HOE: Aansluiten en ontkoppelen van elektronische apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beste Tweakers,

ik ben helaas geen elektricien en ik heb eigenlijk nooit iets van spanning/stroom gesnapt en zodoende heb ik nu dus een vraagje.

Hoe zit dat nou precies met het aansluiten en ontkoppelen van elektronische apparatuur van het spanningsnet/spanning? Om het iets concreter te maken: Ik heb dus een kamerthermostaat die ik wil vervangen maar ik weet niet goed of het zeg maar kwaad kan dat ik dus eerst de pluskabel (dat is toch waar echt de spanning op staat altijd?) of eerst de min-kabel (is dat hetzelfde als grond/aarde?) moet ontkoppelen/aansluiten...In het geval van de kamerthermostaat gaat het echt om 2 kabels die de muur uitsteken (dus ik neem aan een pluskabel en een min-kabel..).

Want ik lees op internet bijvoorbeeld (Google) dat het bij auto-accu's zo is dat als je zo'n accu wilt ONTKOPPELEN dat je EERST altijd de MIN-pool (min-kabel) moet losmaken en dan pas de PLUS(kabel/pool)....En andersom (dus een auto-accu aansluiten) moet je EERST de PLUS aansluiten en dan pas de MIN.

Geldt voor elektronica (bijv. dus de oude EN nieuwe kamerthermostaat) hetzelfde? Of kan het bij dat 'soort' elektronica geen kwaad welke kabel je het eerst ontkoppeld danwel aansluit?

Zoals ik al aangaf, ik ben niet (zo) thuis in elektriciteit. Dus vergeef mij mijn onwetendheid. (Elektriciteit en nog heel véél andere 'zaken' die abstract zijn, snap ik nooit zo goed...) Abstract denken en abstracte zaken kunnen mijn hersens op de één of andere manier niet verwerken..(dat is waarschijnlijk waarom ik ook altijd héél veel moeite heb gehad met wiskunde (en in iets mindere mate (maar toch nog grotendeels) natuur- & scheikunde)... :( . Terwijl ik elektronica juist heel leuk vind. De basis bedoel ik dan. Dingen in elkaar zetten/ uit elkaar halen/ onderdelen vervangen (bijv. computers/mobiele telefoons). Maar goed, een mens kan niet alles hebben.

Ik hoop dat ik op jullie begrip kan rekenen.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Da's niet nodig.

[ Voor 91% gewijzigd door Sprite_tm op 02-08-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

C'mon Sendy, mking vraagt om hulp en dan sta jij daar wat te trollen.

Bij wisselspanning heb je geen polen wel fazen en een neuter, de neuter is altijd 0 te opzichte van een faze (gemeten met een oscilloscoop), je wissel spanning gaat altijd door de neuter naar de andere faze.

Als je ergens moet aan werken is het altijd handig om gewoon de zekering af te zetten en dan met een Volt meter echt meter of de spanning eraf is :) zou niet de eerste keer zijn dat je een zekering af zou zetten en toch niet de juiste zijn (apparaat krijg van ergens anders spanning) of tussen een faze en PE een serieuze tik krijgen.

Wat betreft een thermostaat is het de zekering of de schakelaar van de CV afzetten en dan aan/afkoppelen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mking schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 00:59:
Beste Tweakers,

ik ben helaas geen elektricien en ik heb eigenlijk nooit iets van spanning/stroom gesnapt en zodoende heb ik nu dus een vraagje.

Hoe zit dat nou precies met het aansluiten en ontkoppelen van elektronische apparatuur van het spanningsnet/spanning? Om het iets concreter te maken: Ik heb dus een kamerthermostaat die ik wil vervangen maar ik weet niet goed of het zeg maar kwaad kan dat ik dus eerst de pluskabel (dat is toch waar echt de spanning op staat altijd?) of eerst de min-kabel (is dat hetzelfde als grond/aarde?) moet ontkoppelen/aansluiten...In het geval van de kamerthermostaat gaat het echt om 2 kabels die de muur uitsteken (dus ik neem aan een pluskabel en een min-kabel..).

Want ik lees op internet bijvoorbeeld (Google) dat het bij auto-accu's zo is dat als je zo'n accu wilt ONTKOPPELEN dat je EERST altijd de MIN-pool (min-kabel) moet losmaken en dan pas de PLUS(kabel/pool)....En andersom (dus een auto-accu aansluiten) moet je EERST de PLUS aansluiten en dan pas de MIN.

Geldt voor elektronica (bijv. dus de oude EN nieuwe kamerthermostaat) hetzelfde? Of kan het bij dat 'soort' elektronica geen kwaad welke kabel je het eerst ontkoppeld danwel aansluit?

Zoals ik al aangaf, ik ben niet (zo) thuis in elektriciteit. Dus vergeef mij mijn onwetendheid. (Elektriciteit en nog heel véél andere 'zaken' die abstract zijn, snap ik nooit zo goed...) Abstract denken en abstracte zaken kunnen mijn hersens op de één of andere manier niet verwerken..(dat is waarschijnlijk waarom ik ook altijd héél veel moeite heb gehad met wiskunde (en in iets mindere mate (maar toch nog grotendeels) natuur- & scheikunde)... :( . Terwijl ik elektronica juist heel leuk vind. De basis bedoel ik dan. Dingen in elkaar zetten/ uit elkaar halen/ onderdelen vervangen (bijv. computers/mobiele telefoons). Maar goed, een mens kan niet alles hebben.

Ik hoop dat ik op jullie begrip kan rekenen.

Bij voorbaat dank.
Spanning is iets tussen twee punten, dus bijvoorbeeld tussen de twee pinnen van het stopcontact of tussen een hoogspanningsmast en de grond.
Als je één van die twee weg haalt, dan kun je niet meer spreken over spanning. Als je bijvoorbeeld één kant van een batterij aanraakt, dan gebeurt er niks! Ook niet als die batterij 5000 V is.

Het maakt niet uit welke kant je als eerst los haalt, in geen enkele toepassing.

De reden dat je de autoaccu op die manier moet aansluiten is een vrij knullige 'tip' ipv regel. Namelijk: de kabel aan je min-pool, is verbonden met je chassis. Stel je hebt de min-pool aangesloten maar de plus-pool niet... nu ga je die plus-pool aansluiten en dan kan het dus zo zijn dat jij met een schroevendraaier oid per ongeluk het chassis EN de plus van de accu aanraakt. Dan krijg je kortsluiting en vonken, en vonken kan gevaarlijk zijn.
Dat is de reden dat de tip wordt gegeven: zorg dat nooit alleen de min-pool aangesloten is. Alleen de plus-pool maakt niet uit, want die is niet verbonden aan het chassis en dus kun je niet met je schroevendraaier kortsluiting maken.

Deze hele situatie komt amper voor in praktijk, en ik vind de tip dan ook behoorlijk duf... maarjah, hij staat toch in de boeken 'voor het geval dat'.
Sendy schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 01:02:
Jaja, je moet zeker ook de ene helft van je stekker eerst in het stopcontact steken, en daarna de andere helft...
De vraag is helemaal niet zo gek, want de tip die mking noemt, staat gewoon op internet en in sleutelhandleidingen.
Maar wat een fijne instelling zeg, echt behulpzaam! Misschien kun je ook een screenshot maken en het op Dumpert uploaden! Lachen man... :?

Waar het wel belangrijk kan zijn om in een bepaalde volgorde te ontkoppelen, is als er meerdere spanningsbronnen in een apparaat zitten. En dan bedoel ik niet meerdere batterijen bij elkaar. Maar als bijvoorbeeld één gedeelte van het apparaat gevoed wordt door een accu en een ander gedeelte door een andere accu. Dit zul je denk ik niet tegenkomen, dus kun je weer vergeten :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sibylle op 02-08-2014 03:49 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is 't een elektronische kamerthermostaat? Zo ja, is het niet stiekem een kamerthermostaat op batterijen?

Want vaak is 't enige wat een thermostaat doet fungeren als een simpele schakelaar. En hij schakelt ook maar zeer weinig spanning.

't Kan in ieder geval geen kwaad om in 't geval van kamerthermostaten geen rekening te houden met de polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met dergelijke bedrading zorg ik er altijd voor dat ik éérst de plus-draad aansluit en daarna pas de rest, wanneer het onder spanning gebeurt. Op deze manier kan deze draad mij niet meer plagen én is de kans op schade aan omliggende electronica minder (tenzij je trillende handjes hebt op het moment dat je de min-draad aansluit).

Als je het echt goed wilt doen, zoals het zou moeten, dan haal je de stekker van je ketel er uit voordat je met de thermostaat gaat sleutelen... Je ketel kan dat best hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58555

Wat veel belangrijker is dan de vraag over
(plus & min) = ( +& - ) bij DC=gelijk spanning
of fase & Neutral = ~ &N bij AC = wisselspanning
Welk type CV thermostaat je hebt. zit er een batterij in je oude, of helemaal geen display, en hoor je een klik als je er aan draai, dan zal het wel laagspanning zijn van +/- 24V=
Dat is ongevaarlijk om vast te pakken.
Maar bij veel nieuwe CV ketels word er een elektronisch signaal gebruikt. de z.g. Cambus
Dus moet je eerst weten welk type thermostaat je wil wisselen.
Je kan het simpel testen, de 2 draden van de thermostaat tegen elkaar houden, als de CV dan gaat branden is het een conventionele thermostaat. Maar in beide gevallen staat er wel een DC spanning op de draden.
Dus als je zeker wil zijn, even de steker van de CV eruit tijdens wisselen
Maar misschien is er nog een instructie boekje bij de CV ketel, en daar staat het dan wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 08:37

OgWok

U.N.C.L.E.

De theorie achter eerst de min-pool van de accu en dan de plus-pool is volgens mij een simpele.

Als je eerst de plus-pool losmaakt en je komt met het gereedschap tegen het ijzer van de auto dan maak je kortsluiting en door de hoge stroom die een accu kan leveren kan het gereedschap zichzelf "vastlassen".

Niet best voor de accu en een redelijk kans op brand. Is de min-pool al los, dan maakt het niet uit of je met het gereedschap tegen het ijzer van de auto komt.

Overigens is het bij een auto geen "moeten". Heb bij genoeg auto's eerst de plus losgemaakt en daarna de min omdat het toevallig beter uitkwam. Wel beter opletten dat het gereedschap nergens tegen aan komt tijdens het losdraaien van de (+) poolklem.

Overigens hoef je bij Tweakers niet te groeten en te bedanken…...

[ Voor 18% gewijzigd door OgWok op 02-08-2014 08:01 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
OgWok schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 07:54:
Als je eerst de plus-pool losmaakt en je komt met het gereedschap tegen het ijzer van de auto dan maak je kortsluiting en door de hoge stroom die een accu kan leveren kan het gereedschap zichzelf "vastlassen".
Exactemundo. Het belangrijkste dat je moet onthouden is dat stroom alleen loopt in een kring. Als je ergens de kring verbreekt, maakt niet uit, dan is het gedaan. Bij een auto wordt de carosserie als min gebruikt, dus als je de plus van de accu afhaalt heb je geen kring meer, maar als die plus de carosserie raakt, dan heb je wel een kring, en niet zo maar een kring, maar kortsluiting.

Aangezien accu's geen kabels hebben, alleen koppelpunten, maakt het geen zak uit. Als je de pluskabel losmaakt en hij raakt de behuizing heb je nog geen sluiting, want de accu heeft geen connectie. Tenzij je met een steeksleutel tussen de plus en de carosserie gaat zitten.

Dus, eerst de plus of de min? Het maakt niet uit, want je hebt een kring nodig, en één van die kabels los verbreekt de kring. Waar je op moet passen is dat je de bron niet kortsluit. In het geval van een auto is dat de accu, in het geval van de thermostaat is dat de kabel waar hij aan hoort te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Flake op 02-08-2014 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 14:17
Antwoorden waar je wat aan hebt zijn:
Osiris schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 04:29:
Is 't een elektronische kamerthermostaat? Zo ja, is het niet stiekem een kamerthermostaat op batterijen?

Want vaak is 't enige wat een thermostaat doet fungeren als een simpele schakelaar. En hij schakelt ook maar zeer weinig spanning.

't Kan in ieder geval geen kwaad om in 't geval van kamerthermostaten geen rekening te houden met de polariteit.
en
Anoniem: 58555 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 07:39:
Wat veel belangrijker is dan de vraag over
(plus & min) = ( +& - ) bij DC=gelijk spanning
of fase & Neutral = ~ &N bij AC = wisselspanning
Welk type CV thermostaat je hebt. zit er een batterij in je oude, of helemaal geen display, en hoor je een klik als je er aan draai, dan zal het wel laagspanning zijn van +/- 24V=
Dat is ongevaarlijk om vast te pakken.
Maar bij veel nieuwe CV ketels word er een elektronisch signaal gebruikt. de z.g. Cambus
Dus moet je eerst weten welk type thermostaat je wil wisselen.
Je kan het simpel testen, de 2 draden van de thermostaat tegen elkaar houden, als de CV dan gaat branden is het een conventionele thermostaat. Maar in beide gevallen staat er wel een DC spanning op de draden.
Dus als je zeker wil zijn, even de steker van de CV eruit tijdens wisselen
Maar misschien is er nog een instructie boekje bij de CV ketel, en daar staat het dan wel in.
Het is idd zeer waarschijnlijk dat je huidige thermostaat, gewoon als schakelaar fungeert (dus als de CV aan moet deze twee draden met elkaar verbind). Maar sowieso is het ALTIJD beter om de stroom van de CV te halen voordat je de thermostaat gaat vervangen, zoals hierboven ookal aangegeven, controleer eerst de handleiding van de CV, want het kan zijn dat je de thermostaat ook op de CV anders moet aansluiten (afhankelijk van de thermostaat).

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beste Tweakers,

ten eerste dank voor al jullie antwoorden. (Volgens OgWok, hoef je op Tweakers niet te bedanken...maar ik ben wat dat betreft netjes opgevoed).

Gelukkig heeft/had iedereen begrip voor mijn onwetendheid (Sendy gelukkig ook, want hij heeft zijn reactie aangepast zie ik. Maar toch weet ik wat hij geschreven had omdat iemand anders dat heeft gequoot in een reactie.) Maar goed, we kunnen niet allemaal een Einstein zijn. Daar heb ik mij bij neergelegd.

Ik zal antwoord geven op de vraag of het een elektronische kamerthermostaat is: Volgens MIJ wel...MAAR...er gaan OOK 2 AA-batterijen in het compartiment heb ik ontdekt. Om het wat makkelijker te maken over welk product ik het nou heb: Honeywell Chronotherm Touch (Dit is hem: https://products.ecc.emea.../ecatdata/pg_th8200g.html) TH8200G1004 is het model)).

Het model dat standaard in het huis zit is zo'n grijzige ronde draai thermostaat. Met zo 2 van die rood gekleurde pijltjes erin. Het is volgens mij een superoud ding. Het is volgens mij de eerste thermostaat die de woningbouw in het huis heeft geplaatst sinds de oplevering van het huis. (Bouwjaar 1982/1983 het huis).

De Cv-ketel waar de NIEUWE thermostaat op moet gaan werken is van het merk Remeha. Het model is: W21c ECO. Volgens de Honeywell website zou de Chronotherm die ik dus heb gekocht hier wel op moeten werken. Ze geven op de site ook aan op welke 'nummers' ik de 2 draden zou moeten aansluiten.

Van het model dat ik heb gekocht bestaat ook een modulerende versie. Maar die van mij is de TH8200G1004 (Waar de G waarschijnlijk staat voor 'Gewoon'). Want er bestaat dus ook een model TH8200M1004 (Waarbij de M dus waarschijnlijk staat voor 'Modulerend'). Maar goed, ik ben allang blij dat ik een wat modernere type nu heb dan dat grijzige ronde ding. Haha.

Maar ik zal om er zeker van te zijn, gewoon voor het aansluiten van de 2 kabels die uit de muur komen bij de thermostaat, de stekker van de Cv-ketel gewoon eruit halen.

Overigens de anderen ook nog bedankt voor het uitweiden over de 'situatie' bij auto-accu's. Dat begrijp ik nu ook weer iets beter.
Pagina: 1