Toon posts:

Bestaande versterker gebruiken voor nieuwe set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb reeds 4 jaar deze versterker: Onkyo TX-SR607

Nu ben ik met de vriendin een huis aan het verbouwen en het einde is in zicht! Leuk leuk leuk want nu kan ik wat gaan shoppen achter een nieuwe TV & surround systeem!

Ik ben een 'gemiddelde' audiofiel om het zo te noemen. Ik zal er geen enorm budget aan besteden maar audio is voor mij zeer belangrijk. Bij aankoop van een wagen zal ik dan ook steeds investeren in de luidsprekers bijvoorbeeld.

Aangezien ik al een versterker heb ben ik aan het kijken naar een surround systeem zonder versterker. Na dagen lang zoeken & reviews lezen blijft mijn oog steeds vallen op het MT-50 systeem van B&W. Zit rond de 1.600EUR en dat is ook wel het maximum van budget.. Nu heb ik al een heel deel gecheckt, zoals de wattages, ze raden aan 100W/kanaal terwijl mijn versterker 90W/kanaal levert maar dat lijkt mij niet zo'n probleem te zijn als ik niet vol open zet? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie met mijn 'oudere' versterker of zijn er aanraders? Het betreft een vrij grote ruimte aangezien het een verbouwde hoeve is waar woonkamer & keuken in 1 ruimte zijn en het plafond zo'n 10m hoog is.

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik zie geen reden om je receiver up te graden. Vermogen zit er genoeg in. Als je beter zou willen hebben moet je toch een heel eind van je budget gaan opsnoepen en dat zou ik dan liever in een goede speakerset stoppen.

Wat betreft de de speakerset, deze staan niet bekend om het goed presteren in grote ruimtes, dus ik zou zoeken naar wat stevigere speakers. Ik weet niet of formaat meespeelt, maar ik zou toch gaan voor speakers met meer body/ klankkast.

Ik zou zeggen loop eens een audiospeciaalzaak in en ga luisteren naar verschillende speakersets en laat je zo min mogelijk lijden door merknamen, maar door je gehoor.

Verders wens ik je veel succes met stoken in de winter met zo'n hoog plafond :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd.

Wattages zeggen eigenlijk weinig tot niks. Bovendien zul je echt moeten gaan luisteren. Iedere speaker heeft zo zijn eigen klank namelijk.
Vraag dan aan de verkoper of ie een vergelijkbare versterker kan gebruiken. Sommigen zeggen dat het niet uit maakt, maar in mijn ervaring zit er qua klankkleur wel degelijk verschil tussen bijv een Yamaha, Onkyo en een Denon of Marantz - op de zelfde speaker.

Vraag 2 is uiteraard: wat gaat je verwachte gebruik zijn? Verhouding film/muziek, en muziektypes.
Vraag 3: kun je evt zuilen kwijt?

Voor een budget van 1600 euro is namelijk behoorlijk wat moois te krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zeker nog gaan luisteren maar elke ruimte is natuurlijk anders.. Het is bij ons inderdaad een grote ruimte maar we moeten letten op het budget en op de vormgeving.. Zuilen willen we niet en de satellieten liever klein, vandaar dat de MT-50 een goede keuze bleek omdat elke review zegt dat er enorm goed geluid uitkomt voor zo'n kleine satellieten.

Het zal dubbel gebruikt worden, film & muziek, liefst zo goed mogelijk voor beide natuurlijk :)

Ivm ruimte vullen, nu goed, de sub moet niet overal in de woonkamer/keuken daveren natuurlijk.. En met een beperkt budget kan je nu eenmaal niet alles perfect hebben. Volgens een review kan hij inderdaad niet 100% een grote kamer vullen, maar dit zou aan de sub liggen. En zoals ik al zei moet het niet overal daveren :)

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik neem aan dat je voor een klein formaat wilt gaan omdat je ze niet op wil laten vallen, meer dan dat je er geen ruimte voor hebt.

Als het esthetische aspect erg belangrijk is zou ik je helemaal adviseren om een speciaalzaak in te lopen. Mijn ervaring is dat een grotere speakers matchend met het interieur minder opvallen dan mini zwart doosjes ergens tegen de muur geplakt. denk dan aan vormgeving, kleur en afwerkingsvorm.

Wat betreft je budget, die is ruim genoeg om er wat moois van te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ben vandaag bij een speciaal zaak geweest, heb de B&W M-1 satellieten vergeleken met de KEF E301 en ben verschoten! Ik was voor het binnen stappen vrij overtuigd van B&W, afgaande op reviews, maar die KEF eitjes klonken toch warmer/breder! Was ook een B&W ASW610 sub aangesloten.

Nu die KEF eitjes hebben een voet waar je amper mee kan draaien, probleem dus bij ons aangezien de speaker kabels nogal breed & hoog hangen. Pffff twijfels twijfels.. Morgen doen we nog een andere speciaal zaak aan.

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12-2025
Belangrijke overweging lijkt me het gebruik van je installatie. Is muziek belangrijk en film/gaming wat minder, dan is stereo aan te bevelen. Dan kun je ook met twee kwalitatief goede boekenplank-formaat speakers uit de voeten. Klinkt voor muziek imho veel beter dan welke surround-set dan ook. Scheelt ook weer ruimte en kabels.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:01:
Ben vandaag bij een speciaal zaak geweest, heb de B&W M-1 satellieten vergeleken met de KEF E301 en ben verschoten! Ik was voor het binnen stappen vrij overtuigd van B&W, afgaande op reviews, maar die KEF eitjes klonken toch warmer/breder! Was ook een B&W ASW610 sub aangesloten.

Nu die KEF eitjes hebben een voet waar je amper mee kan draaien, probleem dus bij ons aangezien de speaker kabels nogal breed & hoog hangen. Pffff twijfels twijfels.. Morgen doen we nog een andere speciaal zaak aan.
Volgens mij kun je Kef eitjes ook op andere voetjes zetten als dat het enige issue is.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag naar een andere speciaal zaak geweest en na 2u testen een bestelling gedaan! Uiteindelijk gekozen voor:

4x Focal SIB
1x Focal SIB XL
1x B&W ASW610

Dit alles voor maar slechts 1039 EUR inclusief BTW! (Via internet kom ik aan 1.274 EUR) Die Focal's vond ik beter klinken dan den B&W M-1, KEF eitjes hadden ze niet omdat die volgens hun niet verkochten en de Focal's waren dan ook nog eens een pak goedkoper dan die B&W M-1's!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2014 22:51 ]

Pagina: 1