Aanpassingen in mijn game PC, of toch een nieuwe bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• Dolon88
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Tweakers!

Ik kan jullie hulp goed gebruiken, zoals de titel aangeeft twijfel ik of ik een upgrade moet doen aan mijn huidige systeem, of toch beter kan kijken voor een nieuw systeem. Ik kan jullie professionele hulp dus goed gebruiken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste waar mijn PC voor gebruikt wordt zijn toch voornamelijk spellen. Denk aan Diablo 3 (Reaper of Souls), DotA2 en StarCraft 2 (Heart of the Swarm). Natuurlijk zitten er weer een aantal mooie nieuwe games aan te komen die ik ook graag op mijn trouwe beestje zou willen spelen.
Verder huis tuin en keuken gebruik, dus veel surfen en multitasken (ik werk constant met 2 schermen, DVI aangesloten).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals de titel al zegt twijfel ik tussen een nieuwe PC, of toch alleen een nieuwe videokaart en geheugenuitbreiding.

Ik heb even gekeken naar het mainstreamgamesysteem in de BBG van juli. Voor een complete PC vind ik de 1000 euro die daarvoor staat een mooi bedrag.

De PC bevalt nog goed, maar bij spellen laat hij soms wat te wensen over. Idealiter zou ik dus mijn systeem houden en daar enkele upgrades aan doen (zoals gezegd een nieuwe videokaart en geheugenuitbreiding) zodat ik weer 2 à 3 jaar toe kan. Als ik het goed bekijk zou ik dan met €400,- klaar kunnen zijn.

Huidige specificaties
Ik heb deze PC ongeveer 3,5 jaar terug overgenomen van een oud collega. Hij heeft een Acer systeem gebruikt als basis, heeft dat overgeheveld naar een andere kast, een andere voeding erin gezet en een videokaart toegevoegd voor een Crossfire setup. Ik heb zelf later nog een SSD toegevoegd. De specificaties zijn nu als volgt:

Basis: Acer Aspire M7720: http://azerty.nl/1-865-20...-dl-radeon-hd-4650-g.html

Moederbord: Acer FX58M
CPU: Intel Core I7 920 @2.67 GHz
Geheugen: 6GB RAM DDR3 SDRAM (3 slots vrij)
HDD: 1TB
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128 GB
Videokaart 1: ATI Radeon HD 4650 1GB (Crossfire setup)
Videokaart 2: XFX ATI Radeon HD 4870 512MB (Crossfire setup)
Behuizing: Cooler Master CM 690 III Closed
Voeding: Delta Electronics GPS-750 AB A (750W)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In geval van alleen een nieuwe videokaart en wat meer geheugen neig ik naar de kaart die ook in de BBG setup voorkomt, Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Met een geheugenuitbreiding naar 8, of 10 gig zou ik dan een heel eind moeten komen denk ik.

Ga je overklokken?
Ik ben zeker geen overklokker, simpelweg omdat ik die ervaring/kennis niet heb 8)7.

Tot slot
Graag zou ik jullie advies willen, kan mijn PC (lees processor) nog enige tijd mee? Of is het toch verstandiger om te gaan investeren in een heel nieuw systeem? Ik heb het idee dat, los van de videokaarten, mijn PC nog bij lange na niet aan het einde van zijn Latijn is, maar ik zit tegenwoordig te weinig in de materie om hier een goed oordeel over te vellen. Ideeën en suggesties worden zeer gewaardeerd! Bij voorbaat dank.

Groet, Dolon

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Dolon88 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:59:

Graag zou ik jullie advies willen, kan mijn PC (lees processor) nog enige tijd mee? Of is het toch verstandiger om te gaan investeren in een heel nieuw systeem? Ik heb het idee dat, los van de videokaarten, mijn PC nog bij lange na niet aan het einde van zijn Latijn is, maar ik zit tegenwoordig te weinig in de materie om hier een goed oordeel over te vellen. Ideeën en suggesties worden zeer gewaardeerd! Bij voorbaat dank.
Wat mij betreft heb je daar ook gelijk in.
In principe heb je genoeg aan een nieuwe GPU en wat RAM erbij en kijken hoe dat loopt. Ik heb zelf een iets lager ingeschaalde 860 is die loopt ook nog prima. Een 290 is een erg mooie keus. 4GB met een aantrekkelijke prijs.

Je voeding zei mij even niks (is een oem), maar wat googlen leverde positieve geluiden op. Voor 1 290 natuurlijk overkill, maar waarom een prima voeding vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 01-08-2014 17:09 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
6GB zou ook nog wel genoeg moeten zijn. De rest van het systeem trekt het nog wel, maar je gaat toch veel nieuwe features missen. Ik zou alleen een 290 halen (als je niet vies bent van 2e hands, in vraag en aanbod staan ex mine 290 kaarten voor slechts 200 en minder) en de rest laten. Beter koop je dan een niewe bak als Intel Skylake uitbrengt volgend jaar met oa DDR4 en ook is dan m.2 SSD iets gangbaarder. Dan heb je echt een compleet nieuw platform dat een nieuw systeem rechtvaardigd. 3 jaar ga je met een upgrade niet redden denk ik zelf, alleen al vanwege de aansluitingen. De videokaart zou je dan over een dik jaar mee kunnen nemen naar een nieuw systeem.

Qua rauwe cpu kracht kun je nog wel even, maar de boel verouderd toch wel wat betreft aansluitingen (jij hebt zeker ook nog geen usb3?). Overclocken kun je je inlezen, is prima te doen zeker als je het rustig doet. Maar merk gewoon het verouderingsproces in alle aansluitingen op mijn relatief gelijkwaardige AMD Phenom X4 die overgeklokt op 4GHz is. Hij doet nog mee, maar de rek is er ook wel uit. Zelf wacht ik dan ook op Skylake.

[ Voor 38% gewijzigd door GENETX op 01-08-2014 18:58 ]

• Dolon88
@br00ky
Bedankt voor je reactie. Ook tof dat je de voeding even na hebt getrokken, maar inderdaad: if it ain't broke, don't fix it.

@GENETX
Ook bedankt voor je reactie. 2e hands is inderdaad een goed idee. Ik ben alleen een beetje huiverig om iets waarvoor ik ±200 euro uitgeef op te laten sturen per post. Gezien de afstand is ophalen voor mij in de meeste gevallen niet mogelijk, ik heb ook nog geen ervaring met 2e hands aankopen op Tweakers (hoe is jouw/jullie ervaring?).
GENETX schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:51:
Beter koop je dan een niewe bak als Intel Skylake uitbrengt volgend jaar met oa DDR4 en ook is dan m.2 SSD iets gangbaarder. Dan heb je echt een compleet nieuw platform dat een nieuw systeem rechtvaardigd. 3 jaar ga je met een upgrade niet redden denk ik zelf, alleen al vanwege de aansluitingen.
Zit wat in inderdaad. Ik heb ook nog geen USB3, kan ook niet zeggen dat ik het mis weliswaar. Ik zit nu niet echt ruim in de tijd om in het overclocken te duiken. Maar wie weet!

• GENETX
Koop ook weinig 2e hands, wel ooit 2 SSDs scherp gekocht en dat was prima. Zie gewoon de ervaringen van de aanbieder. Alle tweakers geven elkaar reviews. Het is vooral omdat het echt een hele scherpe prijs is.

Je mist dingen vaak niet tot je ze ooit bij een ander ervaart en je oude bak ineens degradeert tot een stuk ellende :P . Maar zoals gezegd, de rek is er uit. Merk dat mijn 6.5 jaar oude mobo toch minder wordt. Niet instabiel, maar de oude BIOS is traag. Mijn HTPC en laptop zijn dan echt een stukje beter op features, en dat merk ik wel, ook al maakt de desktop gehakt van ze op rauwe performance.

• Dolon88
Ik heb al een mooie deal kunnen sluiten voor een Sapphire R9 290X. Met een beetje geluk heb ik dinsdag of woensdag dus een nieuwe (2e hands) kaart om m'n PC wat op te vijzelen. Bedankt voor de tips!

Inderdaad, ik herken het wel dat een machine op een gegeven moment toch qua prestaties zijn beperkingen vertoont. Ik hoop hiermee mijn systeem in ieder geval een langer leven te kunnen geven. Ik ga zeker Skylake in de gaten houden, voor wanneer ik over ga naar een nieuwe bak. Bedankt voor het meedenken.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Koop nog 2GB ram erbij. Dan ben je gewoon in één keer klaar met upgraden inplaats van 2 keer.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• GENETX
Hij heeft tripplechannel geheugen. Dan zou hij beter direct 6GB bij kunnen kopen, wat imho zonde is, zeker omdat DDR3 ook aan zijn eind is over een jaar en die upgrade dus ook niet meer mee kan naar een nieuw systeem. 6GB is nog genoeg voor nu imho. Een kitje van 3x1GB zou nog wel een optie zijn als je last hebt van te weinig geheugen.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 02-08-2014 13:20 ]

• Dolon88
Om maar even verder te gaan binnen deze thread, mijn nieuwe videokaart is binnen, ben er echt superblij mee en kan merken dat games wel soepeler draaien.
Bij een paar games merk ik toch nog beperkingen, vooral wanneer er sprake is van veel dingen die tegelijk gebeuren in beeld. Misschien toch een geheugenkwestie?

Ik heb een stickertje van één van de geheugenbankjes eraf geropt om eens ff te kijken wat voor geheugen het nou precies is, het gaat om:
Samsung 2GB 2Rx8 PC3 - 8500U - 07 - 10 - 80
M378B5673EH1 - CF8 0915 (voor zover dat wat waard is)

Als ik mijn onderzoek goed heb gedaan houdt dit in dat ik DDR2, 1066 MHz in mijn PC heb zitten, in tegenstelling tot wat ik eerder zei (DDR3)... Tenminste, dat is wat ik te weten kom met wat Googlewerk. Wat denken jullie? Alsnog een geheugen upgrade doen? Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Dolon88 op 07-08-2014 18:06 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

De i7 920 is er alleen maar met DDR3, dus dat heb je er nu ook inzitten.

En waarschijnlijk komt je CPU niet inderdaad niet meer mee en staat de GPU op data te wachten. Ik had tot niet zo lang geleden ook een i7 920 met een HD6970 er in. Toen ik die verving door een gewone R290 liep in BF4 mijn CPU al gauw naar de 80-90% load, zeker in de drukke momenten in de game.

En ik had er ook 6 GB inzitten wat met BF4 ook aardig vol liep.

Overklokken is niet moeilijk, behalve dat het alleen via de BLCK kan en dus beperkt is in de mogelijkheden. Maar ik kreeg hem in ieder geval makkelijk van de 133 naar 166 Mhz BLCK zonder verdere voltageverhogingen en dergelijke.

Kortom, met een geheugenuitbreiding en een OC kan je nog wel een tijdje voort, maar vormen CPU en geheugen wel de bottleneck bij zware games denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door bvk op 07-08-2014 18:36 . Reden: Aanvulling ]

Specs

• Dolon88
@bvk
Zou ik kunnen overklokken met de stock fan of moet ik dan eerst nog een andere fan op m'n cpu zetten?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dolon88 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:26:
@bvk
Zou ik kunnen overklokken met de stock fan of moet ik dan eerst nog een andere fan op m'n cpu zetten?
Zolang de temperaturen niet te hoog worden, kun je met een stock fan gewoon overklocken. (voor de haswell wil je eigenlijk onder full load niet boven de 80 uitkomen, maar ik weet niet hoe het zit met jouw i7.) Maar aan de andere kant, als je nu een goede koeler koopt,kun je die waarschijnlijk later voor een volgende build gebruiken.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dolon88 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:26:
@bvk
Het hangt een beetje af van de CPU stepping en of je wel of geen voltageverhoging moet doen. Maar heel ver ga je er niet mee komen denk ik...

Mijn OC was met een Scythe Mugen 2 die geen problemen had met de toegenomen warmte, met de stockkoeler heb ik het zelf nooit geprobeerd.

Specs

Pagina: 1