[Testcase] Schotland - West Highland Way

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
De fotos in deze showcase heb ik in 2011 geschoten in Schotland, toen ik (het noordelijke deel van) de West Highland Way heb gelopen. Indertijd was ik niet zo tevreden over het resultaat, dat kwam voornamelijk doordat ik weinig/geen ervaring had met het bewerken van RAW fotos en doordat veel fotos uitdagend waren om te bewerken (landschap vaak donker door zware bewolking maar wolken zelf grijs en overbelicht). Ook kostte het bewerken me erg veel tijd (raw converter + gimp).

Een paar weken geleden heb ik Darktable ondekt. Darktable is een open source variant van Lightroom (nooit mee gewerkt overigens, maar zover ik kan zien doet het ongeveer hetzelfde). Na veel oefenen ben ik nu in staat om véél meer uit mijn foto's te halen. Door de eenvoudige en snelle workflow overweeg ik nu voor het eerst om in het vervolg alleen nog maar op RAW te schieten (voorheen: RAW+JPEG).

Qua scherpte zou het hier en daar wat beter kunnen en zoals al gezegd is de lucht (ook na bewerking) in sommige gevallen nog overbelicht. Tegenwoordig schiet ik met een Canon 70D en een polafilter had ik toen ook nog niet. Beide zouden nog voor een flinke stap voorwaarts moeten kunnen zorgen. Volgend jaar ga ik misschien de East Highland Way lopen (en natuurlijk fotograferen). Kijk er nu al naar uit hoe het resultaat zich verhoudt tot deze foto's!

ps: mijn eerste showcase topic, hopelijk vinden jullie ook dat deze serie deze titel verdient!

1. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/125, 10mm, ISO 200

2. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/8, 1/125, 10mm, ISO 100

3. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/8, 1/200, 10mm, ISO 100

4. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/200, 10mm, ISO 100

5. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/100, 10mm, ISO 100

6. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/160, 10mm, ISO 100

7. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/125, 10mm, ISO 100

8. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/250, 22mm, ISO 100

9. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/200, 10mm, ISO 100

10. Canon 1000D, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5: F/7.1, 1/100, 10mm, ISO 100

De zeer oplettende GoT lezer zal misschien opgevallen zijn dat foto 8 al eens eerder langsgekomen is. De bewerking die ik er toen op heb gedaan is hier te zien.

[ Voor 25% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-11-2020 07:30 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vooral foto 4 en 5 vind ik mooi. Waarschijnlijk omdat daar wel een beetje zon door komt.

Bij foto 1,3 en 9 is het wel duidelijk in de vervorming aan de randen dat je een groothoeklens hebt gebruikt. Dat vind ik meestal wat jammer.
Heb je lenscorrectie toegepast via DarkTable?

Mooie reeks verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
NIMIC schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:27:
Vooral foto 4 en 5 vind ik mooi. Waarschijnlijk omdat daar wel een beetje zon door komt.

Bij foto 1,3 en 9 is het wel duidelijk in de vervorming aan de randen dat je een groothoeklens hebt gebruikt. Dat vind ik meestal wat jammer.
Heb je lenscorrectie toegepast via DarkTable?

Mooie reeks verder.
Er was inderdaad geen lenscorrectie toegepast, scherp opgemerkt! Voor een aantal andere fotos die de selectie niet gehaald hebben had ik het wel gedaan, maar voor deze serie niet. Ik heb het nog even aangepast want het maakt toch nog wel een behoorlijk verschil.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:18
foto 8 met afstand vind ik het leukst. geeft voor mij het sfeertje in Schotland het best weer.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Het zijn prima foto's en het verschil met je eerste bewerking van foto 8 is groot, in positieve zin. Ik vind het alleen niet een echte showcase - er mist consistentie in de nabewerking (bekijk je foto's maar eens in thumbnails allemaal naast elkaar) en veelal ontbreekt een echt wow-effect als je begrijpt wat ik bedoel. Ik mis de echt pakkende luchten en kleuren. Dat is deels natuurlijk ook geluk hebben met het moment ;)

Nog wat tips:
-let op je shadows en vignetting (9)
-let ook op het algehele contrast in de foto, foto 8 is bijvoorbeeld vrij 'vlak' qua kleuren.
-pas op met het terughalen van luchten, zie de witte rand om de bergen in 7 en 8
-probeer wellicht ook eens wat detailshots of breng een element van de voorgrond wat groter in beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind het nog geen showcase, maar wel een goeie testcase ;)

Ik vind dat er veel foto's tussen zitten waarin overduidelijk uitgebeten luchten eigenlijk een beetje tevergeefs zijn geprobeerd te corrigeren, waardoor het vaak van dat lelijke grijs wordt. Bij 3, 4 en de laatste vind ik dat erg jammer. Er is bij vrijwel elke foto zichtbare vignetting aanwezig die niet altijd even goed uitpakt.

Daarnaast lijkt het alsof de kleur groen vaak aangezet is, iets teveel saturated, of de HUE naar iets feller groen. Helaas ligt het ook vaak aan het weer. Velen zweren bij wolken, omdat dat een natuurlijke softbox is waardoor kleuren wat natuurgetrouwer uitzien en de belichting wat gelijker is, maar ikzelf vind het juist saai. In landschap moet dynamiek zitten, grotere verschillen tussen blacks en whites, maar hey, dat ben ik. Pure smaak ;)
Ik krijg met deze foto's niet echt dat wijdse gevoel van Schotland en dat heeft meer te maken met kadering/interessante vlakverdeling dan het gebruik van de 10-22.
Probeer volgende keer eens iets meer compressie in landschappen. Niet dat deze nu extreem wijd zijn ofzo, maar wat mijn ervaring is, is dat wanneer je dingen met een iets grotere focal length probeert vast te leggen dat je beter kijkt wat er op een foto moet staan, en vaak werkt het ook best goed om dan toch een wijds gevoel te hebben.
Maar ik zou zeggen keep up the good work, want ook die east highland way wil ik wel graag zien :)

Even offtopic: had je met dit niet al te zonnige weer geen ontzettende last van de midges? op midgeforecast.co.uk zag ik afgelopen tijd zeker bij Loch Lomond. Glen Coe en Glen Nevis waarde 5 staan...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Muthas schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:44:
Het zijn prima foto's en het verschil met je eerste bewerking van foto 8 is groot, in positieve zin. Ik vind het alleen niet een echte showcase - er mist consistentie in de nabewerking (bekijk je foto's maar eens in thumbnails allemaal naast elkaar) en veelal ontbreekt een echt wow-effect als je begrijpt wat ik bedoel. Ik mis de echt pakkende luchten en kleuren. Dat is deels natuurlijk ook geluk hebben met het moment ;)

Nog wat tips:
-let op je shadows en vignetting (9)
-let ook op het algehele contrast in de foto, foto 8 is bijvoorbeeld vrij 'vlak' qua kleuren.
-pas op met het terughalen van luchten, zie de witte rand om de bergen in 7 en 8
-probeer wellicht ook eens wat detailshots of breng een element van de voorgrond wat groter in beeld
Dankje voor je commentaar, goeie tips en zeker dingen om in het vervolg mee te nemen. Qua contrast ben ik inderdaad vaak nog aan het zoeken in de na bewerking. Verder ben ik ook met het eens dat het meer een collectie foto's is van hetzelfde onderwerp en minder een échte serie.
Deathchant schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:57:
Ik vind het nog geen showcase, maar wel een goeie testcase ;)

Ik vind dat er veel foto's tussen zitten waarin overduidelijk uitgebeten luchten eigenlijk een beetje tevergeefs zijn geprobeerd te corrigeren, waardoor het vaak van dat lelijke grijs wordt. Bij 3, 4 en de laatste vind ik dat erg jammer. Er is bij vrijwel elke foto zichtbare vignetting aanwezig die niet altijd even goed uitpakt.

Daarnaast lijkt het alsof de kleur groen vaak aangezet is, iets teveel saturated, of de HUE naar iets feller groen. Helaas ligt het ook vaak aan het weer. Velen zweren bij wolken, omdat dat een natuurlijke softbox is waardoor kleuren wat natuurgetrouwer uitzien en de belichting wat gelijker is, maar ikzelf vind het juist saai. In landschap moet dynamiek zitten, grotere verschillen tussen blacks en whites, maar hey, dat ben ik. Pure smaak ;)
Ik krijg met deze foto's niet echt dat wijdse gevoel van Schotland en dat heeft meer te maken met kadering/interessante vlakverdeling dan het gebruik van de 10-22.
Probeer volgende keer eens iets meer compressie in landschappen. Niet dat deze nu extreem wijd zijn ofzo, maar wat mijn ervaring is, is dat wanneer je dingen met een iets grotere focal length probeert vast te leggen dat je beter kijkt wat er op een foto moet staan, en vaak werkt het ook best goed om dan toch een wijds gevoel te hebben.
Maar ik zou zeggen keep up the good work, want ook die east highland way wil ik wel graag zien :)

Even offtopic: had je met dit niet al te zonnige weer geen ontzettende last van de midges? op midgeforecast.co.uk zag ik afgelopen tijd zeker bij Loch Lomond. Glen Coe en Glen Nevis waarde 5 staan...
Ah, de meester van de Schotse landschappen aan het woord (in mijn ogen in ieder geval _/-\o_) . Ik hou zelf ook van grote verschillen in een landschap. Het lastige tijdens deze trip was eigenlijk dat ik niet de landschappen of de lucht goed belicht op de foto kon krijgen. Inderdaad, dat zie je terug in de nabewerking. Ook het commentaar van het aanzetten van groen herken ik, dit gaat samen met een poging om de kleuren wat interessanter te maken in plaats van vlak.

offtopic: deze foto's zijn gemaakt eind augustus 2011, er waren toen wel wat midges maar vreselijk veel last hebben we niet gehad toen

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Darktable kent 2 mogelijkheden tot reductie van highlights:
clip highlight
reconstruct in LCh
Het loont vaak de moeite om beide methoden even te proberen, op zoek naar het beste resultaat.

Als je vaker shadows wil oplichten, is er een slim lowpass filter te construeren, waarmee ik goede resultaten bereik.

Voor sharpening is er, naast de standaard sharpening module en de Equalizer plugin een slim highpass-filter waarmee je goede dingen kan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door AlterEgo op 02-08-2014 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
AlterEgo schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 08:41:
Darktable kent 2 mogelijkheden tot reductie van highlights:
clip highlight
reconstruct in LCh
Het loont vaak de moeite om beide methoden even te proberen, op zoek naar het beste resultaat.

Als je vaker shadows wil oplichten, is er een slim lowpass filter te construeren, waarmee ik goede resultaten bereik.

Voor sharpening is er, naast de standaard sharpening module en de Equalizer plugin een slim highpass-filter waarmee je goede dingen kan doen.
Dankje voor de tip! Ik probeer zoveel mogelijk Darktable tutorials te bekijken en ik leer iedere keer weer wat bij. Equalizer en sharpening module kende ik al. Vooral de equalizer kun je ontzettend veel mee doen. Die methoden om highlights mee te reduceren kende ik nog niet, maar ik had wel de 'shadows and highlights' module gevonden. Met de door jou genoemde modules ga ik ook eens aan de slag.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik voel me gevleid ;) Misschien heb je wat aan HDR als je zo'n felle luchten hebt? Gewoon je statief pakken en meerdere shots maken en dan met de tutorial van Ventieldopje mergen. Geen photomatix, want die voegt behoorlijk wat ruis toe, zelfs met iso100 foto's.
Misschien krijg je dan een iets betere balans tussen die felle overbelichting en de voorgrond. Ik weet idd als geen ander hoe het weer daar kan zijn en daar moet je het dan mee doen.
Ook herken ik het wat je zegt over het groen aanzetten om het toch wat meer punch te geven. Wat je ook kunt doen is met een witbalans-brush (op 70%) de cyaan-magenta slider iets meer richting groen te doen (-10 ofzo) en dan eroverheen te gaan. Dan krijg je ook net dat beetje groen extra, zonder dat het onnatuurlijk uitziet met de HUE.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Na intern overleg en uit het commentaar van anderen uit het topic hebben we besloten deze serie om te dopen tot testcase, we moeten écht streng zijn om de kwaliteit van showcases knetterhoog te houden;-)

Ondanks dat zitten er mooie plaatjes bij. Let vooral op consistentie in je serie. Bij sommige foto's zijn de highlights in de luchten heel erg teruggetrokken (tot best wel grijs toe, bijv. #5), terwijl je ze bij anderen minder hebt bewerkt (bijv. #4). Je hebt best goed gelet op vlakverdeling (alleen #8 vind ik iets teveel ruimte bovenin). Ik mis bij sommige foto's net even wat meer contrast en exposure, zo zouden #6 en #8 denk ik heel mooi kunnen worden met de juiste nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 20:08
Bij foto 9 werd mijn aandacht gelijk naar het paarse bloemetje in de hoek van de foto getrokken.
Bewust gefotografeert of toeval?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Deathchant schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 15:15:
ik voel me gevleid ;) Misschien heb je wat aan HDR als je zo'n felle luchten hebt? Gewoon je statief pakken en meerdere shots maken en dan met de tutorial van Ventieldopje mergen. Geen photomatix, want die voegt behoorlijk wat ruis toe, zelfs met iso100 foto's.
Misschien krijg je dan een iets betere balans tussen die felle overbelichting en de voorgrond. Ik weet idd als geen ander hoe het weer daar kan zijn en daar moet je het dan mee doen.
Ook herken ik het wat je zegt over het groen aanzetten om het toch wat meer punch te geven. Wat je ook kunt doen is met een witbalans-brush (op 70%) de cyaan-magenta slider iets meer richting groen te doen (-10 ofzo) en dan eroverheen te gaan. Dan krijg je ook net dat beetje groen extra, zonder dat het onnatuurlijk uitziet met de HUE.
Ja, HDR is wel het overwegen waard. Ik had m'n statief mee en heb er hier en daar gebruik van gemaakt. Maar als je op wandelvakantie bent en toch 20km op een dag moet afleggen dan ga je ook niet ieder momenet uitgebreid stilstaan om foto's te nemen. Ondanks dat van plan de volgende keer gewoon weer met statief op pad te gaan en nog beter op te letten wanneer een multiple exposure goed van pas zou komen.

Ondertussen ben ik nog wat verder met Darktable aan het spelen geweest en heb onder andere de tone curve module ontdekt. Hiermee kun je bijvoorbeeld de saturation van groene kleuren verhogen terwijl andere kleuren daar niet onder leiden. Dit lijkt al beter resultaat te geven op een aantal punten.
Nordlys schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 15:28:
Na intern overleg en uit het commentaar van anderen uit het topic hebben we besloten deze serie om te dopen tot testcase, we moeten écht streng zijn om de kwaliteit van showcases knetterhoog te houden;-)

Ondanks dat zitten er mooie plaatjes bij. Let vooral op consistentie in je serie. Bij sommige foto's zijn de highlights in de luchten heel erg teruggetrokken (tot best wel grijs toe, bijv. #5), terwijl je ze bij anderen minder hebt bewerkt (bijv. #4). Je hebt best goed gelet op vlakverdeling (alleen #8 vind ik iets teveel ruimte bovenin). Ik mis bij sommige foto's net even wat meer contrast en exposure, zo zouden #6 en #8 denk ik heel mooi kunnen worden met de juiste nabewerking.
Geen probleem natuurlijk. Achteraf gezien had ik er zelf misschien beter voor kunnen kiezen om er meteen een testcase van te maken aangezien ik zelf al de nodige kritiek puntjes kon verzinnen. Ik zal een volgende keer wat strenger zijn voor mezelf >:).

Qua vlakverdeling bij #8, ik heb er in dit geval (bewust) voor gekozen om alle foto's 3:2 te maken. Hierdoor was het een beetje kiezen of delen, de voorgrond is ook niet erg interessant namelijk, dus crop verder naar beneden was geen optie. Kleinere crop pakken zou de uitsnede in de breedte minder mooi maken denk ik. Wellicht was een 2:1 verhouding gewoon beter geweest hier.

Qua contrast en exposure denk ik, zeker bij #8 dat ik het al aardig naar de limiet gepushed heb qua nabewerking. De raw file is héél erg donker en bevat weinig contrast. Desondanks denk ik dat het interessant is om nog eens opnieuw hiermee aan de slag te gaan na nog wat meer oefening (en na er een tijdje niet naar gekeken te hebben, dat helpt ook altijd).

Ik heb de RAW file van #8 hier neergezet, mocht iemand het leuk vinden om hier zelf eens mee aan de slag te gaan om te kijken wat er uit te halen valt.
rimave schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 15:41:
Bij foto 9 werd mijn aandacht gelijk naar het paarse bloemetje in de hoek van de foto getrokken.
Bewust gefotografeert of toeval?
Ik zou het eerlijk gezegd niet meer weten (foto 3 jaar geleden gemaakt), maar het zou me niet verbazen als ik dat bewust heb gedaan ;).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Cool dat je die raw plaatst. Ik had er denk ik dan zoiets als dit van gemaakt qua vlakverdeling en nabewerking:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/38QqWqNKTUrSrCRoANaDccyN/full.jpg

Een s-curve met +1 stop exposure, -100 highlights en een gradient mask. Valt me op dat je de tinten hebt aangepast naar groener, maar volgens mij zijn de settings die je camera pakte wel redelijk goed.

Ieder z'n eigen smaak met nabewerking natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet zo veel toe te voegen aan het al gegeven commentaar. maar 8 is wat mij betreft de beste foto.
Kon het niet laten ook even een poging te wagen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/raw_0008-800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ondertussen heb ik er zelf toch ook nog een keer naar gekeken. Ik blijf het gevoel houden dat de kleuren er meer moeten uitspringen, dus mijn bewerking erop is een stuk dikker aangezet dan wat jij (Nordlys) hebt gedaan. In ieder geval is de groene zweem nu veel minder, heb ik de halo rond de bergtoppen wat minder gemaakt en heb ik de crop aangepast.

[ Voor 19% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-11-2020 07:26 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Vaak helpt het om wolken wat zachter te maken met een clarity brush. Ik vind nog steeds het groen nog steeds veel te veel en ook daar in die berg....het is te rood-oranje. Zo is het daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Leuk om schotland hier terug te zien. Misschien dat ik ook binnenkort mijn serie van vorig jaar zal plaatsen. Heb zelf ook altijd een voorkeur voor 16:9 a 10 bij dit soort landschappen. Je ziet hoe het uitpakt bij foto 8. Kleuren kan ik niks zinnigs over zeggen op deze monitor.

Verder vind ik wat vaak de onderwerpen in het midden staan. Mist wat dynamiek helemaal bij foto 7 . Het pad loopt recht uit het midden naar een onderwerp dat recht in het midden staat. Bij perfecte symmetrie vind ik dat soms wel gaaf maar dat gaat je met landschap moeilijk lukken.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
Persoonlijk vind ik vignetting erg weinig toevoegen in landschapsfotografie en in heel deze reeks valt het met erg op, vooral in de bovenhoeken. Volgens mij kan je dat snel wegwerken en komt het allemaal net iets frisser over.

Voor de rest mooie foto's, misschien iets te weinig onderwerp maar zelf vind ik dat ook altijd extreem moeilijk. Wat lijnen zijn er altijd wel te vinden maar echt een focus punt is niet altijd aanwezig (of ik zie het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik vind je foto's qua compositie wel heel goed. Ik denk dat een goede bewerking je foto's een stuk mooier zullen maken! Hieronder heb ik 2 foto's bewerkt. De lucht is op de tweede foto echt fel. Smaken verschillen, maar misschien vind je het wat.

Voor
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o2Clx7vl.jpg

Na
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DVbf2YDl.jpg

Voor
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Gs0ILZql.jpg

Na
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RK6fSCrl.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Luxicon op 04-08-2014 14:44 . Reden: De originele foto bijgevoegd. ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind de bewerkte foto's niet beter eerlijk gezegd...is het alsof ze door photomatix heen gehaald zijn, of de clarity op 50+ gezet wordt, maar gezien de licht "vlekken" vermoed ik het eerste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Nou was ik er helaas niet bij, maar zelf zou ik het zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid houden om mee te beginnen en van daar uit eventuele suggesties toepassen. Die werkelijkheid is waarschijnlijk iets minder kleurrijk en helder dan wij hopen.
Zoveel mensen, zoveel meningen. De bewerkingen van de raw van foto #8 die hier zijn geplaatst zijn behoorlijk gevarieerd en ik vind ze geen van allen goed. Mensen zijn dol op contrast en kleur.

Ik zou beginnen met een manier te zoeken om kleur zwemen en overbelichting in de lucht aan te pakken, helaas betekend dat soms....opnieuw de foto maken ;)
East-Highland Highway is dan een goede optie met je nieuwe huidige gear en ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op welk scherm maak je je bewerkingen? Ik heb helaas moeten vaststellen dat dit enorm uitmaakt hoe je foto overkomt. Daarom geef ik niet graag commentaar op kleuren want op m'n ene scherm ziet het er relatief flets uit, op't ander net helemaal chemisch :p

offtopic:
West Highland way, good ol memories :) laatste keer ging ik helaas 7 jaar geleden :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Deathchant schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:07:
Ik vind de bewerkte foto's niet beter eerlijk gezegd...is het alsof ze door photomatix heen gehaald zijn, of de clarity op 50+ gezet wordt, maar gezien de licht "vlekken" vermoed ik het eerste....
Hoi, ik vind de bewerkingen ook niet super, maar ik heb deze snel gedaan om meer diepte / detail weer te geven, omdat ik de foto's redelijk vaal vind overkomen. Op m'n scherm mag het wel iets minder verzadigd, dat wel. Er mag misschien iets minder contrast in? Misschien is dit wat beter? Dat was het dan. Het is niet de bedoeling dit topic vol stoppen met bewerkingen die niet van de topic starter zijn.

Voor
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o2Clx7vl.jpg

Na
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WbynMRBl.jpg

Voor
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Gs0ILZql.jpg

Na
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nD3tR9Nl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Luxicon op 04-08-2014 17:42 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Dank voor de tips allemaal en leuk om te zien wat anderen ervan maken. Het verschilt inderdaad nogal op welk scherm je het bekijkt. Ik werk zelf op een Dell U2713HM, deze monitor is niet gekalibreerd (hoewel het bij deze monitor 'zo uit de fabriek' redelijk goed afgesteld schijnt te zijn). Misschien toch maar eens de moeite nemen om te kalibreren!

Tot nog toe vind ik de bewerking van Nordlys het beste, daar komen de kleuren in mijn ogen het meest natuurgetrouw over maar blijven de kleuren wel interessant genoeg. Ik ben zelf nog niet uitgespeeld met deze foto's, hopelijk kan ik binnenkort in dit topic nog eens wat progressie laten zien.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Luxi: helaas vind ik de bewerkte foto's "platter" dan de originele ;)
@Dutchman: Dat is toch een hele degelijke monitor ;) Ik heb een iiyama ProLite B2475HDS TN-gaming paneel waar ik de bewerkingen op doe ;)

Maar idd, laat maar zien allemaal :) Ben benieuwd naar de east highland way :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Mijn poging tot waarheidsgetrouw (een waarheid die ik niet heb gezien dus het is een gokje ;) :

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3911/14641095727_3ea16956df_c.jpg

Helaas oogt een foto van flickr niet altijd even scherp elders als op flickr zelf.
De scherpe versie : https://www.flickr.com/ph...@N04/14641095727/sizes/o/

Zwart/wit is ie ook aardig.
En met een tilt-shift effect op het huisje helemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ok dan, hier nog een poging. Ik geloof dat ik nu wel een stuk dichter bij de realistische kleuren zit. Mijn bewerking zit dicht tegen die van Nordlys aan, maar iets meer contrast en saturation.

Ik geloof dat ik nu wel tevreden ben over hoe het eruit ziet. Je zou kunnen zeggen dat er nog wel vrij veel contrast en saturation zit (met name in de berg) het zou misschien ietsje minder kunnen, maar ik geloof niet dat ik het teveel vind. Ik heb ook een klein beetje vignette toegevoegd om de aandacht een beetje af te leiden van de saaie hoeken onderin.

[ Voor 13% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-11-2020 07:26 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ha, leuk dat ik dit topic net ontdek nu ik bezig ben met verwerken van Dolomieten-foto's en vooral ook dat de TS Darktable gebruikt. Heeft dat een reden? Waarom niet RawTherapee bijvoorbeeld?

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
letatcest schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 23:01:
Ha, leuk dat ik dit topic net ontdek nu ik bezig ben met verwerken van Dolomieten-foto's en vooral ook dat de TS Darktable gebruikt. Heeft dat een reden? Waarom niet RawTherapee bijvoorbeeld?
Ben benieuwd naar je foto's van de Dolomieten, komt er een test/showcase? En doe jij ook nabewerking onder Linux?

De reden dat ik Darktable gebruik en niet RawTherapee komt doordat ik meer positieve reacties over Darktable las dan over RawTherapee toen ik op zoek was naar een Lightroom alternatief. Toen ik vervolgens op de website keek kwam het ook allemaal erg solide over; uitgebreide user manual, actieve ontwikkeling, blog posts over features en ook links naar tutorials op Youtube die me erg geholpen hebben.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik doe inderdaad nabewerking onder linux (misschien sowieso leuk/interessant om een workflow-topic rond linux / andere os-en te starten, dit: http://www.rileybrandt.com/2012/07/31/linux-photo-1/ vond ik bv al een fijne)

Mijn hoofdreden om Darktable te gebruiken was omdat lenscorrectie daar direct aanwezig was en ik niet nog op zoek hoefde naar een calibratie-bestand.

Dat laatste vond ik het belangrijkst. Ben zonder gekalibreerde monitor wat huiverig om kleur te bewerken (moet trouwens zeggen dat ik mijn werk-laptop kalibreerde met een geleende spin (extreem slecht scherm trouwens), dat ging wel heel makkelijk met Ubuntu: inpluggen en werken).

Topje jpg-sluier (staan maar 5 foto's van Dolomieten of zo nu) flickr

Ik schiet RAW+JPG waarbij ik de mogelijkheid hou om eventueel een niet goed belichte foto later nog na te bewerken, maar ik denk dat ik van de school ben: zorg maar dat je goed schiet in JPG, dat scheelt je een hoop tijd (maar dat zijn van die fundamentele discussies...)

[ Voor 18% gewijzigd door letatcest op 06-08-2014 08:29 . Reden: UBB codes en lappen tekst met je telefoon invoeren gaat toch niet zo handig blijkbaar ;) ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Pagina: 1