Toon posts:

SFTP rechten meerdere gebruikers shared folder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig het het optuigen van een VPS. Onderdeel hiervan is het installeren / instellen van SFTP toegang. Dit is allemaal niet heel spannend en was binnen no-time gepiept.

Nu heb ik een sftp group aangemaakt en hier 2 users (developers) aan toegekend. In de sshd_config heb ik deze group een chroot naar een bepaalde directory gegeven. De directory heeft een sticky bit zodat nieuw geuploade bestanden automatisch de group van de parent toegewezen krijgen.

Als ik een bestand upload via SFTP (Transmit; Mac) neemt deze de rechten over van het origineel. Normaal gesproken is dit gewoon een 644 voor een bestand. Probleem is dat, omdat dit bestand dan geen schrijfrechten heeft voor de groep, de andere gebruiker dit bestand niet kan bewerken.

Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd:
- umask: op verschillende plekken toegepast om er later achter te komen dat een umask eigenlijk alleen rechten kan verwijderen en niet nieuw kan creëren
- ACL: Werkt prima voor bestaande bestanden / mappen. Maar rechten worden niet toegepast op geuploade bestanden / mappen.

Bottomline, ik kom er niet meer uit. Is wat ik probeer uberhaupt mogelijk, of kan ik betere een ander methode kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je moet op directories de "default" ACL zetten om nieuwe bestanden de ACLs te laten inheriten.

code:
1
setfacl -Rm d:u:foo:rwX directory

zou moeten werken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan oo kijken wat er gebeurt als je je client andere permissies laat meesturen, meestalcsturen die de permissies van het locale bestand Door (644 dus in jouw geval), je zou dus eens kunnen kijken wat de permissies op het sftp-systeem worden als je 664 doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rainmaker: heb ik gedaan, maar nog steeds hebben geuploade bestanden via ftp 644 rechten. Zie onderstaande afbeelding van de instellingen op de map.

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/xlibayc0v/Schermafbeelding_2014_08_02_om_16_19_09.png

begintmeta: Als een een bestand op mijn mac aanpas naar 664 en deze dan upload heeft deze op de server ook 664. Dus zoals gezegd neemt hij de rechten over van het origineel. Aan de clients vragen om de permissies aan te passen van bestanden die geupload zijn is geen wenselijke situatie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo'n moeite is het vaak niet om uploadpermissies in fatsoenlijke sftp-clients aan te passen, bijvoorbeeld Cyberduck heeft daar een tabje voor in de instellingen. Het heeft uiteindelijk ook voordelen om dergelijke zaken door de client te laten regelen. Voor de duidelijkheid, je verandert alleen de meegestuurde permissies, niet de permissies in het bestandssysteem van de client.

Anders kan je denk ik wel wat met bind-mounts beginnen. Ook kan je overwegen geen sftp te gebruiken maar bijvoorbeeld WebDAV of een git-achtig product.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 02-08-2014 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta: In transmit kan dat inderdaad ook. Ik heb extra tientallen ftp accounts en daar zou dan dezelfde permissies bij mee worden gestuurd. Oftewel....niet wenselijk.

Maar is het logisch, ondanks dat ik acl gebruik met defaults, dat nieuwe bestanden die geupload zijn met sftp niet de acl-rechten toegeschreven krijgen?

Neig nu naar 1 user met meerdere keys al vind ik dat nog steeds niet een 100% oplossing.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben wel benieuwd welke oplossing je hebt gekozen.
Pagina: 1