus in feite vraag ik advies naar een router die dit dus aankan(tenzij er andere opties beter zijn vandaar de uitgebreide OP :) ).

Wil de mensen alvast bedanken die de moeite nemen de hele lap tekst te lezen _/-\o_ _/-\o_

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
v8power67 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 11:25:
Vergeet even dat er staat beide een eigen nat. DIt moet zijn beide eigen dhcp server...
Wel eigen dhcp, maar geen nat? Dan heb je dus 2 dhcp servers op 1 netwerk, slecht idee.
Ik weet niet waarom AP mode niet goed werkte, maar dat is wel de gebruikelijke oplossing.

Verder kun je een gegeven externe poort altijd maar naar 1 machine forwarden. Dat idee van DMZ + port forward werkt dus niet.

Probeer eens het volgende:
Zet de TPLINK uit.
Verwijder de port forwards/dmz configuratie in je modem en herstart deze.
Zet de netwerk configuratie in de PS4's op defaults/automatisch en herstart ze.

Hoe werkt het nu?
Als het nog niet goed werkt, kijk dan in de modem configuratie of UPnP aan staat. Hiermee kan je PS4 dynamisch poort forwards kiezen en verschillende externe poorten gebruiken voor elk apparaat.

• v8power67

v8power67

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Wat ik bedoel met de dhcp's is dst ik niet de 2e rputer als accespoint heb. Dus ze draaien allebei een dhcp server icm nat.
De tp link wordt alleen aangesproken door de wifi apparaten (telefoons) dus daar heb ik nooit met de settings gespeeld. En die levert ook geen probleem op. Raar genoeg werkt het nu beter dan als accespoint dan was vaak de verbinding weg.

Heb al het netwerk draaien zonder port forwards of iemand in dmz. Heb de modem pas naar default gezet en verder niets gedaan behalve upnp aangezet.

Probleem is kan nu niet testen omdat de destiny beta verlopen is. Maar kan even vragen of we andere ps4 game kunnen testen.
De ps4's staan nu ingesteld met alles dhcp ontvangen alles dus automatisch.

Rare is we halen wel allebei nat type 2 op de ps4 maar toen met de beta gaf hij een melding dst het niet open stond. En we merkte het ook want hadden heel vaak dat we uit mekaars game gekicked werden etc.

Maar zal even gaan testen zal zsm terug koppelen.

EDIT:
Net even besproken maar hebben geen games nu die we samen online kunnen spelen op de ps4, destiny was de eerste game die we willen coopen online.
Hebben alleen resogun beide, maar dat is niet zon probleem want samen in een lobby zonder andere is geen probleem, het probleem komt zodra we dus met andere mensen in een lobby zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door v8power67 op 02-08-2014 12:36 ]

• Ploink
v8power67 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:25:
Wat ik bedoel met de dhcp's is dst ik niet de 2e rputer als accespoint heb. Dus ze draaien allebei een dhcp server icm nat.
Dat kan werken maar het risico bestaat dat het dhcp bereik overlapt en dat dit vreemde problemen geeft, bovendien kan de dubbele NAT ook weer problemen geven met sommige applicaties.

Ik neem aan dat je de WAN poort in de linksys switch hebt geplugd, want als het de LAN poort is dan kan het wel degelijk je hele netwerk in de war schoppen door de dubbele dhcp server. Mede daarom adviseerde ik voor de zekerheid die tplink uit te zetten, kwestie van mogelijke foutbronnen elimineren.

Bij configuratie als AP (dhcp server en nat uit, dhcp client of vast ip aan de LAN kant) kan het zijn dat je juist de LAN kant in de linksys moet pluggen, dus WAN poort ongebruikt laten.

Ik heb zelf geen PS4, dus daar houdt mijn netwerk kennis op. Ik weet dus niet wat NAT type 2 is, maar zo te horen is dat net zo belangrijk als slagroom op de taart :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 02-08-2014 12:48 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Interessant topic, ben benieuwd of het mogelijk is om met meerdere devices via één publiek IP adres tegelijk hetzelfde online spel te spelen. Heb je al gezocht of dat u überhaupt mogelijk is? Zou zo maar kunnen dat er beperkingen op IP zijn, los van welke router je gebruikt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• v8power67

v8power67

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:46:
[...]

Dat kan werken maar het risico bestaat dat het dhcp bereik overlapt en dat dit vreemde problemen geeft, bovendien kan de dubbele NAT ook weer problemen geven met sommige applicaties.

Ik neem aan dat je de WAN poort in de linksys switch hebt geplugd, want als het de LAN poort is dan kan het wel degelijk je hele netwerk in de war schoppen door de dubbele dhcp server. Mede daarom adviseerde ik voor de zekerheid die tplink uit te zetten, kwestie van mogelijke foutbronnen elimineren.

Bij configuratie als AP (dhcp server en nat uit, dhcp client of vast ip aan de LAN kant) kan het zijn dat je juist de LAN kant in de linksys moet pluggen, dus WAN poort ongebruikt laten.

Ik heb zelf geen PS4, dus daar houdt mijn netwerk kennis op. Ik weet dus niet wat NAT type 2 is, maar zo te horen is dat net zo belangrijk als slagroom op de taart :+
Ja heb toen een tutorial gevolgd en werkte wel als accesspoint. En toen zat hij idd in de lan poort. Nu zit de switch verbonden met de wan poort van tplink inderdaad.
Weet niet waarom maar als ap werkte het heel slecht. Vaak verbinding kwijt en problemen met apps op de telefoons. Nu werkt het flawless en nog geen 1 probleem gehad in ong maand.

Bij de ps4 is een nat 2 al een moderate nat type. Alleen probleem is op een playstation krijg je alleen een open nat (nat 1) als je direct op de modem aansluit (zo een zonder router functie) dat hij dus ook het publieke ip gebruikt ipv prive ip en dan nat naar publiek.
Maar dat zorgt dus weer voor de nodige andere problemen zoals maar 1 device kunnen gebruiken ten alle tijden.
lier schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 13:30:
Interessant topic, ben benieuwd of het mogelijk is om met meerdere devices via één publiek IP adres tegelijk hetzelfde online spel te spelen. Heb je al gezocht of dat u überhaupt mogelijk is? Zou zo maar kunnen dat er beperkingen op IP zijn, los van welke router je gebruikt...
Hmm nooit over nagedacht zo. Dat klinkt inderdaad als een logisch probleem....
Zal eens zoeken. Maar dacht dat je bij upc 2 ip's kreeg toch ??
Ik ga verder onderzoeken thnx voor de tip !!

[ Voor 9% gewijzigd door v8power67 op 02-08-2014 17:54 ]

• v8power67

v8power67

Topicstarter
Denk doe geen edit maar nieuwe post :

Heb getest met modem in bridged modus. En dan geeoon 2 apparaten eraan hangen en kijken wat hij doet.
Wat blijkt je krijgt dus 2 publieke ip's van upc.
Zitten nu met beide ps4's online e beide.nat1 beter kan zeg maar niet.
Merk ook dat chat kwaliteit beter is zo.
Maar ik zat net even te denke zou dit niet opgelosy zijn zodra we naar ipv6 gaan ?? Dan is alles gewoon publiek qua ip's als ik goed heb toch ?
Maar nu is de vraag hoe krijg ik dit werkend met een router eraan. Want blijkbaar heb je dus 2 publieke ips dus kan het probleem opgelost worden.

Wat nou als ik aa de bridged modem 2 routers hang. Blijkbaar heb je 2 publieke ups tot je beschikking.
Dan doe ik beneden een router en boven een router beide op de wan poort en dus beide hun eigen nat en dhcp. En zijn dus ook gescheiden van me kaar. En komen dus ook biet in de war als op beide een ps4 draait met zelfde spel want ze hebben dan beide een eigen publiek ip.

[ Voor 24% gewijzigd door v8power67 op 02-08-2014 23:34 ]

• Ploink
v8power67 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 19:51:
Wat nou als ik aa de bridged modem 2 routers hang. Blijkbaar heb je 2 publieke ups tot je beschikking.
Dan doe ik beneden een router en boven een router beide op de wan poort en dus beide hun eigen nat en dhcp. En zijn dus ook gescheiden van me kaar. En komen dus ook biet in de war als op beide een ps4 draait met zelfde spel want ze hebben dan beide een eigen publiek ip.
Dat is zeker een optie, maar als dat echt nodig is om optimaal gebruik te maken van twee PS4's dan is er iets fundamenteel fout met het ontwerp van dat ding. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat hele netwerken aangepast moeten worden en dat je voor elke extra ps4 een public IP nodig hebt?

De 'chat kwaliteit' is beter zeg je, heb je het dan over chatten tussen jouw ps4s onderling of met andere spelers op het internet?

Misschien is er inderdaad een probleempje met de UPC router/modem. Zet het ding eens in bridge met de TPlink als router en daar de 2 ps4s op. Het kan zijn dat beide spelcomputers met elkaar communiceren via het publieke IP en niet elke router gaat daar even goed mee om.

• v8power67

v8power67

Topicstarter
Ploink schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 09:04:
[...]

Dat is zeker een optie, maar als dat echt nodig is om optimaal gebruik te maken van twee PS4's dan is er iets fundamenteel fout met het ontwerp van dat ding. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat hele netwerken aangepast moeten worden en dat je voor elke extra ps4 een public IP nodig hebt?

De 'chat kwaliteit' is beter zeg je, heb je het dan over chatten tussen jouw ps4s onderling of met andere spelers op het internet?

Misschien is er inderdaad een probleempje met de UPC router/modem. Zet het ding eens in bridge met de TPlink als router en daar de 2 ps4s op. Het kan zijn dat beide spelcomputers met elkaar communiceren via het publieke IP en niet elke router gaat daar even goed mee om.
Nee heb zelfde probleem ook altijd gehad met 2 xbox 360's heeft meer te maken met 2 apparaten die dezelfde poorten over zelfde publieke ip willen gebruiken.
Kan ook gewoon zo laten maar dan kan je dus niet verbinden met andere mensen die een nat 2 of nat 3 hebben.

Vroeger hadden we een modem van upc die alleen 1 wan poort had. Dus toen moesten we wel een eigen router gebruiken. En toen hadden we dus hetzelfde probleem met de xboxen.

Chat kwaliteit was zonder andere erin maar deden we ervoor ook. Gewoon een party chat met zn 2tjes.

Erg3ns vraag ik me af hoe het kan dat ik dus 2 publieke ip's kon gebruiken. Kan nergens vinden dat upc er 2 vrij geeft. He nog expres gecontroleerd. Ps4 had een 24 begin en 2e een 62.
Naja ik ga eens een nieuwe router erbij halen die dualband is en die dan samen met de tplink eraan hangen en kijken of dit werkt als de upc modem in bridged staat.
Wel jammer dat de modem dus niet zelf al een 2e publieke ip gebruikt zodra er dus 2 apparaten hetzelfde willen aansturen.

Pagina: 1