Wet koop op afstand abonnement + Galaxy S5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10 20:20
Beste mede-tweakers,

Ik zit met een nogal vervelende situatie, of beter, mijn zus. Ze heeft een weekje terug via een niet nader te noemen webshop een Telfort abo afgesloten in combinatie met een Galaxy S5. Nu is door verschillende redenen het een en ander misgegaan met het aanvragen van nummerbehoud en de ingangsdatum bij Telfort waardoor we de keuze hebben moeten maken om onder de wet koop op afstand afstand te doen van het contract en de telefoon (volgens Telfort kon het abo pas per 21-09 ingaan terwijl ze zonder opzegtermijn weg kan bij huidige provider).

Nu hebben we dit afgelopen maandag reeds besproken met de webshop, maar omdat we ze toch nog een kans wilde geven het te regelen nog geen annulering gedaan. Als we dat wilde was dat echter geen probleem. Nu wil het geval dat nu vrijdag we nog niks wijzer zijn en we op zijn vroegst maandag pas iets te horen zouden krijgen of het misschien mogelijk is het abo eerder in te laten gaan. Aangezien twee maanden zonder abo geen optie is hebben we dus gekozen voor annulering.

Het geval wil nu dat de webshop zegt dat annulering niet mogelijk is omdat de mobiel al gebruikt is, er is namelijk een simkaart in geplaatst en er is een telefoon gesprek mee gevoerd. Dit is ook toen we erachter kwamen dat het abo nog niet werkte en het bovenstaande in werking is getreden.

Mijn vraag is nu, mag de webshop deze ontbinding weigeren? Er is immers enkel een simkaart geplaatst en erachter gekomen dat het abo tegen de beloftes in nog niet werkte. In mijn ogen mag de webshop om deze reden de ontbinding niet weigeren, maar misschien weten jullie hier meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je mag een product testen. Dus bij een telefoon mag je een SIM kaart plaatsen en een gesprek voeren. Er 10 dagen lang mee rond lopen en bellen is iets anders, maar dat is hier dus niet het geval.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 01-08-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
De herroeping van een koop op afstand mag niet geweigerd worden om dat het product uitgeprobeerd, gebruikt of beschadigd is.

Kun je de volgende data invullen?
Datum overeenkomst:
Datum levering:
Datum ontbinding:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Datum overeenkomst: 24-07-2014
Datum levering: 26-07-2014
Datum ontbinding: 01-08-2014

Nummerbehoud was aangevraagd door de webshop voor 28-08-2014 en is afgekeurd. Tevens gaat abbo volgens Telfort pas in op 21-09-2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webshop praat poep; het abonnement is nog niet eens ingegaan, terwijl KOA pas ingaat bij afleveren van de complete bestelling. Zeker als die twee onlosmakelijk verbonden zijn.

Je mag spullen proberen. Winkel heeft geen poot om op te staan.

Daar komt bij dat ze leverplicht hebben binnen 30 dagen tenzij anders vooraf bekend was. Dat kunnen ze blijkbaar niet waarmaken, waarmee sowieso ontbinding openstaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoe kunnen ze überhaupt zien dat er mee gebeld is? Ruikt gewoon als een webshop die geen zin heeft in een geopende S5 doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
Megamind schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 21:26:
Hoe kunnen ze überhaupt zien dat er mee gebeld is? Ruikt gewoon als een webshop die geen zin heeft in een geopende S5 doos.
Tuurlijk, geen enkele winkel heeft zin om een geopende doos van een smartphone terug te krijgen, want dat kun je niet meer verkopen aan een nieuwe klant. En het toestel in een nieuwe doos doen zal ook wel niet zo makkelijk gaan, alhoewel je natuurlijk wel mag verwachten dat een webshop dat met zijn leverancier geregeld heeft.

In ieder geval zoals hier al aangegeven, heeft de winkel geen poot om op te staan. Een retourzending weigeren mag al sowieso niet, dus dat geeft al aan dat de winkel niet op de hoogte is van de wetgeving. Daarnaast mag je een toestel proberen en testen, zoals je in de winkel ook 'even' met het toestel mag spelen. Dat er een kaartje in heeft gezeten en het toestel aan is geweest, is geen enkel probleem. Hoe kun je anders het product beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Ik ben het met dat laatste eens, de webshop geeft het volgende aan in de AV
5.4 Zaken dienen te allen tijde onbeschadigd en in zoveel mogelijk originele verpakking te worden geretourneerd. Verder mag het product niet meer gebruikt worden dan noodzakelijk is om de beoordeling van het product te doen. Indien de zaken niet aan deze eis voldoen vervalt de aanspraak van de Consument op enige vergoeding of omruilen.
Nu zeggen zij dat noodzakelijke beoordeling enkel het aanzetten is, maar zoals ikzelf al aangaf, de simkaart testen is toch redelijk essentieel (anders wisten we ook niet dat het nog niet werkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 21:20:
Webshop praat poep; het abonnement is nog niet eens ingegaan, terwijl KOA pas ingaat bij afleveren van de complete bestelling. Zeker als die twee onlosmakelijk verbonden zijn.

Je mag spullen proberen. Winkel heeft geen poot om op te staan.

Daar komt bij dat ze leverplicht hebben binnen 30 dagen tenzij anders vooraf bekend was. Dat kunnen ze blijkbaar niet waarmaken, waarmee sowieso ontbinding openstaat.
de bedenktijd op abonnementen gaat 14 dagen na het afsluiten van het contract in. Niet pas bij het ingaan van het abonnement.

Bij een abonnement met een telefoon gaat het in op het moment dat je de telefoon krijgt.

Maar de TS zit nog steeds ruim binnen de 14 dagen.
Zingo schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 11:37:
Ik ben het met dat laatste eens, de webshop geeft het volgende aan in de AV

[...]

Nu zeggen zij dat noodzakelijke beoordeling enkel het aanzetten is, maar zoals ikzelf al aangaf, de simkaart testen is toch redelijk essentieel (anders wisten we ook niet dat het nog niet werkte)
Vraagje... Hoe heb je "een gesprek kunnen voeren" met de nieuwe simkaart, als dat abo pas 30-9 ingaat?
Want dat je een abonnement waar al van gebruik is gemaakt (belminuten verbruikt) niet meer ongedaan kan maken is wel correct.

[ Voor 28% gewijzigd door RocketKoen op 02-08-2014 11:40 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Het abbo gaat op 21-09 pas lopen, er is wel een gesprek gevoerd (naar telfort zelf nota bene) maar dat wordt dan als losse kosten in rekening gebracht. Tevens is meermaals telefonisch aangegeven dat het opgezegd kon worden. Het abbo zelf, dus het gene wat is afgesloten is dus pas te gebruiken vanaf 21-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Heb je 'm bij belsimpel aangeschaft? Want mijn ervaring is dat zij niet op de hoogte zijn wat de wetgeving en je met 1e lijns contact nooit tot een oplossing zal komen. Eigen ervaring, tot aan de manager aan toe die ook niet zo snugger was.

Het is gewoon een lastige kwestie. Je recht hebben en halen is iets anders, vooral bij lastige winkels. Als je er niet uit komt probeer een keurmerk of instantie in te schakelen. En zorg dat je het toestel als nieuw weer terug in de doos doet.

[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 02-08-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Ik zal geen naam noemen van het bedrijf, dat lijkt me niet geheel netjes. We hebben inmiddels een retour formulier waarop ook staat dat het toestel niet gebruikt mag zijn. Ik stuur een begeleidende brief met daarin de AV van het bedrag en de wettekst en dan zoeken ze het verder maar uit eerlijk gezegd.

En het is helaas waar dat je gelijk krijgen en halen twee aparte zaken zijn. Vooral bij dit soort webshops welke hun eigen interpretatie hebben van de regels. We hebben de telefoon een factory reset gegeven en er zit geen enkel gebruiksspoor op, nog geen vinger afdruk is erop te vinden momenteel. Dus ik zie wel hoe het afloopt met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
Leuk dat je hem volgens hun alleen aan mag zetten, maar hoe weet je dan of de kwaliteit van de mobiele verbinding en de speaker/microfoon goed werkt?

Een mobiel is niet een simpele klok waarvan je weet of hij het doet als je hem enkel aan zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 11:38:
[...]

de bedenktijd op abonnementen gaat 14 dagen na het afsluiten van het contract in. Niet pas bij het ingaan van het abonnement.

Bij een abonnement met een telefoon gaat het in op het moment dat je de telefoon krijgt.

Maar de TS zit nog steeds ruim binnen de 14 dagen.

[...]

Vraagje... Hoe heb je "een gesprek kunnen voeren" met de nieuwe simkaart, als dat abo pas 30-9 ingaat?
Want dat je een abonnement waar al van gebruik is gemaakt (belminuten verbruikt) niet meer ongedaan kan maken is wel correct.
Het toestel als kado bij abonnement is recent tot onzin verklaard. Je betaalt ervoor, het is een koop op afbetaling. Dat betekent dus ook dat de levering pas compleet en te gebruike is als beiden geleverd zijn. Je kan ook niet eerder proberen (hoewel ik nu begrijp dat dat wel kon)

http://blog.iusmentis.com...s-gsm-koop-op-afbetaling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:28
Draakje5 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 10:21:
[...]

Tuurlijk, geen enkele winkel heeft zin om een geopende doos van een smartphone terug te krijgen, want dat kun je niet meer verkopen aan een nieuwe klant. En het toestel in een nieuwe doos doen zal ook wel niet zo makkelijk gaan, alhoewel je natuurlijk wel mag verwachten dat een webshop dat met zijn leverancier geregeld heeft.
Waarom zou je dat niet kunnen verkopen aan een andere klant? Spullen geretourneerd onder de WKOA moeten nog steeds door de consument netjes behandeld zijn en waar mogelijk in verkoopbare staat geretourneerd (nu is dat bij de al veel besproken blister verpakking natuurlijk niet mogelijk) maar van blister verpakkingen is bij telefoons geen sprake van. Ook hoeft bij een S5 (ik ken de verpakking toevallig) het doosje en de verdere verpakking helemaal niet beschadigd te worden om het toestel uit te pakken en te proberen wanneer je dit secuur doet.

De winkel zal als het goed is enkel het seal hoeven te vervangen en dan moet het toestel weer gewoon verkoopbaar zijn als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Dennism schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:22:
[...]

Waarom zou je dat niet kunnen verkopen aan een andere klant? Spullen geretourneerd onder de WKOA moeten nog steeds door de consument netjes behandeld zijn en waar mogelijk in verkoopbare staat geretourneerd (nu is dat bij de al veel besproken blister verpakking natuurlijk niet mogelijk) maar van blister verpakkingen is bij telefoons geen sprake van. Ook hoeft bij een S5 (ik ken de verpakking toevallig) het doosje en de verdere verpakking helemaal niet beschadigd te worden om het toestel uit te pakken en te proberen wanneer je dit secuur doet.

De winkel zal als het goed is enkel het seal hoeven te vervangen en dan moet het toestel weer gewoon verkoopbaar zijn als nieuw.
De uitleg welke de webshop gaf was dat als er enige vorm van data verstuurd is de telefoon niet meer te verkopen is en dit door hun technische dienst ook terug te zien zou zijn. De verpakking zag er letterlijk nog perfect uit, net als de telefoon, dus daar kan het echt niet aan liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zingo schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:27:
[...]

De uitleg welke de webshop gaf was dat als er enige vorm van data verstuurd is de telefoon niet meer te verkopen is en dit door hun technische dienst ook terug te zien zou zijn. De verpakking zag er letterlijk nog perfect uit, net als de telefoon, dus daar kan het echt niet aan liggen :)
Iedergeval filmpje maken dat ie het doet en foto's maken voor je het terug stuurt ;) je weet maar nooit, met zulke bedrijfjes!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2014 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:22:
[...]

Niemand wil een telefoon kopen waarvan de zegel verbroken is. De webwinkel kan ook geen nieuwe zegel plaatsen, alleen Samsung heeft die zegels en die gaan ze aan niemand geven.

Dit is verder alleen niet het probleem van de TS maar van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterbas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-10 22:49
Zoals reeds aangegeven mag je er gewoon van af zien ondanks dat je het toestel 1 maal gebruikt hebt.

Zelf heb ik ook al eens een telefoon retour gestuurd ondanks dat ik hem getest had en heb netjes centjes terug gehad.

Ben wel benieuwd naar een shop review over betreffende webshop als het afgehandeld is :+

[ Voor 24% gewijzigd door masterbas op 02-08-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
masterbas schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 23:03:Ben wel benieuwd naar een shop review over betreffende webshop als het afgehandeld is :+
Ow, ik kan je garanderen dat die niet heel erg hoog is hoor })

Ik bedoel, alleen al de behandeling van de mensen op het callcenter, als ik zelf zo zou reageren bij mijn eigen callcenter waar ik werk dan kan ik meteen op gesprek bij de afdelingsmanager en dat is geen leuk gesprek dan. Maar we gaan het wel zien hoe ze dit oppakken. Ik heb inmiddels alle wetteksten en dergelijke opgeslagen liggen voor als ze moeilijk willen gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
Waarom zo moeilijk doen en niet even met je latende provider bellen die schijnbaar je nummerbehoud heeft afgekeurd. Als je daar aangeeft dat er van Telfort een verzoek komt zullen ze dit in de gaten houden en goed keuren ipv conform procedure afwijzen... Jij hebt afwijkende afspraken met je oude provider dan kun je niet Telfort erop aan kijken als de oude provider zich hier niet aanhoud.

Of speelt er meer dan je ons doet vertellen aangezien met een simpel telefoontje je probleem uit de wereld zal zijn en je gewoon de S5 en Telfort kunt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Er speelt helemaal niks meer. Er is besteld via een webshop waarbij vanaf het begin duidelijk is aangegeven dat het contract bij de Tele2 loopt tot het moment dat nummerbehoud door de nieuwe provider heeft plaatsgevonden. Dit hebben we tijdens het bestellen expliciet vermeld en daar zou Telfort over worden geïnformeerd en dat zou gewoon zsm plaatsvinden (min 2, max 10 werkdagen bij mobiel nummerbehoud)

Vervolgens is het nummerbehoud via de webshop gezet op 28-08 en hebben wij hun verzocht dit met spoed aan te passen naar een eerdere termijn. Daarbij kwamen we er dus ook achter dat Telfort heb abbo los van het nummerbehoud pas in kan laten gaan op 21-09 en dat dit niet eerder gestart kon worden, ook al zou nummerbehoud plaatsvinden op 28-08.

Op dat moment hadden we twee keuzes: of de webshop samen met telfort ervoor laten zorgen dat nummerbehoud en de startdatum naar voren worden geschoven of conform de wet het contract/koop laten ontbinden. We hebben de webshop 5 werkdagen geven (dus tot gisteren vanaf maandag 10 uur) om dit in orde te maken. Toen Vrijdag uit het gesprek met de webshop bleek dat er pas op zijn vroegst 05-08 enig bericht zou komen over het verzoek is de keuze gemaakt het definitief te beëindigen. Er kon geen zekerheid worden gegeven over de gang van zaken en nog twee maanden bij Tele2 was geen optie gezien het bereik op de plaatsen waar het abbo vooral gebruikt wordt.

Ik heb met zowel de webshop als Telfort meermaals contact gehad waarbij de webshop niet tijdig uitsluitsel kan geven en Telfort gewoon zegt dat het absoluut niet eerder in kan gaan. Er speelt niks meer omdat ze inmiddels een andere provider op het oog heeft waar ze op hetzelfde netwerk meer betaald voor exact hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 16:40:
[...]

Het toestel als kado bij abonnement is recent tot onzin verklaard. Je betaalt ervoor, het is een koop op afbetaling. Dat betekent dus ook dat de levering pas compleet en te gebruike is als beiden geleverd zijn. Je kan ook niet eerder proberen (hoewel ik nu begrijp dat dat wel kon)

http://blog.iusmentis.com...s-gsm-koop-op-afbetaling/
Dat heeft totaal niks te maken met wat ik zeg...
Het gaat er om dat de bedenktijd voor een telefoon+abonnement ingaat op het moment dat het contract is afgesloten en de telefoon in je bezit is. Ook al is het abonnement nog niet geldig.

Je kan inderdaad niet het contract opzeggen (met koop op afstand) en de telefoon houden. Maar dat was niemand hier van plan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Heb je daar een bron bij?
Nee, ook dan kun je ontbinden. De uitzondering is namelijk aangescherpt: een consument heeft geen herroepingsrecht indien hij uitdrukkelijk vooraf heeft ingestemd met de levering en heeft verklaart afstand te doen van zijn herroepingsrecht zodra de overeenkomst is nagekomen (art. 6:230p sub d BW). Dergelijke overeenkomst worden helemaal niet binnen het herroepingsrecht nagekomen, dus kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. Wel heeft de verkoper recht op een evenredige vergoeding voor het gebruik (art. 6:230s lid 4 BW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De tekst was dat de bedenktijd van een contract pas ingaat op het moment dat de benodigde apparatuur is geleverd.

Maar bij het zoeken naar de bron kwam ik een rechtszaak uit 2011 tegen waar de rechter besloot dat (bij een internet abonnement) de bedenktijd pas inging als de provider ook toegang had gegeven tot het netwerk.
https://www.jurofoon.nl/n...ijd-bij-dienst-op-afstand

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:00:
[...]

De tekst was dat de bedenktijd van een contract pas ingaat op het moment dat de benodigde apparatuur is geleverd.

Maar bij het zoeken naar de bron kwam ik een rechtszaak uit 2011 tegen waar de rechter besloot dat (bij een internet abonnement) de bedenktijd pas inging als de provider ook toegang had gegeven tot het netwerk.
https://www.jurofoon.nl/n...ijd-bij-dienst-op-afstand
Precies; ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat de meeste providers het wel zo in de voorwaarden hebben staan. Je ziet in de overweging ook dat het anders niet mogelijk is binnen je bedenktijd iets te proberen. Het is té makkelijk voor winkels / providers om onder bedenktijd uit te komen als je simpelweg even een deel van de levering achterhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:04

BPP

Zingo schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 23:20:
Er speelt helemaal niks meer. Er is besteld via een webshop waarbij vanaf het begin duidelijk is aangegeven dat het contract bij de Tele2 loopt tot het moment dat nummerbehoud door de nieuwe provider heeft plaatsgevonden. Dit hebben we tijdens het bestellen expliciet vermeld en daar zou Telfort over worden geïnformeerd en dat zou gewoon zsm plaatsvinden (min 2, max 10 werkdagen bij mobiel nummerbehoud)

Vervolgens is het nummerbehoud via de webshop gezet op 28-08 en hebben wij hun verzocht dit met spoed aan te passen naar een eerdere termijn. Daarbij kwamen we er dus ook achter dat Telfort heb abbo los van het nummerbehoud pas in kan laten gaan op 21-09 en dat dit niet eerder gestart kon worden, ook al zou nummerbehoud plaatsvinden op 28-08.

Op dat moment hadden we twee keuzes: of de webshop samen met telfort ervoor laten zorgen dat nummerbehoud en de startdatum naar voren worden geschoven of conform de wet het contract/koop laten ontbinden. We hebben de webshop 5 werkdagen geven (dus tot gisteren vanaf maandag 10 uur) om dit in orde te maken. Toen Vrijdag uit het gesprek met de webshop bleek dat er pas op zijn vroegst 05-08 enig bericht zou komen over het verzoek is de keuze gemaakt het definitief te beëindigen. Er kon geen zekerheid worden gegeven over de gang van zaken en nog twee maanden bij Tele2 was geen optie gezien het bereik op de plaatsen waar het abbo vooral gebruikt wordt.

Ik heb met zowel de webshop als Telfort meermaals contact gehad waarbij de webshop niet tijdig uitsluitsel kan geven en Telfort gewoon zegt dat het absoluut niet eerder in kan gaan. Er speelt niks meer omdat ze inmiddels een andere provider op het oog heeft waar ze op hetzelfde netwerk meer betaald voor exact hetzelfde :)
Ik snap het ook niet helemaal, maar waarom zou Telfort met opzet je nummerbehoud niet per direct mogelijke datum overzetten? Is je contract bij Tele2 al afgelopen? En waarom mag jij overstappen zonder opzegtermijn terwijl bij alle providers die ik ken een opzegtermijn van één maand geldt. Heb je niet gewoon gebruik gemaakt van die twee maanden van te voren overstappen of heb je een akkoord gekregen van Tele2 dat je per direct je abo mocht stopzetten vanwege slecht bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Bij Tele2 mag inderdaad worden opgezegd ivm slecht (lees geen) bereik. Mijn zusje heeft met hun afgesproken dat het abbo bij hun blijft lopen tot nummerbehoud heeft plaatsgevonden bij een nieuwe provider. Vandaar dat er geen opzegtermijn is. Dit is trouwens ook duidelijk aan de webshop gecommuniceerd aangezien er bij ons bekend was dat dit niet de normale gang van zaken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik geloof niet dat een webwinkel zomaar de seal kan vervangen van een toestel. Dus een gebroken seal is veelal de reden voor webwinkels om te schreeuwen dat de zending geweigerd wordt. Want inderdaad, geen enkele consument zal een telefoon accepteren waarvan de seal v.d. verpakking verbroken is lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
Zingo schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:19:
Bij Tele2 mag inderdaad worden opgezegd ivm slecht (lees geen) bereik. Mijn zusje heeft met hun afgesproken dat het abbo bij hun blijft lopen tot nummerbehoud heeft plaatsgevonden bij een nieuwe provider. Vandaar dat er geen opzegtermijn is. Dit is trouwens ook duidelijk aan de webshop gecommuniceerd aangezien er bij ons bekend was dat dit niet de normale gang van zaken is :)
Zelfde situatie tot 2 maal gehad, met T-Mobile en Vodafone. Van T-Mobile naar Vodafone binnen een week geregeld incl. nummerbehoud en van Voda naar KPN ook weer binnen een week.

Waar dan het probleem zit dat je zus een maand moet wachten snap ik niet.

Ik denk dat de shop e.e.a. niet helemaal correct heeft aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
We hebben inmiddels een melding terug van de webshop, zij geven het volgende aan:
Wij hebben uw toestel in goede orde ontvangen. Maar omdat u al gebruik heeft gemaakt van het abonnement en het toestel (4 smsjes en een gesprek met een servicenummer), kunnen wij dit toestel niet meer terugnemen en het abonnement niet annuleren.
Het toestel is dus helemaal in orde, geen schade. Echter, van het abbo is natuurlijk niet gebruikt, dat kan ook niet als telfort zelf aangeeft dat het pas de 21-09 ingaat. De Smsjes zijn wel gestuurd als test en het servicenummer was Telfort zelf. Volgens mij is de webshop nu dus fout bezig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom, onzin.

https://ictrecht.nl/ictre...-bij-een-koop-op-afstand/

Aangeven dat je ontbonden hebt zoals beschreven in WKOA, en dat je binnen 14 dagen je geld terugverwacht (als er nog iets openstaat). Staat er niets open, en willen ze gewoon het abonnement incasseren: Telfort op de hoogte stellen dat je ontbonden hebt en dat de winkel de wet niet naleeft met de mededeling dat iedere poging om te incasseren geblokkeerd zal worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Ik weet het, we hebben het bovenstaande ze al verteld, maar de webshop blijft bij haar standpunt. Achja, we hebben een goede rechtsbijstandsverzekering, dus ik daag ze graag uit om de meest duidelijke jurespedentie ooit te creëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 19:29
Zingo schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:27:
[...]

De uitleg welke de webshop gaf was dat als er enige vorm van data verstuurd is de telefoon niet meer te verkopen is en dit door hun technische dienst ook terug te zien zou zijn.
Als dat al zo is, is dat hun ondernemersrisico, niet jouw probleem.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zingo schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:53:
Ik weet het, we hebben het bovenstaande ze al verteld, maar de webshop blijft bij haar standpunt. Achja, we hebben een goede rechtsbijstandsverzekering, dus ik daag ze graag uit om de meest duidelijke jurespedentie ooit te creëren :)
Ik zou het tóch met zekerheid nog even met Telfort checken en bevestiging vragen dat zij ervan weten. Erg vervelend als zij gaan incasseren door moeilijk doen van de winkel. Kan heel vervelend zijn bij het verkrijgen van een abonnement elders, of gedoe met BKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Inmiddels zijn we een week verder (dus na ontvangst dat de KoA was afgekeurd en hebben we nog helemaal niks gehoord van de webshop. De mobiel wordt dus al een week achter gehouden zonder enig bericht. Ik vraag me af hoe dit gaat lopen, want ik heb eigenlijk geen zin achter die jongens aan te moeten zitten. Maar ik vind het persoonlijk belachelijk dat het zolang duurt voordat we iets horen.

Iemand nog goede tips voor vervolg stappen (ervan uitgaande dat ze het ding terugsturen uberhaubt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ze kunnen laten weten dat als ze je het toestel terugsturen terwijl je ontbonden hebt binnen je wettelijke mogelijkheden, je dat beschouwt als een ongevraagde toezending met het oogmerk je te bewegen tot aankoop (en dat is het feitelijk ook, als ze je ontbinding negeren en volharden in het pogen je alsnog te laten afnemen).

Dergelijke toezendingen mag je namelijk houden, zonder enige verdere verplichting. Ofwel, gratis toestel. :)

http://www.consumentenbon...ng/faq/onbesteld-product/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Er is een geschil over of de koop ontbonden kan worden, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 08:07

GB2

Je kan ze een reminder sturen, mocht het ooit bij een rechter komen dan is er grote kans dat een rechter meer in jou verhaal meegaat daar jij er wel bovenop zat.

Zelf ook een keer met een partij meegemaakt dat ik wel iedere 5 weken een brief stuurde en ook toen ik 1,5 maand met vakantie was de tegenpartij brief gestuurd (en fax) dat ik per heden ruim anderhalve maand weg was en daarom niet in staat was om voor die datum te reageren mocht er ineens wel een reactie komen.
Verder alles steeds zelf binnen een week beandwoord (brief en fax).

Eerste wat de rechter zei toen het voor kwam, ik begrijp wel waarom dhr GB2 geirriteerd is, u reageerd niet op zijn verzoeken en vragen en als u dan een keer de moeite neemt om te reageren gaat u totaal niet in op zijn vragen. Rest was kat in het bakkie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Inmiddels hebben we nog geen reactie van de webshop, maar er is wel iets vreemds gebeurd:

We kregen gisteren een factuur via de mail van een Galaxy S5 welke met saldo nul erop stond (dus volledig gratis). Vandaag kregen we ook een coreactienota van €12, het bedrag wat voor de originele Galaxy S5 betaald is. We dachten dus dat de ontbinding gewoon toegekend was.

Echter, wat bleek nu, vandaag kregen we ineens een geheel nieuwe Galaxy S5 thuisgestuurd, totaal onaangekondigd zonder reden. Wat moeten we hier nu weer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals al voorspeld dus. Maar ja, je hebt al ontbonden. Ik zou de winkel dat aangeven en melden dat ze het toestel mogen komen halen of eerst verzendkosten kunnen overmaken.

Verder nogmaals: de provider is straks degene die gaat incasseren. Stuur die ook een kopie van je ontbinding, en laat ze weten dat iedere poging tot incasso gestorneerd zal worden. Duw winkel en provider in een gezamelijke tweet ook nog een keer - het moet de provider duidelijk zijn dat hun wederverkopers de wet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Reactie van de webshop op de aangetekende brief, ik quote hem hieronder
Bedankt voor uw brief. Ik kan helaas nog steeds niet akkoord gaan met de door u gewenste ontbinding van deze overeenkomst. U geeft in uw mail “dat een consument immers in staat moet zijn de aard, de kenmerken en de werking van het product te testen.” Dat is inderdaad waar, maar u geeft ook aan dat het plaatsen van een simkaart in uw optiek ook valt onder het testen van het toestel. Dat is dus absoluut niet het geval. Op het moment dat u netwerkverbinding maakt met het toestel (en dat doet u zodra u de simkaart plaatst en een eventuele pincode invult) beschouwen wij het toestel als gebruikt en is het voor ons niet meer mogelijk dit terug te nemen. In mijn optiek is het ook helemaal niet noodzakelijk om de simkaart te plaatsen als u wilt bekijken of het toestel überhaupt bevalt.

U geeft verder aan dat de door mij gemailde tekst “niet op waarheid berust”. Ook daar ben ik het niet mee eens. Ondanks dat uw abonnement pas op 21-09-2014 in zou gaan heeft u wel gebruik gemaakt van het tijdelijke nummer die op de simkaart stond/staat en daarmee dus ook van het abonnement. Waar u contact heeft gehad met de klantenservice heb ik mijn onderzoek gedaan in samenwerking met de dealerdesk van KPN (moederbedrijf Telfort en ook contactpersoon voor deze casus, zij kunnen overigens ook gegevens inzien die de klantenservice niet kan zien), zij geven aan dat u met het tijdelijke nummer verbinding heeft gemaakt met het KPN-netwerk (het netwerk waar Telfort ook gebruik van maakt) in combinatie met het door ons geleverde toestel (IMEI-/serienummer: 354734066070877). Dit bewijst in mijn optiek dus dat u wel degelijk gebruik gemaakt heeft van het abonnement én het toestel.

Ik moet u dus bij dezen wederom vertellen dat deze order niet meer te annuleren is en dat wij het toestel niet meer terug kunnen nemen.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Dus, zegt u het maar, wat is de volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:15:
Ik zou het tóch met zekerheid nog even met Telfort checken en bevestiging vragen dat zij ervan weten. Erg vervelend als zij gaan incasseren door moeilijk doen van de winkel. Kan heel vervelend zijn bij het verkrijgen van een abonnement elders, of gedoe met BKR.
Het BKR ga je geen last van krijgen. Het BKR registreert geen gegevens over telefoon abonnementen meer en het gaat hier niet om een lening.
Zingo schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:59:
Reactie van de webshop op de aangetekende brief, ik quote hem hieronder

Zoals al eerder gemeld: Telfort op de hoogte stellen van de ontbinding, duidelijk maken dat ze geen recht meer hebben om geld af te schrijven van je rekening, doen ze dat wel: storneren.
Daarnaast: Met je rechtsbijstand in overleg gaan. Dit gaat gezeik opleveren dus het is handig dat je verzekering daarvan weet.

Mijn verwachting van de uitkomst: Telfort houdt vast aan het abonnement, rechtsbijstand vindt het bedrag te laag dus betaald die kosten voor je, winkel wrijft in zijn handjes voor weer een "tevreden" klant.

[ Voor 42% gewijzigd door Croga op 22-08-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
^ Trust me, als de rechtsbijstand het niet doet dan doen we het uit eigen zak. Want dit win je 100% zeker en deze jurespedentie vind de webshop vast heerlijk om tegen zich gebruikt te hebben keer op keer :)

Ik ben alvast even onderzoek aan het doen, de Autoriteit consument en markt is zo lief me te helpen op hun site:
Verrichten diensten tijdens de bedenktijd
Is de bedenktijd nog niet voorbij? Dan kan de ondernemer al wel beginnen met het leveren van diensten. De consument moet hier wel uitdrukkelijk om gevraagd hebben. De consument houdt de mogelijkheid om de overeenkomst ongedaan te maken tijdens de bedenktermijn. Maakt de consument hier gebruik van? Dan moet hij betalen voor de diensten die inmiddels geleverd zijn.
Hoe hoog deze vergoeding is, is niet geregeld in de wet. De wet zegt dat de vergoeding afhangt van de afgesproken prijs. En wat er daadwerkelijk geleverd is. Berekent de ondernemer een heel hoog bedrag? Dan moet de consument aantonen dat die vergoeding veel te hoog is.
Let op: de ondernemer moet de consument vooraf informeren over deze kosten. Doet hij dat niet? Dan hoeft de consument niet te betalen voor de diensten die geleverd zijn. Heeft de consument niet gevraagd om te beginnen met de uitvoering van de dienst tijdens de bedenktermijn? Dan hoeft hij ook niet te betalen voor wat daadwerkelijk geleverd is.
Dat deel van het abonnement blaas ik dus al uit het water. Tevens staat op hun site dat er maar 7 dagen bedenktijd wettelijk is maar zij er 14 geven. Dus daar ga ik ze ook even mee om de oren slaan. In het geval van foutieve informatie door de verkoper over de bedenktijd gaat de bedenktijd namelijk pas lopen op het moment dat zij de wettelijk juiste info doorgeven (en het dus niet brengen alsof zij dat geven omdat ze zo goed zijn)

[ Voor 79% gewijzigd door Zingo op 22-08-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Zingo schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:59:
Je hoeft niets te doen. Je kunt aangegeven dat je een rechtszaak met veel vertrouwen te gemoed ziet. Houd er wel rekening mee dat een gang naar de rechter kostbaar kan zijn als op eigen kosten een jurist of advocaat in huurt. Dit omdat het gematigde salaris vaak lager ligt dan aan dat gene wat je aan de jurist of advocaat moet betalen. Je kunt natuurlijk ook zelf vertegenwoordigen of iemand vragen om als jouw gemachtigde op te treden.
Zingo schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:16:
Tevens staat op hun site dat er maar 7 dagen bedenktijd wettelijk is maar zij er 14 geven.
Als je hiermee bedoelt dat de verkoper niet de juiste termijn hanteert, dan bedraagt deze 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Ze hanteren wel de juiste termijn, maar ze geven aan dat zij die 14 dagen geven terwijl het er wettelijk maar 7 zijn. Dus de termijn is wel juist, maar de manier van informeren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 19:41
Zingo schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:33:
Ze hanteren wel de juiste termijn, maar ze geven aan dat zij die 14 dagen geven terwijl het er wettelijk maar 7 zijn. Dus de termijn is wel juist, maar de manier van informeren niet.
Zij stellen dat de termijn 7 dagen is, Dat is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Inmiddels hebben we weer contact gehad en ik heb de volgende reactie ontvangen:
Bedankt voor uw bericht. Het klopt dat onze algemene voorwaarden een beetje verouderd zijn sinds juni 2014. Doch wil ik u erop attenderen dat wij zelf een zichttermijn aanhouden van 14 kalenderdagen (overeenkomstig met de nieuwe wettelijke termijn van 14 kalenderdagen). Verder blijf ik bij mijn standpunt als het gaat om het gebruik van het toestel (ondanks dat ik u natuurlijk wel begrijp als ik me als consument in uw situatie verplaats) en het daarmee beëindigen van de zichttermijn, echter heb ik ook de opdracht gekregen om een einde te maken aan deze correspondentie aangezien het zinloos is om het tot een rechtsgang te laten komen. Wij kunnen dus via een omweg er wel voor gaan zorgen dat u onder het abonnement uitkomt, consequentie hiervan is wel dat u het te behouden nummer verliest. Op een andere manier kan het niet en ik ga er ook van uit dat u hiermee akkoord gaat.
Nu is nummerbehoud geannuleerd, dus dat zit wel goed verder. Ik vind het alleen erg vreemd hoe ze het brengen, maar ze hebben zelf wel door dat ze aanzienlijk steken hebben laten vallen (ik heb ze gewezen op de nieuwe consumentenwet van 13 Juni en de nieuwe regels omtrend het ontbinden van het contract.)

Wordt uiteraard vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd; volgens mij bevestigen ze dat ze hun standpunt veranderen en het abonnement niet doorzetten (De mail geeft mij trouwens het gevoel dat ze het als wijziging doorvoeren en aan iemand anders verkopen om geen gedoe met de provider te krijgen).

Enige consequentie is verval van nummer, en daar lijk je geen probleem mee te hebben. Even bevestigen naar de winkel zo ik het lees (ook al zeggen ze er van uit te gaan).

De mail goed bewaren, mocht je toch nog iets van de provider horen, dan heb je hier bevestiging van de winkel dat ze het stopzetten.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom zou je trouwens niet met een toestel mogen bellen om te kijken of dat bevalt? Het bereik en de kwaliteit van het geluid bij het bellen zijn in mijn ogen essentieel bij de keuze of een toestel bevalt of niet. Een webshop die dan aangeeft 'volgens ons is het niet nodig een netwerkverbinding tot stand te laten komen om te bepalen of het toestel bevalt' lijkt me een compleet verkeerd beeld van de werkelijkheid te hebben.
Pagina: 1